Arran releases
Arran releases
Hey allemaal,
Ik kreeg zojuist een leuke aanbieding voor de bovenstaande whisky.
Daar ik geen eerdere ervaring heb met Arran-whiskies ben ik zeer
benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik weet niet of dit de juiste plek is voor deze vraag, maar geef even
een seintje als ik misschiet.
Groetjes,
Victor
P.S. Deze whisky kreeg ik via Melgers in Haarlem aangeboden.
Ik kreeg zojuist een leuke aanbieding voor de bovenstaande whisky.
Daar ik geen eerdere ervaring heb met Arran-whiskies ben ik zeer
benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik weet niet of dit de juiste plek is voor deze vraag, maar geef even
een seintje als ik misschiet.
Groetjes,
Victor
P.S. Deze whisky kreeg ik via Melgers in Haarlem aangeboden.
0 x
Re: Arran - 1997 The Rowan Tree
Ruval schreef:Deze whisky kreeg ik via Melgers in Haarlem aangeboden.
...vanwie de website het nog steeds niet doet

0 x
Tja... ik heb daar even een P.S. aan gewijd bij mijn bestelling.
Ik ben benieuwd - nog geen reactie.
Update 16:25 uur.
Ik heb zojuist per mail nog even contact gehad - ze hebben inderdaad enkele
technische problemen. Men hoopt dat deze dit binnen 1 a 2 weken volledig
zijn verholpen. Ik hou het in elk geval ook in de peiling.
Ik ben benieuwd - nog geen reactie.
Update 16:25 uur.
Ik heb zojuist per mail nog even contact gehad - ze hebben inderdaad enkele
technische problemen. Men hoopt dat deze dit binnen 1 a 2 weken volledig
zijn verholpen. Ik hou het in elk geval ook in de peiling.
0 x
Ook wij zullen deze whisky gaan aanbieden, hij komt alleen pas media April uit in NL. Er zijn helaas ook geen proefnotities van. Deze volgt, de whisky moet nl. nog gebotteld worden. De fles ziet er fantastisch uit, de inhoud schijnt goed te zijn volgens Van Wees ( importeur ), maar ook zij hadden nog geen officiële proefnotities klaar staan/liggen.
0 x
Loch Fyne Whiskies heeft wel al proefnotities...
0 x
Life is too short to drink bad whisky

Zag hem ook bij Ton Overmars (Amsterdam) staan.
"Snelle" vertaling van de notitie hieronder:
Neus: Complex aroma met hints van donkere chocolade, kersen en gember. Na toevoeging van water komen tonen van mint-toffee en hazelnoot vrij
Smaak: Rijk en romig met klassieke houten sherry tonen, gedroogd fruit en kruiden. Bakkerszoetigheid mengt zich met het citrus karakter van een Arran malt.
Afdronk: Lange droge afdronk met een opbouwende peperige note.
0 x
- Jock
- (Whisky)Professional

The Rowan Tree of Lijsterbes
FF offtopic: The Rowan Tree of Lijsterbes is een boom die je heel vaak aan zult treffen bij oude huizen in heel Schotland. de rode bessen houden de geesten weg uit huis. Ook de feeën ( fairies) kwamen uit de bergen en ruilde baby's in de wieg om voor een van hun baby's. Dat was de oude verklaring van de Schotten waarom je een "ongelukkig" kind kreeg. Als het kindje vroeger Downs Syndroom had, werd een verklaring gegeven dat de Fairies het kind had geruild met een van hen. Tot de dag van vandaag als iemand "gek" is, zeggen ze in Schotland, " he's away with the Fairies".
0 x
Jock, zo offtopic vind ik dit niet: leuke achtergrond informatie! Ik wist niet dat een "Rowan Tree" een Lijsterbes was 

0 x
Inmiddels mijn fles en die voor m'n collega's kunnen bemachtigen.
Zondagavond van een heerlijk glas kunnen genieten (of heerlijk van een glas
kunnen genieten
)
De mooie omschrijvingen laat ik aan onze experts over. Het is een whiskey die lekker zacht is in de mond, maar toch heel kruidig overkomt. Men heeft het in de flyer over gember, die kan ik er inderdaad uithalen. De indruk die
bij mij naar bovenkwam was "warmte"..... Blijft lekker lang in de mond hangen.
De 3 flessen die ik kreeg zagen er allemaal enigszins troebel uit, maar toen ik dat vanmorgen aan een collega liet zien viel dat uiteindelijk heel erg mee. Dus een mooie amberkleur die af en toe iets mistigs heeft....
Verpakking en gekozen kleuren matchen zeer goed met het product dat verkocht wordt. Mijn interesse in meer whiskies van deze distilleerderij is duidelijk gewekt.
Groet,
Victor
Zondagavond van een heerlijk glas kunnen genieten (of heerlijk van een glas
kunnen genieten
De mooie omschrijvingen laat ik aan onze experts over. Het is een whiskey die lekker zacht is in de mond, maar toch heel kruidig overkomt. Men heeft het in de flyer over gember, die kan ik er inderdaad uithalen. De indruk die
bij mij naar bovenkwam was "warmte"..... Blijft lekker lang in de mond hangen.
De 3 flessen die ik kreeg zagen er allemaal enigszins troebel uit, maar toen ik dat vanmorgen aan een collega liet zien viel dat uiteindelijk heel erg mee. Dus een mooie amberkleur die af en toe iets mistigs heeft....
Verpakking en gekozen kleuren matchen zeer goed met het product dat verkocht wordt. Mijn interesse in meer whiskies van deze distilleerderij is duidelijk gewekt.
Groet,
Victor
0 x
Ruval schreef:Het is een whiskey
Het is een Whisky (zonder de 'e').Ruval schreef:De 3 flessen die ik kreeg zagen er allemaal enigszins troebel uit, maar toen ik dat vanmorgen aan een collega liet zien viel dat uiteindelijk heel erg mee.
Dat is de Non-chill filtration.
0 x
Tja, Jaydie... je hebt geheel gelijk. Af en toe zie ik door de bomen (of Rowan Trees) het bos niet meer. Ik zal direct toegeven dat ik bij het schrijven over whisky vaak toch nog even een blik achter me werp welke spelling ik nu ook al weer moet aanhouden, zeker omdat ik me wel degelijk bewust ben van de verschillende spellingen.
Geschreven en mezelf niet meer gecontroleerd
Ik dacht al dat het met die non-chill filtration te maken zou kunnen hebben, maar aangezien ik nog lang geen expert ben op dit gebied durfde ik de bewering niet te maken. Wel leek het melden van dit fenomeen me toepasselijk.
Regards,
Victor
Geschreven en mezelf niet meer gecontroleerd
Ik dacht al dat het met die non-chill filtration te maken zou kunnen hebben, maar aangezien ik nog lang geen expert ben op dit gebied durfde ik de bewering niet te maken. Wel leek het melden van dit fenomeen me toepasselijk.
Regards,
Victor
0 x
Ruval schreef:Ik dacht al dat het met die non-chill filtration te maken zou kunnen hebben
"Highland mist" noemen ze dit ook wel, alleen jammer dat Arran een Island whisky is...
0 x
Arran releases
Uit BezoekArran Distillery.
Ik had er niet bij stil gestaan dat dit zo actueel is ....
De info over Arran op je Blog staat nu ook min of meer in de nieuwe Whisky Passion. Arran komt binnenkort met hun eerste 14 yo.
Nu met een 15th Anniversary versie met een oplage van 5500 (5460 ?) flessen.
Piet schreef:Leuke Blogspot "ik".
Dat deed me er aan herinneren ... en ik ben toch eens even gaan zoeken.
Arran is pas in 1995 weer opgestart (na wederopbouw) en heeft pas weer rond 2000 eigen whisky op de markt gebracht. Ze hebben vóór die tijd al ingekochte whisky onder Arran-label op de markt gezet.
Ik heb hier nog een van die eerste staan (gekocht rond 2000) in originele "feestverpakking" met 2 Nosing Glasses.
Dat is een NAS maar zou hun eerste eigen 3yo moeten zijn, Matured in Sherry Casks, 43%.
Ik had er niet bij stil gestaan dat dit zo actueel is ....
De info over Arran op je Blog staat nu ook min of meer in de nieuwe Whisky Passion. Arran komt binnenkort met hun eerste 14 yo.
Nu met een 15th Anniversary versie met een oplage van 5500 (5460 ?) flessen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Arran releases
The newest release from Isle of Arran Distillery, the 16yo, will be available in the USA by the end of May, 2013 Visit Isle of Arran distillery at http://www.arranwhisky.com
This Limited Edition release of The Arran Malt at 16 Years Old has been produced from un-peated malted barley and matured in a combination of the finest ex-Bourbon and ex-Sherry casks. The whisky has not been artificially colored and has not been chill-filtered at bottling thus retaining the full range of aromas and flavors which typify this unique Island Single Malt. Only 9,000 bottles of The Arran Malt 16 Years Old have been released worldwide.
- Limited release of 9,000 bottles worldwide
- Oldest commercial release to date of The Arran Malt
- Matured in 70% Bourbon Barrels (American Oak) and 30% Sherry Hogsheads (Spanish Oak)
- Part of a trilogy counting down to the release of The Arran Malt 18 Years Old in 2015
- Bottled at 46%
- No artificial coloring & No chill-filtration
Tasting notes:
Color: Golden Syrup.
Aroma: Rich, lush honey with hints of ginger and dark chocolate.
Palate: Glides over the tongue in a glorious wave of sweetness & spice, Crème Brule at first followed by bitter orange and charred oak.
Finish: Long & lingering – Arran is showing its decadent side at sweet sixteen.
Bron: http://www.whiskyintelligence.com/2013/03/isle-of-arran-16yo-scotch-whisky-news/
0 x
Als ik een bidder zie lopen,/Dan slaat mij 't hart zo blij./Dan denk ik hoe hij ook weldra/Uit bidden zal gaan voor mij
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”