brodie schreef:Op zich een interessant punt en ik begrijp je frustratie richting de grote concerns. maar denk je dat er een oplossing voor is? Want uiteindelijk zijn jij en ik ook whisky gaan verzamelen om er ooit een mooie prijs voor te krijgen.
En die hypewhiskies.. Ach het is eigenlijk prachtig. Zolang je nog goede whiskies voor rond de 40 euro kan kopen kan ik er wel om lachen.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het probleem bij de grote concerns of handelaars ligt hoor, maar bij de "liefhebbers" zelf.
Tien jaar geleden waren er zeer weinig hype whisky's en waren er een stuk minder liefhebbers.
Port Ellen, Brora, enz... werden aan "schappelijke" prijzen verkocht en de vraag was toen niet waanzinnig.
De laatste jaren is dit enorm toegenomen, zeker wat betreft de gesloten stokerijen, limited releases, enz...
En nu kopen een heel deel mensen ineens whisky omdat het sterk in waarde stijgt (wat nog meer "liefhebbers" lokt)
en springen de meesten en zeker deze laatsten nog meer op de speciale/beperkte releases.
En aangezien ook de grote concerns en handelaren zien dat er op de 2de hands markt massa's geld verdiend wordt passen ze hun prijzen bijgevolg aan.
Een vrij logische beslissing, zij moeten namelijk de grootste investeringen doen, personeel betalen, enz...
Dus is het volgens mij nogal logisch dat zij de winst proberen opstrijken i.p.v. de "liefhebbers".
Het zijn dus voornamelijk de nieuwe "liefhebbers/investeerders" die de markt verknoeien voor de minder begunstigde oprechte whiskyliefhebber...
Ik heb geen probleem met de occasionele verkoper/ruiler die z'n collectie herinricht en uiteindelijk doet ieder wat hij wil.
Maar als je wil weten wat de prijzen op de markt zo omhoog drijft...