Ik heb de discussie een beetje gevolgd of de onlangs uitgebrachte botteling (UD PX) van casqueteers een Ledaig is of niet. Ik denk het niet. Een UD opleggen aan een bottlelaar is wat vreemd voor een Ledaig denk ik. Immers er zijn veel bottlelingen door bottelaars uitgebracht onder de naam Ledaig dus waarom zo je dan je eigen merknaam willen beschermen door een UD te laten uitbrengen.
Ik heb ook een theorie en kom tot het idee van en BenRiach op basis van theorie, niet op basis van proeven en daarvoor moet je eigen een PX Peated BenRiach (official) er naast hebben. Hieronder mijn theorie en ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Okay, daar komt tie.
Het Peated sherry project behelst 2 delen te weten:
• Een PX die nu gebotteld is, WBnummer 203056 met als vatnummer 5563, bottleserie Peatside en Vintage 30.3.2011
• Een Madeira met vatnummer 5538 en omdat het een finish is, dus eenzelfde vintagedatum als de PX dus 30.3.2011
Ik ben dus even ouderwets vatnummer gaan intypen en kwam het volgende tegen:
• WB-nummer193465, een ex-madeira vat, vatnummer 5541. Als je op het etiket kijkt staat boven peatside “Speyside”. Peatside is denk ik een verbastering tussen Peated whisky en Speyside. De bottelaar is Kintra
Type je Peatside in de zoekfunctie van whiskybase dan krijg je een redelijk lijstje. Waar relatief vaak vatting bij staat. Daarbij valt tevens het volgende op:
• WB92812, zelfde datum maar helaas geen etiket, ga je googlen kom je deze tegen (Peatside 7 Year Old 2011 - The Vatting (Murray McDavid) Whisky - Master of Malt).
https://www.masterofmalt.com/whiskies/m ... id-whisky/. Wordt je niet veel wijzer van maar het vatnummer is 5553
• WB112176, zelfde maand en jaar, Madeira en vatnummer 5557 en ga je googlen kom je op de betrouwbare site Facebook uit.
En ook daar Speyside (Blended Malt)
• Deze is ook aardig, WB102449. Ook Madeira en uit 2011. Bekijk vooral het eitket aan de achterzijde. Daar staat Our groundbreaking first Peatside release was matured in Port en PX casks. Dit is een Madeira en heeft gerijpt bij Coleburn waar ook beide vaten (PX en Madeira) liggen/hebben gelegen.
Als ik zo lees dan betekent dat Peatside een Peated Whisky is uit de Speyside.
Ga ik even terug naar Kintra. Kintra is uniek in zijn label omdat in de achtergrond een kaartfragment staat van de exacte locatie van de distillery. Dat gaat natuurlijk niet bij een UD maar als ik naar het label kijk dan kom ik er niet echt uit omdat het wat vaag is maar ik zie wel de contouren van de rivier Spey.
Maar goed, verder zoeken naar de theorie peat en Speyside. In ons geval gaat het om heavily peated. Dan komen de volgende distilleerderijen naar boven:
• BenRiach 35 ppm
• Ben Romach 67 ppm (maar dat is errrug veel)
• Glenfiddich 25 ppm maar vanaf 2010 (zou dus kunnen)
• Glen Moray maar die doen dat pas na 2015
• Tomintoul en die doen dat 2 weken per jaar
Ga je dan kijken naar wie “rommelt” met PX en Madeira dan kom je uit bij BenRiach.
Zo dit was mijn spreekbeurt. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.