Het Glendronach experiment

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Het Glendronach experiment

Ongelezen berichtdoor Daan » 20 Nov 2015, 14:39

Onlangs ben ik via een actie van een iedereen bekende online distributeur aan een fles Glendronach 8 "The Hielan" gekomen.
Nou vond ik deze whisky op zich niet heel erg tegenvallen maar hij was wel vrij jong en ietwat oppervlakkig.
Ik ben, ik denk net als de meesten hier, enorm fan van de Glendronach 15 Revival. De 12 staat me al een hele tijd dicht aan te staren dus daar kan ik nog niet veel over roepen. Ook heb ik nog een CS4 staan.

Nou heb ik het volgende plan opgevat en ik zoek eigenlijk ideeën, input, tips, etc.
Ik wil graag een aantal van deze Glendronachs gaan mengen. De exacte verhoudingen en hoeveelheden heb ik nog niet helemaal voor ogen.
Vervolgens wil ik dat dan minimaal een half jaar laten staan en kijken of er iets drinkbaars uit komt :bigsmile
Volgens mij moet het resultaat nog steeds een single malt zijn aangezien alles bij dezelfde distillery vandaan komt.

Iemand al eens eerder zoiets gedaan en wat waren de resultaten? Zoals ik zei zijn ideeën, tips etc welkom!
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Het Glendronach experiment

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 20 Nov 2015, 16:05

in de whisky wereld als men verschillende single malt mengt doet men al de ''verschillende'' whisky's in een groot vat waar ze tot rust kunnen komen ,en 1 whisky worden (marriage) weet anders nie hoe ik het zou kunnen beschrijven hahhah
balvenie past dit toe bij de tun 1509,1401

heb ooit eens 1.5cl bowmore darkest gemengd met hoogstens 0.5cl peated whisky( ben even vergeten welke whisky dit was :Scratch )
was niet slecht maar je smaakte direct dat dit geen geheel vormde de peated whisky gaf een dominante peat smaak af nog enkele notes bleven over van de bowmore darkest conclusie om nooit meer te herhalen hahahahah
1 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 20 Nov 2015, 16:42

Bedankt voor je reactie! Leuk om te zien dat jij het ook eens zo geprobeerd hebt :)
Nou is het wel zo dat die Glendronachs denk ik redelijk op elkaar lijken qua profiel. Ik heb ook nog geen Glendronach peated in huis en als ik die had zou ik die er denk ik zeker niet bijgooien :bigsmile Ik ben dan ook benieuwd of er een gaat overheersen en wat voor smaak het sowieso oplevert. Of het zoals jij beschrijft een geheel vormt.
2 x

Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 20 Nov 2015, 16:44

ik doe dit zelf constant. Heb altijd een mengeling staan van Clynelish, Bowmore en Littlemill (3 verschillende flesjes van 20cl). Is echt heel plezant, je drinkt nog altijd kwaliteit - als je steeds kwaliteit bijvult tenminste - en elke keer is de smaak anders.

kun je zeker doen met je glendronach. Wacht geen 6 maand, is niet nodig.
1 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 20 Nov 2015, 18:12

Hoe lang laat jij ze altijd staan Yapi?
0 x

Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 20 Nov 2015, 18:16

maakt niet uit, leukste is dat je zelf kiest welke richting het uitgaat. Als ik bv de bowmore mix wat te sherried vind, draai ik er wat extra bourbon in bv net wanneer een fles bijna leeg is. Dan gaat ie weer wat meer naar het midden. Soms drink ik er een paar keer per week van. Wat ik wel niet doe is de fles meer dan 1/3 laten minderen. Ik vind het geweldig dat er zo'n 30 verschillende bowmore's inzitten, als ik hem leeg start ik weer vanaf 0. Dat zou dus jammer zijn :P En ook erg leuk om nog verschillende flessen in vlagen er in te herkennen!
2 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 20 Nov 2015, 18:57

Dat klinkt inderdaad goed, dat tussendoor aanpassen. Had ik nog niet echt aan gedacht :D Goeie tip!
0 x

Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 20 Nov 2015, 19:05

De living dram hebben veel mensen al thuis staan. Alleen wat jij wilt gaat doen gaat niet werken... Jij wilt mindere whisky gaan mengen met betere whisky en dat een tijd laten staan. Ik kan je de uitkomst vast geven: afhankelijk van hoe je mengt zul je een whisky krijgen die qua smaak tussen de mindere en de betere in gaat zitten. Verder is het een denkfout om te veronderstellen dat als je het langer in een fles laat zitten het beter gaat worden: whisky rijpt op een vat en niet in de fles.

Wat je kunt doen, als experiment is met restjes je eigen living dram maken zoals Bart aangeeft, dan verandert ie elke keer en blijft het leuk. Een goede whisky offeren om van een mindere een betere te maken zou ik niet doen.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 20 Nov 2015, 19:25

Bedankt voor je input Oogadal. Dat klopt, waarschijnlijk zal het resultaat "minder" zijn dan de 15 bijvoorbeeld. Toch ben ik benieuwd wat voor smaken eruit komen.. Je investeert een deel goede whisky in een volatiel iets inderdaad, maar het lijkt me gewoon zo leuk een keer zo bezig te zijn met whisky. Wat zou jij doen met een "mindere" whisky? Overigens wilde ik het niet langer in de fles laten zitten om te laten rijpen, ik weet dat dat niet zo werkt. Het idee was meer dat als het een tijdje stil zou staan, de verschillende whiskies goed zouden mengen. Inmiddels begrijp ik dat je daarvoor een fles niet maanden stil hoeft te laten staan :D
0 x

Afbeelding

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 20 Nov 2015, 19:36

Daan schreef:Bedankt voor je input Oogadal. Dat klopt, waarschijnlijk zal het resultaat "minder" zijn dan de 15 bijvoorbeeld. Toch ben ik benieuwd wat voor smaken eruit komen.. Je investeert een deel goede whisky in een volatiel iets inderdaad, maar het lijkt me gewoon zo leuk een keer zo bezig te zijn met whisky. Wat zou jij doen met een "mindere" whisky? Overigens wilde ik het niet langer in de fles laten zitten om te laten rijpen, ik weet dat dat niet zo werkt. Het idee was meer dat als het een tijdje stil zou staan, de verschillende whiskies goed zouden mengen. Inmiddels begrijp ik dat je daarvoor een fles niet maanden stil hoeft te laten staan :D

volgens da ik door heb experimenteer je graag met whisky. mengen ,whisky aanpassen met andere whisky naar eigen smaak enz enz mss is een mature your own whisky kit wel iets voor jou? zelf je eigen whisky laten rijpen experimenteren met verschillende finishes en zo :bigsmile
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 20 Nov 2015, 19:40

Ik knikker alles (met beleid) door elkaar met 1 gouden regel: geen peated bij de rest. Een sherry en bourbon matured gaan prima samen, op het moment dat je er peated door mengt verziek je in 1 keer alles.
Is een beetje op gevoel, met echt kleine beetjes kun je het resultaat het beste 'sturen'. Als je een dram uit je living drinkt en je hebt iets op het oog wat je er bij wilt doen doe dan eerst een drupje ervan in je glas om te proeven of het resultaat de kant op gaat die je verwacht.
En als ik een whisky heb die ik minder vindt als mijn living dram gaat ie in de verkoop hier als open fles :bigsmile . Ik gooi zeker geen mindere whisky in mijn op dat moment betere living dram omdat ik dan mijn hele living dram verkloot.
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 20 Nov 2015, 23:24

brechtvds schreef:volgens da ik door heb experimenteer je graag met whisky. mengen ,whisky aanpassen met andere whisky naar eigen smaak enz enz mss is een mature your own whisky kit wel iets voor jou? zelf je eigen whisky laten rijpen experimenteren met verschillende finishes en zo :bigsmile

Ik vond de posts hier op het forum daarover niet erg positief. In elk geval niet dusdanig dat ik daar de portemonnee voor ga trekken :bigsmile maar het klopt, experimenteren is een van de mooie dingen van deze hobby toch? Is zoveel te ruiken en te proeven!

En nogmaals bedankt voor alle tips Oogadal!
1 x

Afbeelding

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 21 Nov 2015, 10:51

Leuk topic.
Experimenteren met whisky, was nog niet bij mij opgekomen.

Stel, misschien zeg ik wat geks, je pakt een groot whisky of cognac glas,
je hebt een maatbeker (of injectiespuit) en meet daar exact de hoeveelheden mee af.
(15ml A, 10ml B en nog 10ml C)
Doe dat ik het glas en laat het huwwen (werkt dat ?)

Zo kun je een 'proef-dram' maken van je eigen te maken blend.
En bevalt de smaak niet, dan kun je aanpassen door íets meer van A, B of C toe te voegen.

Proost!
1 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

J4ck
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor J4ck » 21 Nov 2015, 11:43

Grappig! Ik zie nu dit topic nadat ik gisteravond een 'eigen 'blend heb gemaakt:
-bowmore legend. (vond ik niet zo heel bijzonder, niet smerig ofzo, maar geen lange islay afdronk. Dronk hem nooit.)
-glendronach 12. (Gewoon weg heerlijk, met fijne redelijk lange afdronk.)
Heb ze 50/50 bij elkaar gegooid. In 75cl fles. Meteen een dram op. Heel verassend en lekker eigenlijk! Doet qua score in mijn ogen nu niet veel onder de gewone GD12.
Ik ga dergelijke blends vaker proberen. Zeker als een van de flessen me niet echt bevalt.
1 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 21 Nov 2015, 13:40

Ik zou het in een sample flesje proberen. En idd waarom niet echt blenden, verschillende distilleerderijen... John Glaser van XCompass Box is zo in zijn keuken begonnen. Hier een leuk filmpje van CB waarin ze Blenden:
Laatst gewijzigd door avdboom op 22 Nov 2015, 14:50, 3 keer totaal gewijzigd.
2 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”