HP Odin: voor de liefhebber of de investeerder?

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
chrisda3
Actief lid
Actief lid

HP Odin: voor de liefhebber of de investeerder?

Ongelezen berichtdoor chrisda3 » 05 Mar 2015, 22:48

Matti edit: dit is een afsplitsing van dit verkoop-onderwerp: viewtopic.php?f=160&t=7149#p91536

De discussie liep dusdanig ver weg van de daadwerkelijke verkoop dat ik er maar even een apart onderwerp van gemaakt heb.

---------------------------------------

Liefhebbers,
Stop met die onzin,gisteren op Catawiki 857€ voor de Odin :Protest
Laat ons even wachten en afkoelen,dit gaat erover(vind ik)
Grtj,
:respect
0 x

chrisda3
Actief lid
Actief lid

Re: Highland Park Odin te ruil/te koop

Ongelezen berichtdoor chrisda3 » 05 Mar 2015, 23:06

Toch nog een voetnoot,
Jaren geleden ben ik begonnen met whisky te ontdekken en tevens te verzamelen,
ik kocht toen 3 flessen : 1 om te proeven,1 om te verzamelen en 1 om later te ruilen.
Enkele jaren later werden dat 2 flessen , ruilen viel af.
Nu ben je al blij dat je 1fles kan kopen tegen woekerprijzen om te verzamelen ,
proeven valt weg tenzij op een tasting :boos
Persoonlijk vind ik dat de grote concerns ons nekken en we versterken de hype zelf
door alles te kopen wat ze ons aanbieden,lekker of niet
Kan nog uren doorgaan,.....
1 x

brodie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor brodie » 06 Mar 2015, 00:03

Op zich een interessant punt en ik begrijp je frustratie richting de grote concerns. maar denk je dat er een oplossing voor is? Want uiteindelijk zijn jij en ik ook whisky gaan verzamelen om er ooit een mooie prijs voor te krijgen.
En die hypewhiskies.. Ach het is eigenlijk prachtig. Zolang je nog goede whiskies voor rond de 40 euro kan kopen kan ik er wel om lachen.
0 x

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 06 Mar 2015, 12:51

Ik koop in de eerste plaats al mijn flessen om te openen hoor...
Ik neem met pijn in het hart soms afscheid van een flesje als er zich een ruilkans voordoet. En ook wel eens al lachend als ... welja, die japanners wtf. (whiskyauction yamazaki sherry cask 2013, 1400 euro, je moet maar gek zijn om ze voor die prijs niet weg te doen :p )
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 06 Mar 2015, 20:17

jdoucet schreef:Ik koop in de eerste plaats al mijn flessen om te openen hoor...
Ik neem met pijn in het hart soms afscheid van een flesje als er zich een ruilkans voordoet. En ook wel eens al lachend als ... welja, die japanners wtf. (whiskyauction yamazaki sherry cask 2013, 1400 euro, je moet maar gek zijn om ze voor die prijs niet weg te doen :p )

Tsja, zoals jij aangeeft werkt het toch? Ik heb ook wel eens iets een jaar of wat staan en als ik een beetje idee heb dat het maar zo zou kunnen dat één of andere gek er een klein fortuin voor zou willen betalen gooi ik 'm ook even door Google. En we zijn allemaal niet roomser als de paus, als het een mooie 20 yo vintage is waar je pak 'm beet 100 euro voor hebt betaald en je kunt er 400 euro voor vangen dan kun je eigenlijk nog maar 2 dingen doen; dicht laten of verkopen en met de opbrengst weer wat moois kopen. Tenzij het een fles is met een emotionele waarde ga je die 400 er waarschijnlijk niet aan af proeven. :Slainte
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 06 Mar 2015, 20:51

brodie schreef:Op zich een interessant punt en ik begrijp je frustratie richting de grote concerns. maar denk je dat er een oplossing voor is? Want uiteindelijk zijn jij en ik ook whisky gaan verzamelen om er ooit een mooie prijs voor te krijgen.
En die hypewhiskies.. Ach het is eigenlijk prachtig. Zolang je nog goede whiskies voor rond de 40 euro kan kopen kan ik er wel om lachen.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het probleem bij de grote concerns of handelaars ligt hoor, maar bij de "liefhebbers" zelf.
Tien jaar geleden waren er zeer weinig hype whisky's en waren er een stuk minder liefhebbers.
Port Ellen, Brora, enz... werden aan "schappelijke" prijzen verkocht en de vraag was toen niet waanzinnig.
De laatste jaren is dit enorm toegenomen, zeker wat betreft de gesloten stokerijen, limited releases, enz...
En nu kopen een heel deel mensen ineens whisky omdat het sterk in waarde stijgt (wat nog meer "liefhebbers" lokt)
en springen de meesten en zeker deze laatsten nog meer op de speciale/beperkte releases.
En aangezien ook de grote concerns en handelaren zien dat er op de 2de hands markt massa's geld verdiend wordt passen ze hun prijzen bijgevolg aan.
Een vrij logische beslissing, zij moeten namelijk de grootste investeringen doen, personeel betalen, enz...
Dus is het volgens mij nogal logisch dat zij de winst proberen opstrijken i.p.v. de "liefhebbers".
Het zijn dus voornamelijk de nieuwe "liefhebbers/investeerders" die de markt verknoeien voor de minder begunstigde oprechte whiskyliefhebber...
Ik heb geen probleem met de occasionele verkoper/ruiler die z'n collectie herinricht en uiteindelijk doet ieder wat hij wil.
Maar als je wil weten wat de prijzen op de markt zo omhoog drijft...
4 x

mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 06 Mar 2015, 23:33

Ben het compleet eens met nigel_tufnel.
Hoop dat deze "liefhebbers/investeerders" eens flink op hun bek gaan, en dat de whiskybubble eens flink ontploft.

Zodat de echte liefhebbers weer eens normale prijzen kunnen betalen voor whisky die ze graag drinken.

:Slainte :schotland
0 x

brodie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor brodie » 07 Mar 2015, 07:31

Vergeet ook marketing, Packaging en stock niet.
Het is niet alleen maar de consument die de prijs laat stijgen.

En er zijn nog steeds veel heerlijke single Malts voor nette prijzen.

Whiskybubble kan mijns inziens niet zomaar ontploffen, want die (verzamel)markt is vooral particulier toch?
0 x

gt3luke
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor gt3luke » 07 Mar 2015, 08:52

mer1973 schreef:Ben het compleet eens met nigel_tufnel.
Hoop dat deze "liefhebbers/investeerders" eens flink op hun bek gaan, en dat de whiskybubble eens flink ontploft.

Zodat de echte liefhebbers weer eens normale prijzen kunnen betalen voor whisky die ze graag drinken.

Ah, dus de "echte liefhebbers" hebben volgens jou het alleenrecht om whisky te kopen en drinken. :P
Ik blijf lekker investeren :duimop
1 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 07 Mar 2015, 09:17

Als iemand een manier ziet om wat te verdienen kan ik het ze niet kwalijk nemen. Het is moeilijk genoeg om geld te verdienen.
Ik vind het natuurlijk wel net als iedereen jammer dat voor degene die het willen drinken (waaronder ik zelf) veel dingen onbetaalbaar worden.
Ieder het zijne.

Ik heb ook 2 Odins gekocht.
Ik heb ze puur om te verzamelen en zou ze dus nooit openmaken.
De eerste staat in mijn kast en de 2e heb ik voor 300 verkocht. Zo kost de Odin me iets minder.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

brodie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor brodie » 07 Mar 2015, 11:14

Ja inderdaad,

Ik heb een vast vrijdagavondritueel : )

Dit voelt echt als een teletijdmachine:

http://whiskykopen.nl/shop/whisky/japan

En je kan ook nog bestellen! ( het komt alleen nooit bij je thuis)
Moet je echt even bekijken...
0 x

mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 07 Mar 2015, 14:03

gt3luke schreef:
mer1973 schreef:Ben het compleet eens met nigel_tufnel.

Ah, dus de "echte liefhebbers" hebben volgens jou het alleenrecht om whisky te kopen en drinken. :P
Ik blijf lekker investeren :duimop

Nee!!!
Maar jij bent een genieter. Jij drinkt en geniet ook van het goedje.

Ik heb het over diegene die nog nooit een druppel heb gedronken, en de markt verpesten.
En dan heb ik het over degene die niet 1 flesje kopen maar dozen. En daar zijn jij en ik de dupe van, omdat de prijzen zo hoog zijn.

Tuurlijk mag je een flesje verzamelen. Doe ik ook. Maar ik zorg er niet voor dat de prijzen kunstmatig omhoog worden gestuwd.

Daar ging het verhaaltje over.

:Proost
0 x

mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 07 Mar 2015, 14:04

Peter87 schreef:Als iemand een manier ziet om wat te verdienen kan ik het ze niet kwalijk nemen. Het is moeilijk genoeg om geld te verdienen.
Ik vind het natuurlijk wel net als iedereen jammer dat voor degene die het willen drinken (waaronder ik zelf) veel dingen onbetaalbaar worden.
Ieder het zijne.

Ik heb ook 2 Odins gekocht.
Ik heb ze puur om te verzamelen en zou ze dus nooit openmaken.
De eerste staat in mijn kast en de 2e heb ik voor 300 verkocht. Zo kost de Odin me iets minder.

Precies daar gaat het over.
Het onbetaalbaar worden van een flesje dat je wil drinken.
1 x

mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 07 Mar 2015, 14:05

brodie schreef:Ja inderdaad,

Ik heb een vast vrijdagavondritueel : )

Dit voelt echt als een teletijdmachine:

http://whiskykopen.nl/shop/whisky/japan

En je kan ook nog bestellen! ( het komt alleen nooit bij je thuis)
Moet je echt even bekijken...

:Cry :Cry :Cry :Cry :Cry
0 x

chrisda3
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor chrisda3 » 07 Mar 2015, 20:24

Nigel,goeie post,nagel op de kop geslagen
Ik wil in de eerste plaats ook een nieuwe whisky proeven met vrienden en tevens een flesje verzamelen,wat nu gezien de prijzen moeilijker wordt.
Bv.:vorig jaar rustig aanschuiven bij een Ardbeg embassy en wat spelletjes spelen(heel tof)
om de laatste release van Ardbeg auriverdes te kunnen kopen(beperkt tot 1fles)een half uurtje later stonden er al flessen op E-bay tegen woekerprijzen en zoals iemand hier al zei hebben die liefhebbers er al een doos van 6 stuks staan ,dus zijn er toch lekken in het systeem!!...
waar de echte genieter de dupe van is,maar ja c'est la vie...
Ga nu nog eens verder genieten van mijn Ardbeg 10,is nog te betalen :smullen
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”