Vatencollectief casQueteers.com

Hier kan gediscussieerd worden en kunnen meningen en ervaringen gedeeld worden m.b.t. websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en Independend Bottlers, die al dan niet staan in de onderstaande geclassificeerde lijsten.
Cask1988
Senior
Senior

Re: Vatencollectief casQueteers.com

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 09 Sep 2020, 09:44

gerritbakker57 schreef:Ja, en daar ga ik dus geen lid van worden :boos

Haha groot gelijk dat ben ik ook niet :bigsmile Schurfthekel aan dat medium, maar google 1x pw op ‘Facebook Casqueteers’ en je kan dr pagina wel even bekijken voor de sneak preview :)

fjharms schreef: Geen stress! De cQs mail is gewoon binnen (misschien wat aan de late kant...)

Die mailing erdoor laten lopen neemt dik 2 a 3 uur in beslag. Ze hebben een gigantische lijst mensen die een flinke mail krijgt qua mb’s. Dus als ze om een uur 20u die mail eruit knallen is ie de rest vd avond bezig. Ik krijg hem meestal ook vrij laat. Zal wel een alfabetische volgorde in zitten o.i.d. Maar volgens mij gooien ze niet standaard elke week een vat erop. Dus een keer een week geen mail kan natuurlijk ook.
0 x
Afbeelding

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 09 Sep 2020, 09:52

Dre schreef:Los daarvan vroeg ik me af of door het oversteken naar het Ardmore-vat, deze Tauchers nu ook nog een licht geturfd randje gaat krijgen? Ik weet zo even niet of die Ardmore de volle tijd op dat Oloroso-vat heeft gerijpt of enkel de laatste paar jaar, en in hoeverre dat dan nog invloed zou kunnen hebben? (Ardmore natuurlijk ook niet zó zwaar geturfd als menige Islay-whisky). Iemand daar een idee van?

Ga er maar wel van uit dat er een rand(je) peat in komt. Die Ardmore ligt al sinds 2009 op dat vat. Na 10 jaar zit die peat er wel flink in. Genoeg om redelijk prominent aanwezig te gaan zijn bij een finish van 3 jaar. Ardmore is volgens mij 10-15 ppm. Niet extreem zwaar en sowieso een ander soort peat highland ipv islay peat.

Mijn vermoeden is dat het peatlevel eerder richting Springbank-achtige proporties gaat. It’s definitely there but not to dominant. Het maakt wel dat het een behoorlijke gok wordt voor mensen die niet erg into peat zijn. Ik hou dr zelf wel van maar anders had ik de gok niet genomen. Het kan een hele interessante twist geven aan het lichte, maar vol fruitige karakter glenTokkie. Heeft iemand ervaring met peated versies van deze distillery?
0 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 09 Sep 2020, 13:17

MikerG schreef:ik snap gewoon niet dat de laatste vaten maar steeds over gegoten gaan worden in sherry of andere vaten om een finish te creeren.

Nu kan het, een keer leuk zijn om een whisky te finishen in een ander soort vat, maar mijn gedachtes die er dan vaak bij komen kijken is dat het huidige vat / spirit niet goed genoeg is en het gered probeert te worden door in een ander vat over te gieten en zo een andere smaak te genereren.
Of erger nog om het een kleur te geven die beter ligt in de markt...

Misschien ben ik wel een veel te grote purist, :lekker

Nou, dan ik ook hoor, want ik ga helemaal mee in je redenatie. Toen ik las 'Glentauchers' en bourbonvat werd ik direct enthousiast, maar toen las ik verder over dat oversteken naar sherry voor nog 3 jaar, ex-Ardmore... hm. Had voor mij allemaal niet gehoeven, een Glentauchers op een goed ex-bourbonvat heeft deze fratsen helemaal niet nodig. Dus deze laat ik maar mooi passeren (en mijn portemonnee knikt tevreden).
6 x

Tris
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tris » 09 Sep 2020, 13:25

Ik had precies hetzelfde inderdaad, voor mij voornamelijk full bourbon of full sherry Glentauchers en liever niet op een peated vat.
0 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 09 Sep 2020, 13:29

Ik vraag me ook af waarom het allemaal zo snel de fles in moet.
Laat het gewoon lekker richting de 20 jaar gaan in plaats van al die 10-12 jarigen. Zeker als een vat al 6, 7, 8, 9 jaar is wanneer je hem aanschaft.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding
https://www.instagram.com/wonderingwhisky/

Wouterk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 09 Sep 2020, 13:33

Dre schreef:
MikerG schreef:ik snap gewoon niet dat de laatste vaten maar steeds over gegoten gaan worden in sherry of andere vaten om een finish te creeren.

Nu kan het, een keer leuk zijn om een whisky te finishen in een ander soort vat, maar mijn gedachtes die er dan vaak bij komen kijken is dat het huidige vat / spirit niet goed genoeg is en het gered probeert te worden door in een ander vat over te gieten en zo een andere smaak te genereren.
Of erger nog om het een kleur te geven die beter ligt in de markt...

Misschien ben ik wel een veel te grote purist, :lekker

Nou, dan ik ook hoor, want ik ga helemaal mee in je redenatie. Toen ik las 'Glentauchers' en bourbonvat werd ik direct enthousiast, maar toen las ik verder over dat oversteken naar sherry voor nog 3 jaar, ex-Ardmore... hm. Had voor mij allemaal niet gehoeven, een Glentauchers op een goed ex-bourbonvat heeft deze fratsen helemaal niet nodig. Dus deze laat ik maar mooi passeren (en mijn portemonnee knikt tevreden).

Hier nog iemand die er zo over denkt. Geldt ook voor de Mortlach. De beste Mortlachs die ik geproefd heb zijn toch echt de bourbon gerijpte exemplaren (wel flinke vintages). Geldt ook voor Glentauchers. Lekker wat jaren laten liggen op een (2nd) fill geeft een zoveel beter resultaat dan jonge bottelen met sherry finish... Wat is er mis met een goed bourbonvat? Niets. Op voorhand ook geen reden om over te steken op een sherry vat. Mogelijk bestaat de wens om eea te repareren, maar wie wordt dáár nou vrolijk van?
6 x

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 09 Sep 2020, 15:23

Wouter1981 schreef:Ik vraag me ook af waarom het allemaal zo snel de fles in moet.
Laat het gewoon lekker richting de 20 jaar gaan in plaats van al die 10-12 jarigen. Zeker als een vat al 6, 7, 8, 9 jaar is wanneer je hem aanschaft.

Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat de meerderheid toch minder zin heeft in investeringen op zo’n lange termijn. Niet iedereen wil daar op wachten, of kan daar gezien de leeftijd überhaupt op wachten. Zulke rijpingen zullen best deelnemers vangen, maar waarschijnlijk te weinig om het risico van het volledige vat te dekken. Daarnaast groeit voor Willem en Adri ook een ander risico en dat is een aanzienlijk grotere groep mensen die het af laat weten bij de betaling van de 2e termijn rond bottelen en versturen. En ook dat deel moet wel betaald worden...

Kijk voor de gein maar eens bij de distilleries in Schotland. Er liggen pakhuizen vol met vaten die officieel van mensen zijn maar die inmiddels onbereikbaar zijn geworden en zelf ook hun gezicht niet meer laten zien. Bij bv GlenGoyne hebben ze in de Tastingroom een kast vol met vat samples van allemaal privately owned vaten van mensen die niets meer laten horen. Zij mogen daar als distillery officieel niets mee want ze moeten hem terug kopen, Maarja van wie als er niemand bereikbaar is? Complexe kwestie met betrekking tot rechten en plichten van de distillery vertelde onze tourguide die middag. Dit verhaal strookt volledig met wat ik bij andere distilleries ook al eerder gehoord heb.
1 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 09 Sep 2020, 17:50

Dat laatste deel wist ik niet.
Klinkt naar mijn mening wel als een slecht opgestelde overeenkomst.
Misschien was het vroeger nog niet zo, maar ik dacht dat je nu bij aanschaf van een vers vat altijd 10 jaar (of een ander getal) aan opslag inclusief in de aanschaf prijs krijgt. En dat je daarna gewoon moet bij betalen.
Lijkt me dan dat je in een overeenkomst ook gewoon vastlegt welke rechten de distilleerderij heeft wanneer daar door de eigenaar van het vat niet op gereageerd wordt.
Oftewel: na X periode zonder keuze van de eigenaar, gaat het vat tegen X percentage weer terug naar de destilleerderij.
Ofzoiets.

Die kast bij Glengoyne is trouwens inderdaad wel imponerend. Toen we daar de tour inclusief je eigen single Malt benden deden, was onze gids er even een paar minuten tussenuit voor een sanitaire stop. Ik moest me toen wel heel erg inhouden om er niet als een kind in een snoepwinkel doorheen te gaan. :gnif

Terug on topic:
Voor wat betreft het eerste, ieder zijn voorkeur natuurlijk.
Maar als ik op korte termijn een fles wil dan loop ik wel langs de slijter.
Voor mij is de charme van een aandeel in een vat juist dat het een heel proces door gaat. Dat een whisky zich ontwikkeld. Dat je dat om de zo veel tijd kan proeven. En dan na jaren er eindelijk een aantal flesjes van binnenkrijgt op het moment dat de whisky op zijn hoogtepunt is.

Nu lijkt het er soms op dat de casqueteers zo populair zijn (en snel uitverkopen) omdat er veel mensen zijn die goedkoop whisky willen binnen harken.
Wat alleen maar bevestigd wordt door geïrriteerde reacties door mensen die er een keertje naast hebben gegrepen.
Waarschijnlijk zijn er minder graaiers als ze inderdaad +10 jaar moeten wachten. Of zijn in ieder geval een stukje minder gefrustreerd, omdat er gedurende die +10 jaar nog voldoende mogelijkheden zijn om aan andere mooie whisky te komen.
1 x

Afbeelding

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 09 Sep 2020, 18:13

Wouter1981 schreef:Dat laatste deel wist ik niet.
Klinkt naar mijn mening wel als een slecht opgestelde overeenkomst.

Weet het fijne er niet meer van maar wel dat het juridisch vrij lastig zit. Wellicht werkt(e) het ongeveer hetzelfde als iemand die de huur voor z’n huis niet betaald. Dan moet er vaak ook jaren geprocedeerd worden voordat iemand uitgezet mag worden. Kan me voorstellen dat iets soortgelijks van toepassing is. Als iemand voor duizenden of misschien tienduizenden euro’s initiële aanschaf + 10 jaar opslag gekocht heeft, kan iemand niet zomaar z’n eigendom worden afgenomen voor alleen het opslaggeld van een aantal jaar, wat dan bv over ‘slechts’ honderden euro’s gaat. Dat moet denk ik wel in verhouding staan. Als een distillery het vat voor een X percentage terug koopt, waar gaat dan het restant bedrag heen als de verkoper ‘niet meer bestaat’. Ik kan me iig voorstellen dat het voor distilleries wel hoofdpijn oplevert.

Wouter1981 schreef: Die kast bij Glengoyne...

Herkenbaar! Helaas ging die vent bij ons niet weg dus die verleiding was vrij makkelijk te weerstaan :bigsmile was wel een erg gave ervaring om in dat blendproces zelf te mogen kokkerellen met prachtige casksamples! Na alles geproefd te hebben uiteraard :D

Wouter1981 schreef:Terug on topic...

Daar heb je wel een punt. Al wordt het dan wel minder toegankelijk voor mensen die de 50 of 60 inmiddels gepasseerd zijn natuurlijk. Die gaan geen 20 jaar meer wachten in de hoop dat ze op hun 70e of 80e nog een lever en een set nieren hebben die het nog aankan.

Ik zal Willem eens vragen of er een gedachte achter het ‘snelle’ bottelen zit. Ben wel benieuwd eigenlijk!
3 x
Afbeelding

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Sep 2020, 14:44

Zoals beloofd eens nagevraagd. Antwoord gekregen

Volgens mij hebben we tot nu toe vooral veel oudere vaten gebotteld, muv Strathearn. In de jongere vaten zittewe ook vaak tussen 12 en 16 jaar. Later dit jaar bottelen we inderdaad drie vaatjes van rond de elf jaar. Maar puur omdat de gezamenlijke eigenaren dat zo hebben bepaald.

Bij aankoop van echt jonge vaten geven we wel vaak als indicatie dat het vat op de leeftijd van 10 tot 12 vermoedelijk wordt gebotteld. Maar altijd met de toevoeging dat de eigenaren dat besluiten. Je weet nl niet hoe een vat zich ontwikkelt. Bij enkele vaten zal blijken dat het actieve vat de spirit nog steeds positief beïnvloedt. En dan zeg je laat het nog maar even liggen.

Het is geen wiskunde, dus steeds beoordelen en besluiten

Zoals ik m interpreteer is het voornamelijk om richting te geven aan. Maar zodra eigenaren de behoefte voelen tot langer rijpen is dit absoluut mogelijk. Je zou kunnen stellen dat het dus vraaggestuurd werkt en zeker geen geschreven regel is dat het ook echt gebotteld wordt alleen ómdat het 10 of 12 jaar is. Voor mij een zeer bevredigend antwoord ;) het zal hierbij steeds om een meerderheid gaan tenzij specifiek aangegeven dat elke eigenaar zelf kan beslissen over zijn of haar deel.
2 x
Afbeelding

blaaat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor blaaat » 11 Sep 2020, 21:01

Ik vermoed dat met een meerderheidstemming er in de praktijk meestal net op die richtwaarde zal gebotteld worden.
De meesten, zeker met 50+ aandeelhouders, houden namelijk ook echt met die datum rekening.
1 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 16 Sep 2020, 14:55

Vanavond gaat er een Glen Elgin 2019 onder de hamer. Die wordt 10-15 jaar op het vat gelegd.

Duurt mij te lang, dus geen F5en voor mij vanavond.
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Greenmachine
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Greenmachine » 16 Sep 2020, 15:35

Ook ik ga niet f5-en in verband met de te verwachte botteltijd.
Daarnaast sla ik al maanden de plank mis omdat ik er gewoonweg niet doorheen kom.
(Iemand misschien goede ervaringen met autoclickers :lol: )
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 16 Sep 2020, 16:11

Deze vind ik dan juist weer leuk. Een lekkere fruitige Elgin is niet verkeerd. Maar ik twijfel, want liever 15 jaar of zelfs nog wat meer in plaats van net 10. En helaas ben ik dan dus van anderen afhankelijk van wat het wordt.
De wachttijd is zoals gezegd geen probleem voor mij.

Even de prijs afwachten dus en dan vanavond maar eens een muntje opgooien.
0 x

Afbeelding

Tris
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tris » 16 Sep 2020, 16:33

Glen Elgin moet echt leeftijd hebben inderdaad, ik vind 15 jaar mogelijk al wat aan de jonge kant.
0 x
Afbeelding

Terug naar “Discussies, ervaringen en meningen over websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en IB's”