IB: The Ultimate, Spirit of Scotland, whiskyworld.nl, v Wees

Hier kan gediscussieerd worden en kunnen meningen en ervaringen gedeeld worden m.b.t. websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en Independend Bottlers, die al dan niet staan in de onderstaande geclassificeerde lijsten.
Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

IB: The Ultimate, Spirit of Scotland, whiskyworld.nl, v Wees

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Jun 2011, 19:01

Naar aanleiding van een recensie zag ik tot mijn verbazing dat dit onderwerp hier nog niet stond.

The Ultimate serie van van Wees is een collectie single cask, single malts, in de eerste jaren geselecteerd door Han van Wees. Single Malt, Non-chill filtered, datum van distillatie, datum van botteling, aantal flessen, nummer van de fles.
Zou zo maar kunnen dat mijn eerste Single Cask een The Ultimate was !?

Slijterij van Wees, whiskyworld.nl is een van de oudste whisky slijters (maar ze hebben zo'n beetje alle alcoholica staan) in het land en een van de eerste (zo niet eerste ?) importeurs en Nederlandse IB's.
Samengevat in een korte zin geeft dit een beschrijving van de familie van Wees. Dat wat begonnen is in 1921 als een groothandel in tabak, is nu een begrip geworden als het gaat om o.a. whisky.


Van Wees organiseert ook het jaarlijkse Pot Still festival.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: IB: The Ultimate, www.whiskyworld.nl, van Wees, Amersfoo

Ongelezen berichtdoor Piet » 27 Okt 2011, 21:15

En nog een verbazing !

Nooit geweten dat The Ultimate ook een eigen website heeft :HitHead

Waarschijnlijk wel vrij nieuw maar toch. Tsja er is meen ik wel iemand van van Wees ingeschreven op het forum maar daar is het bij gebleven. Bij deze.

Toch maar even in de lijst gezet: Bijzondere vermeldenswaardige sites die buiten de selectiecriteria vallen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: IB: The Ultimate, www.whiskyworld.nl, van Wees, Amersfoo

Ongelezen berichtdoor Matti » 20 Nov 2012, 19:56

Op de stand op het IWS in Den Haag vertelde een medewerker van van Wees mij een interessant feitje dat ik nog niet kende: The Ultimate bottelingen komen exclusief uit vaten van Signatory. Dat is ook de reden waarom de nieuwe range 'Spirit of Scotland' niet als Ultimates uit is gebracht (ondanks dat ze ook single cask, 46% en NCF zijn), die komen namelijk van Gordon & MacPhail.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: IB: The Ultimate, www.whiskyworld.nl, van Wees, Amersfoo

Ongelezen berichtdoor JayDie » 20 Nov 2012, 20:44

Matti schreef:Op de stand op het IWS in Den Haag vertelde een medewerker van van Wees mij een interessant feitje dat ik nog niet kende: The Ultimate bottelingen komen exclusief uit vaten van Signatory. Dat is ook de reden waarom de nieuwe range 'Spirit of Scotland' niet als Ultimates uit is gebracht (ondanks dat ze ook single cask, 46% en NCF zijn), die komen namelijk van Gordon & MacPhail.

Hé, dat hoorde ik ook ;-)

Ik weet dat velen hier niet erg gecharmeerd zijn van Signatory... wél van The Ultimate... :roll:



Ik hou van beide!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
WhiskyWerner
Senior
Senior
Berichten: 182
Lid geworden op: 10 Jul 2013, 17:31
Locatie: Emmeloord
Contact:

The Ultimate expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyWerner » 23 Sep 2013, 14:00

Ik ben even op zoek gegaan naar reviews en meningen over de Utlimate serie. Er is weinig te vinden en het is nogal een "hit-and-miss" bedoeling heb ik het idee. Zijn er ervaringen, tips, een aan/afraders in deze serie? Uiteraard is het leuk om eens wat op de gok te kopen, maar ja, geld he?!
0 x

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: The Ultimate expressies

Ongelezen berichtdoor totalatool » 23 Sep 2013, 14:07

Volgens mij worden de recente 1997 17yo Longmorns (cask 72315, 72318, 72319 en binnenkort nog een paar hoorde ik) wel goed gewaardeerd.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: The Ultimate expressies

Ongelezen berichtdoor JayDie » 23 Sep 2013, 15:02

Ik heb nog niet veel slechts gehoord over The Ultimate (Van Wees). Mijn visie is dat ze veel moois voor niet teveel geld hebben.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Kay
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2392
Lid geworden op: 24 Nov 2011, 16:03
Locatie: Eys
Contact:

Re: The Ultimate expressies

Ongelezen berichtdoor Kay » 23 Sep 2013, 15:23

Ik heb er best wel een paar van in de kast staan. De Dailuaine 1997 (cask 6012) en Dalmore 1990 (cask 12/894) vind ik bv. echt uitstekend voor hun prijs.
Van alles wat ik van The Ultimate heb staan bevalt Glenrothes 1994 (cask 1101) me het minst van ze allemaal, maar gezien de scores op WB lijkt dat eerder aan mij te liggen dan aan de whisky. Wellicht dat ik hier het typische karakter van the Glenrothes in mis.
Er zijn ook wel wat bottelingen van distilleerderijen bij die normaal vooral voor blends produceren, en dus ook wat 'platter' van smaak zijn. Maar aangezien die distilleerderijen weinig OB's op de markt brengen, zijn die flessen juist wellicht weer leuk om voor een schappelijke prijs toch best iets speciaals in huis te halen.
0 x
Afbeelding

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2787
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 10:00
Locatie: Enschede

Re: The Ultimate expressies

Ongelezen berichtdoor Pellie » 23 Sep 2013, 15:41

Ik heb 5 Ultimates op dit moment en vind ze allemaal goed tot zeer goed! Ik ga zeker meer aanschaffen. Uiterst tevreden over de prijs/kwaliteit :goedgedaan

Mortlach 1990 6078
Longmorn 1996 72315
Tamdhu 2004 5440
Dailuaine 1997 6017
Caperdonich 1992 46240

Iemand de nieuwste Ben nevis al geproefd toevallig??
0 x

Gebruikersavatar
I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2550
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 17:21
Locatie: Rotterdram

Re: The Ultimate expressies

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 23 Sep 2013, 16:00

WhiskyWerner schreef:Ik ben even op zoek gegaan naar reviews en meningen over de Utlimate serie. Er is weinig te vinden en het is nogal een "hit-and-miss" bedoeling heb ik het idee. Zijn er ervaringen, tips, een aan/afraders in deze serie? Uiteraard is het leuk om eens wat op de gok te kopen, maar ja, geld he?!


Ik weet niet of je deze site al eens bekeken hebt: http://www.ultimatewhisky.com

Of dit linkje
Laatst gewijzigd door I_SPEY op 23 Sep 2013, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: The Ultimate expressies

Ongelezen berichtdoor Matti » 23 Sep 2013, 16:05

Ik heb er ook een stel staan idd. Het gros valt in de groep 'gewoon goed' met een paar uitschieters naar boven en naar beneden. De prijs/kwaliteit is eigenlijk altijd uitstekend (als je de uitschieters naar onderen even niet meerekent).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: The Ultimate expressies

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 23 Sep 2013, 16:23

Matti schreef:Ik heb er ook een stel staan idd. Het gros valt in de groep 'gewoon goed' met een paar uitschieters naar boven en naar beneden. De prijs/kwaliteit is eigenlijk altijd uitstekend (als je de uitschieters naar onderen even niet meerekent).

Helemaal mee eens, je moet goed je ogen openhouden voor de uitschieters. Samples proeven of ervaringen van anderen meepakken en aan ervaringen heeft dit forum geen gebrek. Zo heb ik dit jaar twee Ultimates aangeschaft:
- Imperial 1995 (vat #50134). Opmerkelijk fruitig van smaak, prima prijs/kwaliteit.
- Longmorn 1996 (vat #72315). Het distillerykarakter is helaas lastig terug te vinden door de sherry, maar als je fan bent van het zware sherrywerk is deze (of een zustervat) gegarandeerd prijs. Dit is het type hartige sherry, met bouillonblokje, maar gelukkig zonder malle zwaveltoestanden.

Ook de inmiddels uitverkochte Bowmore 2002 (vat #800397) was voor mij echt een positieve uitschieter. Een Bowmore met een voor bowmore uitzonderlijk rookniveau.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: IB: The Ultimate, Spirit of Scotland, whiskyworld.nl, v

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Nov 2013, 21:56

Er was wat te vieren :duimop

Caol Ila 1982 30 Years "500th" Ultimate Selection 55.2% ... € 179,00 :o
Vintage 14.12.1982
Bottled 16.08.2013

Maar ik vrees dat ik niet mee ga vieren :Cry
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: IB: The Ultimate, Spirit of Scotland, whiskyworld.nl, v

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Nov 2013, 22:00

turfsmurf schreef:...- Longmorn 1996 (vat #72315). Het distillerykarakter is helaas lastig terug te vinden door de sherry, maar als je fan bent van het zware sherrywerk is deze (of een zustervat) gegarandeerd prijs. Dit is het type hartige sherry, met bouillonblokje, maar gelukkig zonder malle zwaveltoestanden.

Ook de inmiddels uitverkochte Bowmore 2002 (vat #800397) was voor mij echt een positieve uitschieter. Een Bowmore met een voor bowmore uitzonderlijk rookniveau.

Kennelijk met de Longmorn 1996 17 years old, Sherry Butt 72323, 57.5 %, ook een positieve uitschieter. Ben beniewd wat ik er van ga vinden :smullen
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1706
Lid geworden op: 30 Okt 2013, 16:32

Re: IB: The Ultimate, Spirit of Scotland, whiskyworld.nl, v

Ongelezen berichtdoor Harrie » 18 Nov 2013, 15:07

Ik ben komende week toevallig in Amersfoort en wil even langs Van Wees. Als ik google, kom ik twee verschillende sites met verschillende adressen tegen:
- http://www.vanweesholland.com/ Heliumweg 5
- http://www.whiskyworld.nl/ Leusderweg 260
Welke is de juiste?
0 x
Afbeelding


Terug naar “Discussies, ervaringen en meningen over websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en IB's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten