Malts of Scotland
- Whisky-ettenleur
- Top bijdrager

Malts of Scotland
Her en der zie ik berichten voorbij komen waarin flessen worden genoemd/besproken waarbij de term MOS bij staat.
Nu weet ik inmiddels dat dit Malts of Scotland betekend, maar daar houdt het meteen op...
Kan iemand me vertellen wat het is?
Nu weet ik inmiddels dat dit Malts of Scotland betekend, maar daar houdt het meteen op...
Kan iemand me vertellen wat het is?
0 x
Re: Malts of Scotland
Natuurlijk 
Malts of Scotland is een onafhankelijke bottelaar. Daar zijn er heel veel van, misschien dat Gordon & MacPhail bijvoorbeeld een bekendere naam is voor je? Onafhankelijke bottelaars brengen (meestal) single cask bottelingen op de markt van verschillende distilleerderijen. Die kopen ze via zogenaamde whiskybrokers (of soms rechstreeks van de distilleerderij). De grotere jongens zoals onder andere Gordon & MacPhail, maar ook Signatory Vintage en Cadenhead beheren ook een aanzienlijke eigen voorraad van vaten in hun eigen warehouses.
Malts of Scotland is een onafhankelijke bottelaar. Daar zijn er heel veel van, misschien dat Gordon & MacPhail bijvoorbeeld een bekendere naam is voor je? Onafhankelijke bottelaars brengen (meestal) single cask bottelingen op de markt van verschillende distilleerderijen. Die kopen ze via zogenaamde whiskybrokers (of soms rechstreeks van de distilleerderij). De grotere jongens zoals onder andere Gordon & MacPhail, maar ook Signatory Vintage en Cadenhead beheren ook een aanzienlijke eigen voorraad van vaten in hun eigen warehouses.
0 x
Ze hebben ook een website: http://www.malts-of-scotland.com/index.php?id=2
1 x
MC A schreef:Ze hebben ook een website: http://www.malts-of-scotland.com/index.php?id=2
Precies, daar link ik ook naar
2 x
Bovendien brengen ze (naar mijn mening) echt kwaliteitsspul op de markt. Ik heb recentelijk een paar flessen van MoS gekocht. Vooral een Glenrothes op Sherryvat van 2001 is echt super. Zeker een aanrader.
Mocht je eens iets willen proberen van deze bottelaar, kijk dan even op de website van van Zuylen, daar bieden ze een flink aantal samples te koop aan. Hier is een linkje:
http://www.vooreenmooiglas.nl/?perpage= ... f-scotland
Mocht je eens iets willen proberen van deze bottelaar, kijk dan even op de website van van Zuylen, daar bieden ze een flink aantal samples te koop aan. Hier is een linkje:
0 x
- Whisky-ettenleur
- Top bijdrager

MC A schreef:Ze hebben ook een website: http://www.malts-of-scotland.com/index.php?id=2
Jammer dat het Duits is....
0 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Wel even je "huiswerk" doen; ook MoS drukt wel eens wat in een fles wat niet best is. Iets waar bijna alle IB bottelaars wel eens last van hebben.
De enigen die ik nog nooit op een slechte botteling heb kunnen betrappen zijn 3Rivers en Samaroli. Hoe ze dat daar elke keer weer voor elkaar krijgen..., die kun je blind kopen, altijd goed. (als je wat tegen komt en je wilt het zelf niet, let me know!)
De enigen die ik nog nooit op een slechte botteling heb kunnen betrappen zijn 3Rivers en Samaroli. Hoe ze dat daar elke keer weer voor elkaar krijgen..., die kun je blind kopen, altijd goed. (als je wat tegen komt en je wilt het zelf niet, let me know!)
0 x
- Whisky-ettenleur
- Top bijdrager

Het zijn dus ook echt smaken/namen op zich?
En de namen zijn gelinkt aan de distilleerderij of is er een overeenkomst met een 'gewone' fles van dat merk/naam?
En de namen zijn gelinkt aan de distilleerderij of is er een overeenkomst met een 'gewone' fles van dat merk/naam?
0 x
De gewone flessen van distilleerderijen zijn meestal grote batches(op uitzonderingen na). Dit om de bepaalde expressies op een vergelijkbare constante smaak en kwaliteit te houden door de jaren heen.
Ook word de whisky zo goed als altijd verdunt naar 40, 43 of 46%.
Bottelaars kopen vaten van verschillende distilleerderijen en bottelen die meestal als single cask en op cask strength.
Dus een 12yo bunna Ob zal altijd heel anders smaken als een 12yo bunna van bijvoorbeeld signatory vintage.
Of het altijd beter smaakt ligt er natuurlijk aan.
Er kan weleens een slecht vat gebotteld zijn maar over het algemeen zijn de ib's beter als de standaard ob's. Vind ik.
De meeste bottelaars vermelden de distilleerderij wel op het etiket. Zo heb je signatory vintage die allemaal in de zelfde flessen zitten. Maar de ene is van bunnahabhain en de ander van longmorn enz.
Sommige distilleerderijen zoals glenfarclas willen niet dat hun naam op een etiket van een ib staat. Dus dan word er meestal een andere naam op gezet.
En in andere gevallen staat er helemaal geen distilleerder op het etiket vermeld zoals adelphi Liddesdale. Maar is wel algemeen bekend dat het bv een bunna is.
Hoop dat ik je hiermee geholpen heb.
En als ik fouten heb gemaakt wijs me er aub op.
Ook word de whisky zo goed als altijd verdunt naar 40, 43 of 46%.
Bottelaars kopen vaten van verschillende distilleerderijen en bottelen die meestal als single cask en op cask strength.
Dus een 12yo bunna Ob zal altijd heel anders smaken als een 12yo bunna van bijvoorbeeld signatory vintage.
Of het altijd beter smaakt ligt er natuurlijk aan.
Er kan weleens een slecht vat gebotteld zijn maar over het algemeen zijn de ib's beter als de standaard ob's. Vind ik.
De meeste bottelaars vermelden de distilleerderij wel op het etiket. Zo heb je signatory vintage die allemaal in de zelfde flessen zitten. Maar de ene is van bunnahabhain en de ander van longmorn enz.
Sommige distilleerderijen zoals glenfarclas willen niet dat hun naam op een etiket van een ib staat. Dus dan word er meestal een andere naam op gezet.
En in andere gevallen staat er helemaal geen distilleerder op het etiket vermeld zoals adelphi Liddesdale. Maar is wel algemeen bekend dat het bv een bunna is.
Hoop dat ik je hiermee geholpen heb.
En als ik fouten heb gemaakt wijs me er aub op.
0 x
Whiskydudes
Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!
Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Klopt, zie je ook met de Glendronach single cask bottelingen. De meeste zijn ronduit geweldig (zeker de wat oudere, vanaf 15 yo) maar ook daar kan een vat tussenzitten wat gewoon slecht is. (zwavel, tannine, droog) En dat douwen ze er ook gewoon in terwijl ze als OB eigenlijk de keuze zouden moeten maken om zp'n vat te verwerken in hun reguliere range.
Een IB kan dat over het algemeen niet.
Een IB kan dat over het algemeen niet.
0 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Whisky-ettenleur schreef:MC A schreef:Ze hebben ook een website: http://www.malts-of-scotland.com/index.php?id=2
Wieso?

1 x
- Whisky-ettenleur
- Top bijdrager

Oogadal schreef:Whisky-ettenleur schreef:MC A schreef:Ze hebben ook een website: http://www.malts-of-scotland.com/index.php?id=2
Wieso?![]()
mein Deutsch ist sehr schlecht

0 x
- Whisky-ettenleur
- Top bijdrager

D3US schreef:Bovendien brengen ze (naar mijn mening) echt kwaliteitsspul op de markt. Ik heb recentelijk een paar flessen van MoS gekocht. Vooral een Glenrothes op Sherryvat van 2001 is echt super. Zeker een aanrader.
Ga hier zeker eens over nadenken...

0 x
Oogadal schreef:Wel even je "huiswerk" doen; ook MoS drukt wel eens wat in een fles wat niet best is. Iets waar bijna alle IB bottelaars wel eens last van hebben.
Ik zei volgens mij niet dat alles wat ze uitgeven goed is, maar goed... Uiteindelijk gaat het om persoonlijke meningen, net als met alles, het is geen exacte wetenschap. Dus, laat ik het anders zeggen: Wat ik van ze ken vond ik erg goed. De algemene opvatting van MoS is dat ze in de regel goed spul op de markt brengen. Ook de gemiddelde scores op bijvoorbeeld Whiskybase zijn heel netjes.
Nu weer terug naar m'n huiswerk!
0 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Bedoel ook niet dat jij je huiswerk moet doen...., maar wie dan ook die een fles van MoS gaat kopen.
(of een andere IB of OB single cask, wat Peter zegt, single cask, het kan alle kanten op. Gelukkig vaak de goede!)
(of een andere IB of OB single cask, wat Peter zegt, single cask, het kan alle kanten op. Gelukkig vaak de goede!)
2 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”