IB: The Ultimate, Spirit of Scotland, whiskyworld.nl, v Wees

Hier kan gediscussieerd worden en kunnen meningen en ervaringen gedeeld worden m.b.t. websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en Independend Bottlers, die al dan niet staan in de onderstaande geclassificeerde lijsten.
Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 Sep 2012, 15:02
Locatie: omgeving Breda

Re: IB: The Ultimate, Spirit of Scotland, whiskyworld.nl, v Wees

Ongelezen berichtdoor Roland... » 19 Mei 2022, 07:41

Ik ben ‘t 100% met je eens Henri.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: IB: The Ultimate, Spirit of Scotland, whiskyworld.nl, v Wees

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 19 Mei 2022, 08:10

henri schreef:Mooi betoog

De Rotterdamse spijker op z’n kop! :lekker
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: IB: The Ultimate, Spirit of Scotland, whiskyworld.nl, v Wees

Ongelezen berichtdoor Dre » 19 Mei 2022, 08:33

Reichenbach schreef:Het beperken van informatie op het etiket (NAS) helpt daarbij.

Dit heeft feitelijk niets met elkaar te maken natuurlijk. De informatie op een etiket van een willekeurige core-range 10yo bevat doorgaans ook niet heel veel meer dan de leeftijdsaanduiding, het Abv en soms in ruime zin welke vaten er gebruikt zijn.
En van Wees heeft nu alleen de botteldág weggelaten en het totaal aantal flessen. De distillatiedatum is nog volledig én je weet in welke maand van welk jaar het op fles is gegaan, dus heeft nog steeds gewoon een (calculated) age-statement, dus nog verre van NAS. (Sterker nog. het zinnetje eronder staat er ook nog steeds, "matured in a ..... for 7 years" bijvoorbeeld)
2 x

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: IB: The Ultimate, Spirit of Scotland, whiskyworld.nl, v Wees

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 19 Mei 2022, 08:42

Dre schreef:En van Wees heeft nu alleen de botteldág weggelaten en het totaal aantal flessen. De distillatiedatum is nog volledig én je weet in welke maand van welk jaar het op fles is gegaan, dus heeft nog steeds gewoon een (calculated) age-statement, dus nog verre van NAS. (Sterker nog. het zinnetje eronder staat er ook nog steeds, "matured in a ..... for 7 years" bijvoorbeeld)

Deels klopt dat natuurlijk maar dan blijft voor mij nog steeds wel de hamvraag: wat schieten ze ermee op om het weg te halen?
Ik bedoel:
- het etiket veranderd er niet drastisch door
- veel inkt bespaard het ook niet
- de ontbrekende data is gewoon voor handen, kost niets extra’s
Dusja :bigsmile
Feit is dat dit een eerste stap naar minder transparantie is. Gaan er nog een aantal volgen? Alleen distillatiejaar en botteljaar? Leeftijd eraf? Het voelt een beetje als een stappenplan. In fases dingen eraf halen zodat de overgang minder groot en abrupt is.
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: IB: The Ultimate, Spirit of Scotland, whiskyworld.nl, v Wees

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 19 Mei 2022, 09:05

Ja, ik ga het de volgende release ook doen; ik zet alles op het label in het zwart op een zwarte achtergrond. :lol:
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: IB: The Ultimate, Spirit of Scotland, whiskyworld.nl, v Wees

Ongelezen berichtdoor Dre » 19 Mei 2022, 09:57

Cask1988 schreef:Deels klopt dat natuurlijk maar dan blijft voor mij nog steeds wel de hamvraag: wat schieten ze ermee op om het weg te halen?
Ik bedoel:
- het etiket veranderd er niet drastisch door
- veel inkt bespaard het ook niet
- de ontbrekende data is gewoon voor handen, kost niets extra’s
Dusja :bigsmile
Feit is dat dit een eerste stap naar minder transparantie is. Gaan er nog een aantal volgen? Alleen distillatiejaar en botteljaar? Leeftijd eraf? Het voelt een beetje als een stappenplan. In fases dingen eraf halen zodat de overgang minder groot en abrupt is.

Helemaal eens hoor, ik begrijp het weghalen van specifiek déze gegevens ook niet, en ook mij bekruipt het gevoel dat dit een opmaat is naar uiteindelijk een totaal andere aanpak. We gaan het allemaal vanzelf zien en meemaken.
0 x

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2491
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: IB: The Ultimate, Spirit of Scotland, whiskyworld.nl, v Wees

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 19 Mei 2022, 10:32

henri schreef:.. er is een tijd geweest dat ik altijd zei dat vwees in ieder geval prijs/quality leverde.


Dat idee heb ik eigenlijk nooit bij hen gehad.
Zeker, ik heb een aantal oudere bottelingen van the Ultimate gehad en nog open en dicht. Maar verder was dit, voor mij althans, altijd al een minder interessante bottelaar.
Net als Signatory overigens.....oh, wacht :roll: ;)
2 x
Afbeelding

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 893
Lid geworden op: 30 Apr 2016, 23:30

Re: IB: The Ultimate, Spirit of Scotland, whiskyworld.nl, v Wees

Ongelezen berichtdoor JvR » 19 Mei 2022, 11:51

Fat Bastard! schreef:
henri schreef:.. er is een tijd geweest dat ik altijd zei dat vwees in ieder geval prijs/quality leverde.


Dat idee heb ik eigenlijk nooit bij hen gehad.
Zeker, ik heb een aantal oudere bottelingen van the Ultimate gehad en nog open en dicht. Maar verder was dit, voor mij althans, altijd al een minder interessante bottelaar.
Net als Signatory overigens.....oh, wacht :roll: ;)


Nou een paar jaar geleden kon je nog wel eens een 20yo kopen voor 5 tientjes bij van wees. Ja, wat minder populaire distilleerderijen, niet CS en geen 90ptn, maar toch mooie manier om ook eens wat ouds te drinken als je een beperkt budget had.

Laatste jaren inderdaad vooral jong spul en veel minder aantrekkelijk, net als Signatory.
1 x

Gebruikersavatar
Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 623
Lid geworden op: 02 Jan 2018, 12:51
Locatie: Gent

Re: IB: The Ultimate, Spirit of Scotland, whiskyworld.nl, v Wees

Ongelezen berichtdoor Casketje » 19 Mei 2022, 12:29

Hangt toch volledig af van welke distillery ze komen en op welk vat ze gezeten hebben, net als bij elke IB trouwens. Als je een 8 jarige Miltonduff koopt die op een refill hogshead gezeten heeft dan weet je al quasi op voorhand dat dat geen super whisky gaat zijn. Een 12 jarige Arran uit 2008-9 op first fill bourbon zal al een veel grotere kans maken, en die bieden ze (Ultimate) wel nog steeds aan een (in deze tijden) aanvaardbare prijs aan. Van Signatory al vele mooie Glen Elgins in de 46% UCF collectie kunnen kopen zo, en degene die ik al heb open gedaan zijn steeds bovengemiddelde drams omdat het distillaat van hoge kwaliteit is.
3 x

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1628
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: IB: The Ultimate, Spirit of Scotland, whiskyworld.nl, v Wees

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 19 Mei 2022, 14:35

Cask1988 schreef:Feit is dat dit een eerste stap naar minder transparantie is. Gaan er nog een aantal volgen? Alleen distillatiejaar en botteljaar? Leeftijd eraf? Het voelt een beetje als een stappenplan. In fases dingen eraf halen zodat de overgang minder groot en abrupt is.


Iets wat Malts of Scotland jaren geleden (rond 2014/15) al gedaan heeft. Was daarvoor altijd maand + jaar van zowel destillatie als botteling en sindsdien alleen nog maar het jaartal. Age statements heb ik daar nog nooit gezien. Overigens is ook bij MoS (net als bij vWees) de kwaliteit van de bottelingen de laatste paar jaar hard achteruit gehold.

Verder is het bij vWees wat mij betreft altijd al zoeken naar de krenten in de pap geweest. Voorheen inderdaad veel beschikbaar in de €50 - 70 range, ook 20+ jaar oud, maar dan wel erg vaak afgewaterd naar 46%, wat nogal eens vlakke resultaten gaf.
1 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3204
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: IB: The Ultimate, Spirit of Scotland, whiskyworld.nl, v Wees

Ongelezen berichtdoor defeatless » 19 Mei 2022, 15:19

Oogadal schreef:Ja, ik ga het de volgende release ook doen; ik zet alles op het label in het zwart op een zwarte achtergrond. :lol:


Net zo'n goede informatie voorziening als je van de overheid krijgt. En dat accepteren we ook allemaal, dus waarom niet?
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: IB: The Ultimate, Spirit of Scotland, whiskyworld.nl, v Wees

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 20 Mei 2022, 12:50

Yep, die voor 3 miljoen euro aan toners zwartgelakte dossiers in de Toeslagenmisdaad waren voor mij DE trigger om het ook zo te doen! :P
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: IB: The Ultimate, Spirit of Scotland, whiskyworld.nl, v Wees

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 20 Mei 2022, 18:51

Oogadal schreef:Yep, die voor 3 miljoen euro aan toners zwartgelakte dossiers...
Laatst kwam ik er achter dat je een digitaal 'gelakt' document met Acrobat Pro vrij simpel weer leesbaar is te maken. Uitdraaien, fysiek lakken en scannen is wat lastiger.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: IB: The Ultimate, Spirit of Scotland, whiskyworld.nl, v Wees

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 20 Mei 2022, 19:09

Zo dom om de bestolenen een digitaal document te geven zijn de bij de BD echt niet.
Trouwens, als je de pro versie van Adobe gebruikt blijft zwart wat jij zwart maakt hoor. ;)
Als je de free version gebruikt om wat zwart te lakken kun je geen wonderen verwachten tenslotte.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: IB: The Ultimate, Spirit of Scotland, whiskyworld.nl, v Wees

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 21 Mei 2022, 03:17

Geen idee wat ze hebben gebruikt om te zwarten. Met Pro ging het er makkelijk weer af.

Met Ultimate heb ik nog niet zo veel ervaring; wat peat van 8 tot 10 jaar op 46% en CS. Zeker niet slecht, maar ook niet heel bijzonder. Voor turf is het misschien niet meteen een nadeel als het wat jonger is.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"


Terug naar “Discussies, ervaringen en meningen over websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en IB's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten