Mijn oog viel al snel op een Caroni VSOC (Bristol Classic Rum), te koop voor 110 Euro, althans dat dacht ik toch want het stond in zeer duidelijke, niet te mislezen cijfers op de fles.
Aan de kassa kreeg ik plots te horen dat het 139 Euro was. WTF? Gewezen op de prijs op de fles maar daar had de verkopen geen oren naar. Dan maar vriendelijk gezegd dat hij de fles mocht houden.
Jammer! Maar goed … In winkels waar ze 29 Euro EXTRA winst belangrijker vinden dan tevreden klanten zien ze mij in elk geval niet meer terug.
Als je weigert te verkopen aan de geafficheerde prijs ben je naar mijn persoonlijke mening een bedrieger (Oké, 139 Euro was ook geen slechte prijs, maar het was me om het principe te doen).
Met een beetje spijt in het hart en met lege handen de winkel verlaten, maar er toch een goed gevoel aan overgehouden, zeker toen ik in een half uurtje later in Leuven een “onnozel’ kranten- en sigarenwinkeltje (Bondgenotenlaan) passeerde waar een paar whisky’s in de etalage stonden.
Even snel binnen gegaan en een Springbank 17 Madeira kunnen scoren voor 145 Euro. De man van de krantenwinkel wist me te vertellen dat deze elders meer dan 200 Euro kostte maar hij aan faire prijzen wou verkopen (Eat this Tasttoe!). Vooraleer jullie in de auto springen: het was de laatste fles.
De dag tevoren waren al op stap geweest in Mechelen en daar hebben we een bezoekje gebracht aan Huis Windels. Ook dat was een fijne ervaring: achter de toog twee (relatief) jonge, enthousiaste kerels met een leuke babbel en kennis van zaken. Flesje Torabhaig meegenomen voor 69 Euro (het was de laatste) en een flesje Weller Special Reserve voor 36,5 Euro Opnieuw hele faire prijzen!
Conclusie: dikke duim voor Huis Windels en Cajephi (Leuven) …

Voor Tasttoe een andere vinger (

Nog te vermelden in alle eerlijkheid: het vernieuwde Tasttoe is wel een erg mooie winkel met een schitterend aanbod en als je er nog nooit geweest bent ZEKER een bezoekje waard, al was het maar om je te vergapen aan bijvoorbeeld de uitgestalde Port Ellen’s en de Karuizawa’s.
Cheers, D.