Vatencollectief casQueteers.com

Hier kan gediscussieerd worden en kunnen meningen en ervaringen gedeeld worden m.b.t. websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en Independend Bottlers, die al dan niet staan in de onderstaande geclassificeerde lijsten.
Dram The Man
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Vatencollectief casQueteers.com

Ongelezen berichtdoor Dram The Man » 28 Aug 2020, 14:13

Nuyts schreef:
Tris schreef:Oh ja, dat is inderdaad niet duidelijk. Iemand die meer weet wat precies de bedoeling is?

Is voor interpretatie vatbaar.
Bij het vorige aandeel van de mortlach had je de keuze om tegen een beperkte meerprijs het 3 jaar extra te laten rijpen op sherry-vat. Dit stond duidelijk vermeld bij de aanmelding.
Stuur anders gewoon ff via Facebook berichtje naar Adrie, kom je dat snel te weten ;)

Hier het antwoord van Adri:
"We bieden iedere deelnemer de mogelijkheid te opteren voor drie jaar doorrijden op ex. sherry. Elke deelnemer mag dat zelf bepalen en we zullen het tzt inventariseren. Dat bepaalt dan de grootte van het vat waarin we gaan finishen. Er zijn meerdere praktische mogelijkheden om dat wat bij te sturen waar nodig."
3 x
Dram The Man @ Whiskybase
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Aug 2020, 16:30

Dram The Man schreef:
Hier het antwoord van Adri:
"We bieden iedere deelnemer de mogelijkheid te opteren voor *drie jaar doorrijden op ex. sherry.* Elke deelnemer mag dat zelf bepalen en we zullen het tzt inventariseren. Dat bepaalt dan de grootte van het vat waarin we gaan finishen. Er zijn meerdere praktische mogelijkheden om dat wat bij te sturen waar nodig."

Dat gaat serieus wat liter sherry kosten dus. En ook nog even ergens een auto op de kop tikken die op sherry kan rijden. :gnif
1 x
Afbeelding

Tris
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tris » 29 Aug 2020, 00:19

Tof, ik ben heel benieuwd wat het gaat worden! :duimop
0 x
Afbeelding

Tris
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tris » 30 Aug 2020, 15:33

Voor de liefhebber, er staat nog een deel Mortlach cask 247 online als ik het goed zie (inmiddels is bevestigd dat iedereen ook hier individueel de keuze heeft voor verdere rijping op sherry of niet):
https://wicq.nl/shop/mortlach-2013-ex-b ... arrel-247/
1 x
Afbeelding

Greentesoup
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Greentesoup » 30 Aug 2020, 19:32

Tris schreef:Voor de liefhebber, er staat nog een deel Mortlach cask 247 online als ik het goed zie (inmiddels is bevestigd dat iedereen ook hier individueel de keuze heeft voor verdere rijping op sherry of niet):

Was uiteindelijk niet in de mogelijkheid woensdag, maar nu stond ie er weer. Heb dan toch net maar een deeltje mee gepakt. :goedgedaan

Hoe zit het met samples van de casks te zijner tijd? Ik zie er een aantal wel in de shop staan, maar die staan op uitverkocht. Als je een deeltje hebt van een vat, mag je toch altijd wel een sample bestellen neem ik aan? Dan is het toch niet dat je om 7 uur stipt moet reageren om die te kunnen bemachtigen? Zo ja, geld dit ook als je een half deeltje hebt?
0 x
Afbeelding

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 30 Aug 2020, 19:53

Greentesoup schreef:Hoe zit het met samples van de casks te zijner tijd? Ik zie er een aantal wel in de shop staan, maar die staan op uitverkocht. Als je een deeltje hebt van een vat, mag je toch altijd wel een sample bestellen neem ik aan? Dan is het toch niet dat je om 7 uur stipt moet reageren om die te kunnen bemachtigen? Zo ja, geld dit ook als je een half deeltje hebt?

Helaas. Dat ligt wat ingewikkelder ;) door de idiote whiskyboem en de rush op vaten de afgelopen jaren, is het voor distilleries en brokers amper meer te doen om van elk vat van iedereen elke keer samples te trekken en af te sturen. Daar zit een behoorlijk tijdrovende administratie achter. Heel in het begin was dit nog een ‘service’ die bij het vat koop proces hoorde. Tegenwoordig zijn ze er niet zo happig meer op en gaan dergelijke casksamples tijdens de rijpingsperiode tegen betaling (als het al mogelijk is want niet iedereen biedt deze service nog).

De Casqueteers regelen 1 tot een paar keer per jaar van een aantal vaten samples. Die kan je dan (eventueel) tezamen met een referentie sample bestellen in het sample gedeelte van de website, tegen betaling. Ze gebruiken hiervoor wel een voorrangsysteem. Dat wil zeggen dat mensen die daadwerkelijk een vatdeel op hun naam hebben, het eerste recht hebben op die samples. Als er daarna nog over blijft krijgen mensen ze die ze vanuit interesse bestellen of die via de certificaathouder mede eigenaar zijn van een vatdeel (jouw halve deeltje). Verder worden de samples wel gewoon om een bepaalde tijd in de verkoop gegooid en zal je er idd op tijd bij moeten zijn. Net als bij een nieuw vat.

Het is niet zo dat je op elk gewenst moment ff een sample kan bestellen van het vat of de vaten waar je in zit. De casqueteers bestellen zeker niet elk jaar van elk vat een vracht samples. Ze doen dit vrij selectief om van bepaalde vaten rijpingen te kunnen volgen. Zover ik weet zit daar een tactische selectiviteit achter.

De samples die je ziet staan zijn de samples van de vorige proefronde;) Ik ben inmiddels (mede)eigenaar van Vatdelen van 21 vaten maar het aantal dat ik daadwerkelijk al heb kunnen proeven is op 1 hand te tellen.

Er zit nog een ander nadeel aan. Als de Casqueteers elk jaar voor alle 50-60 vatdeel eigenaren samples moeten bestellen, dan gaat dit over de jaren heen behoorlijk wat liters whisky kosten, wat weer ten koste gaat van de uiteindelijke opbrengst in het aantal flessen.
Je begrijpt wel dat een sample van een vat makkelijker is wanneer jij alleen eigenaar bent van dit vat, of misschien met een paar kameraden ;)
3 x
Afbeelding

Greentesoup
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Greentesoup » 30 Aug 2020, 23:02

Cask1988 schreef:Helaas. Dat ligt wat ingewikkelder ;) - - - 8< - - - kwoot knip

Bedankt voor je uitgebreide antwoord :goedgedaan.

Ik was er mij wel bewust van dat het geld kost en dat dit slechts 1-2x op een vat zal voorkomen. Beide zijn compleet logisch en vormen voor mij ook geen probleem. Was alleen benieuwd hoe de procedure was, maar met een voorrangssysteem werkt het prima. Zou het gewoon jammer vinden als ik te zijner tijd niet kan proeven omdat je dan te laat zou hebben gereageerd. Maar ik zie het wel op het moment als 't zo ver is. Zal vast wel goedkomen :D
1 x
Afbeelding

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 30 Aug 2020, 23:10

Greentesoup schreef:Bedankt voor je uitgebreide antwoord :goedgedaan.

Ik was er mij wel bewust van dat het geld kost en dat dit slechts 1-2x op een vat zal voorkomen. Beide zijn compleet logisch en vormen voor mij ook geen probleem. Was alleen benieuwd hoe de procedure was, maar met een voorrangssysteem werkt het prima. Zou het gewoon jammer vinden als ik te zijner tijd niet kan proeven omdat je dan te laat zou hebben gereageerd. Maar ik zie het wel op het moment als 't zo ver is. Zal vast wel goedkomen :D

Wordt ruim van te voren aangekondigd dus dat komt zeker goed! :goedgedaan
1 x
Afbeelding

Tris
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tris » 31 Aug 2020, 15:27

Greentesoup schreef:
Tris schreef:Voor de liefhebber, er staat nog een deel Mortlach cask 247 online als ik het goed zie (inmiddels is bevestigd dat iedereen ook hier individueel de keuze heeft voor verdere rijping op sherry of niet):

Was uiteindelijk niet in de mogelijkheid woensdag, maar nu stond ie er weer. Heb dan toch net maar een deeltje mee gepakt. :goedgedaan

Hoe zit het met samples van de casks te zijner tijd? Ik zie er een aantal wel in de shop staan, maar die staan op uitverkocht. Als je een deeltje hebt van een vat, mag je toch altijd wel een sample bestellen neem ik aan? Dan is het toch niet dat je om 7 uur stipt moet reageren om die te kunnen bemachtigen? Zo ja, geld dit ook als je een half deeltje hebt?

Goed man, leuk! :bigsmile
Ik ben ook benieuwd naar het sample gebeuren maar we zien wel hoe het zich ontwikkelt, ik heb nu drie vatdeeltjes in totaal (Clynelish, Inchgower, Mortlach).
0 x
Afbeelding

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 08 Sep 2020, 21:21

mis ik iets of is er geen nieuws van casQueteers?
0 x

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 08 Sep 2020, 21:29

gerritbakker57 schreef:mis ik iets of is er geen nieuws van casQueteers?

Gezichtboek ;)
Glentauchers 2011 9yo 60.3%
0 x
Afbeelding

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 08 Sep 2020, 21:46

Ja, en daar ga ik dus geen lid van worden :boos
0 x

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 09 Sep 2020, 07:24

gerritbakker57 schreef:Ja, en daar ga ik dus geen lid van worden :boos

Geen stress! De cQs mail is gewoon binnen (misschien wat aan de late kant...)
0 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 09 Sep 2020, 08:56

fjharms schreef:Geen stress! De cQs mail is gewoon binnen (misschien wat aan de late kant...)

Dat zeg je nu, maar ik krijg opeens sinds een aantal weken geen nieuwsbrief meer in de mail, kennelijk op de één of andere manier van de mailinglist gekukeld. Gelukkig nog genoeg 'bronnen' om op de hoogte te blijven, maar vreemd is het wel.

Los daarvan vroeg ik me af of door het oversteken naar het Ardmore-vat, deze Tauchers nu ook nog een licht geturfd randje gaat krijgen? Ik weet zo even niet of die Ardmore de volle tijd op dat Oloroso-vat heeft gerijpt of enkel de laatste paar jaar, en in hoeverre dat dan nog invloed zou kunnen hebben? (Ardmore natuurlijk ook niet zó zwaar geturfd als menige Islay-whisky). Iemand daar een idee van?
1 x

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MikerG » 09 Sep 2020, 09:19

ik snap gewoon niet dat de laatste vaten maar steeds over gegoten gaan worden in sherry of andere vaten om een finish te creeren.

Nu kan het, een keer leuk zijn om een whisky te finishen in een ander soort vat, maar mijn gedachtes die er dan vaak bij komen kijken is dat het huidige vat / spirit niet goed genoeg is en het gered probeert te worden door in een ander vat over te gieten en zo een andere smaak te genereren.
Of erger nog om het een kleur te geven die beter ligt in de markt...

Misschien ben ik wel een veel te grote purist, :lekker
4 x
Afbeelding

Terug naar “Discussies, ervaringen en meningen over websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en IB's”