Vatencollectief casQueteers.com

Hier kan gediscussieerd worden en kunnen meningen en ervaringen gedeeld worden m.b.t. websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en Independend Bottlers, die al dan niet staan in de onderstaande geclassificeerde lijsten.
Mermur
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Vatencollectief casQueteers.com

Ongelezen berichtdoor Mermur » 25 Aug 2020, 22:58

Cask1988 schreef:Hmmm de Mortlach van morgen rijpt nog door tot ie 12yo is (+/- 2025) op het bourbon vat. Daarna de keuze aan alle deelnemers: bottelen of oversteken op een sherryvat voor nog eens 3 jaar additionele rijping. Maar of dit gebeurt, hangt dus van de meerderheid af.

Dat zou dan afwijken van het eerdere Mortlach-vat uit 2013. Daarover werd gezegd: "Onze Mortlach heeft casknummer #246 en is gestookt op 15 november 2013. [...] Voor wat betreft het verwachte bottelmoment bieden we elke deelnemer twee keuzes. We willen deze Mortlach laten rijpen tot ‘ie 12Y is (2025). Voor wie dat wil bieden we de mogelijkheid tot een aanvullende rijping van drie jaar in een ex. sherryvat, waarna de Mortlach in 2028 gebotteld wordt." (mijn onderstreping)
1 x
Afbeelding

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 25 Aug 2020, 23:05

Mermur schreef:
Dat zou dan afwijken van het eerdere Mortlach-vat uit 2013. Daarover werd gezegd: "Onze Mortlach heeft casknummer #246 en is gestookt op 15 november 2013. [...] Voor wat betreft het verwachte bottelmoment bieden we elke deelnemer twee keuzes. We willen deze Mortlach laten rijpen tot ‘ie 12Y is (2025). Voor wie dat wil bieden we de mogelijkheid tot een aanvullende rijping van drie jaar in een ex. sherryvat, waarna de Mortlach in 2028 gebotteld wordt." (mijn onderstreping)

Nu staat er:
We willen dit vat laten rijpen totdat 'ie 12Y is. Dan proeven we 'm een laatste keer met alle deelnemers en bieden we iedere deelnemer de keuze: bottelen of nog drie jaar aanvullende rijping op een ex. sherryvat.

Ik had m opgevat als ‘meeste stemmen gelden’ maar dat lijkt idd niet heel logisch als het vorige vat bij aanvang in de zelfde vorm gegoten werd en elke deelnemer het afzonderlijk zelf mag bepalen.
0 x
Afbeelding

Pe@ter
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Pe@ter » 26 Aug 2020, 00:57

Het lijkt mij alleen mogelijk om 3 jaar door te laten rijpen als er genoeg belangstelling is. Dus geen individuele keus.
0 x

Tris
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tris » 26 Aug 2020, 10:33

Oh ja, dat is inderdaad niet duidelijk.
Iemand die meer weet wat precies de bedoeling is?
0 x
Afbeelding

Nuyts
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 26 Aug 2020, 13:25

Tris schreef:Oh ja, dat is inderdaad niet duidelijk. Iemand die meer weet wat precies de bedoeling is?

Is voor interpretatie vatbaar.
Bij het vorige aandeel van de mortlach had je de keuze om tegen een beperkte meerprijs het 3 jaar extra te laten rijpen op sherry-vat. Dit stond duidelijk vermeld bij de aanmelding.
Stuur anders gewoon ff via Facebook berichtje naar Adrie, kom je dat snel te weten ;)
0 x
Afbeelding

Tris
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tris » 26 Aug 2020, 16:36

Ik heb geen Facebook. :lol:

In het Engels lijkt het wel hetzelfde concept te zijn als bij het eerdere vat:
Earlier this year we shared our Mortlach cask #246. Cask #247 also has matured over six years now and it is already becoming a full, earthy whisky, with a lot of herbal and meaty notes, with a little sweet note in the background (vanilla). We want to mature this cask until it is 12Y (2025). Then we will do a final tasting with the participants and **each participant** may **either choose to bottle** (2025 at 12Y) **or choose to finish** the Mortlach for another three years in an ex. sherry cask.
1 x
Afbeelding

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 26 Aug 2020, 18:22

Tris schreef:Ik heb geen Facebook. :lol:

In het Engels lijkt het wel hetzelfde concept te zijn als bij het eerdere vat:
Earlier this year we shared our Mortlach cask #246. Cask #247 also has matured over six years now and it is already becoming a full, earthy whisky, with a lot of herbal and meaty notes, with a little sweet note in the background (vanilla). We want to mature this cask until it is 12Y (2025). Then we will do a final tasting with the participants and **each participant** may **either choose to bottle** (2025 at 12Y) **or choose to finish** the Mortlach for another three years in an ex. sherry cask.

Das leuk maar het blijft onlogisch dat als er 3 man wel wil finishen, ze dan zeg maar 12 flessen in een sherryvat gaat donderen... :Scratch lijkt me ook niet heel best voor de hout-vloeistof verhouding en de oxidatie door de enorme hoeveelheid lucht in dat vat als er maar 8,4 liter in zit.
0 x
Afbeelding

Tris
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tris » 26 Aug 2020, 18:50

Ik weet ook niet hoe ze het gaan regelen, misschien wordt het dan een octave, of gooien ze beide vaten bij elkaar?
Dat laatste zou ook leuk kunnen zijn.
0 x
Afbeelding

Wouterk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 26 Aug 2020, 18:58

Hij staat reeds online en gaat vrij hard.
0 x

Mermur
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 26 Aug 2020, 19:10

Ik dacht rond 5 voor 7: ik probeer het één keer, anders houd ik het bij mijn fractie van een deel van vat #246, maar ik had (beginners)geluk. :hoera
1 x
Afbeelding

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 26 Aug 2020, 19:32

Tris schreef:Ik weet ook niet hoe ze het gaan regelen, misschien wordt het dan een octave, of gooien ze beide vaten bij elkaar?
Dat laatste zou ook leuk kunnen zijn.

Het gaat inderdaad per persoon per deel besloten kunnen worden staat er bij. Geen idee hoe ze dat gaan regelen maar ze zullen er allicht iets slims voor hebben bedacht :)

Voorlopig laat ik um iig lopen. €77 per fles vind ik echt teveel voor een caskproject van 12yo en nog eens €8 per fles voor de extra 3 jaar rijping.
0 x
Afbeelding

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 26 Aug 2020, 19:33

Mermur schreef:Ik dacht rond 5 voor 7: ik probeer het één keer, anders houd ik het bij mijn fractie van een deel van vat #246, maar ik had (beginners)geluk. :hoera

Het is je gegund Mister Mortlach :cool: dit zijn wel de interessante projectjes voor jou :goedgedaan
1 x
Afbeelding

Tris
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tris » 26 Aug 2020, 19:47

Ik heb ook een deeltje kunnen bemachtigen.

Mocht iemand t.z.t. een flesje van het zustervat willen ruilen heb ik daar wel interesse in.
0 x
Afbeelding

MaltMuppet
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 26 Aug 2020, 21:53

Tris schreef:Ik heb ook een deeltje kunnen bemachtigen.

Mocht iemand t.z.t. een flesje van het zustervat willen ruilen heb ik daar wel interesse in.

Ik stuur je ff PB :bigsmile
0 x
The answer may not lie at the bottom of a glass of whisky. But you should at least check!

Afbeelding

MaltMuppet
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 26 Aug 2020, 22:19

Mocht iemand een 247 willen Ruilen voor een flesje 246 (die heb ik) dan hoor ik het graag :bigsmile
0 x
The answer may not lie at the bottom of a glass of whisky. But you should at least check!

Afbeelding

Terug naar “Discussies, ervaringen en meningen over websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en IB's”