Welke Whisky.

Hier kan gediscussieerd worden en kunnen meningen en ervaringen gedeeld worden m.b.t. websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en Independend Bottlers, die al dan niet staan in de onderstaande geclassificeerde lijsten.
Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 4439
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Welke Whisky.

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 23 Sep 2020, 19:08

Daan schreef:
Breedút_Genietsje schreef:Om te beginnen: Glenfiddich 12


Gemeen hoor, om een nieuweling zulk goor slootwater aan te bevelen... Ook voor een tasting niet geschikt lijkt me, enkel om te laten ervaren hoe oppervlakkig en meh whisky ook kan zijn.
Niet mee eens hoor. Glenfiddich 12 is een allemansvriend, niet echt spannend en moeilijk, maar ook niet vies. Bovendien constant in kwaliteit. De Heineken onder de single malt whisky's. De meeste niet-whiskydrinkers zullen het ook best lekker vinden.

Bovendien is het ook de grootvader van de single malt whisky's, het is de eerste die het drinken van single malt als whiskytype populariseerde en de huidige ontwikkeling in gang zette. Daarvoor waren het eigenlijk alleen maar blends.

Dat er tientallen betere keuzes zijn heb je gelijk in, maar Glenfiddich hoort op zijn minst bij je opvoeding.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3792
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Welke Whisky.

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 23 Sep 2020, 19:12

Whiskey leek schreef:Oke bedankt voor alle goede raad,daar had ik die wijze mannen voor nodig.
Het was namelijk een vraag van iemand aan mij uit mijn familie,die zei, kunnen we niet met zen alle een lekkere fles Whisky kopen,die je normaal gesproken nooit of bijna nooit alleen koopt.
En dan met een paar man opdrinken en betalen,snap je,een soort Whisky avond met de familie.
Vandaar mijn vraag.

Groet Peter.


Tja, tis jouw geld natuurlijk, dat voorop gesteld.
Maar ten eerste: ‘lekker’ wordt niet bepaald door de prijs van een fles, dit zegt meer over schaarste, marketing, leeftijd e.d. Maar niks over smaak.
Ten tweede: als je gewoon met wat familieleden lekker een flesje whisky leeg wilt zuipen, zou ik zeer zeker geen €300 voor een fles uitgeven. Simpelweg omdat dit doodzonde is van je centen. Je neemt de tijd waarschijnlijk niet om te laten ademen, rustig kennis te maken en er lekker voor te gaan zitten
Ten derde:Ik zeg niet dat het zo ís, maar het klinkt nu alsof het vooral stoer is om met elkaar een hele dure fles te kopen, maar ik zou het vooral heel dom vinden als je de whisky niet op waarde kunt waarderen.

Het klinkt mij in de oren als dat je gewoon een lekker flessie wilt, en lekker wilt ouwehoeren en gezellig doen. Daar is niks mis mee, maar flesjes van rond de 5-6 tientjes vallen dan echt veel beter in die categorie. Als je dan toch €300 er tegenaan wilt smijten, koop dan 3 tot 6 leuke flessen en maak er een soort proeverij van. Verdeel de rest op het einde en je kan er thuis ook nog eens van genieten.

Just my two cents ;) maar ik zou de opties die je geboden worden mbt samples of het kopen van meerdere flessen in een line up, serieus in overweging nemen. Doe er je voordeel mee :)
2 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Whiskey leek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 Apr 2020, 11:55

Re: Welke Whisky.

Ongelezen berichtdoor Whiskey leek » 25 Sep 2020, 11:53

Hallo allemaal.
We wilden de sensatie beleven van een dure fles,maar als ik het zo begrijp is die er niet.
Ik ben ook een Port drinker,en heb een keer een fles gehad voor mijn verjaardag uit mijn geboorte jaar ,en die fles was 50 jaar oud.
Ik kan je vertellen dat was wel een smaak sensatie.
Maar bij Whisky gaat dit niet op begrijp ik .

Groet Peter.
0 x

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1037
Lid geworden op: 13 Dec 2015, 05:35
Locatie: Peer

Re: Welke Whisky.

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 25 Sep 2020, 11:58

Dat gaat absoluut wel op, maar een dure fles is niet noodzakelijk een goeie fles.
De adviezen hier zijn bedoeld om je eerst in de juiste richting te sturen (Bourbon of sherry matured (of nog iets anders, port bvb), peated/non-peated,...)

Ik zou ook zeggen bestel eerst een mooi mandje samples, vertel ons wat daaruit je favorieten waren, en dan geven we wel nieuwe tips ;).
0 x

Gebruikersavatar
Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1295
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 20:32
Locatie: Imphy France
Contact:

Re: Welke Whisky.

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 25 Sep 2020, 13:15

Whiskey leek schreef:Ik heb een keer een fles gehad voor mijn verjaardag uit mijn geboorte jaar ,en die fles was 50 jaar oud.

Die fles port had een betekenis, wat gelijk de smaakbeleving beïnvloed.

Dat redt je niet met een fles die 'alleen maar' duur is.
Maak het moment bijzonder, dat maakt de whisky mooier!
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Gebruikersavatar
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 807
Lid geworden op: 21 Aug 2016, 16:00
Locatie: Omgeving Amersfoort

Re: Welke Whisky.

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 25 Sep 2020, 14:19

Whiskey leek schreef:Hallo allemaal.
We wilden de sensatie beleven van een dure fles,maar als ik het zo begrijp is die er niet.
Ik ben ook een Port drinker,en heb een keer een fles gehad voor mijn verjaardag uit mijn geboorte jaar ,en die fles was 50 jaar oud.
Ik kan je vertellen dat was wel een smaak sensatie.
Maar bij Whisky gaat dit niet op begrijp ik .

Groet Peter.


Net als wij allemaal moet je de complete reis maken beginnend bij Glenfiddich 12 tot aan, zeg het maar: Brora? Zie het als een queeste. Bij Brora of in jouw geval een fles van 300 Euro beginnen heeft geen zin. Het is gewoon mooi om na een paar jaar achterom te kijken en te denken: ja daar kwam ik vandaan. Ik sta nu hier qua smaakbeleving, en wat vind ik nog meer op m'n pad? Het gaat om de reis; niet om de bestemming.

Plezier!
1 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: Welke Whisky.

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 25 Sep 2020, 15:30

Dat is een mooi verhaal maar dan nog heb je genoeg opties voor je reis.

1: je neemt de snelweg en gaat meteen naar de toppers en dure flessen. Op die manier vergeet je de basis en krijg je weinig rij ervaring. Je loopt heel veel mooie plekken mis.

2: Je neemt een onverharde binnendoor weg en je begint bij Glenfiddich 12 en gaat dan verder met alle andere low budget meuk (no offence). Op die manier heb je een hele lange reis met heel veel ranzige tankstations en wegrestaurants. Je komt heel laat op je bestemming en bent een hoop geld verder die je ook in lekkere dingen had kunnen steken.

3: Je neemt de toeristische route. Je neemt samplepakketten, bang 4 your buck flessen, en zoekt de pareltjes. Zo leer je de weg kennen en kom je onderweg een heel hoop mooie en leuke plekjes tegen. Je bouwt ervaring op en leert wat je wel en niet lekker vind. Je hebt dan je tijd en energie gestoken in dingen die je lekker vind. Ook dan zal je heus weleens de plank misslaan. Maar ook daar leer je van.
Laatst gewijzigd door Peter87 op 25 Sep 2020, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
11 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3792
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Welke Whisky.

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 25 Sep 2020, 15:38

De essentie van alle tips is hier gewoon volledig gelijk volgens mij. En die luidt:
Het is totaal zinloos om zomaar vanuit het niets een extreem dure fles te kopen en te verwachten dat je dan de sensatie van je leven krijgt, terwijl je geen idee hebt wat nou eigenlijk goed of slecht is. Dus bouw het op en onderzoek.

Je kunt inderdaad allerlei wegen kiezen zoals Peter al aangeeft, uiteindelijk draait het erom dat je eerst moet weten wat slecht, matig, goed en erg goed is, voordat je ‘sensationeel’ kunt ervaren. En dat laatste is toch wel wat je wilt als je €300 voor een fles uitgeeft lijkt mij. En niet dat je nadat de bodem van de fles bereikt is, je jezelf nog afvraagt wat nou het verschil zou zijn met een Fiddich 12...

Als ik nog nooit auto heb gereden, kan ik wel gelijk in een Ferarri stappen en me proberen voor te stellen hoe een fiat panda rijdt, maar ik wéét het niet uit eigen ervaring, dus ik kan toch echt niet inschatten of die Ferarri voor mij z'n geld waard is of dat ik beter een fiat panda had kunnen kopen.
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 807
Lid geworden op: 21 Aug 2016, 16:00
Locatie: Omgeving Amersfoort

Re: Welke Whisky.

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 25 Sep 2020, 15:57

Peter87 schreef:Dat is een mooi verhaal maar dan nog heb je genoeg opties voor je reis.

1: je neemt de snelweg en gaat meteen naar de toppers en dure flessen. Op die manier vergeet je de basis en krijg je wei in rij ervaring. Je loopt heel veel mooie plekken mis.

2: Je neemt een onverharde binnendoor weg en je begint bij Glenfiddich 12 en gaat dan verder met alle andere low budget meuk (no offence). Op die manier heb je een hele lange reis met heel veel ranzige tankstations en wegrestaurants. Je komt heel laat op je bestemming en bent een hoop geld verder die je ook in lekkere dingen had kunnen steken.

3: Je neemt de toeristische route. Je neemt samplepakketten, bang 4 your buck flessen, en zoekt de pareltjes. Zo leer je de weg kennen en kom je onderweg een heel hoop mooie en leuke plekjes tegen. Je bouwt ervaring op en leert wat je wel en niet lekker vind. Je hebt dan je tijd en energie gestoken in dingen die je lekker vind. Ook dan zal je heus weleens de plank misslaan. Maar ook daar leer je van.


Heerlijk dit. Ik nam in 1e instantie de onverharde binnendoorweg, maar kon gelukkig nog snel terugsturen naar de toeristische route. Met dank aan HWF. :hoedaf
1 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1004
Lid geworden op: 30 Apr 2016, 23:30

Re: Welke Whisky.

Ongelezen berichtdoor JvR » 25 Sep 2020, 17:01

Whiskey leek schreef:Hallo allemaal.
We wilden de sensatie beleven van een dure fles,maar als ik het zo begrijp is die er niet.
Ik ben ook een Port drinker,en heb een keer een fles gehad voor mijn verjaardag uit mijn geboorte jaar ,en die fles was 50 jaar oud.
Ik kan je vertellen dat was wel een smaak sensatie.
Maar bij Whisky gaat dit niet op begrijp ik .

Groet Peter.


Ik heb ook gemerkt dat veel niet-whiskydrinkers CS vaak relatief slecht waarderen. Dus ik heb ook weleens allemaal mooie samples gekocht en voorgezet en dan vonden ze de uiteindelijk toch een fles van 50e het lekkerst. Een fles leegdrinken is sowieso zonde, want na een paar proef je er toch weinig van. Aan de andere kant iets speciaals drinken is leuk. Ik zou zeggen: Koop een paar gewonere flessen (weet niet wat je zelf hebt staan) of samples en start daarmee. Ik zou bijvoorbeeld de Clynelish 14 en Bunna 12 aanraden. Koop ook een rokerige whisky(samples). En koop dan ook twee a drie specialere samples per persoon. Kijk bijv eens naar Henri's lijst, en vraag advies. Ik zou dan kijken naar wat oudere whisky van +20j, misschien 1 op bourbon vat en 1 op sherry vat.

Dan heb je mooi wat verschillende smaken, allemaal lekkere whiskies en drink je ook wat speciaal spul wat je normaal niet zomaar in huis hebt. Topavond en stuk goedkoper dan 300e.
0 x

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1759
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Welke Whisky.

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 25 Sep 2020, 19:33

Om toch nog even een wat directer (mogelijk) antwoord op je vraag te geven. Ik kwam een eerdere post van je tegen waarin je aangaf dat de Aberlour A'bunadh goed beviel. Dikke sherry is dan geen probleem en een (flink) hoger alcoholpercentage blijkbaar ook niet.

Dikke sherry, een niet eens zo heel hoog alcoholpercentage, mooie leeftijd en zeer goed gewaardeerd:
Glengoyne 25.

Die moet zeker voor €300 te krijgen zijn en als ie ergens in de aanbieding is nog wel wat goedkoper.
5 x

Ardking
Senior
Senior
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 Feb 2019, 13:35

Re: Welke Whisky.

Ongelezen berichtdoor Ardking » 25 Sep 2020, 21:02

Gewoon een mooie fles kopen van dat geld als het je dat waard is. Je komt er maar op 1 manier achter of het een topper voor jou is of niet.
Ben benieuwd welke het wordt, hierboven zeker een hele mooie tip! Succes!
0 x
"Volo et Valeo"

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1037
Lid geworden op: 13 Dec 2015, 05:35
Locatie: Peer

Re: Welke Whisky.

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 25 Sep 2020, 22:48

Glengoyne 25 was ook de eerste die in me opkwam, maar ik zou het anders aanpakken...
1 x

Whiskey leek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 Apr 2020, 11:55

Re: Welke Whisky.

Ongelezen berichtdoor Whiskey leek » 28 Sep 2020, 18:00

Iedereen bedankt voor de goed bedoelde adviezen ,ik ga hier mijn voordeel mee doen.

Groet Peter.
2 x

Gebruikersavatar
Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1295
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 20:32
Locatie: Imphy France
Contact:

Re: Welke Whisky.

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 28 Sep 2020, 22:07

1 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje


Terug naar “Discussies, ervaringen en meningen over websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en IB's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten