Ardbeg Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Ardbeg Expressies

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 14 Apr 2022, 10:01

Lakerfield schreef:Zojuist in de mailbox; weer een nieuw Ardbeg experiment, de Fon Fhòid.

Dear Committee Member

Years ago, under the cover of darkness and aided by the then Distillery Manager, we buried two already matured ex-Bourbon barrels of Ardbeg beneath the peat bogs of Islay.

But why? Our naturally inquisitive nature got the better of us. We wanted to discover the effects an oxygen-deprived, water-laden, boggy place would have on our beloved Ardbeg. This is more than likely the first ever recorded subterranean maturation experiment.

En dan komt het..

THE DRAM

The result of our dig is 456 bottles of astonishingly rare, one-of-a-kind NFT whisky bottles.

"I think it's safe to say we've unearthed a truly special Ardbeg here. Ardbeg Fon Fhòid is the epitome of Ardbeg - earthy, mucky and smoky with one hell of a nose!"

Dr Bill Lumsden, Ardbeg Master Distiller

ABOUT THE ARDBEG X BLOCKBAR PARTNERSHIP

Ardbeg Fon Fhòid's limited release of 456 virtual bottles are available exclusively on BlockBar.com, anywhere in the world from 19th April 2022. BlockBar has sold thousands of NFTs - digital assets - from a wide variety of other distillers.

BE SURE TO GET YOUR HANDS ON IT

Those lucky enough to lay their virtual hands on the whisky will receive a digital version of their purchase, which can then be traded and redeemed to receive their actual bottle. So they can, ahem, 'dig' Ardbeg Fon Fhòid whenever they like, in all its smoky glory.

Sláinte

The Ardbeg Team

De meesten hier weten nog maar net wat een bitcoin is, nu kan je deze fles alleen verkrijgen door een zogeheten NFT aan te schaffen.
Interessante ontwikkeling of complete onzin?

Voor mij complete onzin, maar schijnbaar wel passend in onze huidige wereld, vanmorgen zag ik nog verhandelingen over een digitale jurk, dus alleen digitaal te dragen, misschien moeten we deze whisky ook zo benaderen. :? uuuhhhh, dit teruglezende ga ik dan toch maar voor de complete onzin.

Groet Cor
4 x

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 14 Apr 2022, 10:52

Ik zag ergens op Facebook wel een sreenshot dat het mogelijk is om deze fles Fysiek in handen te krijgen.
Stel je eens voor wat je er dan voor kan vragen aan alle digibeten :o

Maar het blijft een rare business ... :Slainte
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor RvdB » 14 Apr 2022, 11:57

Lekker whisky drinken in de metaverse met je gepimpte avatar en je avatar drinkebroeders :gnif
2 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 14 Apr 2022, 12:06

Pfffff elke keer als je denkt dat t daar niet nóg gekker kan, krijgen ze t toch weer voor elkaar :P
Het idee van ondergronds rijpen vind ik nog wel geinig maar de ellende waarmee t in de markt ‘gezet’ wordt vind ik wederom Nouja laten we zeggen … fascinerend? :domdom
2 x
Afbeelding

Het Whisky Forum Thuisfestival
HWF Thuisfestival SubForum

Hubert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Hubert » 14 Apr 2022, 12:29

Misschien ook wel een goede ontwikkeling. Kunnen de investeerders zich op whisky- nft’s storten ipv op de flessen :bigsmile
2 x

Lakerfield
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 14 Apr 2022, 14:30

Nieuwsgierigheid nam de overhand en ik heb een kijkje genomen. Het flesje, of goed de NFT, kost maar liefst 1 ETH bij de release. 1 watte? 1 Ethereum, een cryptomunt (de populairste op Bitcoin na) met een huidige waarde van ~€2.800. En zoals met die digitale kunstplaatjes, wat de grootste onzin sinds het ontstaan van cryptovaluta is, zal het nog vaak meermalen over de kop gaan. Want NFT's zijn natuurlijk verhandelbaar.

NFT's hebben zeker een toekomst maar net als de vroegere jaren van het internet is het nu een wilde westen.. En misschien, heel misschien is dit een 'blessing in disguise' dat de secundaire markt zich hierop gaat focussen zoals hierboven aangegeven. De tijd zal het leren.

:HitHead
2 x
Afbeelding

Mijn sample aanbod vind je hier (met oplopende korting!) > Samplelijst Lakerfield (50+ samples!)

Ardking
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ardking » 14 Apr 2022, 16:24

Super vet en vooruitstrevend!
Straks kan je ook nog een fles verdelen in meerdere aandelen, mooi man

Als Springbank dat nou ook gaat doen, hebben we allemaal een digitale Local Barely hahaha

I love it, you hate it! Hoe dan ook, slimme zet van de handtasjes!
0 x
"Volo et Valeo"

Hubert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Hubert » 14 Apr 2022, 21:49

Super vet en vooruitstrevend! Straks kan je ook nog een fles verdelen in meerdere aandelen, mooi man Dat is dus digitaal samplen :bigsmile . Wie o wie pakt hier de handschoen op? :nat :bigsmile

I love it, you hate it! Hoe dan ook, slimme zet van de handtasjes Er worden nu al digitale louis vuitton tasjes verkocht die nog duurder zijn dan de originele :Scratch
1 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 14 Apr 2022, 21:57

Het begrip ‘digitale proeverij’ krijgt ook ineens een heel andere betekenis :P
1 x
Afbeelding

Het Whisky Forum Thuisfestival
HWF Thuisfestival SubForum

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 14 Apr 2022, 22:20

Lakerfield schreef:Zojuist in de mailbox; weer een nieuw Ardbeg experiment, de Fon Fhòid.
...
Die mail is zo'n veertien dagen ergens in een server blijven hangen.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 15 Apr 2022, 10:05

edwinedje schreef:Ik zag ergens op Facebook wel een sreenshot dat het mogelijk is om deze fles Fysiek in handen te krijgen.

Dat staat ook in het oorspronkelijke bericht toch:
Those lucky enough to lay their virtual hands on the whisky will receive a digital version of their purchase, which can then be traded and redeemed to receive their actual bottle. So they can, ahem, 'dig' Ardbeg Fon Fhòid whenever they like, in all its smoky glory.

Ik snap alle verbazing rondom dit experiment wel, maar eigenlijk is het toch niet heel anders dan wat er allang gedaan wordt door bijvoorbeeld ook Michel Kappen met zijn Scotch Whisky Investments? Daar investeer je ook in flessen die vervolgens bij Whisky Investments in een kluis blijven. Ook daar krijg je de echte fles dus eigenlijk nooit fysiek in bezit, pure digitale handel zoals dat toch ook al in de aandelenwereld allang gemeengoed is.

Dus als je dan tóch een puur handelaars- of collectorsflesje op de markt gaat brengen, dan is het principe van verhandelbare NFT's eigenlijk veel logischer, want geen risico's meer met fysiek verzenden van een dure fles bij doorverkoop, gewoon veilig(er) het digitale certificaat via het web.

Blijft wel dat nu inmiddels de schaamte echt voorbij lijkt wat betreft handel in whisky en de term "whisky is gemaakt om te drinken" echt totaal achterhaald is: vele distilleries produceren nu ook gewoon puur voor de investering/handel.
4 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 19 Apr 2022, 21:58

Is hier iemand patreon van Ralfy?

Volgens mij gaat hij daarover los met een Ralfy Rant:
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

green-hornet
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor green-hornet » 12 Jul 2022, 21:33

Ardbeg 25... de moeite waard ?
0 x

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 15 Jul 2022, 10:41

green-hornet schreef:Ardbeg 25... de moeite waard ?

In welk opzicht: prijs/kwaliteit? Smaak? Investering? Voor de prijs die je betaald kun je ook andere whisky halen, maar er is altijd iets lekkerder, goedkoper, bijzonderder, etc. Dus wat is de moeite waard? Trouwens: hoeveel moeite moet je er voor doen om in het bezit te komen van zo'n fles? Niet dat je een marathon moet lopen of zo! Kun je en wil je...doen! Persoonlijk vind ik Ardbeg iets to much, maar ik heb dan ook nog nooit de 25 op. Wel de 10, Corryvreckan, de Uigeadail en de An Oa. Maar ieder zijn smaak.
0 x
Afbeelding

green-hornet
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor green-hornet » 15 Jul 2022, 12:33

whisky4wood schreef:
green-hornet schreef:Ardbeg 25... de moeite waard ?

In welk opzicht: prijs/kwaliteit? Smaak? Investering? Voor de prijs die je betaald kun je ook andere whisky halen, maar er is altijd iets lekkerder, goedkoper, bijzonderder, etc. Dus wat is de moeite waard? Trouwens: hoeveel moeite moet je er voor doen om in het bezit te komen van zo'n fles? Niet dat je een marathon moet lopen of zo! Kun je en wil je...doen! Persoonlijk vind ik Ardbeg iets to much, maar ik heb dan ook nog nooit de 25 op. Wel de 10, Corryvreckan, de Uigeadail en de An Oa. Maar ieder zijn smaak.

Idd de prijs,kwaliteit verhouding
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”