Kilkerran (incl. "Work in progress")

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
JoachimV10
Senior
Senior
Berichten: 379
Lid geworden op: 13 Okt 2020, 10:03
Locatie: België

Re: Kilkerran (incl. "Work in progress")

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 25 Feb 2024, 19:57

Mark schreef:Gisteravond de Kilkerran HP batch 9 geproefd. Vrij gesloten neus, veel vanille en zoete tonen in de smaak, zoet blijft aanhouden in de finish. Geen peat of rook in de smaak of in de finish te herkennen, iets wat ik wel bij andere batches HP heb geproefd.

Voor mij een kleine tegenvaller, had meer verwacht (of gehoopt) van deze Kilkerran. Zeker geen slechte whisky en ik ga 'm nog zeker vaker proeven en hopen meer te ontdekken in deze whisky.

Ik vind 'm best goed. Lichte karamelgeur bij het openen en wat lichter fruit zoals lychee en ananas, al moet ik moet hem wel nog eens uitgebreider proeven. Is verder wat ruw, maar water en wat tijd in het glas doen veel.
Batch 6 is juist leeg, goede whisky, maar voor mij was de karamel daar iets te overheersend in.

De Kilkerran 16 batches v 2021 en 2022 vind ik (voorlopig) ook beter dan die van 2023, waar die laatste toch het hoogst scoort. Al weet ik dat de vorige jaargangen verbeterden met de tijd, maar verwacht niet dat ik hem liever ga hebben dan de 2 vorige.
Ik denk dat ik gewoon kan concluderen dat ik bij Kilkerran liever wat meer bourbon invloed heb dan sherry.
0 x
Afbeelding
(open flessen)

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1628
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Kilkerran (incl. "Work in progress")

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 25 Feb 2024, 23:57

JoachimV10 schreef:Ik denk dat ik gewoon kan concluderen dat ik bij Kilkerran liever wat meer bourbon invloed heb dan sherry.


Helemaal mee eens, ik vond de laatste batch van de 16 ook minder dan de vorigen. En al die cask strengths op sherry doen het 'm nog steeds niet helemaal bij mij. Prima whiskies hoor, maar een fles hoef ik er niet van.
0 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Kilkerran (incl. "Work in progress")

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 26 Feb 2024, 18:36

JoachimV10 schreef:
Mark schreef:...Ik denk dat ik gewoon kan concluderen dat ik bij Kilkerran liever wat meer bourbon invloed heb dan sherry.
Heb ik dat bij Springbank ook wel een beetje; liever de 10 dan de 15. Een combinatie bourbon - sherry doet het voor mij meestal ook wel goed.

Wat betreft deze peated Kilkerran, een flinke scheut hiervan in de Cambpbeltown Loch deed de laatste erg opknappen.

Zit er wat mij betreft best wel een stoot peat in hoor! alleen anders dan wat ik van een gemiddelde Islay bent gewent.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Mark
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 580
Lid geworden op: 01 Aug 2010, 14:00
Locatie: Groningen

Re: Kilkerran (incl. "Work in progress")

Ongelezen berichtdoor Mark » 26 Feb 2024, 20:41

Ik zal 'm (HP batch 9) binnenkort nog eens proberen. Even wat langer in 't glas laten staan en misschien wat water toevoegen kan waarschijnlijk helpen.

Over de 16; ik vond de versie van vorig jaar juist erg lekker. op de een of andere manier had ik het idee dat de rumcasks wat fruittonen toevoegde, perzik, banaan, mango.

Voor mij geldt ook dat ik vaker een bourbon vat boven een sherry vat prefereer, of hier een combinatie van. Ik vind een Springbank 10 ook lekkerder dan de 15..
1 x

Gebruikersavatar
Mark
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 580
Lid geworden op: 01 Aug 2010, 14:00
Locatie: Groningen

Re: Kilkerran (incl. "Work in progress")

Ongelezen berichtdoor Mark » 18 Apr 2024, 12:41

Sander79 schreef:
Casketje schreef:Min of meer off topic maar helemaal mee eens. Ik heb 'm geproefd en vond het één van de meest bizarre whiskies die ik ooit al gedronken heb. Totaal ook niet mijn whisky, en ik ben nochtans grote fan van hun 16-jarige (en andere edities van hun 8-jarige).


Grappig, had precies hetzelfde. Wilde de fles kopen bij m’n slijter maar na een sample toch besloten te laten staan en dat is mij nog niet eerder gebeurd bij een Kilkerran.

Ben benieuwd wat Mark ervan vindt :)


Ik heb sinds vorige week de fles binnen, nogmaals dank ervoor Jorn :duimop .

Heb afgelopen weekend 1 klein glaasje geprobeerd dus helemaal goed kunnen proeven is nog niet aan de orde geweest. Eerste indruk was oke, de typische campbeltown funk erin, ziltig, salmiak, tikkeltje bitter. Ik had misschien gehoopt op wat meer fruitigs en een klein zoetje erin maar dat heb ik nog niet kunnen ontdekken. Binnenkort nog maar eens proberen naast batch 5. Geen verkeerde whisky, maar niet voor een beginnende whiskydrinker en zeker een whisky die je wel uitdaagt om bepaalde smaken eruit te halen, zeker geen easy-sipper zo na mijn eerste ervaring.
1 x


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JoachimV10 en 7 gasten