Toon schreef:MisterMonkeyDonkey schreef:No offence, maar hopelijk heb je het mis... En dat geldt voor iedereen die geld probeert te verdienen aan onze hobby.
Ik begrijp je reactie maar kan je mij het verschil is uitleggen tussen een liefhebber die laat ons zeggen meerdere flessen van dezelfde whisky koopt aan 50 euro. Maar een jaar later ziet hij dat deze fles wat meer waard is en hij verkoopt deze. Wat is het verschil met iemand die hiervoor uitkomt dat hij de flessen koopt om winst op te maken tov iemand die het zou doen op de manier die ik hierboven beschrijf? Op het eind blijft het toch hetzelfde. De fles is gekocht aan een marktcomforme prijs en zal later doorverkocht worden aan een andere prijs. Zoals de whisky's in het aanbod forum hoeveel van deze worden nog verkocht aan de aankoopprijs? Persoonlijk denk ik dat je er niet veel zal vinden. Hoe noem je dit dan of zie je daar anders tegenaan?
Het verschil is vrij duidelijk lijkt me.
Het gaat om de intentie, de reden waarom je het aankoopt.
De whiskymarkt wordt tegenwoordig verzadigd door investeerders.
Mensen met behoorlijk wat kapitaal die geld geroken hebben en in grote hoeveelheden flessen opkopen.
Dikwijls om vrij direct daarna tegen forse winst te verkopen (flippen), dit dikwijls ten koste van de liefhebber die ook een flesje wil.
Dit kan je bezwaarlijk liefhebberij noemen en het verknoeit het voor de liefhebber.
Het zorgt tevens ook nog eens voor een vicieuze cirkel die steeds sterker wordt.
retailprijzen stijgen, 2dehands prijzen stijgen, retailprijzen stijgen nog meer,...
Dus vanuit het standpunt van de liefhebber moet de investeerder regelmatig eens "op zijn bek gaan".
Zodat hij met z'n investering blijft zitten. Kijk maar eens naar de Highland Park Ice & Fire.
Schitterend voorbeeld!
Stel je trouwens maar eens voor dat het niet om een nichemarkt ging maar over iets noodzakelijk.
Zoals bijvoorbeeld een woning of bouwgrond. En stel dat er een aantal mensen dit zouden kunnen opkopen als belegging.
Hierdoor gaan ze de markt bepalen en de prijzen opschroeven waardoor niet iedereen meer iets kan kopen.
Zou je dit aangenaam vinden? (Ik weet het misschien wat vergezocht. Maar je snapt het punt wel.