Vatencollectief casQueteers.com

Hier kan gediscussieerd worden en kunnen meningen en ervaringen gedeeld worden m.b.t. websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en Independend Bottlers, die al dan niet staan in de onderstaande geclassificeerde lijsten.
Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4840
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Vatencollectief casQueteers.com

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 06 Nov 2020, 15:08

Dre schreef:Oh zeker, natuurlijk is het label een krachtig marketinginstrument waar velen gevoelig voor zijn, dat zal ik zeker niet onderschatten. Maar zoals Oogadal hier ook al stelde, dat zal vooral in het schap van de slijter aan de orde zijn.


En online exact hetzelfde. En het is niet dat sommige mensen er gevoelig voor zijn. Iedereen is er gevoelig voor, degenen die zeggen dat het ze niks uitmaakt hebben zelf niet in de gaten dat ze er wel degelijk gevoelig voor zijn.
Net als huisstijlen etc, als het niemand iets uit zou maken hoe het er uit zag plakte iedereen wel een reclamebord in Times New Roman met alleen de bedrijfsnaam op hu gevel, busjes en kleding. Het gaat er om dat je uitstraling in overeenstemming is met wat je wilt uitstralen en dat geldt voor luxe artikelen als whisky, maar ook voor dingen van alledag.
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3042
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Vatencollectief casQueteers.com

Ongelezen berichtdoor Dre » 06 Nov 2020, 15:39

Oogadal schreef:
En online exact hetzelfde.

Zeker, online ook ja.

Oogadal schreef:En het is niet dat sommige mensen er gevoelig voor zijn. Iedereen is er gevoelig voor, degenen die zeggen dat het ze niks uitmaakt hebben zelf niet in de gaten dat ze er wel degelijk gevoelig voor zijn.

Oké oké, ik zit gewoon nog in de ontkennende fase :lol: . En ook wel eens hoor, helemáál ongevoelig ben ik er ook niet voor, een kast vol blanco flessen met handgeschreven etiketten erop zit ik dan ook weer niet op te wachten. Dus vast zal ik een fles met een aantrekkelijker label misschien wel sneller kiezen in geval van twijfel. Maar andersom laat ik een fles echt nooit staan als alléén het label me niet aanstaat, en dat was wel wat er volgens mij als mogelijke reden voor de vele overblijvende cQs-delen werd geopperd.
1 x

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2657
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: Vatencollectief casQueteers.com

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 06 Nov 2020, 15:55

Wouterk schreef:Misschien heeft het ook te maken met de labels?

Het label en/of Marketing zal zeker een invloed hebben bij het aanschaffen van een fles (al dan niet met doos of koker)...

Maar ik denk ook dat het verschilt in wat voor een type aankoop ...
<voor mijzelf sprekend>
Is de fles voor mijzelf - dan is het label ondergeschikt aan merk en inhoud
Is de fles een kado voor iemand anders die ook wel eens Whisky drinkt - komt het uiterlijk (label) wat hoger op de lijst.
Is de fles voor een mede liefhebber - dan zal het label ergens er tussen zitten. Misschien de doorslag geven onder het mom van het oog wil ook wat.

Maar of het van een dusdanig invloed heeft bij de cQs durf ik toch wel te betwijfelen ...
Zou het label dusdanig grote invloed hebben van binnen enkele minuten uitverkocht...
...tot 5 projecten waar ruwweg 25-50% nog beschikbaar is dagen/weken na het on-line gaan...
...tot de laatste 3 projecten die hier nog niet eens 1 postje op het forum hebben gehad?

Nogmaals, wij zijn waarschijnlijk maar een klein deel van de afzetmarkt ... maar toch ... ik denk niet dat deze "teloorgang" alleen aan de labels te wijten zal zijn.

Ik denk dat het ook deels ligt aan een observatie die Sören maakte over zijn eigen collectie;
squaadgras schreef:Over de afgelopen jaren heel wat aandeeltjes van de CasQueteers opgepikt... zoveel, dat ik er eigenlijk van schok! Zeker als je het in opbrengst c.q. flesjes bekijkt..

Je hebt van sommige vaten geen idee wanneer deze gebotteld worden.
Dus je loopt een risico dat je ineens in een één jaar 2 of 3 delen moet aftikken :? en 6 - 12 flessen in je kastje kwijt moet :bigsmile

Ik lig er voor de rest niet wakker van ... maar dat zijn van die dingetjes die mij soms wel opvallen ...
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 824
Lid geworden op: 24 Jan 2016, 01:03
Locatie: Eindhoven

Re: Vatencollectief casQueteers.com

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 06 Nov 2020, 16:10

edwinedje schreef:
Wouterk schreef:Misschien heeft het ook te maken met de labels?

Het label en/of Marketing zal zeker een invloed hebben bij het aanschaffen van een fles (al dan niet met doos of koker)...

Maar ik denk ook dat het verschilt in wat voor een type aankoop ...
<voor mijzelf sprekend>
Is de fles voor mijzelf - dan is het label ondergeschikt aan merk en inhoud
Is de fles een kado voor iemand anders die ook wel eens Whisky drinkt - komt het uiterlijk (label) wat hoger op de lijst.
Is de fles voor een mede liefhebber - dan zal het label ergens er tussen zitten. Misschien de doorslag geven onder het mom van het oog wil ook wat.

Maar of het van een dusdanig invloed heeft bij de cQs durf ik toch wel te betwijfelen ...
Zou het label dusdanig grote invloed hebben van binnen enkele minuten uitverkocht...
...tot 5 projecten waar ruwweg 25-50% nog beschikbaar is dagen/weken na het on-line gaan...
...tot de laatste 3 projecten die hier nog niet eens 1 postje op het forum hebben gehad?

Nogmaals, wij zijn waarschijnlijk maar een klein deel van de afzetmarkt ... maar toch ... ik denk niet dat deze "teloorgang" alleen aan de labels te wijten zal zijn.

Ik denk dat het ook deels ligt aan een observatie die Sören maakte over zijn eigen collectie;
squaadgras schreef:Over de afgelopen jaren heel wat aandeeltjes van de CasQueteers opgepikt... zoveel, dat ik er eigenlijk van schok! Zeker als je het in opbrengst c.q. flesjes bekijkt..

Je hebt van sommige vaten geen idee wanneer deze gebotteld worden.
Dus je loopt een risico dat je ineens in een één jaar 2 of 3 delen moet aftikken :? en 6 - 12 flessen in je kastje kwijt moet :bigsmile

Ik lig er voor de rest niet wakker van ... maar dat zijn van die dingetjes die mij soms wel opvallen ...


Ik zie "ons" ook niet als dé afzetmarkt, bespreek het enkel hier op deze plek. Maar de meeste participanten hebben gegarandeerd kennis gemaakt met de labels en durf te stellen dat velen teleurgesteld zullen zijn en minder snel nóg eens instappen. Dat geldt voor mij in elk geval zeker!

Combineer mijn observatie met die van Sören. Mensen hebben straks 80 flessen met danseresjes, clowns en ander theatertuig in huis. Van dat vooruitzicht word je niet gelukkig. Ik niet in elk geval ;-) Daarnaast kopen mensen een aandeel van 3-6 flessen, soms met in het achterhoofd er eentje door te zetten. Ik kan me zo voorstellen dat ze de bui zien hangen.

Ik zou het verband tussen de "teloorgang" en uiterlijk vd flessen niet onderschatten.

Nogmaals, mijn mening en zoals ik het zie.
2 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Gebruikersavatar
MaltMuppet
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 538
Lid geworden op: 03 Feb 2017, 23:28
Locatie: Krimpen aan de Lek

Re: Vatencollectief casQueteers.com

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 06 Nov 2020, 17:05

De labels zijn zeker niet de mooiste. Ik denk dat hier best wat te verbeteren valt. Gok dat er best een grafisch ontwerper tussen de deelnemers zit die een soort van standaard label kan ontwikkelen, zodat het geheel wat naar een hoger plan getild wordt. Als ze een oproepje doen via FB hebben ze snel beet den ik zo.

Verder is het een beetje too much de laatste tijd. Vroeger had je 1 keer per maand misschien een vat dat voorbij kwam, maar inmiddels wekelijks. Dan moet het wel een topper zijn voordat ik nog instap. Inmiddels al veels te veel vaatjes een aandeel van, verwacht inmiddels 188 flessen. Heb het mn vrouw maar niet verteld... waar ga ik dat laten :?

Ondertussen blijf ik wel kopen als ik het echt een interresant vat vind. Maar je wordt wel wat selectiever. Daarnaast probeer ik ook al wat flessen op voorhand met mede casqueteers te ruilen.
Laatst gewijzigd door MaltMuppet op 06 Nov 2020, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
The answer may not lie at the bottom of a glass of whisky. But you should at least check!

Afbeelding

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4840
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Vatencollectief casQueteers.com

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 06 Nov 2020, 17:16

En dat moet je dus net niet doen, iemand van de deelnemers strikken die ‘voor de lol’ een label gaat ontwerpen. Want hoe ga je tegen iemand die goed bedoelt in z’n vrije tijd iets maakt zeggen dat je t ruk vindt?

Gewoon wat budget voor vrijmaken en een professional aan het werk zetten.
4 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
MaltMuppet
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 538
Lid geworden op: 03 Feb 2017, 23:28
Locatie: Krimpen aan de Lek

Re: Vatencollectief casQueteers.com

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 06 Nov 2020, 20:17

Oogadal schreef:En dat moet je dus net niet doen, iemand van de deelnemers strikken die ‘voor de lol’ een label gaat ontwerpen. Want hoe ga je tegen iemand die goed bedoelt in z’n vrije tijd iets maakt zeggen dat je t ruk vindt?

Gewoon wat budget voor vrijmaken en een professional aan het werk zetten.

Daar heb je op zich een punt :D Op zich lijkt het mij ook dat als een soort van standaard opzet maakt dat je uiteindelijk toch een beetje kunt varieren zonder dat je de herkenbaarheid als casqueteers fles teniet doet. Je zou in 1 oogopslag moeten kunnen herkennen dat het een casqueteers fles betreft. Logo van de casqueteers een beetje oppoetsen en moderniseren en gebruik dat in je label bijvoorbeeld
0 x
The answer may not lie at the bottom of a glass of whisky. But you should at least check!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3945
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Vatencollectief casQueteers.com

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 06 Nov 2020, 21:05

Een wat andere afwijkende benadering van het etiket kan geen kwaad. Etiketten met een kader, merknaam in (pot)sierlijke letters en een plaatje van een Schots Landschapje, hert of Ierse distilleerderij zijn er genoeg.

Maar zorg er wel voor dat er een lijn in zit, dat vergroot de herkenbaarheid en eenheid van het product.
Als het afbeeldingen zijn van (delen van) mooie dames, zorg er dan voor dat deze door een fotograaf of vormgever wordt ontworpen zodat er een handschrift ontstaat.

Wat dat betreft is het in de hand nemen van een professioneel graficus of vormgever geen slecht idee.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: Vatencollectief casQueteers.com

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 06 Nov 2020, 23:21

Herkenbaar is 1 ding maar herkenbaar en spuuglelijk is weer heel iets anders. De labels van Archives met al die vissen bijvoorbeeld. Die zijn echt niet mooi. Maar ook niet echt lelijk en wel enorm herkenbaar. Dat helpt wel. Maar Serieus! De labels van Cqs zijn echt gruwelijk lelijk en daar ben ik wel gevoelig voor. Ik zou nooit en top fles laten staan omdat het label lelijk is. Maar als ik de keuze heb tussen twee imo vergelijkbare flessen kies ik bewust of onbewust altijd die met het label dat mij het meest aanspreekt.

Dat gezegd hebbende zou ik onder geen enkele voorwaarde een vat deel laten liggen om het idee dat het label waarschijnlijk niet om aan te zien is.
Dat is simpelweg te ver uit de buurt en niet belangrijk omdat je het nog niet kan zien en er geen beleving bij hebt.

Ik moet hier trouwens ook even zeggen dat ik de labels van de serie Clynelish van Cqs wel geweldig vind.
2 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 824
Lid geworden op: 24 Jan 2016, 01:03
Locatie: Eindhoven

Re: Vatencollectief casQueteers.com

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 07 Nov 2020, 13:35

Peter87 schreef:Herkenbaar is 1 ding maar herkenbaar en spuuglelijk is weer heel iets anders. De labels van Archives met al die vissen bijvoorbeeld. Die zijn echt niet mooi. Maar ook niet echt lelijk en wel enorm herkenbaar. Dat helpt wel. Maar Serieus! De labels van Cqs zijn echt gruwelijk lelijk en daar ben ik wel gevoelig voor. Ik zou nooit en top fles laten staan omdat het label lelijk is. Maar als ik de keuze heb tussen twee imo vergelijkbare flessen kies ik bewust of onbewust altijd die met het label dat mij het meest aanspreekt.

Dat gezegd hebbende zou ik onder geen enkele voorwaarde een vat deel laten liggen om het idee dat het label waarschijnlijk niet om aan te zien is.
Dat is simpelweg te ver uit de buurt en niet belangrijk omdat je het nog niet kan zien en er geen beleving bij hebt.

Ik moet hier trouwens ook even zeggen dat ik de labels van de serie Clynelish van Cqs wel geweldig vind.


Ik vind de labels van Archives dan wel weer tof, zit ook n toepssselijke filosofie achter. Zo zie je maar weer, je kan t nooit voor iedereen goed doen. Hoeft ook niet, maar er zijn wel grenzen.

Ik begin me ondertussen wel te storen aan de labels van cqs en hoop echt dat op er per direct ingezien wordt dat t anders kan (moet). Maakt me momenteel een stuk behoudener en bij twijfel laat ik t graag schieten. De Elgin lijkt me bijv wel interessant, maar dat is niet genoeg icm het te verwachten uiterlijk vd fles. Hierbij speelt argument van Sören ook deels mee
0 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3764
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Vatencollectief casQueteers.com

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 07 Nov 2020, 19:58

Wouterk schreef:Ik begin me ondertussen wel te storen aan de labels van cqs en hoop echt dat op er per direct ingezien wordt dat t anders kan (moet). Maakt me momenteel een stuk behoudener en bij twijfel laat ik t graag schieten. De Elgin lijkt me bijv wel interessant, maar dat is niet genoeg icm het te verwachten uiterlijk vd fles. Hierbij speelt argument van Sören ook deels mee


Die labels van CQS zouden zeker ook niet mijn keuze en smaak zijn. Het zou voor het aanzien van de collectie leuk zijn als de heren gewoon een mooi, strak, modern of creatief label ontwierpen die als basis dient voor elke botteling. Ik zie het nut niet van allerlei vage kunstenaars die, volgens mij, niemand kent en ook alles behalve interessant zijn...laat staan ook maar iets met whisky te maken hebben. MAAAR...smaken verschillen. Én...Uiteindelijk bieden de heren wel een geniaal collectief zonder winstoogmerk en met hele faire prijzen. De inhoud van de flessen is wat telt. Dusja als het label dan het enige is waar we over kunnen klagen, doen ze het zo slecht nog niet toch? :bigsmile
4 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Timonnekke
Actief lid
Actief lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 Apr 2018, 16:39

Re: Vatencollectief casQueteers.com

Ongelezen berichtdoor Timonnekke » 08 Nov 2020, 07:30

Wauw, dus de Casqeteers hebben het zo goed voor elkaar dat we alleen nog kunnen klagen over labels! Goed bezig Adri en Willem!

Kijkend naar de snelheid waarmee de meeste vaten uitverkocht zijn en de grote hoeveelheden vaten die ze op deze manier verhandelen kun je toch alleen de conclusie trekken dat het echt wel een succes is :)
0 x

Gebruikersavatar
Pe@ter
Actief lid
Actief lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 Mar 2015, 12:43

Re: Vatencollectief casQueteers.com

Ongelezen berichtdoor Pe@ter » 10 Nov 2020, 13:50

Ik vind de kunst gerelateerde etiketten van cQs wel mooi. Een duidelijk thema, herkenbaar. ook de doorzichtige achteretiketten (behalve de eerste) zijn ook een heel mooi. Misschien ben ik iets beter geinformeerd en geinteresserd in de balletwereld, maar een gesminkte danser voor clown uitmaken lijkt me iemand onrecht aandoen. Inge op de Clynelish of Connie op de Springbank vind ik heel mooi. Het etiket van Ledaig is meer dan mooi. De etiketten van WB vind ik heel mooi en herkenbaar, maar kan me herinneren dat Serge daar kritiek op had. En als het echt zo erg is, dan haal je het vooretiket er toch af? Alle informatie staat op het achteretiket.
1 x

Gebruikersavatar
Pe@ter
Actief lid
Actief lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 Mar 2015, 12:43

Re: Vatencollectief casQueteers.com

Ongelezen berichtdoor Pe@ter » 10 Nov 2020, 14:09

Er zijn in Nederland naast de CasQueteers een aantal andere particuliere initiatieven. Het is leuk om die op Whiskeybase op te zoeken en te vergelijken. Whiskynerds WN (89-91) staat qua kwaliteit ( en prijs) echt helemaal bovenaan. Whiskydudes WDS (86-88) en Casqueteers cQs (85-89) hebben beiden gekozen voor een goede kwaliteit whisky. En dan is er nog PerfectDram PDnl (76-85), die in mijn ogen op naam selecteren. Waarschijnlijk heb ik nog wel een initiatief niet genoemd, corrigeer me alsjeblieft.
0 x

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3764
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Vatencollectief casQueteers.com

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 10 Nov 2020, 18:59

Pe@ter schreef:Er zijn in Nederland naast de CasQueteers een aantal andere particuliere initiatieven. Het is leuk om die op Whiskeybase op te zoeken en te vergelijken. Whiskynerds WN (89-91) staat qua kwaliteit ( en prijs) echt helemaal bovenaan. Whiskydudes WDS (86-88) en Casqueteers cQs (85-89) hebben beiden gekozen voor een goede kwaliteit whisky. En dan is er nog PerfectDram PDnl (76-85), die in mijn ogen op naam selecteren. Waarschijnlijk heb ik nog wel een initiatief niet genoemd, corrigeer me alsjeblieft.

Whiskynerds is geen vatencollectief waarbij individuen kunnen participeren in het kopen van vatdelen, zover ik weet dan. WN is een Independent bottelaar, das niet hetzelfde. Verder heb je ook nog de WCOC als onderdeel van de IWS. Ook is er nog The Barrel Baron maar daar heb ik geen ervaring mee en volgens mij nog een relatief klein/nieuw collectief.
1 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?


Terug naar “Discussies, ervaringen en meningen over websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en IB's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten