Whiskybase in een nieuw jasje!

Hier kan gediscussieerd worden en kunnen meningen en ervaringen gedeeld worden m.b.t. websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en Independend Bottlers, die al dan niet staan in de onderstaande geclassificeerde lijsten.
D. T.
Senior
Senior

Re: Whiskybase in een nieuw jasje!

Ongelezen berichtdoor D. T. » 02 Jun 2017, 22:11

AVERAGE VALUE ...
Deze Rosebank:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... nk-1990-im
100 Euro???
Voordien +500 Euro!
Als iemand van WB me kan zeggen waar ik deze fles voor 100 Euro kan vinden, graag een PB.

Cheers, D.
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 02 Jun 2017, 22:21

Verkeerde WB value vind ik nou echt het minst belangrijke.

Usability is volgens mij veel belangrijker, laten ze zich daar eerst maar op focussen, want er is nog heel wat te verbeteren.
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding
https://www.instagram.com/wonderingwhisky/

MisterMonkeyDonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 02 Jun 2017, 22:25

Raten is alvast beter nu, toch via de pc (save button). Straks eens via de smartphone proberen.
En edit, via de smartphone ging het ook prima!
Er is uiteraard links en rechts nog wel wat werk, maar het komt wel goed.
Laatst gewijzigd door MisterMonkeyDonkey op 03 Jun 2017, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

D. T.
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor D. T. » 02 Jun 2017, 22:45

Wouter1981 schreef:Verkeerde WB value vind ik nou echt het minst belangrijke.

Usability is volgens mij veel belangrijker, laten ze zich daar eerst maar op focussen, want er is nog heel wat te verbeteren.

Als ik zie hoeveel mensen zich bij "AANBOD" op deze site richten op de WB Value lijkt het me ook weer niet ZO onbelangrijk ...

Cheers, D.
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 02 Jun 2017, 22:52

D. T. schreef:
Wouter1981 schreef:Verkeerde WB value vind ik nou echt het minst belangrijke.

Als ik zie hoeveel mensen zich bij "AANBOD" op deze site richten op de WB Value lijkt het me ook weer niet ZO onbelangrijk ...

Cheers, D.

Dan verschillen we van mening, geeft verder niet.

Jij vindt de waarde van je flessen belangrijk, ik vind het belangrijker om gemakkelijk een lekkere nieuwe whisky te vinden.
3 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding
https://www.instagram.com/wonderingwhisky/

mmbrouwer
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor mmbrouwer » 03 Jun 2017, 08:34

Waarde van de flessen zal voor sommigen een stuk belangrijker zijn dan anderen.
De weinige verzekeraars die bereid zijn een collectie whisky mee te nemen in de inboedelverzekering willen hier nog weleens naar kijken bij waardebepaling, en dus ook eventuele uitkering van de verzekering mocht er iets gebeuren.
Ik ben op deze manier verzekerd.
1 x

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor RvdB » 03 Jun 2017, 10:27

Volgens mij heb ik ergens gelezen dat WB bij de waarde bepaling nu uitgaat van 3 zaken; originele verkoopprijs, huidige shop links en recente veilingprijzen. Met name de originele verkoopprijs zorgt bij oudere whiskies en serieuze collectables voor scheve 'waardes'.

Persoonlijk vind ik dat WB het 'waardebepalingsaspect' helemaal los moet laten en zich moet concentreren op het 'verzamelaspect'. Laat de zogenaamde waardebepaling maar over aan veilingsites. Ik zie liever betere foto's bij sommige whiskies en een betere zoekresultaten weergave (sorteren op casknummer bv. of abv zoals voorheen kon).
1 x
Afbeelding

shadowcollector
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor shadowcollector » 03 Jun 2017, 12:15

Ik had me voorgenomen hier niet te reageren maar er wordt behoorlijk wat onzin gepraat dus alsnog:

Als je wil weten hoe het nu werkt:

https://www.whiskybase.com/contribute/g ... es-it-work

En ik heb in het verleden hier veel leden van het whiskyforum trots zien vertellen dat ze de prijzen kunnen beïnvloeden; dat kan dus niet meer.
Dat zie je nu dus terug bij de huidige gemiddelde waarde. Daar kunnen nu een handjevol vrijwilligers een paar weken zoet mee zijn; opschonen en controleren van een berg fake prijzen.

Durf wel te zeggen dat richting Q3 van dit jaar er heel veel meer informatie gebruikt wordt om de waarde van een fles te tonen maar voor nu is dit de situatie.
6 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 03 Jun 2017, 13:54

shadowcollector schreef:En ik heb in het verleden hier veel leden van het whiskyforum trots zien vertellen dat ze de prijzen kunnen beïnvloeden; dat kan dus niet meer.
Dat zie je nu dus terug bij de huidige gemiddelde waarde. Daar kunnen nu een handjevol vrijwilligers een paar weken zoet mee zijn; opschonen en controleren van een berg fake prijzen.

Durf wel te zeggen dat richting Q3 van dit jaar er heel veel meer informatie gebruikt wordt om de waarde van een fles te tonen maar voor nu is dit de situatie.

Een goede zaak dat dit niet meer kan!
Wel mis ik nog altijd een soort historiek van de prijs.
Uiteraard niet alle prijzen die er ooit geweest zijn maar wel bijvoorbeeld originele retailprijzen.
Als is het maar een indicatie. Eens alles uitverkocht is, is dit amper nog terug te vinden.
Gelukkig zijn er wel nog een aantal bloggers die af en toe de originele prijs vermelden.
Ik gebruik dit namelijk vaak om te bepalen hoeveel uiteindelijk een "OK" bedrag is om voor een fles te geven op een veiling of in een winkel.
Voor hele oude releases kan ik me voorstellen dat dit een moeilijk verhaal is maar voor alles wat er nieuw bijkomt kan dit toch geen probleem zijn?

Bij mijn weten is er ook nog steeds geen historiek van de geveilde flessen?
Iets wat ik ook een gemis vind aangezien je zo ook kan bepalen wat de waarde is.
De meeste veilingen hebben ondertussen een database waar je vroeger geveilde flessen kunt opzoeken.

Om nog iets toe te voegen waarvan ik dacht dat het in de nieuwe versie aangepakt zou worden is de whisky top 1000.
2 versies geleden stond de Bowmore 1966 Sa Bouquet afgetekend op nummer 1. Nu op nummer 3.
En dit terwijl de 1ste 2 aanzienlijk minder stemmen hebben. Volgens mij gaat er iets mis met de berekening.
Als je ziet dat de nummer 16: Macallan 1970 Fine & Rare met maar 25 beoordelingen net voor de Springbank 100 Proof Imported by Samaroli staat die 115 beoordelingen heeft.
Dan zie je toch dat er duidelijk iets niet klopt.
Er staat nu zelfs een whisky in de top 100 met maar 11 beoordelingen.
Het is uiteraard niet levensbelangrijk maar vroeger leek de top 1000 me veel correcter en relevanter.
0 x

shadowcollector
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor shadowcollector » 03 Jun 2017, 14:10

Er staat toch een link met uitleg...

Ik kan het ook hier plaatsen maar volgens mij staat daar zo'n beetje alles in wat je vraagt.

En technisch kan alles je moet wel de gegevens koppelen aan de whisky flessen...
Enig idee hoeveel werk dat is voor veiling prijzen? En initiële retail prijzen worden pas sinds een half jaar opgeslagen. Voor die tijd werden oude prijzen gewoon verwijdert als een link niet meer werkte.
0 x

shadowcollector
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor shadowcollector » 03 Jun 2017, 14:14

nigel_tufnel schreef:
Om nog iets toe te voegen waarvan ik dacht dat het in de nieuwe versie aangepakt zou worden is de whisky top 1000.
2 versies geleden stond de Bowmore 1966 Sa Bouquet afgetekend op nummer 1. Nu op nummer 3.
En dit terwijl de 1ste 2 aanzienlijk minder stemmen hebben. Volgens mij gaat er iets mis met de berekening.
Als je ziet dat de nummer 16: Macallan 1970 Fine & Rare met maar 25 beoordelingen net voor de Springbank 100 Proof Imported by Samaroli staat die 115 beoordelingen heeft.
Dan zie je toch dat er duidelijk iets niet klopt.
Er staat nu zelfs een whisky in de top 100 met maar 11 beoordelingen.
Het is uiteraard niet levensbelangrijk maar vroeger leek de top 1000 me veel correcter en relevanter.

heeft nooit ergens gestaan dat dit aangepakt zou worden en bij mijn weten is hier ook niets op aangepast.
Dus vroeger was het beter; het is nog steeds dezelfde berekening. Nu kan daar best iets mis mee zijn maar heeft tot nu toe geen aandacht gehad.
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 03 Jun 2017, 14:23

shadowcollector schreef:Er staat toch een link met uitleg...

Ik kan het ook hier plaatsen maar volgens mij staat daar zo'n beetje alles in wat je vraagt.

En technisch kan alles je moet wel de gegevens koppelen aan de whisky flessen...
Enig idee hoeveel werk dat is voor veiling prijzen? En initiële retail prijzen worden pas sinds een half jaar opgeslagen. Voor die tijd werden oude prijzen gewoon verwijdert als een link niet meer werkte.

Ik heb het misschien niet zo duidelijk geformuleerd.
Ik heb het over de historiek van de geveilde flessen via Marketplace.
Het zou erg handig zijn als deze historiek nog te bekijken zou zijn.
Zelfs van de gewone verkochte flessen die niet via een veiling gingen.

Als je een recente fles bekijkt staat daar dus de originele retailprijs bij die niet meer stijgt door winkeliers die de prijs opdrijven?
Dus niet de laatste shoplink.
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 03 Jun 2017, 14:28

shadowcollector schreef:heeft nooit ergens gestaan dat dit aangepakt zou worden en bij mijn weten is hier ook niets op aangepast.
Dus vroeger was het beter; het is nog steeds dezelfde berekening. Nu kan daar best iets mis mee zijn maar heeft tot nu toe geen aandacht gehad.

Ik beweer ook helemaal niet dat dit iets was wat aangepast ging worden hoor.
2 versies geleden was het volgens mij een andere berekening want toen zat deze heel anders in mekaar.
Punt voor mij is gewoon dat een top 1000 geen nut heeft als hij niet relevant/correct is.
Ofwel is hij correct ofwel kan hij even goed van de site.
En flessen met die 3 tot 10 beoordelingen horen wat mij betreft sowieso niet in die lijst.
0 x

Kikkerneve
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 04 Jun 2017, 08:16

Had hier nog niet gereageerd, maar zeker op mobiel erg gebruiksvriendelijke geworden. Search: goed, info flessen: goed. Waar ik niks van begrijp is dat de value van m'n collectie sinds de nieuwe site als een malle omhoog is. Is al wat over gepost en snap wat er allemaal geschreven is, maar dit is echt "too good to be true"
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 04 Jun 2017, 08:35

Ik denk echt dat zich dat nog gaat settelen. Verder is het maar net wat je belangrijk vindt, mij boeit het totaal niet.
3 x
Affirmanti incumbit probatio

Terug naar “Discussies, ervaringen en meningen over websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en IB's”