Whisky veilingen (Whisky auctions)

Hier kan gediscussieerd worden en kunnen meningen en ervaringen gedeeld worden m.b.t. websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en Independend Bottlers, die al dan niet staan in de onderstaande geclassificeerde lijsten.
nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Whisky veilingen (Whisky auctions)

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 03 Mei 2017, 10:02

Toon schreef:
MisterMonkeyDonkey schreef:No offence, maar hopelijk heb je het mis... En dat geldt voor iedereen die geld probeert te verdienen aan onze hobby.

Ik begrijp je reactie maar kan je mij het verschil is uitleggen tussen een liefhebber die laat ons zeggen meerdere flessen van dezelfde whisky koopt aan 50 euro. Maar een jaar later ziet hij dat deze fles wat meer waard is en hij verkoopt deze. Wat is het verschil met iemand die hiervoor uitkomt dat hij de flessen koopt om winst op te maken tov iemand die het zou doen op de manier die ik hierboven beschrijf? Op het eind blijft het toch hetzelfde. De fles is gekocht aan een marktcomforme prijs en zal later doorverkocht worden aan een andere prijs. Zoals de whisky's in het aanbod forum hoeveel van deze worden nog verkocht aan de aankoopprijs? Persoonlijk denk ik dat je er niet veel zal vinden. Hoe noem je dit dan of zie je daar anders tegenaan?

Het verschil is vrij duidelijk lijkt me.
Het gaat om de intentie, de reden waarom je het aankoopt.
De whiskymarkt wordt tegenwoordig verzadigd door investeerders.
Mensen met behoorlijk wat kapitaal die geld geroken hebben en in grote hoeveelheden flessen opkopen.
Dikwijls om vrij direct daarna tegen forse winst te verkopen (flippen), dit dikwijls ten koste van de liefhebber die ook een flesje wil.
Dit kan je bezwaarlijk liefhebberij noemen en het verknoeit het voor de liefhebber.
Het zorgt tevens ook nog eens voor een vicieuze cirkel die steeds sterker wordt.
retailprijzen stijgen, 2dehands prijzen stijgen, retailprijzen stijgen nog meer,...
Dus vanuit het standpunt van de liefhebber moet de investeerder regelmatig eens "op zijn bek gaan".
Zodat hij met z'n investering blijft zitten. Kijk maar eens naar de Highland Park Ice & Fire.
Schitterend voorbeeld!

Stel je trouwens maar eens voor dat het niet om een nichemarkt ging maar over iets noodzakelijk.
Zoals bijvoorbeeld een woning of bouwgrond. En stel dat er een aantal mensen dit zouden kunnen opkopen als belegging.
Hierdoor gaan ze de markt bepalen en de prijzen opschroeven waardoor niet iedereen meer iets kan kopen.
Zou je dit aangenaam vinden? (Ik weet het misschien wat vergezocht. Maar je snapt het punt wel. ;) )
4 x

Toon
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Toon » 03 Mei 2017, 10:42

Zoals je zegt het gaat je om de intentie en dat is nu net wat je moeilijk kunt waarnemen. Waarom koopt iemand bij wijze van spreken een hoeveelheid whisky aan ineens? Omdat hij liefhebber is of omdat hij liefhebber/investeerder is . Maar vanuit het opzicht van de liefhebber moet de investeerder is op zijn bek gaan. Wat een normale reactie is vanuit zijn oogpunt en waar ik ook begrip voor kan opbrengen.

nigel_tufnel schreef:
Toon schreef:
MisterMonkeyDonkey schreef:No offence, maar hopelijk heb je het mis... En dat geldt voor iedereen die geld probeert te verdienen aan onze hobby.

Ik begrijp je reactie maar kan je mij het verschil is uitleggen tussen een liefhebber die laat ons zeggen meerdere flessen van dezelfde whisky koopt aan 50 euro. Maar een jaar later ziet hij dat deze fles wat meer waard is en hij verkoopt deze. Wat is het verschil met iemand die hiervoor uitkomt dat hij de flessen koopt om winst op te maken tov iemand die het zou doen op de manier die ik hierboven beschrijf? Op het eind blijft het toch hetzelfde. De fles is gekocht aan een marktcomforme prijs en zal later doorverkocht worden aan een andere prijs. Zoals de whisky's in het aanbod forum hoeveel van deze worden nog verkocht aan de aankoopprijs? Persoonlijk denk ik dat je er niet veel zal vinden. Hoe noem je dit dan of zie je daar anders tegenaan?

Het verschil is vrij duidelijk lijkt me.
Het gaat om de intentie, de reden waarom je het aankoopt.
De whiskymarkt wordt tegenwoordig verzadigd door investeerders.
Mensen met behoorlijk wat kapitaal die geld geroken hebben en in grote hoeveelheden flessen opkopen.
Dikwijls om vrij direct daarna tegen forse winst te verkopen (flippen), dit dikwijls ten koste van de liefhebber die ook een flesje wil.
Dit kan je bezwaarlijk liefhebberij noemen en het verknoeit het voor de liefhebber.
Het zorgt tevens ook nog eens voor een vicieuze cirkel die steeds sterker wordt.
retailprijzen stijgen, 2dehands prijzen stijgen, retailprijzen stijgen nog meer,...
Dus vanuit het standpunt van de liefhebber moet de investeerder regelmatig eens "op zijn bek gaan".
Zodat hij met z'n investering blijft zitten. Kijk maar eens naar de Highland Park Ice & Fire.
Schitterend voorbeeld!

Stel je trouwens maar eens voor dat het niet om een nichemarkt ging maar over iets noodzakelijk.
Zoals bijvoorbeeld een woning of bouwgrond. En stel dat er een aantal mensen dit zouden kunnen opkopen als belegging.
Hierdoor gaan ze de markt bepalen en de prijzen opschroeven waardoor niet iedereen meer iets kan kopen.
Zou je dit aangenaam vinden? (Ik weet het misschien wat vergezocht. Maar je snapt het punt wel. ;) )
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 03 Mei 2017, 11:28

Toon schreef:Zoals je zegt het gaat je om de intentie en dat is nu net wat je moeilijk kunt waarnemen. Waarom kooot iemand vij wijze van spreken een hoeveelheid whisky aan ineens? Omdat hij liefhebber is of omdat hin liefhebber/investeerder is . Maar vanuit het opzicht van de liefhebber moet de investeerder is op zijn bek gaan. Wat een normale reactie is vanuit zijn oogpunt en waar ik ook begrip voor kan opbrengen.

Dikwijls merk je het toch hier en daar op hoor.
Sommigen kondigen zichzelf zo aan:
Toon schreef:Hey mensen zoals het onderwerp van mijn topic al zegt ben ik op zoek naar whisky als een investering. Zijn er mensen die tips voor mij hebben. Ik heb hier en daar al gelezen dat de distillirijen die gesloten zijn het meest kunnen opbrengen op termijn. Is dit zo ?

Mvg
Toon

Bij anderen zie je het aan het verkoopgedrag, welke flessen ze verkopen, hoe snel, hoeveel, op meerdere kanalen,...
Geloof me, het is soms vrij transparant.
Als iemand vorige week de nieuwe Archives Littlemill verkocht tegen een fikse meerprijs,
is dit geen keldervondst of een manier om een collega liefhebber toch nog een kans te geven. :roll:
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 03 Mei 2017, 12:09

Toon schreef:

Het is je volste recht om flessen die je puur uit winstbejag hebt aangeschaft op Catawiki of waar dan ook te cashen. Zelfs al vindt je whisky zelf niet te zuipen, je doet je best maar.
Maar, en dat is iets wat veel mensen hier nog steeds niet snappen, is dat als jij zonder enige kennis van whisky op deze carrousel wilt stappen je maar mooi door schade en schande wijs moet worden. Jammer genoeg zijn er nog steeds liefhebbers die op de vraag van een newbie 'in welke whisky kan ik het beste investeren' een soort misplaatst gevoel hebben dat er een beroep gedaan wordt op hun kennis, dat leuk vinden en de vraagsteller direct van allerlei top tips voorzien. Om vervolgens de pseudo investeerder er wel op aan te spreken als deze zijn flessen wil cashen.

Mijn insteek is dat iedereen maar fijn zelf moet weten wat ie met z'n flessen doet, zolang maar helder is dat dit een forum is voor liefhebbers en niet voor speculanten. De beste tip is nog steeds; koop iets wat je lekker vindt. Daar kun je alles en ook niks mee. :bigsmile
4 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Toon
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Toon » 03 Mei 2017, 12:24

Ik spreek hier niemand op iets aan. Ik vraag gewoon wie nu zijn flessen whisky aan zijn vroegere aankoopprijs nog te koop zet indien deze weet dat hij fors meer waard is als toen hij deze gekocht heeft? Ik denk niemand want jij zal toch ook al een flesje verkocht hebben met winst of hoe sta je daar tegenover? Zoals je zelf zegt in je reactie op het eind doet iedereen met zen flessen wat hij wil. :bigsmile al giet ik ze weg in de gootsteen wat ik ook nooit ga doen. :HitHead

Oogadal schreef:
Toon schreef:

Het is je volste recht om flessen die je puur uit winstbejag hebt aangeschaft op Catawiki of waar dan ook te cashen. Zelfs al vindt je whisky zelf niet te zuipen, je doet je best maar.
Maar, en dat is iets wat veel mensen hier nog steeds niet snappen, is dat als jij zonder enige kennis van whisky op deze carrousel wilt stappen je maar mooi door schade en schande wijs moet worden. Jammer genoeg zijn er nog steeds liefhebbers die op de vraag van een newbie 'in welke whisky kan ik het beste investeren' een soort misplaatst gevoel hebben dat er een beroep gedaan wordt op hun kennis, dat leuk vinden en de vraagsteller direct van allerlei top tips voorzien. Om vervolgens de pseudo investeerder er wel op aan te spreken als deze zijn flessen wil cashen.

Mijn insteek is dat iedereen maar fijn zelf moet weten wat ie met z'n flessen doet, zolang maar helder is dat dit een forum is voor liefhebbers en niet voor speculanten. De beste tip is nog steeds; koop iets wat je lekker vindt. Daar kun je alles en ook niks mee. :bigsmile
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 03 Mei 2017, 12:33

Ik verkoop ook wel eens een fles met winst. Maar ik koop geen flessen met de bedoeling ze op een later tijdstip te cashen.

Overigens ligt het er bij mij meer aan wie ik iets verkoop; ik bied hier zelden wat aan en als ik al aanbiedt is dat veelal tegen oorspronkelijke aankoopprijs. Waarbij er ook leden zijn die ik 'nee' verkoop. Puur omdat ik ook gekke Henkie niet ben; ik ga hier geen flessen tegen de helft van de marktwaarde aanbieden om ze een week later op Catawiki te zien he.., dan kan ik dat beter zelf doen.

Maar nogmaals; wat jij met je flessen doet moet je helemaal zelf weten, ik verbaas me er slechts over dat er (nog steeds) mensen hier zijn die een newbie graag van investeringsadvies voorzien. Da's geen aanval op jou, de vraag stellen is je volste recht. (maar dan geef ik hier nu nogmaals aan dat iedereen beter z'n investeringstips voor zich kan houden... ;)
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 03 Mei 2017, 13:33

Aangezien dit een forum voor liefhebbers is, zal de mening over "pech" flink kunnen verschillen. Wie meent wat te verdienen, die zal op de koop moeten toenemen dat het platform dat hij/zij gebruikt, daarvan wil meeprofiteren. Het goedkoopste ben je uit bij de Marketplace van Whiskybase (8% commissie).

Hier wordt verkoop met grote winst niet toegestaan.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 03 Mei 2017, 19:17

... :HitHead Zonder de namen van de auctions te noemen ...
Flessen die eind vorig jaar bij de ene veiling zijn gekocht staan nu via een andere veiling te koop.
Exact hetzelfde vulniveau, exact dezelfde bottelingnrs.
Gekker moet het niet worden!
0 x
Afbeelding

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 13 Mei 2017, 11:13

Ik wil jullie mening wel eens weten. Er is sinds kort een whisky auction and more https://whiskyauction-and-more.com/

Hier staan niet al te veel flessen te koop, maar wat mij vooral opvalt is dat bijna iedere fles een drempel waarde heeft, ook de niet exclusieve flessen hebben een drempel. Voor mij als koper dus erg onprettig omdat koopjes scoren bijna uitgesloten is. Maar voor verkoper ook niet zo tof omdat de drempel niet vaak gehaald wordt ( voor zover ik dat kan zien als gebruiker ) en ze wel moeten betalen voor het instellen van een drempelwaarde

Doordat veel flessen een drempel waarde hebben en sommige van die flessen nog gewoon te koop voor bijna die drempelwaarde (ergens in Europa) lijkt mij dit niet werken.

Hoe zien jullie dit, zijn er al ervaringen door forum gebruikers met deze auction???

Bye
Ed
0 x

Zjoske
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Zjoske » 13 Mei 2017, 11:32

JacobaEd schreef:Doordat veel flessen een drempel waarde hebben en sommige van die flessen nog gewoon te koop voor bijna die drempelwaarde (ergens in Europa) lijkt mij dit niet werken.

Heb laatst ook eens zitten snuffelen daar en had dezelfde constatering. Ik koop met enige regelmaat een fles op een veiling omdat ik verzamelen leuk vind en daarbij mezelf een vrij strak afgebakende niche heb opgelegd. Daarbinnen hoop ik dan op veilingen tegen koopjes aan te lopen, simpelweg omdat anderen op dat moment minder interesse hebben in zo'n fles.

Dat aankoopgedrag werkt een stuk minder als er hoge drempelwaarden gehanteerd worden, dus voor mij is deze veilingsite niet geschikt. Ik heb het vermoeden dat het systeem sowieso niet werkt, omdat het voorkomt dat het aloude vraag-aanbod systeem de prijs gaat bepalen. Of dat gaat in ieder geval langzamer, aangenomen dat bij een fles die de drempelwaarde niet haalt, deze een volgende keer lager wordt gezet.
2 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 15 Mei 2017, 08:10

JacobaEd schreef:Ik wil jullie mening wel eens weten. Er is sinds kort een whisky auction and more https://whiskyauction-and-more.com/

Hier staan niet al te veel flessen te koop, maar wat mij vooral opvalt is dat bijna iedere fles een drempel waarde heeft, ook de niet exclusieve flessen hebben een drempel. Voor mij als koper dus erg onprettig omdat koopjes scoren bijna uitgesloten is. Maar voor verkoper ook niet zo tof omdat de drempel niet vaak gehaald wordt ( voor zover ik dat kan zien als gebruiker ) en ze wel moeten betalen voor het instellen van een drempelwaarde

Doordat veel flessen een drempel waarde hebben en sommige van die flessen nog gewoon te koop voor bijna die drempelwaarde (ergens in Europa) lijkt mij dit niet werken.

Hoe zien jullie dit, zijn er al ervaringen door forum gebruikers met deze auction???

Bye
Ed

In mijn optiek lijkt dit een leuke theoretische opzet, voor als het goed gaat. De methodiek is gebaseerd op het bouwen van een bubble: de verkoper kan (hoge) reserves zetten en de veiling houdt er een vaste (hogere) commissie aan over.
Dit is echter allemaal maar theorie. Ik geloof niet dat er zo veel transacties zullen plaatsvinden, simpelweg omdat veel kopers tegenwoordig beter geïnformeerd zijn en hun wegen naar buitenlandse webshops weten te vinden. Zolang deze slijters niet gaan handelen naar reserves op veilingsites en hun prijzen omhoog gooien zal de veilingsite op lange termijn onvoldoende aantrekkelijk zijn.

Met andere woorden: ik negeer dit soort sites en wacht totdat ze weer offline gaan.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Jonadawi
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Jonadawi » 15 Mei 2017, 14:18

Wat ik zorgwekkender vind is dat de zogenaamd expert van whiskyauction and more een liefhebber is die een cursus gevolgd heeft en nu de expert is.

Was een heel topic hierover maanden geleden op Facebook. Jeroen Koetsier van Catawiki had zelf alleen door naar de afbeeldingen te kijken gezien dat de Arran first release geen zegel had waarop deze snel van de veiling verwijderd werd.

Geeft weinigen vertrouwen in de expert
0 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 15 Mei 2017, 19:42

Ik ben ook op deze veilingsite gestuit, vond er niet veel aan en constateerde ook de veel te hoge drempels. Zal er niet snel op gaan bieden terwijl ik een fervent veilingsite bezoeker ben en er ook regelmatig wat koop.
1 x

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 17 Mei 2017, 12:24

gerritbakker57 schreef:Ik ben ook op deze veilingsite gestuit, vond er niet veel aan en constateerde ook de veel te hoge drempels. Zal er niet snel op gaan bieden terwijl ik een fervent veilingsite bezoeker ben en er ook regelmatig wat koop.

precies, zo voelt dat bij mij ook..
0 x

WhiskyGuide
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyGuide » 06 Mar 2020, 22:34

PeterF schreef:Heeft iemand ervaringen met https://www.worldwhiskyindex.com?

Nadeel van worldwhiskyindex vind ik dat ze niet de originele foto's lijken te plaatsen van de flessen. Dus als dezelfde fles meerdere keren voorkomt, dan zie je steeds precies dezelfde foto's. Je weet dus niet 100% zeker of je wel op de juiste fles biedt. Dit mogen ze wel eens verbeteren
0 x

Terug naar “Discussies, ervaringen en meningen over websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en IB's”