Aberlour expressies
- Jock
- (Whisky)Professional

Aberlour expressies
Wilson and Morgan Aberlour Marsala Finish
Heeft iemand ervaring met deze botteling? Ik heb een paar mooie dingen van W&M gehad, maar ook een teleurstellende Bruichladdich van hen. De Bruichladdich Full Strength van W&M stelde mij heel erg teleur. Gin achtig zelfs.
Maar deze Marsala Finish gaat bij mij deze week nog open en was benieuwd vooraf of iemand het kent.
Jock
Heeft iemand ervaring met deze botteling? Ik heb een paar mooie dingen van W&M gehad, maar ook een teleurstellende Bruichladdich van hen. De Bruichladdich Full Strength van W&M stelde mij heel erg teleur. Gin achtig zelfs.
Maar deze Marsala Finish gaat bij mij deze week nog open en was benieuwd vooraf of iemand het kent.
Jock
0 x
Re: Aberlour 2001 White Oak.
Je hebt vast Google al geraadpleegd, ook met YouTube filmpjes en Whiskyfun beschrijvingen, zowel results in het Nederlands als in andere talen...?
0 x
Re: Aberlour 2001 White Oak.
Jawel. Maar ik stel vast dat bij een aantal gekochte whiskies, waarvan ik hier beoordelingen las, ik toch elke keer goede aanbevelingen heb gelezen. En ik ben dus benieuwd naar wat er hier over gedacht en gesmaakt wordt.
0 x
- Rozenbankje
- Whisk(e)y goeroe

Re: Aberlour expressies
Zijn er mensen die de Aberlour 12y unchilled geproefd hebben?
En hoe groot is het verschil met de "gewone" Aberlour 12y?
Ik zie wel dat ie 48% heeft en dat heeft toch vaak mn voorkeur t.o.v. standaard whiskies.
Ik zie wel dat ie 48% heeft en dat heeft toch vaak mn voorkeur t.o.v. standaard whiskies.
0 x
Rozenbankje schreef:Zijn er mensen die de Aberlour 12y unchilled geproefd hebben?
Absoluut beter dan de gewone 12y! Is voller en rijker van smaak.
0 x
Heb 'm vandaag geopend, en ben wel wat verbaasd. Had meer sherryinvloed verwacht, meer richting a'bunadh, maar dat is ie absoluut niet.
Heel erg uitgebalanceerd, heel makkelijk drinkbaar zelfs zonder water.
Al met al een veel lichtere whisky dan ik had verwacht.
Heel erg uitgebalanceerd, heel makkelijk drinkbaar zelfs zonder water.
Al met al een veel lichtere whisky dan ik had verwacht.
0 x
Het is dan ook een double cask hè, geen sherry cask zoals de A'bunadh. Deze 12 is in feite een vollere en rijkere versie van de tevens double cask matured 12 op 40%. Duidelijke oak/bourbon invloeden. Ik ben fan van Aberlour!
0 x
Heeft iemand van onze Aberlour goeroes enig idee waarom de A'bunadh batch 51 nog nergens online in Nederland te verkrijgen is? De 52 zie je al wel volop. Deze lijkt vrijwel direct de batch 50 op te volgen in Nederland.
Terwijl de 51 wel volop in Duitsland te verkrijgen is.
https://www.whiskybase.com/whisky/68610
Terwijl de 51 wel volop in Duitsland te verkrijgen is.
0 x
Melchior
The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.
The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.
-
verwijderde gebruiker
Zie niet zo heel veel posts over Aberlour op het forum, in feite bijna alleen over de A'bunadh batches. Ik ben beginnen verzamelen met hun reeks en moet zeggen dat hun 18yo met 43% abv mij wel erg goed beviel. Het verschil met de standaard 12yo DC (stuk minder spannend) en hun 15yo DC (niet onaardig) was er zeker wel!
Ik heb nog weinig vergelijkingsmateriaal (samplesetje is onderweg) maar is deze 18yo dan oninteressant voor de liefhebbers?
Ik heb nog weinig vergelijkingsmateriaal (samplesetje is onderweg) maar is deze 18yo dan oninteressant voor de liefhebbers?
1 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Eeeh, nee, oninteressant wil ik niet direct zeggen. Maar Aberlour vaart een iets minder spannende koers met hun range: relatief weinig core range en wat er is zijn eigenlijk allemaal 43% bottelingen. Zijn wel goed, niet echt spannend. Veel liefhebbers (ook hier) zien liever single cask bottelingen en dan bij voorkeur op vatsterkte. Zoals bijvoorbeeld Glendronach doet met een jaarlijkse batch van ongeveer 70 single cask bottelingen op vatsterkte. Aberlour komt niet veel verder als een paar handfilled en de A'Bunahd reeks. Blijft over een stuk of 15 IB's die veelal voor de Duitse, Franse en Aziatische markt worden gebotteld door diverse bottelaars. Die dan ook nog niet echt goed scoren op WB....
Dus dat is een logische verklaring voor wat minder verzameldrift van Aberlour, je bent vrij snel uitverzameld
Dus dat is een logische verklaring voor wat minder verzameldrift van Aberlour, je bent vrij snel uitverzameld

0 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

MBC schreef:Heeft iemand van onze Aberlour goeroes enig idee waarom de A'bunadh batch 51 nog nergens online in Nederland te verkrijgen is? De 52 zie je al wel volop. Deze lijkt vrijwel direct de batch 50 op te volgen in Nederland.
Terwijl de 51 wel volop in Duitsland te verkrijgen is.![]()
Waarschijnlijk uitstekend inkoop beleid aangezien de batch 51 veruit de minste is van de laatse jaren

0 x
- caskstrength
- Forum goeroe

Voor de volledigheid: hij is nu wel in een Nederlandse onlineshop te verkrijgen. Zie http://www.whiskysite.nl/nl/aberlour-ab ... ch-51.html.
0 x
Affirmanti incumbit probatio
PeterCr schreef:Zie niet zo heel veel posts over Aberlour op het forum, in feite bijna alleen over de A'bunadh batches. Ik ben beginnen verzamelen met hun reeks en moet zeggen dat hun 18yo met 43% abv mij wel erg goed beviel. Het verschil met de standaard 12yo DC (stuk minder spannend) en hun 15yo DC (niet onaardig) was er zeker wel!
Ik heb de Aberlour 18 yo ook sinds enkele dagen in huis en vind het een erg mooie whisky. Aangekocht op basis van reviews te bekijken en te lezen. In de toekomst zal ik wellicht een fles uit de A'bunadh-reeks aanschaffen.
0 x
- Peter_vintage1992
- Senior

Is er iemand met een lijstje wat te doen met Aberlour A'bunahd batch #42 tm de laatste van wat goed is en wat minder? Het is natuurlijk mening, dat snap ik, maar ik merkte dat er een aantal veel worden aanbevolen en een aantal afgeraden, dus er zal een publieke mening over zijn..
Laten we het zo doen; een top 3 en een 'down 2' van de laatste 10 batches. Of gewoon aanraders (ik zag veel de 49 en 52 voorbij komen.
Laten we het zo doen; een top 3 en een 'down 2' van de laatste 10 batches. Of gewoon aanraders (ik zag veel de 49 en 52 voorbij komen.
0 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”