Vatencollectief casQueteers.com

Hier kan gediscussieerd worden en kunnen meningen en ervaringen gedeeld worden m.b.t. websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en Independend Bottlers, die al dan niet staan in de onderstaande geclassificeerde lijsten.
fritsk
Senior
Senior

Re: Vatencollectief casQueteers.com

Ongelezen berichtdoor fritsk » 28 Okt 2021, 19:04

defeatless schreef:Ik ben er geweest samen met Cask1988.
defeatless @ Wagging Finger Stokerij Deventer

Het is inderdaad een gokje, persoonlijk denk ik dat hij het wel kan. Maar er is momenteel eigenlijk niet echt iets om je aan op te trekken.

Dat het maakt het dan wel een beetje tricksy.
Als het nu nog iets bijzonders was geweest zoals hun mix met chocolate malt dan was het iets geworden wat ik nog niet eerder gezien/gevonden heb, maar een 'gewone' malt maakt het minder aantrekkelijk.
En ik heb al een paar flesjes hier staan :Tongue
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 29 Okt 2021, 00:59

Klopt, maar er valt ook weer wat voor te zeggen om Erik eens een vat met standaard ingrediënten te laten gebruiken.
Heeft tie volgens mij nog nooit gedaan.

Dan is het wel riskant om in te stappen, want hé, misschien stookt hij er niks van :D.
Het wordt de naakte waarheid. Voor mij een reden om eerst te proeven en dan pas evt. een fles te kopen. Voor anderen een kansje om iets unieks op de plank te hebben staan.
0 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 29 Okt 2021, 08:50

defeatless schreef:Dan is het wel riskant om in te stappen, want hé, ... Het wordt de naakte waarheid.

Dit is eigenlijk niets anders dan al die First Cask Plan varianten van de nieuwe Distilleries.
Die als je de topics hier op het forum leest ook als warme broodjes over de toonbank gaan.

En met elk plan van de cQs, PD, of willekeurig vatenplan loop je een risico ... met wat geluk weet je dat de New Spirit onder normale omstandigheden al wat kwaliteit heeft ... maar wat er in het vat gebeurd wat je bottelaar van keuze is heeft gekocht heb je geen invloed op.

Ik denk dat het Erik eraan gelegen is om iets moois van de new spirit te maken. Omdat de schade aan zijn "Branding" groter zal zijn dan aan laten we zeggen een welbekende Distiller uit de Speyside die een surplus vat aan de cQs heeft verkocht en na botteling verguist wordt door de deelnemers. Dat zal dan eerder een probleem voor de cQs zijn dan voor de Distiller.

Zelf ben ik in het vorige cQs deel en het crowdfunding project gestapt van WF ...
De new spirit, 1 y/o & 2 y/o stemmen mij positief over de uitkomst.

En ook met dit project denk ik niet dat Erik iets in een vat zal stoppen waar hij zelf niet achter staat ...
Op zich trekt dit nieuwe plan me wel ... maar als pietje ongeduld wordt ik een beetje moe van het wachten op al mijn flessen :lol:
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 29 Okt 2021, 09:31

edwinedje schreef:
defeatless schreef:Dan is het wel riskant om in te stappen, want hé, ... Het wordt de naakte waarheid.

En met elk plan van de cQs, PD, of willekeurig vatenplan loop je een risico ... met wat geluk weet je dat de New Spirit onder normale omstandigheden al wat kwaliteit heeft ... maar wat er in het vat gebeurd wat je bottelaar van keuze is heeft gekocht heb je geen invloed op.

Met cQs loop je wellicht een risico hoewel ik hier eea van heb mogen proeven en zie daar potentie in. Met PD loop je gevaar, heb daar dingen van geproefd die ik mijn Bouvier nog niet durf te geven.
1 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 29 Okt 2021, 09:41

Voor degenen die wel van een gokje houden maar geen trek hebben om overgeleverd te zijn aan de veelheid aan meningen over het bottelmoment van allerhande cask shares; https://www.lidl.de/p/ben-bracken-whisk ... p100258846 :P

Kun je lekker zelf bepalen wanneer je dit bocht naar binnen werkt.
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 29 Okt 2021, 09:48

Wouterk schreef:Met cQs loop je wellicht een risico hoewel ik hier eea van heb mogen proeven en zie daar potentie in. Met PD loop je gevaar, heb daar dingen van geproefd die ik mijn Bouvier nog niet durf te geven.

Potentie kan ook nog resulteren in deceptie als iedereen beslist "nog wat langer te laten liggen" en dan onderuit gaat.
Gevaar kan ook nog resulteren in geluk als door "het nog wat langer te laten liggen" het ten goede keert.
Het blijven moment opname van een product in beweging en altijd onder invloed van externe factoren.

Ik heb bij PD een deeltje van een Port Dundas Grain ... en de vooruitzichten zijn goed ... fingers crossed.

En je Bouvier alcoholische versnaperingen geven, al dan niet van kwaliteit, lijkt me sowieso geen goed idee ;)
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 29 Okt 2021, 10:10

edwinedje schreef:Potentie kan ook nog resulteren in deceptie als iedereen beslist "nog wat langer te laten liggen" en dan onderuit gaat.

Trust me, dat risico is uitgesloten bij de ongebreidelde uitbreiding van noobs die meedoen in een share en het liefste volgende week de flessen al thuis willen hebben. :(
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 29 Okt 2021, 11:02

Dat zeg je nu vaker hier op het forum Edwin, maar vooralsnog zijn bij al mijn shares de meningen unaniem of zo goed als unaniem, om ze niet te laten bottelen.
1 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 29 Okt 2021, 11:34

defeatless schreef:Dat zeg je nu vaker hier op het forum Edwin, maar vooralsnog zijn bij al mijn shares de meningen unaniem of zo goed als unaniem, om ze niet te laten bottelen.

Eens, ik heb ook al een aantal delen die volgens de oorspronkelijke verwachting vorig of dit jaar gebotteld zouden worden, maar nu nog steeds veilig in het vat liggen want nog niet bottelrijp bevonden. Volgens mij is tot dusverre in ieder geval bij casQueteers alleen die Glen Elgin een voorbeeld geweest van te snel bottelen. Van andere cQs-releases heb ik dergelijke klachten nog niet gehoord/gelezen.
Al deel ik de angst van Edwin wel dat dat in de toekomst wel eens flink kan veranderen, omdat recent best veel newbies ingestapt zijn. Aan de andere kant, wellicht denken die er over een paar jaartjes (met ook een paar jaartjes meer whisky-ervaring) inmiddels ook wel weer wat genuanceerder over.
3 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 31 Okt 2021, 11:21

Ik heb tot nu toe op basis van 2 samples 2 CQS flessen in huis (Orkey malt en Ardmore). Ik moet zeggen deze zijn dikke prima. Dat is uiteraard geen garantie voor de toekomst, maar het begin is hoopvol. Heb nog iets van 18 flessen te gaan tussen nu en 2030. Ik ben heel benieuwd naar de toekomst. Maar voor mij geldt net als voor de meesten hier: nie klaar is nie bottelen. Lekker laten liggen.
1 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 31 Okt 2021, 17:16

defeatless schreef:Dat zeg je nu vaker hier op het forum Edwin, maar vooralsnog zijn bij al mijn shares de meningen unaniem of zo goed als unaniem, om ze niet te laten bottelen.

Bij mij niet Alex. Glen Elgin bijvoorbeeld. Dat sloeg nergens op. Kun je zeggen, ach, is maar 1 deeltje, maar ik vond dit gewoon niet oké. En over de Glen Elgin is ook geen inspraak geweest, of die moet ik gemist hebben. En ook het Peat Project (PX vat) heb ik dikke discussies gehad met mede leden die m 2 jaar geleden al wilden bottelen. Die wilden ook het Madeira al bottelen terwijl die er nog helemaal niet aan toe was. Uiteindelijk gaat de PX nu de fles in (prima) en volgens mij de Madeira niet. (Ook prima)
Alleen sinds cQs minimaal 1 vat in de week is zie je een aanwas van allerlei mensen die in blinde paniek in willen haken (stel je voor, FOMO) en ik merk links en rechts dat er ook op FB richting Adri en Willem bijna verwijten gemaakt worden omdat iets nog niet is gebotteld. Jij weet ook dat de heren altijd een indicatie geven wanneer in de fles, geen garantie. Maar de ongebreidelde groei en het (imho) veel te grote aanbod (minimaal 1 vat in de week kun je geen hobby meer noemen mi) waren voor mij aanleiding een flink deel shares te verkopen. En ik teken op niets meer in.
@Erik1908: die Orkney en Ardmore kwamen dan ook uit mijn portfolio…. :bigsmile
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 31 Okt 2021, 17:26

Oogadal schreef:

@Erik1908: die Orkney en Ardmore kwamen dan ook uit mijn portfolio…. :bigsmile

I know Edwin. Beide hebben voor mij een heerlijk rauw randje. Niet your average daily dram zeg maar. Ik hoop dat de heren Casqueteers dit niveau vasthouden. Hebben de certificaat eigenaren uiteindelijk de laatste stem, of kunnen Adri en Willem een veto geven als in: niet klaar is niet klaar om te bottelen?
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 31 Okt 2021, 17:28

Oogadal schreef:

Bij mij niet Alex. Glen Elgin bijvoorbeeld. Dat sloeg nergens op. Kun je zeggen, ach, is maar 1 deeltje, maar ik vond dit gewoon niet oké. En over de Glen Elgin is ook geen inspraak geweest, of die moet ik gemist hebben. E

Jammer van die Elgin; ik heb van Henri dit jaar een aantal geweldige Elgins geproefd. Kan weinig fout gaan zou je zeggen; helaas wel schijnbaar.
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 31 Okt 2021, 18:16

Erik1908 schreef:Hebben de certificaat eigenaren uiteindelijk de laatste stem, of kunnen Adri en Willem een veto geven als in: niet klaar is niet klaar om te bottelen?

Ja dat laatste wordt steeds logischer maarrrrr dan is het sowieso geen vatencollectief meer maar een verkapte IB’er.
Ik ben het geheel met Edwin eens in deze. Die Elgin was slechts het eerste voorbeeld van een (waarschijnlijk) hoop mislukte bottelingen die nog gaan volgen vrees ik. Een club met inmiddels 651 leden waarvan er structureel 40-60 (aantal vatdelen) leden het eens moeten worden over het wel of niet bottelen is gewoon gedoemd om te mislukken. Als je bedenkt dat daar 60% prutsers tussen zitten die niks anders willen dan ‘hun’ fles van ‘hun’ vat zsm op de plank om stoer te doen kan je de rekensom wel maken. En met elke week een vat heeft het inderdaad niks meer met een hobby te maken…

Er ligt daar inmiddels voor pakweg 1 tot luttele miljoenen aan vaten met de naam van cqs erop. Ik zou er als slijter buikpijn van krijgen. Imho hadden Adri en Willem beter moeten weten wanneer ze de ledenkraan dicht gingen draaien en zich beperken tot enkele vaten per jaar ipv alles graaien wat er te graaien valt.
3 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 31 Okt 2021, 19:03

Erik1908 schreef:Hebben de certificaat eigenaren uiteindelijk de laatste stem, of kunnen Adri en Willem een veto geven als in: niet klaar is niet klaar om te bottelen?

Ik denk het niet, want dan heeft het weinig zin mensen samples te laten kopen en hun mening te vragen. Ik denk dat als 70% zegt; bottelen je als Adri/Willem niet kunt zeggen, fokit, we laten m nog liggen. Tenslotte zijn Adri en Willem ook gewoon shareholders (beide heren kennende zullen ze hun positie hier ook niet voor mis/gebruiken)
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Terug naar “Discussies, ervaringen en meningen over websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en IB's”