Bruichladdich en zijn range

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Bruichladdich en zijn range

Ongelezen berichtdoor p_froes » 06 Apr 2010, 09:27

Uit: Bruichladdich, 10yo, 58,2%, James Mac Arthur's "Old Masters"
I_SPEY schreef:Daarnaast moet ik eerlijk bekennen, dat ik geen Bruichladdich fan ben. Té veel flessen, véél te commercieel. Er komt, geloof ik, elke 3 à 4 weken 'n nieuwe op de markt, 'n zogenaamde 'onrustige' marketing.

Oei Rene, daar zal Jock het niet mee eens zijn :o :D . Ikzelf ben ook geen fan van wat Bruichladdich allemaal op de markt brengt. Ik heb enkel de PC7 thuis staan, die mij erg tegenvalt. Heftig en eentonig vind ik hem. Maar volgens Jock ben ik gewoon een verwende drol. :Drinking
0 x
Life is too short to drink bad whisky

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Bruichladdich, 10yo, 58,2%, James Mac Arthur's "Old Mast

Ongelezen berichtdoor JayDie » 06 Apr 2010, 09:40

p_froes schreef:Oei Rene, daar zal Jock het niet mee eens zijn :o

...dat is ook waar ik gelijk aan dacht :o Vooral over dat Commercieel...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Bruichladdich, 10yo, 58,2%, James Mac Arthur's "Old Mast

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 06 Apr 2010, 10:51

Ik vind Jock 'n aardige, sympatieke whisky-kenner en ik denk heus niet, dat hij boos op me zal worden en als dat wel zo zou zijn, ach.... Ik ben 't regelmatig niet met iedereen eens, maar respecteer wel ieders mening!

Kom maar op, hoor Jock :lol:

:goedgedaan
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Gezellig aan de bar...

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 06 Apr 2010, 11:35

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het ook niet zo voor Bruichladdich heb. Een speciale cask finish hier, een andere daar. De zoveelste editie direct na de vorige. Op de duur zie je door het bos de bomen niet meer.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

johan
Senior
Senior

Re: Bruichladdich en zijn range

Ongelezen berichtdoor johan » 06 Apr 2010, 12:55

Ik heb een beetje mixed gevoel bij Bruichladdich,
Al die finishes zijn die er niet alleen maar om een toch een draai te geven aan een product wat zichzelf niet kan onderscheiden. Of is het echt een marketing truc.

Ik ben wel gecharmeerd van sommige oudere bottelingen van hun, de 21 yo was erg lekker :jazzybass .
en ook de 2001 botteling vond ik veelbelovend. Maar door al die nieuwe extra bottelingen ben ik het spoor bij hun al bijster.

Ach volgende maand kan Jock nog een poging wagen met de tasting die hij verzorgt voor ons, hij heeft er een Bruichladdich yellow submarine ingestopt :D
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 06 Apr 2010, 12:57

Ik begrijp wel waar je op doelt. Bij 'andere' merken hebben ze standaard de 10yo, 18yo, etc. en enkele finishes. Bij Bruichladdich krijg ik het gevoel dat ze alleen maar 'expressies' hebben. Dat ze nog zoekende zijn ofzo...?

Nja... ik heb nog niet veel van Bruichladdich gehad; komt op een volgende proeverij! :duimop
0 x

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 06 Apr 2010, 15:09

het zal niemand echt verbazen dat ik wel wat heb met Bruichladdich...

Ben het met iedereen eens dat er wel erg veel uit komt. Voor een deel moeten ze ook wel om als kleine zelfstandige distilleerderij cash te genereren. Daarnaast kun je ook volhouden dat juist doordat er zo veel uit komt er altijd wel voor iemand iets lekkers bij zit. Ik zelf heb niet zo veel met al die wijn finishes, maar dat is persoonlijke smaak.

Overigens, het merk niets vinden omdat het te commercieel isvind ik altijd zo dom. Los van het feit of het waar is (en het is bovendien natuurlijk gewoon een bedrijf waar geld verdiend moet worden, geen romantisch gebeuren opgezet voor die kleine groep fanatieke liefhebbers), lekker belangrijk. En dat lekker belangrijk bedoel ik eigenlijk vrij letterlijk. Mij gaat het uiteindelijk altijd nog om de smaak. En om de prijs/kwaliteit verhouding. Zogenaamd commercieel of niet. Ook vind ik juist een stukje marketing eigenlijk wel weer mooi om te zien, maar dat terzijde.

Bovendien kun je moeilijk zeggen dat er niet met passie gewerkt wordt bij Bruichladdich. Daarnaast zijn ze belangrijk voor de lokale omgeving. Er werken in verhouding veel mensen daar. Ook bijvoorbeeld veel mensen met een beperking. Niet persé commercieel verstandig, maar wel bealngrijk voor de lokale community!
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor p_froes » 06 Apr 2010, 15:23

Helemaal mee eens. Overigens vind ik het prima dat ze zoveel bottelen. En als er eens wat lekkers tussen zit dan hoor je dat via via wel, of proef je dat wel een keertje. Dat is voor mij geen punt. Echter, ik ben nog niks tegengekomen wat ik het kopen waard vond. (PC7 was kado).
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 06 Apr 2010, 15:29

Teun, allereerst chapeau voor je verhaal :hoera

laddie teun schreef:Overigens, het merk niets vinden omdat het te commercieel isvind ik altijd zo dom.

Hetzelfde geldt voor bv. een Glenfiddich: dat vinden mensen dan niks, omdat dat zo'n grote naam is... :? Idem in de showbiz: wanneer iemand het helemaal maakt zeggen de mensen dat diegene arrogant is, etc... Het lijkt of mensen een ander geen succes of geluk gunnen (wat zijzelf niet kunnen behalen).
laddie teun schreef:Ook vind ik juist een stukje marketing eigenlijk wel weer mooi om te zien, maar dat terzijde.

En dan heb jij juist bij Bruichladdich een 'verkeerd' voorbeeld... Heb je hun 'lala, simpele' website wel eens bekeken?! :P Dat is niet erg: steek je marketing gelden maar in je product / bedrijf! :goedgedaan
laddie teun schreef:Bovendien kun je moeilijk zeggen dat er niet met passie gewerkt wordt bij Bruichladdich. Daarnaast zijn ze belangrijk voor de lokale omgeving. Er werken in verhouding veel mensen daar. Ook bijvoorbeeld veel mensen met een beperking. Niet persé commercieel verstandig, maar wel bealngrijk voor de lokale community!

Jep, dat verhaal heb ik al eens van Jock gehoord. Dat verdient wat mij betreft grote respect en zal ik mede daardoor m'n geld ook eerder aan hen uitgeven (mits ik iets lekkers vind!). Of... zal dat de marketingtruc van Bruichladdich zijn... :Scratch
0 x

johan
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor johan » 06 Apr 2010, 16:39

Sinds Ik een tasting verzorgd door LYnne heb gehad ben ik ook wel meer fan geworden :violin
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 06 Apr 2010, 16:57

Ten eerste. Ik word niet boos op iemand omdat hij/zij een mening heeft over een dram. Dan was ik zelf heel erg dom bezig als ik iemand af zou rekenen op zijn smaak.
Maar! Bruichladdich zoals Teun zegt is een bedrijf waar gewon geld / omzet gemaakt moet worden. Maar het is een bedrijf met een sociaal gezicht. En dat vind ik heerlijk. Het lijkt zelfs als je daar wat langer toeft, op een familie. Een mooie grote familie. Wat de finishes en expressies betreft:
Mark Reyner heeft ooit gezegd tegen iemand in de whisky industrie, "welke wijn heb je gisteravond gedronken"? "En de avond daarvoor"? "En de avond daarvoor"? Vaak bijmensen die eten met wijn zoeken ze een andere wijn bij elke andere gerecht. Of bij een bepaalde gelegenheid. Bruichaddich wil voorzien in de groeiend behoefte om een andere whisky expressie te drinken bij een andere gelegenheid. De verschillende cuveé's van de 16's bijvoorbeeld. En The Italian Collection. Heerlijke drams. Ik heb het hlemaal moeilijk inderdaad omdat ik Bruichladdich probeer te verzamelen. Ik drink het ook nog, dus moet ik telkens een paar bottelingen van elk kopen. En het natuurlijk erg gechargeerd om te zeggen dat ze elke twee weken een nieuwe expressie uitbrengen. Maar zeker 10+ bottelingen per jaar. En dat is nou voor mij de charme. Bij Laphroag mag je uit een handjevol expressies kiezen. Als voorbeeld, want ik had net zo goed Lagavulin kunnen zeggen. Waarom zou een distilery niet meerdere finishes en expressies niet op de markt brengen? Wat is daar zo erg aan?
Als het je niet aanstaat, koop je het toch niet. Ik vind trouwens Pano geen verwende drol. Wat ik wel tegen hem gezegd heb in fun, was dat mijn eerste auto een lelijk eend was. Daar ging ik zelfs met vrouw en klein kind naar Pamplona mee op vacantie. Over de bergen van Spanje/ Frankrijk. Nu kan ik enorm genieten van mijn Renault Clio. Pano is begonnen met een Bentley. Hij is als jonge whisky drinker begonnen met de cremé de la cremé. Dan ben je niet 123 tevreden met een eenvoudige standaard botteling. Maar zoals gezegd, was het in "good spirit" gezegd en dat was goed begrepen.
Whisky drinken is voor mij meer een holistische iets. Ik vind iets lekker, omdat het past in een bepaalde beleving. Omdat het mij raakt om de een of andere reden. Bruichladdich weet dat bij mij te doen, omdat ze zo'n sociaal gezicht hebben, omdat ze je als familie ontvangen, omdat ze een heerlijke sfeer hebben. En geloof mij nou aub ik ben in heel wat distilleries geweest die niet zo'n sfeer hebben. Met Iain Stewart van Serenity Scotland heb ik heel wat van binen gezien en ben op verschillende wijzen bejegent. Bruichladdich heeft mij aleen maar op een fantastische wijze bejegent en dat raakt mij diep. En het is juist dat "diep raken" dat mij steeds vaker doet aanschaffen van een fles Bruichladdich. Ik probeer ten minste een Bruichladdich bij elke tasting te doen. Bij de dames dispuut was het Bruichladdich Rocks. Echt een trendy jongeren dram. Een mooie alternatief voor "white spirits".
Over marketing kan ik kort zijn. Bruichladdich heeft net geen €120,000 per jaar om aan marketing te besteden. vergeleken met de jongens van DIAGEO en Pernod Ricard is dat echt een lachertje. Niet te spreken van de Edrington Group met hun Macalan Lalique en de Managers Choice van DIAGEO. De mensen die bij Bruichladdich werken zijn een voor een aandeelhouders in het bedrijf. Ze weten waarvoor ze het doen. Ze zijn meer dan een nummer. En dat stralen ze uit daar als je het bezoekt. Jij bent als consument meer dan een nummer. Je bent de moeite waard. Ik wilde een recensie doen van de Kosher Wine finish. Maar het wordt gemaakt voor de New Yorkse markt. Toen ik belde of ze toch eentje voor mij apart konden zetten dat ik kon oppikken als ik in mei daar ben, was het antwoord van Ella Edgar, "yes Jock, of course, looking forward to seeing you". Dit "beleving" maakt dat ik het product heerlijk ben gaan vinden. Waarom vindt wie dan ook wat dan ook lekker? ik meen dat het te maken heeft met een dieper iets. Ik werd en word daar altijd serieus genomen als persoon. Bij sommige distileries mag je niet eens een foto maken.
Nee, geef mij een Bruichladdich maar. Scotlands finest. Yes indeed :duimop
2 x

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor p_froes » 06 Apr 2010, 17:18

Jock schreef:Als het je niet aanstaat, koop je het toch niet. Ik vind trouwens Pano geen verwende drol. Wat ik wel tegen hem gezegd heb in fun, was dat mijn eerste auto een lelijk eend was. Daar ging ik zelfs met vrouw en klein kind naar Pamplona mee op vacantie. Over de bergen van Spanje/ Frankrijk. Nu kan ik enorm genieten van mijn Renault Clio. Pano is begonnen met een Bentley.

Haha Jock, het was ook een joke van mijn kant :-P Maaaar, ik ben ook gewoon begonnen met lelijke eendjes, alleen heb ik me daar inderdaad wat snel doorheen gewerkt (hoewel ik nog steeds probeer zoveel mogelijk te proeven). Ik heb een 'limited' budget, dus daarom probeer ik nu dingen te kopen die ik gewoon echt heel lekker vind. Dan krijg je soms.. eh vaak.. idd dat het de Bentley's zijn. Hoeft trouwens niet! Maar ja ik betaal liever iets meer voor 1 fles die ik lekker vind en met veel plezier drink, dan 3 flessen die ik net iets minder lekker vind en met net iets minder plezier drink. But that's just me.

Love,
Pano
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 06 Apr 2010, 17:30

Als ik Mark Reyner zou zijn, zou ik jouw, Jock, op handen en voeten dragen en misschien wel vragen of je voor me zou willen werken of iets dergelijks. Jij draagt 't geweldig uit en dat is iets wat ik in deze mate niet erg veel tegenkom en vind dit bewonderingswaardig, Jock. Je bent een echte Bruichladdich ambassadeur. :duimop Persoonlijk heb ik helemaal niets tegen Bruichladdich, 't is gewoon m'n merk niet zo(gezien bepaalde ervaringen), alhoewel ik nu direct met de hand op m'n hart zal beloven, dat ik meer van ze ga proberen en wil daarbij nog even kwijt, dat ik beslist geen vooroordeel heb. Ik heb wel wat geprobeerd, kennelijk niet de betere flessen. Bovendien heb ik op andere(engelse) sites meegemaakt, hoe ze bijna de grond in werden geboord! Wellicht heeft dit mij ook 'n beetje beinvloed. Maar nogmaals, het verhaal wat je geschreven hebt vind ik geweldig, bemoedigend voor de toekomst.

Ik hoop je binnenkort 'ns te ontmoeten en 'n lekkere Bruichladdich samen te drinken.

Cheers,

René
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 06 Apr 2010, 17:42

I_SPEY schreef:....Ik hoop je binnenkort 'ns te ontmoeten en 'n lekkere Bruichladdich samen te drinken.

Cheers,

René

René als je ooit tijd hebt en in de buurt van Arnhem bent. Kom dan langs. Maak een afspraak en ik schenk je 25 verschillende Bruichladdich's. Allemaal naast elkaar. Als het moet, blijf je bij ons slapen. Je partner ook hoor.

Jock
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 06 Apr 2010, 19:56

Jock schreef:Laphroag

Het blijft lastig ;-) :lol:

Jock, binnenkort in Wageningen wil ik ook wat 'andere' Bruichladdies proeven. Bereid je maar vast voor :goedgedaan
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”