Kilkerran (incl. "Work in progress")

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Anton
Senior
Senior

Re: Kilkerran (incl. "Work in progress")

Ongelezen berichtdoor Anton » 24 Mar 2023, 07:52

WhiskyLiam schreef:Zelfs hier in Duitsland rond de 100 euro voor de 8 jaar bourbon matured. Gekkenhuis! Dus die slaan we wederom lekker over.

Hier 68€ in BE.
0 x

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 24 Mar 2023, 09:06

Anton schreef:
WhiskyLiam schreef:Zelfs hier in Duitsland rond de 100 euro voor de 8 jaar bourbon matured. Gekkenhuis! Dus die slaan we wederom lekker over.

Hier 68€ in BE.

Dan moet je wel geluk hebben. Heb nu van elk een flesje besteld vorige week aan 70 per stuk, maar de post is nog niet langsgeweest.
Snap overigens ook niet dat de sherry versie meestal duurder is dan die op bourbon.
Op websites gaan ze verder ook al snel boven de €100.
0 x
Afbeelding
(open flessen)

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Roland... » 24 Mar 2023, 09:30

JoachimV10 schreef:Snap overigens ook niet dat de sherry versie meestal duurder is dan die op bourbon.

Volgens mij is een goed sherry vat duurder dan een bourbon vat. Dat zou het prijsverschil kunnen verklaren.
3 x
Afbeelding

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 24 Mar 2023, 09:41

Roland... schreef:
JoachimV10 schreef:Snap overigens ook niet dat de sherry versie meestal duurder is dan die op bourbon.

Volgens mij is een goed sherry vat duurder dan een bourbon vat. Dat zou het prijsverschil kunnen verklaren.

Ja idd, maar ik heb ze beide aan 70 euro kunnen kopen, terwijl er bij sommigen al een verschil van 20/25 euro zit.
Enfin ja :roll:
0 x
Afbeelding
(open flessen)

Sander79
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Sander79 » 24 Mar 2023, 11:28

Denk eerder omdat er meer vraag is naar ex-sherry er daar dankbaar gebruik van gemaakt wordt door sommigen. Zoals gezegd, RRP is voor beide flessen hetzelfde.
2 x

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 24 Mar 2023, 12:48

Roland... schreef:

Dat klopt, maar reken eens uit: een bourbonvat is om makkelijk te rekenen 250 liter - een sherry butt ongeveer 500 liter. Een bourbonvat kost een £150 de dag van vandaag, een sherry butt £1200 - neem zelfs nog £1500 - factor 10 ongeveer dus. Duurder, maar het volume is ook dubbel zo groot, dus per fles is die impact helemaal niet zo groot zijn als ze ons willen doen geloven. Indien ze dus een bottling van een op bourbon gerijpte whisky op de markt zetten - reken makkelijk met 250 flessen uit een vat - is het aandeel van het vat £120/250 = £0.48. Voor een butt (pakweg 500 flessen) is dat aandeel (£1500/500) £3 per fles, een meerprijs van amper £2.52 per fles dus. Daar zal het verschil niet liggen hoor als je ziet wat sommige vragen voor hun sherry matured malts. En dan spreken we hier enkel over first fill he.

Het zijn en blijven bedrijven die hun waar willen verkopen aan de hoogst mogelijke prijs, die distilleries (& IB's).
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 24 Mar 2023, 14:01

Klopt niet helemaal. Een bourbon vat is 180 - 200 liter en kost momenteel € 285. Een butt wil geen enkel warehouse meer binnen hebben zo ongeveer (hanteerbaarheid, of liever gezegd, gebrek aan hanteerbaarheid) maar die kosten rond de € 1.000. Een hogshead is een stuk vriendelijker geprijsd en 'doet' rond de € 500 - 750. (ex transport en dat is ook aardig de klauwen uitgegierd het laatste jaar..)
De impact is er wel, maar dat is vooral omdat ze normaal refill hogsheads gebruiken met een waarde van € 0 die buiten staan. Ga je dan het hele traject re-racken in dan loop je qua kosten gauw tegen € 1.000 voor een hogshead aan. Dus een euro of 5 per liter. Alleen 10% stijging aan het begin van de keten is in de winkel toch gauw 25% - 35%. Want de marges moeten er wel overheen.
Maar ik ben het met je eens dat sommigen er echt wel een potje van maken. Zoals Vintage Bottlers, die net beginnen, en al met een 2001 Port Charlotte durven komen voor dik € 600. Het lijkt wel alsof hier de truuk 'hoe belachelijker geprijsd, hoe harder mensen er op duiken' in een praktijktest wordt gebracht. Kennelijk is daar het hele management aan een nieuwe auto toe. :lol:
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 24 Mar 2023, 16:53

Ik haalde prijzen aan die ik vorige week bij Glenfarclas hoorde - zij gebruiken wel nog vaak butts. Afijn, het was gewoon om aan te tonen dat die oude "€1000 voor een sherryvat en amper €100 voor een bourbonvat" eigenlijk een minimale impact heeft op de finale flesprijs. Maar veel mensen horen €1000 en denken "wow, da's een pak geld, dus logisch dat die sherry gerijpte whisky hier een pak duurder is".

PS: nog over Glenfarclas gesproken: ze vullen uitsluitend af op sherryvaten voor hun eigen single malts, het is voor de blendercontracten dat ze nog afvullen op bourbonvaten ook gezien de blenders die vaten verkiezen. Sherryvaten worden daar niet re-racked en ook niet verkocht. Indien je bij Glenfarclas een vat wil kopen zal 't een bourbonvat zijn. Interessant weetje vond ik. :goedgedaan
2 x

Mark
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mark » 08 Jun 2023, 12:20

Ik zag de Kilkerran Heavily Peated batch 8 al op de markt verschijnen; weet iemand toevallig al een adresje die ze in de verkoop heeft?
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 08 Jun 2023, 17:57

Mark schreef:...weet iemand toevallig al een adresje die ze in de verkoop heeft?

Ik heb vorige week een fles bij Jelle uit Leeuwarden gehaald. Geen idee of dat batch 8 was (Springbank fles), een paar weken geleden stond hij er in ieder geval nog niet.

Nadat ik weer vas vertrokken stonden er nog wel een paar.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

T0nger
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor T0nger » 08 Jun 2023, 19:52

Mark schreef:Ik zag de Kilkerran Heavily Peated batch 8 al op de markt verschijnen; weet iemand toevallig al een adresje die ze in de verkoop heeft?

Bij TheArtOfWines in Amsterdam. Helaas alleen ophalen. Wel een prima prijs.
2 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 08 Jun 2023, 20:43

Wel een prima prijs.
Inderdaad.
Kun je jezelf een tientje besparen als je niet bij Leeuwarden stopt en naar Amsterdam rijdt.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

T0nger
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor T0nger » 08 Jun 2023, 22:14

Reichenbach schreef:
Wel een prima prijs.
Inderdaad.
Kun je jezelf een tientje besparen als je niet bij Leeuwarden stopt en naar Amsterdam rijdt.

Volgens mij vroeg Mark om een adres waar ze in de verkoop zijn.
Misschien ziet hij wel een creatieve manier om er zonder extra kosten aan te komen.
0 x

Mark
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mark » 09 Jun 2023, 22:46

Dank voor de reacties!
Amsterdam gaat 'm voor mij niet worden :-P

Ik zal nog even in de omgeving Groningen speuren, anders Jelle maar even berichten. Thanks voor de tip :goedgedaan
1 x

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 10 Jun 2023, 00:10

De Kilkerran Heavily Peated is nog relatief eenvoudig te verkrijgen, deze maand nog zowel batch 6 als 7 tegengekomen.
Batch 8 zal ook wel hier en daar op te pikken zijn :goedgedaan
1 x
Afbeelding
(open flessen)

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”