DrankDozijn schreef:Geachte Liefhebbers, Beste Belgen, Hoi Whisky-fanaten!
Er is nogal wat onduidelijkheid over de vernieuwde accijns wetgeving. De Accijns & BTW regelgeving (zowel voor Nederland, maar nu in het bijzonder actueel voor België) kent een specifieke berekening mbt. alcohol en dus ook whisky. En deze is helaas niet zo eenvoudig zoals nu hier op dit forum wordt beschreven.
De negatieve berichten ervaren wij natuurlijk als bijzonder vervelend, zeker omdat wij juist als één van de weinige online shops de accijnsadministratie tot 5 cijfers achter de komma hebben georganiseerd/geautomatiseerd,.. en natuurlijk willen wij géén extra winst maken op onze Belgische klanten. (we willen ons vanzelfsprekend wel aan de regels houden, gezien onze voorbeeldfunctie!)
Ik zou nu graag van de gelegenheid gebruik willen maken om jullie precies uit te leggen dmv een schets hoe wij exact de (nieuwe tarieven) Accijnswet toepassen.
Van de Nederlandse belastingdienst leen ik even hun slogan; Leuker kunnen wij het niet maken!
Hierbij een berekening op basis van de huidige wet, gebaseerd op tabel 2016.
Als er nog vragen zijn, hoor ik het graag. Rachel[/url]
Hallo Rachel
Bedankt voor de duidelijke uiteenzetting maar ik wou hier toch nog graag op reageren.
Niet dat jullie al jullie prijzen moeten aanpassen (liever niet eigenlijk),
maar hoe komt het dat er dan geen aanpassing is doorgevoerd voor de bieren, wijnen, etc.
Ook hier is de accijns in België hoger en dan neem ik aan dat als jullie de wet willen volgen hier de prijs ook duurder zou moeten zijn?
Is hier een verklaring voor?
Daarbij valt me ook op dat voor de recente accijnsverhoging (1 november 2015) de Belgische accijnzen ook al een stuk hoger waren dan in Nederland.
Hoe komt het eigenlijk dat toen de prijzen wel gelijk waren?
Je zou denken dat als de wet gevolgd moet worden, de prijzen toen ook al aangepast hadden moeten zijn...
In de praktijk is het in de meeste Belgische winkels trouwens niet zo dat je meer accijnzen moet betalen voor een fles met een hoger ABV.
Toen ik navraag deed lieten ze me ook weten dat de prijsstijging hetzelfde is voor alle flessen sterke drank.