Kilkerran (incl. "Work in progress")

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Ardking
Senior
Senior

Re: Kilkerran (incl. "Work in progress")

Ongelezen berichtdoor Ardking » 10 Apr 2021, 20:48

Zojuist de nieuwe 8 geproefd, vindt de balans tussen smaak en alcoholpercentage niet goed. Zeker een mooie whisky die wat zuurstof nodig heeft, en het randje zwavel maakt hem wel af en kenmerkend Campbeltown.
Goede whisky die zijn prijs van 62.50 waard is, maar meer is over de top voor dit soort whiskies is mijn mening!
0 x
"Volo et Valeo"

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 10 Apr 2021, 21:57

Ardking schreef:het randje zwavel maakt hem wel af en kenmerkend Campbeltown.

Zwavel is kenmerkend Campbeltown? Daar ben ik het niet mee eens. Dit soort zwavel is kenmerkend voor een matig vat, niets meer en niets minder.
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Ardking
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ardking » 10 Apr 2021, 22:38

thijs100 schreef:

Zwavel is kenmerkend Campbeltown? Daar ben ik het niet mee eens. Dit soort zwavel is kenmerkend voor een matig vat, niets meer en niets minder.

Niet de eerste keer dat wij van mening verschillen qua smaak, prima hoor, over smaak valt niet te twisten
0 x
"Volo et Valeo"

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 10 Apr 2021, 23:24

Ardking schreef:
thijs100 schreef:

Niet de eerste keer dat wij van mening verschillen qua smaak, prima hoor, over smaak valt niet te twisten

Het is fijn als je het lekker vindt, maar zwavel an sich is alleen geen kwestie van smaak. Een whisky heeft zwavelinvloeden of niet. Zwavel kan kenmerkend zijn voor bijvoorbeeld Craigellachie, Benrinnes of Mortlach, waar dat het gevolg is van het productieproces. Zwavel is niet kenmerkend voor whisky’s van Springbank/Glengyle.
1 x
Afbeelding | Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 10 Apr 2021, 23:43

thijs100 schreef:
Ardking schreef:
thijs100 schreef:

Het is fijn als je het lekker vindt, maar zwavel an sich is alleen geen kwestie van smaak. Een whisky heeft zwavelinvloeden of niet. Zwavel kan kenmerkend zijn voor bijvoorbeeld Craigellachie, Benrinnes of Mortlach, waar dat het gevolg is van het productieproces. Zwavel is niet kenmerkend voor whisky’s van Springbank/Glengyle.

als je smaak nu nog eens net zo goed wordt als je feitenkennis komt het echt nog een keer goed thijs! :bigsmile
just fooling around, you know me ;)
3 x
Afbeelding

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 11 Apr 2021, 00:06

Heb 'm vanavond een dik uur in het glas gehad vooraleer te proeven en dat haalt de scherpere/zwavelachtige neus er wel wat uit, waardoor de sherry er meer doorkomt heb ik de indruk.. Dat bevalt wel goed.
2 x
Afbeelding
(open flessen)

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 11 Apr 2021, 08:40

henri schreef:als je smaak nu nog eens net zo goed wordt als je feitenkennis komt het echt nog een keer goed thijs! :bigsmile
just fooling around, you know me ;)

Haha, I know. Misschien dat ik die Ledaig 1998 van Cooper’s nog een keer opnieuw moet proberen :bigsmile
2 x
Afbeelding | Afbeelding

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 11 Apr 2021, 10:20

thijs100 schreef:
Ardking schreef:
thijs100 schreef:

Achja, een springbank/glengyle heeft wel vaker zwaveltonen. Miz niet alleen maar als ze een matig vat hebben gekozen overigens. Dan komt het neer op de vraag of het vat onderdeel is van het productieproces van whisky of niet. Ik zou zeggen van wel.
2 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 11 Apr 2021, 12:03

Ik zou zeggen van niet, dan zouden vrijwel alle Kilkerrans en Springbanks dit toch moeten hebben? Zeker de lichtere varianten (bourbon single casks, Kilkerran 16 etc.), maar juist daar kom ik het eigenlijk nooit tegen.

De meeste Campbeltowns hebben zeker een dirty randje, maar da's m.i. in de basis geen zwavel, eerder iets aards en mineraligs.
5 x

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 11 Apr 2021, 12:45

Vwb Springbank, en toch, als je de recensies leest, is zwavel een smaaknotitie die vaak voorkomt. Geen zeer overheersende smaaknotitie, maar wel aanwezig. Ja, veelal bij (deels) sherrycask bottelingen, maar imho vaak genoeg om dit niet te kunnen negeren. De suggestie dat zwavel niet bij Springbank hoort, is niet volledig juist. Of het typerend is, dat denk ik dan ook weer niet. Maar bij de 12cs heb ik t toch vaker waargenomen. Wat toch n soort van visitekaartje is van ze.

Dat aanwezigheid van zwavel sec veroorzaakt wordt door slechte vaten? Lijkt me een te simplistische weergave. Zwavel is eerder een 'non favorable bijkomstigheid', niet altijd te voorkomen. Maar is het vat dan direct slecht? Niet mee eens.

Tot slot is de vatrijping een onderdeel vh productieproces van whisky, zonder rijping immers geen whisky.
3 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Koning
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Koning » 11 Apr 2021, 13:55

HammerHead schreef:Ik zou zeggen van niet, dan zouden vrijwel alle Kilkerrans en Springbanks dit toch moeten hebben? Zeker de lichtere varianten (bourbon single casks, Kilkerran 16 etc.), maar juist daar kom ik het eigenlijk nooit tegen.

De meeste Campbeltowns hebben zeker een dirty randje, maar da's m.i. in de basis geen zwavel, eerder iets aards en mineraligs.

Bij Campbeltowns die (deels) op sherryvaten gerijpt heb ik het idee dat ik zwavel bovengemiddeld vaak tegenkom, misschien inderdaad in het verlengde van het dirty randje zoals je zegt: leerachtig, mineralig, lichte turf.. Heb mijn tasting notes er eens bijgepakt en kom bij bijvoorbeeld de Springbank 15 en 12CS zwavel tegen, maar niet bij de lichtere (niet of nauwelijks sherried) varianten zoals de Springbank 10.
Ook mijn Kilkerran tasting van gister gaf dit beeld:

Kilkerran 12 (https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/85213) Echt een topper voor zijn geld, met alles wat je van Campbeltown verwacht! Mijn fles komt denk ik van de allereerste batch(15/325)
Kilkerran 16 (https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/165933) Ook een topper, tikje milder dan de 12, met meer zoet fruit.
Kilkerran 15 single cask fino wood (https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/140343) Omgekeerde maturatie: 10 jaar in een fino vat, daarna nog 5 jaar op bourbon. Kan me wel voorstellen waarom ze deze van het finovat hebben gehaald, de zwavel/rubber/champignons overheersten nogal. De minste van de avond, alleen op de neus vond ik hem écht goed: hij deed me ergens aan een goede madeira denken.
Kilkerran 8 CS batch 2(https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/104377). 100% bourbonvaten, indrukwekkend voor zijn leeftijd!
2 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 11 Apr 2021, 14:16

Alle bovenstaande voorbeelden (zowel van Wouter als Pascal) zijn wat mij betreft aan de vaten te wijten, zeker bij de core range van Springbank (incl. de 12). Ik ben bij enkel single cask Springers (ook op bourbon vaten) wel eens zo'n kortsluitingsluchtje tegengekomen, maar is dat dan ook zwavel? Ik associeer het daar iig niet mee en dat ga ik niet doen ook. Straks ga ik het nog vies vinden. :lol:
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 11 Apr 2021, 14:34

Naar mijn mening hoort zwavel als gevolg van vatrijping eigenlijk nooit thuis in een whisky. Een hele enkele keer voegt het een laagje complexiteit toe, maar in het gros van de gevallen is het te dominant en leidt het af van andere smaken en aroma’s.

Oké, ik ben redelijk gevoelig voor zwavel en anderen zullen het misschien helemaal niet als zodanig herkennen, maar ik zal zwavel altijd blijven zien als een off-note. Daarom zal ik het ook nooit als een kenmerkend element van welke distilleerderij dan ook zien.
2 x
Afbeelding | Afbeelding

Ardking
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ardking » 11 Apr 2021, 20:20

thijs100 schreef:Daarom zal ik het ook nooit als een kenmerkend element van welke distilleerderij dan ook zien.

Haha dat is het dus, verder leuke discussie om te lezen hoe iedereen erover denkt, dat is waar het forum oor is, mooie inzichten Thijs en de rest, thanks!
1 x
"Volo et Valeo"

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 11 Apr 2021, 21:45

HammerHead schreef:... Ik ben bij enkel single cask Springers (ook op bourbon vaten) wel eens zo'n kortsluitingsluchtje tegengekomen, ...
In principe is dat ozon. Zwavel ruik je onder andere bij lucifers en vuurwerk (buskruit). Is ook een beetje een prikkelende lucht. Zwavel kun je ook als rotte eieren ruiken, maar dan is de whisky wel erg ver heen.

Zelf heb ik er weinig last van, misschien een genetisch dingetje net als de zeepsmaak van koriander of het ruiken van asperges.
1 x
Today's rain is tomorrow's whisky.

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”