World Wide Whisk(e)y Design Award - whiskydesignaward.com

Hier kan gediscussieerd worden en kunnen meningen en ervaringen gedeeld worden m.b.t. websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en Independend Bottlers, die al dan niet staan in de onderstaande geclassificeerde lijsten.
Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

World Wide Whisk(e)y Design Award - whiskydesignaward.com

Ongelezen berichtdoor Matti » 07 Dec 2011, 14:35

Goed idee! Heeft potentie om uit te groeien tot een succesvolle prijs.

Als ik één suggestie zou mogen doen (opbouwende kritiek, hoop ik): kijk nog eens naar een andere template en misschien wat meer fotomateriaal. Het grafisch ontwerp en de kleurstelling komen op mij wat amateuristisch over, zeker als je gewend bent aan de vaak goed verzorgde sites van whisky-merken. En in mijn ervaring blijf ik vaak langer hangen op een site die er goed uitziet.

Dan nog een paar Engelse dingetjes die me direct opvielen:

  • 'Pachagings' moet 'Packagings' zijn
  • 'Call to nominate whisky'? Dat moet denk ik 'Log in' ipv 'Call' zijn?
  • 'Cast your ratings' moet 'Cast your votes' of 'Rate the whiskies' zijn
Er zijn nog wel meer Engelse taalfoutjes, ik wil er best binnenkort eens overheen gaan om het grootste deel eruit te halen als je dat wil?
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: The International Whisk(e)y Design Awards

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Dec 2011, 15:33

Dank Matti.
Tot dusver is dit een eenmans exercitie dus zonder meer welkom. En het is een hobby bovendien ! En inderdaad ik ben geen ontwerper maar heb ook geen pakket als PhotoShop om fancy plaatjes te maken (wel GIMP) en gebruik alleen gratis software (zie de footer van de site). Het vergelijk met:

...vaak goed verzorgde sites van whisky-merken...

...ga ik niet eens aan. Ik heb geen enkele illusie daar tegenop te willen (kunnen wel). Daar worden tienduizenden euro's aan uitgegeven en er zitten vaak behoorlijke development-teams achter.

Echter, er zit al heel wat tijd in deze stijl en de integratie van de diverse componenten. Ik heb juist voor zwart en eenvoud gekozen om de nadruk op de foto's te leggen. Ook niet gegaan voor "whisky-kleuren" juist om het onderscheid met design te maken. De enkelingen die ik om hun mening gevraagd heb vonden het wel mooi. Ik ben zelf overigens ook niet ontevreden.
Dus suggesties op details graag. Een total-remake van de stijl daar ben ik vooralsnog niet voor in.

Typo's verneem ik graag.
Echter er zijn denk ik ook wat interpretatie verschillen.

'Call to nominate whisky'? Dat moet denk ik 'Log in' ipv 'Call' zijn?
- Niet echt. Dit is bedoeld als zijnde een oproep om nominaties te doen. Inloggen moet zo wie zo.

'Cast your ratings' moet 'Cast your votes' of 'Rate the whiskies' zijn.
- Neen. Zie het concept in "How it works" Voorlopig kunnen er nominaties gedaan worden en die kunnen een rating krijgen.
Om niet leeg te beginnen heb ik een aantal nominaties gedaan vanuit de Het Whisky forum Design Awards.
... en misschien wat meer fotomateriaal...
Dit is dus juist wat deel deelnemers (Members) moet worden ingebracht.

gr
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: The International Whisk(e)y Design Awards

Ongelezen berichtdoor Matti » 07 Dec 2011, 16:55

Hoi Piet, ik hoop dat ik niet te dwingend overkom, want dat is niet mijn bedoeling. Als je iets wat ik zeg niet vind kloppen, negeer me dan maar gewoon, dat doen wel meer mensen ;)

Piet schreef:'Call to nominate whisky'? Dat moet denk ik 'Log in' ipv 'Call' zijn?
- Niet echt. Dit is bedoeld als zijnde een oproep om nominaties te doen. Inloggen moet zo wie zo.


Ah ok, dat had ik verkeerd geïnterpreteerd. Het probleem blijft wel hetzelfde: het lijkt nu of je moet bellen (telefoneren) om te nomineren... Dus misschien iets in de trant van: 'Please nominate whisky bottles and packagings!' of: 'We call on you to nominate whisky bottles and packagings!'?

Piet schreef:'Cast your ratings' moet 'Cast your votes' of 'Rate the whiskies' zijn.
- Neen. Zie het concept in "How it works" Voorlopig kunnen er nominaties gedaan worden en die kunnen een rating krijgen.
Om niet leeg te beginnen heb ik een aantal nominaties gedaan vanuit de Het Whisky forum Design Awards.


Cast your ratings is geen correct Engels. Het is 'to cast a vote' of 'to rate' / 'to give/assign a rating'.

Piet schreef:Echter, er zit al heel wat tijd in deze stijl en de integratie van de diverse componenten. Ik heb juist voor zwart en eenvoud gekozen om de nadruk op de foto's te leggen. Ook niet gegaan voor "whisky-kleuren" juist om het onderscheid met design te maken. De enkelingen die ik om hun mening gevraagd heb vonden het wel mooi. Ik ben zelf overigens ook niet ontevreden.
Dus suggesties op details graag. Een total-remake van de stijl daar ben ik vooralsnog niet voor in.


Dit snap ik, en daar ben je natuurlijk volledig vrij in. Ik geef slechts aan hoe het op mij overkomt, dat hoeft niet overeen te komen met de mening van anderen natuurlijk.

Waar ik het niet met je eens ben is dat je met minder geld en mankracht niet een (visueel) prachtige site kan neerzetten. Er zijn voor Wordpress voldoende gratis en goedkope (in de trant van 20-30 euro) templates die met hulp van wat photoshop/gimp-werk toegesneden kunnen worden op het onderwerp van je site. Voor functionaliteit ligt het helaas wat anders, daar zit je al snel aan kosten vast als je echt iets wil hebben dat precies doet wat jij wil :)

Dan een paar detail suggesties:

  1. Ik zou de plaatjes allemaal zo veel mogelijk uniform maken qua lengte/breedte verhouding (dit kost wel extra werk natuurlijk, dus dat kan een reden zijn om het niet te doen). Dit levert een rustiger beeld en consistentere gebruikerservaring op.
  2. De 'zoom' die een plaatje op een overzichtspagina maakt overlapt met andere delen van de pagina. Dit is op zich niet erg, ware het niet dat de zoom niet meer verdwijnt als je met je muis van het plaatje afgaat (even een onMouseOut() toevoegen aan het betreffende stukje javascript is denk ik al de oplossing). En in Internet Explorer is niet alle text binnen het gezoomde venstertje zichtbaar.
  3. Op de about pagina is de naam van het forum zwart op zwart en dus onzichtbaar.
  4. Iets anders: mij wordt niet helemaal duidelijk wat in categorie 3 past: alleen verpakkingen die buiten de '1 fles in 1 verpakking zonder extra's'-categorie vallen? Oftewel, zodra een verpakking meer dan 1 fles of iets anders dan een fles bevat komt hij in deze categorie? (overigens moet het in die beschrijving accessories zijn en niet accessory).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Suggesties voor The International Whisk(e)y Design Award

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Dec 2011, 19:34

Matti, nog even kort. Verder wil ik dan liever achter de schermen wat uitwisselen omdat het qua onderwerp hier anders uit de hand loopt. Meer voor een ander forum zal ik maar zeggen.... Of hier maar dan in de rubriek Suggesties ter verbetering van de website en het forum ?! (Ik ga dit in elk geval even verplaatsen).

1 - Eens. Staat op to do. Er zijn er nu met wel heel veel white-space. Maar ik wilde alvast de lucht in.
2 - Gaat bij mij wel weer "terug". Ik gebruik waar mogelijk std plugins die ik dan liefst niet aanpas. Als er een echt probleem is meld ik dat uiteraard. Tsja ..Internet Explorer.. daar werk light-box ook niet- Met sommige dingen ga ik maar leren leven.
3 - Bij Firefox niet. MS Explorer weer. Dank. Daar hangt een tooltip aan die het in andere browsers wel doet.
4 - Antwoord is Ja. En inderdaad accessories.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Suggesties voor The International Whisk(e)y Design Award

Ongelezen berichtdoor Matti » 07 Dec 2011, 20:32

Een laatste reactie dan, punt 2: hij gaat bij mij (in chrome en IE) alleen terug als je naar een ander plaatje gaat, als je eruit gaat naar de rest van de pagina blijft hij staan. En 3 was ook zwart op zwart in chrome :)

Geen whiskyforum onderwerp eigenlijk inderdaad, maar ik wil wel even verzuchten dat het er niet makkelijker op wordt om websites te bouwen nu er 3 browsers zijn die meer dan 20% van de markt hebben :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Suggesties voor The International Whisk(e)y Design Award

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Dec 2011, 21:30

Matti schreef:..nu er 3 browsers zijn die meer dan 20% van de markt hebben :)

En dan test ik ook nog met Safari ... maar ja dat doe ik vrij globaal, en je ziet het is inderdaad een crime.

Okay, zie nu wat je bedoelt met de Zooms ... Kan ook een reden zijn om dat gedrag maar helemaal uit te schakelen. Veel leuke effecten werken juist niet in MS :boos Internet Explorer

IK zal ook nog eens door te teksten gaan. Eenduidigheid is altijd lastig.
Overigens ook met de foto's waarvan vaak alleen kleine formaten beschikbaar zijn.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Suggesties voor The International Whisk(e)y Design Award

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Dec 2011, 13:25

I_SPEY schreef:Mooie site, wel erg vol gestouwd!

Dank René. Ja dat vol is lastig. Zojuist de vertaal-service erbij gezet om het WW aspect te benadrukken... Zeker omdat ik er echt zo veel mogelijk landen bij wil betrekken. Druk maar eens op een vlaggetje !

Ik kan vrij eenvoudig "schuiven" met Widgets, ze verwijderen of erbij zetten. Zo ook de formaten. Hoeveel recente commentaren zet je er in ?

Ook leuk is een Widget die aangeeft hoeveel bezoekers er zijn, en hoeveel members... en waar die vandaan komen. Goed voor de betrokkenheid maar neemt ook weer een plaatst in (staat er nog niet).

Google Ads idem. Ik wel er wel een paar op hebben staan want daarmee hoop ik ook wat kosten te compenseren of zelfs wat over te houden. Daarom staan ze onderaan alleen .....

Het Join Now neemt ook plaats in maar is wel belangrijk. Niet registreren maar wel kunnen stemmen en posten is nauwelijks een optie. Dus suggesties welkom hierover.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Suggesties voor The International Whisk(e)y Design Award

Ongelezen berichtdoor Matti » 10 Dec 2011, 13:42

Ik ben zelf meer van de google school (als in simpel, minimalistisch) maar dat punt zijn we al voorbij geloof ik :)

De vertaling lijkt me niet nodig. Het grootste gedeelte van de whisky-drinkers kan tenminste een beetje Engels lijkt mij (het is tenslotte van oorsprong en nog steeds grotendeels een Engelstalig product).

Ik zou zelf het grootste gedeelte van de footer wegdoen: blogroll en recent posts doen weinig ter zake op een site zoals dit (hooguit voor zoek-optimalisatie, maar dat kan ook anders). Muntconversie is leuk, maar niet nodig vind ik (het gaat juist niet om de prijs, maar om de looks) en een inschrijflink voor news-items? Daarbij steekt de onderste banner bij mij uit de achtergrond (Chrome).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Suggesties voor The International Whisk(e)y Design Award

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Dec 2011, 14:08

- Ik ben zelf meer van de google school (als in simpel, minimalistisch) maar dat punt zijn we al voorbij geloof ik
Niet echt hoor maar je eerste opmerking gisteren klonk een beetje als opnieuw beginnen en daar ben ik wat minder voor in. Wellicht wel als het gaat om het theme als geheel maar zeker niet op punten..

- De vertaling lijkt me niet nodig. Het grootste gedeelte van de whisky-drinkers kan tenminste een beetje Engels lijkt mij (het is tenslotte van oorsprong en nog steeds grotendeels een Engelstalig product).
Hierover heb ik grote twijfels en denk ik dat je het kunnen gebruiken van Engels wellicht overschat. Helaas kan ik het de Members nog niet vragen. Ik wil juist zo open mogelijk zijn, ook al om de registratie-drempel te verlagen.

- Ik zou zelf het grootste gedeelte van de footer wegdoen: blogroll en recent posts doen weinig ter zake op een site zoals dit (hooguit voor zoek-optimalisatie, maar dat kan ook anders).
Wel mee eens, blogroll en recent posts heb ik weggehaald... Heeft ook met, laat ik zeggen "goodwill" te maken...
Dit soort zichtbare zaken doe ik zeker niet voor de zoek-bots.

- Muntconversie is leuk, maar niet nodig vind ik (het gaat juist niet om de prijs, maar om de looks)
Dat vraag ik me af ? Het is vrij belangrijk bij de Categorie bepaling. Ik denk dat veel bezoekers geen idee hebben van de Euro-tarieven.. maar ja wilde het ook niet in ponden of USD doen.... zou wellicht een link kunnen zijn ? Laat ik nog even bezinken.

- ....en een inschrijflink voor news-items? Leek me handig maar inderdaad ...kweet nog nie ?! .. wel handiger dan b.v. RSS...

- Daarbij steekt de onderste banner bij mij uit de achtergrond (Chrome).
Vond ik eigenlijk wel aardig.. en nog... anders wordt de pagina (achtergrondkleur gewoon wat langer.. Bekijk ik nog even mede omdat ik nog niet weet of dis ad daar blijft.

dank,
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Suggesties voor The International Whisk(e)y Design Award

Ongelezen berichtdoor Matti » 10 Dec 2011, 14:53

Piet schreef:- De vertaling lijkt me niet nodig. Het grootste gedeelte van de whisky-drinkers kan tenminste een beetje Engels lijkt mij (het is tenslotte van oorsprong en nog steeds grotendeels een Engelstalig product).
Hierover heb ik grote twijfels en denk ik dat je het kunnen gebruiken van Engels wellicht overschat. Helaas kan ik het de Members nog niet vragen. Ik wil juist zo open mogelijk zijn, ook al om de registratie-drempel te verlagen.


Misschien overschat ik het wel inderdaad :) Maar dan zou ik de vertaling denk ik beperken tot vlaggetjes en in de header plaatsen zoals dat op veel sites gebruikelijk is.

Piet schreef:- Muntconversie is leuk, maar niet nodig vind ik (het gaat juist niet om de prijs, maar om de looks)
Dat vraag ik me af ? Het is vrij belangrijk bij de Categorie bepaling. Ik denk dat veel bezoekers geen idee hebben van de Euro-tarieven.. maar ja wilde het ook niet in ponden of USD doen.... zou wellicht een link kunnen zijn ? Laat ik nog even bezinken.


De indeling in categorie doe jij toch sowieso? Het lijkt me voor het insturen niet van belang wat de prijs is, of zouden mensen ineens iets wel/niet gaan insturen als ze de exacte prijs weten?

Piet schreef:- Daarbij steekt de onderste banner bij mij uit de achtergrond (Chrome).
Vond ik eigenlijk wel aardig.. en nog... anders wordt de pagina (achtergrondkleur gewoon wat langer.. Bekijk ik nog even mede omdat ik nog niet weet of dis ad daar blijft.


Ik bedoelde idd dat de achtergrond wat langer wordt, het ziet nu wat slordig uit vind ik.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Suggesties voor The International Whisk(e)y Design Award

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Dec 2011, 15:06

-Misschien overschat ik het wel inderdaad :) Maar dan zou ik de vertaling denk ik beperken tot vlaggetjes en in de header plaatsen zoals dat op veel sites gebruikelijk is.
Met vlaggetjes beperk je het wel weer. Als tussenoplossing en omdat er nu meer ruimte is (voorlopig) naar de bodem verplaatst.

- De indeling in categorie doe jij toch sowieso? Het lijkt me voor het insturen niet van belang wat de prijs is, of zouden mensen ineens iets wel/niet gaan insturen als ze de exacte prijs weten?
ZIt wat in. De indeling wordt ook gedaan door members die een nominatie doen. Die indeling wordt daar al gemaakt.

Ik zou daar op die pagina dan ook een link (of wellicht in-line) kunnen zetten...
En inderdaad .... wellicht maar één rubriek voor nominaties op Nominate & Discuss ... ik moet inderdaad zelf toch de checks doen en info aanvullen.... Hummmmmm.... ga ik over denken...

- Ik bedoelde idd dat de achtergrond wat langer wordt, het ziet nu wat slordig uit vind ik.
Zal ik ook nog maar eens naar kijken.

Dank,
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Suggesties voor The International Whisk(e)y Design Award

Ongelezen berichtdoor Piet » 11 Dec 2011, 10:59

Piet schreef:- ....en een inschrijflink voor news-items? Leek me handig maar inderdaad ...kweet nog nie ?! .. wel handiger dan b.v. RSS...

Ik had deze weggehaald maar toch maar weer teruggezet aangezien er nu al een aantal subscribers is !
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

"Label and Label-series design" - whiskydesignaward.com

Ongelezen berichtdoor Piet » 23 Dec 2011, 12:04

Na wat problemen afgelopen week lijkt alles nu weer in orde.
De site werd overspoeld met nieuwe "Members" maar wel door wat heet "rogue-spider-bots" (rogue=schurk,bandiet,bedrieger) die zeer slinks zijn. Daarom heb ik de hele ledenregistratie om moeten gooien.... met wat bijkomende problemen. Helaas moet een nieuwe registratie nu wel op goedkeuring wachten,... maar je ziet laat staan als je het vriendelijk wilt doen en de zaak open wilt zetten.

Ik wil graag wat meningen horen.
Ik denk er over om een 4-de categorie in het leven te roepen voor etiketten: Labels of label-series.
Los van de flessen en verpakkingen zijn er hele mooie en bijzondere labels die al dan niet op een vermeldenswaardige fles zitten en derhalve een eigen plaatsje in het kader van "whisky design" verdienen.

Wat vinden jullie hiervan ?
En als je daar positief tegenover staat, zou het dan moeten gaan om "Label design" of "Label-series design". Ik wil hiervoor ook weer niet een tweedeling maken. Ik denk er aan op het "open te laten, dus "Label and Label-series design". Als er dan één enkeling is die er echt uitspringt kan die het zelfs van een mooie serie winnen... hummm ?....

Hier zijn enkele voorbeelden waarvan ik denk dat ze een nominatie en award waard zijn:

Hans Dillesse, met namen de bovenste serie voor FULL PROOF EUROPE.
THE WHISKY AGENCY series.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: World Wide Whisk(e)y Design Award - whiskydesignaward.co

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Jan 2012, 10:43

Gisteren zowat drie kwartier "aan de lijn gehangen" op Skype, met Jim Martin van The Malted Muse.

Waarschijnlijk dat er volgende week een Podcast beschikbaar komt over het hoe en wat van World Wide Whisky Design Award dot com :hoera

Overigens zijn er inmiddels al verrassende ontwikkelingen in de diverse categorieën te zien en zijn er aardig wat mooie flessen, pakketten en label-series toegevoegd (met o.a. dank aan René :goedgedaan )
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2550
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 17:21
Locatie: Rotterdram

Re: World Wide Whisk(e)y Design Award - whiskydesignaward.co

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 24 Jan 2012, 19:18

Piet schreef:Gisteren zowat drie kwartier "aan de lijn gehangen" op Skype, met Jim Martin van The Malted Muse.

Waarschijnlijk dat er volgende week een Podcast beschikbaar komt over het hoe en wat van World Wide Whisky Design Award dot com :hoera

Overigens zijn er inmiddels al verrassende ontwikkelingen in de diverse categorieën te zien en zijn er aardig wat mooie flessen, pakketten en label-series toegevoegd (met o.a. dank aan René :goedgedaan )

Bedankt, Piet, maar alle eer komt jou toe, hoor :duimop Een prachtige site, waar ik graag kom en inmiddels al 'n hoop op te lezen is!!

:Slainte
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"


Terug naar “Discussies, ervaringen en meningen over websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en IB's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten