Welke Whisky.

Hier kan gediscussieerd worden en kunnen meningen en ervaringen gedeeld worden m.b.t. websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en Independend Bottlers, die al dan niet staan in de onderstaande geclassificeerde lijsten.
Whiskey leek
Actief lid
Actief lid

Welke Whisky.

Ongelezen berichtdoor Whiskey leek » 23 Sep 2020, 11:29

Even een vraag aan de wijze mannen hier op dit forum.
Welke Whisky zou ik absoluut geproefd moeten hebben volgens jullie ?
Ik hou van zoet en laten we zeggen dat de fles 300 euro mag kosten,anders ben ik failliet.

Groet Peter.
0 x

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Welke Whisky.

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 23 Sep 2020, 12:03

Om te beginnen: Glenfiddich 12
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 23 Sep 2020, 12:04

Als je naam en aantal posts gelijk staan aan je ervaring zou ik zeker geen fles van 300 kopen.
Ik zou beginnen met flessen van rond de 50. Maar Het is nog veel beter om bij 1 van de sampleverkopers hier op het forum aan te kloppen en bij hen advies te vragen voor een mooie diverse sample set om er zo achter te komen waar je voorkeuren liggen en ervaring op te bouwen.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 23 Sep 2020, 12:06

Whiskey leek schreef:Even een vraag aan de wijze mannen hier op dit forum.
Welke Whisky zou ik absoluut geproefd moeten hebben volgens jullie ?
Ik hou van zoet en laten we zeggen dat de fles 300 euro mag kosten,anders ben ik failliet.

Groet Peter.

Hallo Peter,

Een leuke vraag om over na te denken hoor. Maar voor die 300€ kan je ook zomaar een miskoop doen tov je eigen smaak.
Het zou handiger zijn als je eerst je eigen smaak een beetje omschrijft.
Ik zou je bovendien de tip willen doen om dan voor 2 flessen van 150€ te gaan. Daar zijn al geweldige flessen voor te krijgen.
Die 300€ proef je er niet snel vanaf namelijk :hoedaf.

Groet Roelof
0 x
Afbeelding

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 23 Sep 2020, 12:31

Dat is een mooi bedrag maar om dan 1 fles te kopen. Ik ben zelf begonnen met samples en die zijn hier genoeg te vinden. Ik vond zelf de range share sets erg leuk om zo meerdere samples van 1 distilleerderij te proberen en de verschillen te ontdekken in prijs, kwaliteit en smaakprofiel. Hierdoor heb ik nu een mooie lijst met favorieten waar ik ooit een fles van wil hebben.
1 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 23 Sep 2020, 13:56

Ik ben mogelijk al wat langer met whisky bezig dan jij, en ik heb nog nooit een fles van boven de 200 Euro gekocht. Als je bijna geen referentiekader hebt, moet je lekker 2 flessen van zeg 60 max kopen. En de rest in samples stoppen zoals hierboven gesuggereerd wordt. Daar is zat in te vinden. Van instappers tot het betere werk.

Als je meer geproefd en gekocht hebt in het lagere en midden segment, ga je een eventuele fles van 300 Euro meer waarderen. En dan nog: die prijs zegt niet alles. Goed mogelijk dat je betaalt voor "schaarste" ipv kwaliteit.

Suc6.
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Whiskey leek
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Whiskey leek » 23 Sep 2020, 15:48

Oke bedankt voor alle goede raad,daar had ik die wijze mannen voor nodig.
Het was namelijk een vraag van iemand aan mij uit mijn familie,die zei, kunnen we niet met zen alle een lekkere fles Whisky kopen,die je normaal gesproken nooit of bijna nooit alleen koopt.
En dan met een paar man opdrinken en betalen,snap je,een soort Whisky avond met de familie.
Vandaar mijn vraag.

Groet Peter.
1 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 23 Sep 2020, 15:59

Voor een whisky avond met de familie zou ik eerder 3 flessen van €100.- kopen
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 23 Sep 2020, 16:04

Idd. Of een samplepakket van 6cl samples. Ligt er een beetje aan met hoeveel jullie zijn.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 23 Sep 2020, 16:08

Ahaa, dat verandert de zaak.
Eigenlijk wil je een tasting organiseren met een budget tot € 300,-.

Als je gaat zoeken op 'Tasting line up' kom je een heel eind.
0 x
Breedút Genietsje

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 23 Sep 2020, 16:09

Als je met een paar man ff een fles wil legen, moet je er helemaal geen een van 300 Euro kopen.
Schaf de Kilkerran 12y en Bunnahabhain 12y aan en je hebt voor onder de 100 een top middag/avond.
1 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 23 Sep 2020, 16:27

Als je ons vertelt met hoeveel personen jullie die avond willen beleven, zijn er hier velen die je een zeer interessant aanbod kunnen doen.

Als je bijvoorbeeld even uitgaat van een gemiddelde van 5€ per sample, zou je al 300/5= 60 tóp samples kunnen krijgen. Dan zou je dus al met 10 personen een top tasting kunnen houden van 6 rondes.

Maar uiteraard is elke variabele in deze som aan te passen :Slainte.

Groet Roelof
Laatst gewijzigd door Freezeroz op 23 Sep 2020, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 23 Sep 2020, 16:31

Breedút_Genietsje schreef:Om te beginnen: Glenfiddich 12

Gemeen hoor, om een nieuweling zulk goor slootwater aan te bevelen... Ook voor een tasting niet geschikt lijkt me, enkel om te laten ervaren hoe oppervlakkig en meh whisky ook kan zijn.

(ok ok, smaken verschillen, maar dit was er een die ik persoonlijk niet weg kreeg)

OT: ik sluit me aan bij de Bunnahabhain 12 en Kilkerran 12.
Als je dan toch voor een tasting gaat en je moet budget opmaken, en je zoekt nog meer "zoete" whisky's:

GlenDronach 12 (of 18 maar die is meteen wel een stuk duurder): goede all-around sherry-matured whisky. Dus rozijnen, soms wat rood fruit en een tikkeltje houtinvloed.

Glenlivet 12 (of liever nog, 18. Die schelen minder in prijs dan bij de GlenDronachs) Glenlivet staat echt bekend als een "fruitmandje". Verwacht veel appels en peren.

Highland Park 10 of 12: allebei goede instappers en het leuke van Highland Park is dat het een allround-whisky is, er zit van alles wat in.
Beetje zoet, beetje rook, beetje alles. Ik vond persoonlijk de 10 zoeter en lichter (geloof dat ik het meer als zomerwhisky omschreef) en de 12 had in mijn herinnering wat meer wit fruit, honing en heide.

Volgens mij zijn dat goede beginwhisky's om mee te experimenteren in een tasting als je je smaak nog aan het ontdekken bent.
Mocht je echt de stoute schoenen willen aantrekken en ook willen gaan voor een rokerige whisky:
Lagavulin 16, Ardbeg 10, Laphroaig 10 of Quarter Cask of, met iets meer zout/zilt, Talisker 10.

Succes alvast met shoppen! :Slainte
3 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 23 Sep 2020, 17:52

Daan schreef:Gemeen hoor, om een nieuweling zulk goor slootwater aan te bevelen... Ook voor een tasting niet geschikt lijkt me, enkel om te laten ervaren hoe oppervlakkig en meh whisky ook kan zijn.
(ok ok, smaken verschillen, maar dit was er een die ik persoonlijk niet weg kreeg)

Ja, lang geleden was het de Red Label die de gootsteen in is gegaan,
nadat ik 'een Single Malt' geproefd had.
Dat er één glas uit miste zegt genoeg...

Maar de topicstarter deed mij vermoeden dat je moet beginnen met een fles van € 300,-
Daarom dacht ik dat er nog een compleet smakenpallet ontwikkeld moet worden,
te beginnen met 'frisse groene appel, rijpe peer, amandelen en hints van zachte vanille'.

Daarna komt de vraag; Wat komt er ná Glenfiddich of mijn eerste malt ?
1 x
Breedút Genietsje

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 23 Sep 2020, 17:56

Whiskey leek schreef:Oke bedankt voor alle goede raad,daar had ik die wijze mannen voor nodig.
Het was namelijk een vraag van iemand aan mij uit mijn familie,die zei, kunnen we niet met zen alle een lekkere fles Whisky kopen,die je normaal gesproken nooit of bijna nooit alleen koopt.
En dan met een paar man opdrinken en betalen,snap je,een soort Whisky avond met de familie.
Vandaar mijn vraag.

Groet Peter.

Ik kan me ook voorstellen dat je één super mooie whisky koopt en daar bij gelegenheden als je bij elkaar komt uit drinkt.
Dus niet om op 1 avondje achterover te kieperen!

Ik heb hier een fles staan die we met 4 man gekocht hebben en deze trekken we open nadat we hier vergaderd hebben :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Terug naar “Discussies, ervaringen en meningen over websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en IB's”