IB: Scotch Malt Whisky Society (SMWS)

Hier kan gediscussieerd worden en kunnen meningen en ervaringen gedeeld worden m.b.t. websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en Independend Bottlers, die al dan niet staan in de onderstaande geclassificeerde lijsten.
Piet
Moderator
Moderator

IB: Scotch Malt Whisky Society (SMWS)

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Feb 2010, 10:18

Nu "Scotch Malt Whisky Society lidmaatschap" op kwam vraag ik me af of we nog meer leden van de Scotch Malt Whisky Society, Benelux op het forum hebben ?
Van Hans weet ik dat hij een enthousiast lid is van de SMWS aangezien dit al een aantal keer te spraken kwam op dit forum. Ik meen dat ook Jock lid is. ... en ja toch beide toch whisky-professional (of minstens semi).

Het lidmaatschap van de SMWS lijkt omstreden qua kosten/baten.
Ik las onlangs nog deze discussie: SMWS - becoming a rip off ?.

Zelf heb ik zoiets dat er (nog) zoveel te ontdekken (en te koop) is zonder dat ik daarvoor een relatief prijzig lidmaatschap hoef te nemen dat ik daar vooralsnog maar voor pas. Daarbij is het voor mij ook heel moeilijk in te schatten wat de "waarde" is van een lidmaatschap en zeker of er een "meerwaarde" is en wat dat dan zou zijn.
Ik lees daarover natuurlijk wel op de website maar dat heeft me niet overtuigd.

Wederom dit is puur mijn persoonlijke motivatie om geen lid te zijn cq te worden. Ik laat me graag adviseren zeker als we ook niet whisky-professionele leden op het forum hebben.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Re: Scotch Malt Whisky Society (SMWS) lidmaatschap

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 09 Feb 2010, 15:58

Sinds 1990 ben ik lid van de (Schotse tak van) de SMWS en heb er alleen maar goede ervaringen mee. Je moet natuurlijk wel weten WAT je koopt. Ik ken diverse leden van het tasting panel en heb veel waardering voor hun benadering en vaak dolkomische notities.
Voor het lidmaatschap krijg je wel waar voor je geld, zoals 4 nummers van het uitstekende blad Un-Filtered, bottling lists en de mogelijkheid om tegen zeer aantrekkelijke prijzen in de SMWS flats in Leith te verblijven. Dat laatste heb ik al verschillende malen gedaan. Als je dit 1 weekendje doet, heb je er drie jaar lidmaatschap uit, in vergelijking met overnachten in een goed hotel in Edinburgh.
De bottelingen mogen duur lijken, maar het zijn wel vatsterke bottelingen van een uniek karakter. Ergo, je moet alles in perspectief zien, zo ook de SMWS en het, in mijn ogen, beslist niet te dure lidmaatschap. Het eerste jaar is het bedrag hoger, maar dan krijg je er ook whisky bij en een lidmaatschapscertificaat, en een fraaie introductiebox.
Ten slotte, dit is geen reclamespot, ik ben absoluut geen clubjesmens, maar voor de SMWS maak ik graag een uitzondering.
Slainte Mhath,
MacOffringa

:Slainte

PS Tip voor de zunige ollander: neem 1 lidmaatschap op naam en bestel vervolgens unieke bottelingen voor je whiskyclub en share the costs.

PPS De tip aan Sjon kwam voort uit geografische redeneringen.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

SMWS hulp bij het zoeken naar jouw malt

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Sep 2010, 10:20

De SMWS heeft op 11 september een nieuwe voorziening neergezet op hun website genaamd the spirit cellars.

Het is een soort zoekmachine waarmee op diverse manieren naar jouw type malt kan worden gezocht. Voorlopig nog alleen UK en heeft alleen betrekking op de betreffende UK SMWS bottelingen.

Ook voor niet SMWS-leden leuk om te zien hoe de site, die vrij interactief is, zoeken heeft geïmplementeerd. Bovendien kun je wel op basis van verschillende argumenten een aanwijzing krijgen naar welk (niet SMWS) type malt je moet zoeken.

Wel allemaal Engelstalig natuurlijk.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

johan
Senior
Senior

Re: Scotch Malt Whisky Society (SMWS)

Ongelezen berichtdoor johan » 02 Nov 2010, 12:55

Ik zit serieus na te denken om lid te worden van de SMWS, ook omdat als ik straks verhuisd ben het wat lastiger wordt om naar tastings van DWS te komen. En ook omdat ik van plan ben om toch regelmatig in Schotland te belanden.
The Flats lijkt mij dan een uitermate geschikte startlocatie.
Ik neem echter aan dat je deze wel ruim van te voren zal moeten reserveren om teleurstelling te voorkomen.
Ik heb uiteraard Hans zijn aanbeveling al gelezen.
Wat vinden degene die lid zijn van de bottelingen in het algemeen, zijn deze inderdaad zo goed als door sommigen beweert wordt? of hebben mensen andere ervaringen hiermee.

Wordt er ook wel eens wat door de Nederlandse tak georganiseerd?

Ben benieuwd naar de meningen.
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Re: Scotch Malt Whisky Society (SMWS)

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 03 Nov 2010, 12:24

Hoi Johan,

De Nederlandse tak houdt, zoals je wellicht weet, huis in Roosendaal. Ze organiseren jaarlijks een whiskydiner en ook regelmatig tastings. Je kunt er op bezoek en proeven voor je iets koopt. Adres: Vijfhuizenberg 103. Tel. +31 165 529905. Email: smws@planet.nl. Contactpersoon: Leon van Dorst (what's in a name ...)

De ene botteling is de andere niet. Ik heb ooit 1 botteling gekocht die ik niet zo lekker vond. Voor de rest de moeite waard.
De ene smaak is ook de andere niet, dus het blijft persoonlijk proberen. Vandaar geen aanbeveling van een specifieke botteling.

Cheers,
MacOffringa
0 x

pim
Senior
Senior

Re: IB: Scotch Malt Whisky Society (SMWS)

Ongelezen berichtdoor pim » 04 Jan 2012, 14:29

Hoi Allen,

Vorig jaar al eens een keer langs geweest en spontaan deelgenomen aan een proeverijtje van de verschillende soorten, in mijn ogen zaten er aangename en verrassende momenten tussen. Heb het een tijdje laten bezinken en toch besloten om er lid van te worden en aanstaande zaterdag ga ik een enkele flessen en sample's halen(10 minuten (mee)rijden) en lekker s'middags met een bekende een dlt'je te doen. Verheug me er nu al op, wetend dat het goede kwaliteit zal zijn wat we gaan proeven....
pascal. :D
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 02 Mei 2012, 10:08

Gisteren hebben we aan een tasting meegedaan,
het volgende is bij ons naar binnen gegleden.... ,

Mortlach, Auchentoschan,longmorn,Glen ord,linkwood,Ardmore, Glen Scotia, Glen Moray,glentauschers, Port charlotte, cambus(graan)Bunnahabhain , verschillende vaten en leeftijden van 11 jaar t/m 30 jaar oud, refill, sherry, first fill, hogshead effin een leuke,smakelijke proeverij, als we kunnen, zijn we er volgend jaar weer bij..complimenten aan het team van de smws.
pascal

een linkje: http://www.smws.nl/
Laatst bijgewerkt door pim op 19 maart 2012, 13:25, in totaal 1 keer bewerkt.

Was de jaarlijkse tasting in Zevenbergen, en zie mijn andere reactie en de site, lidmaatschap digitaal is e 25,-, per jaar en is niet overdreven om mooie bottelingen aan te kunnen schaffen.
pascal
Laatst gewijzigd door Piet op 02 Mei 2012, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: defecte url
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 27 Jun 2012, 14:36

Hoe kom ik aan de bottelingen zonder lid te zijn? Iemand een zij-ingang?
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 27 Jun 2012, 18:04

JayDie schreef:Hoe kom ik aan de bottelingen zonder lid te zijn? Iemand een zij-ingang?

Iemand die wel lid is de flessen voor je laten bestellen ? Denk aan Sjoerd bijvoorbeeld.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 27 Jun 2012, 20:02

GJR schreef:
JayDie schreef:Hoe kom ik aan de bottelingen zonder lid te zijn? Iemand een zij-ingang?

Iemand die wel lid is de flessen voor je laten bestellen ? Denk aan Sjoerd bijvoorbeeld.

Ja, die heeft idd wel eens bottle-shares van SMWS gedaan; is hij lid? Dan vraag ik hem een. Thanks!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 27 Jun 2012, 20:54

JayDie schreef:
GJR schreef:

Ja, die heeft idd wel eens bottle-shares van SMWS gedaan; is hij lid? Dan vraag ik hem een. Thanks!

Zit zelf nog steeds te twijfelen of ik hier lid van wil worden, zijn niet echt goedkoop met hun bottelingen. Er ook met Ronald Anneveldt afgelopen vrijdag over gehad (is secretaris daar). Misschien eerst eens langs gaan in Roosendaal (is voor mij redelijk dicht bij). Zie op twitter dat je het al geregeld hebt met Sjoerd. Ben benieuwd welke jij wil hebben en wat je ervaring er mee is. Heb de bottle share van Sjoerd nog staan, maar heb nog ca 150 te proeven samples staan.... :o
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 22 Aug 2012, 13:33

Er ook met Ronald Anneveldt afgelopen vrijdag over gehad (is secretaris daar).

volgens mij heb je alleen Leon,Marja en Kenny die daar de "toko" bestieren, Ronald zal wel in de ssmws zitten, het is maar een letter verschil. Ook ik doe aan share, ik bestel namens vrienden regelmatig flessen bij smws te Roosendaal, heb ik weer een reden om te neuzen en te proeven..als ik de bestelde flessen ga ophalen.

pascal
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 22 Aug 2012, 16:25

Dat klopt Pascal,
Ronald is secretaris van de Scotch Single Malt Whisky Society (SSMWS), de importeursvereniging in Nederland.

De SMWS (Scotch Malt Whisky Society) is in de 70-er jaren van de vorige eeuw opgericht door Pip Hills (de auteur van o.a. Appreciating Whisky) en Willie Phillips. Zelf ben ik sinds een kleine 25 jaar lid van deze Schotse vereniging. Naderhand zijn er branches in andere landen ontstaan, waaronder eentje in Roosendaal, die inderdaad door Leon Van Dorst wordt bestierd (mooie naam overigens, maar dat terzijde).
Het lidmaatschap behelst ook een abonnement op het prachtige kwartaalblad Unfiltered en je kunt tegen gereduceerde prijzen een van de flats reserveren die de SMWS in Edinburgh rijk is. Het is een self catering concept en op loopafstand van hun - eerste - vestiging in Leith (de oude haven van Edinburgh). In Princess Street is ook een venue. Als je lid wordt, zit er het eerste jaar meteen een flesje bij.
Ik kan je het lidmaatschap van harte aanbevelen.
MacOffringa
0 x

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 23 Aug 2012, 14:19

Hoi Hans,

De SMWS (Scotch Malt Whisky Society) is in de 70-er jaren van de vorige eeuw opgericht door Pip Hills (de auteur van o.a. Appreciating Whisky) en Willie Phillips. Zelf ben ik sinds een kleine 25 jaar lid van deze Schotse vereniging. Naderhand zijn er branches in andere landen ontstaan, waaronder eentje in Roosendaal, die inderdaad door Leon Van Dorst wordt bestierd (mooie naam overigens, maar dat terzijde).
Het lidmaatschap behelst ook een abonnement op het prachtige kwartaalblad Unfiltered en je kunt tegen gereduceerde prijzen een van de flats reserveren die de SMWS in Edinburgh rijk is. Het is een self catering concept en op loopafstand van hun - eerste - vestiging in Leith (de oude haven van Edinburgh). In Princess Street is ook een venue. Als je lid wordt, zit er het eerste jaar meteen een flesje bij.
Ik kan je het lidmaatschap van harte aanbevelen

ps: ik ben reeds een jaar lid van de smws, dat terzijde ;)
ik woon er vlakbij, dus ga ik mijn bestelling altijd ophalen bij Leon.
pascal
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 23 Dec 2014, 20:09

Zo,

na toch wel een jaar welles nietes te spelen, even van de eindejaarspremie gebruik gemaakt om me full lid te maken van de SMWS. Krijg straks nog een leuk pakketje toegestuurd, met een Ardbeg 10cl, Benrinnes 10cl en Glen grant 10cl. En mijn eerste SMWS botteling staat ook al in de kast, een Clynelish van 29yo :smullen

Benieuwd wat dit jaar de bottelingen zullen zijn, ik kijk er in ieder geval naar uit!
0 x
Afbeelding

Terug naar “Discussies, ervaringen en meningen over websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en IB's”