Kilchoman expressies en releases

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
HammerHead
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Kilchoman expressies en releases

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 07 Jan 2018, 21:36

whiskyblog010 schreef:
FGG schreef:Ik zag vandaag bij MoS een interessante Kilchoman staan: gebotteld door MoS, in een Kilchoman fles, "private cask" op het label.
Ik zag 'm niet op WB staan. Vraag we af of ik 'm had moeten kopen... Afbeelding

Waarschijnlijk wel. Is nooit rommel wat bij Kilchoman vandaan komt.

En bij MoS eigenlijk ook niet, ga er maar vanuit dat hier een goed vat is gekozen. Ik had 'm, mits ie niet meer dan 100 was, meegenomen als ik jou was.
1 x

emerton
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor emerton » 07 Jan 2018, 21:57

HammerHead schreef:
whiskyblog010 schreef:
FGG schreef:Ik zag vandaag bij MoS een interessante Kilchoman staan: gebotteld door MoS, in een Kilchoman fles, "private cask" op het label.
Ik zag 'm niet op WB staan. Vraag we af of ik 'm had moeten kopen... Afbeelding

Waarschijnlijk wel. Is nooit rommel wat bij Kilchoman vandaan komt.

En bij MoS eigenlijk ook niet, ga er maar vanuit dat hier een goed vat is gekozen. Ik had 'm, mits ie niet meer dan 100 was, meegenomen als ik jou was.

waarschijnlijk deze https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... homan-2007
1 x
Afbeelding

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 08 Jan 2018, 19:55

emerton schreef:
HammerHead schreef:
whiskyblog010 schreef:Waarschijnlijk wel. Is nooit rommel wat bij Kilchoman vandaan komt.

waarschijnlijk deze https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... homan-2007

Die lijkt er verdacht veel op. Daarom kon ik 'm ook niet vinden omdat ie er als distillery botteling staat en niet MoS, maar gebotteld vóór MoS. Ok, het zal.

HammerHead schreef:Ik had 'm, mits ie niet meer dan 100 was, meegenomen als ik jou was.

Volgens mij was ie €109 of €119.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 28 Jul 2018, 07:25

0 x

Malinois
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malinois » 10 Okt 2018, 21:06

Naar de Kilchoman Euro Tour geweest en als volgt geproefd:

-Sauternes cask finish 50% (86)
-100% Islay 8th edition (86)
-Red wine cask 56.7% (86)
-Sanaig 2018 (85)
-Machir Bay 2018 (86)
-Machir Bay tour bottling 2018 59.8% (is niet hetzelfde als de standaard afgewaterde Machir Bay, het zijn andere vaten) (87)
-Loch Gorm (84)
-Ene cocktail met Machir Bay (46%) geloof ik. En niet bepaald verdund :lol:
-Port cask 50.0% (Toen nog even met de hoepjes gegooid voor het goede doel en deze gewonnen) (87)

De Port cask vond ik nog de beste van de avond: het was een goede port cask matured zonder té zoet te zijn, echter wel veel minder spirit invloeden wat spijtig was. We zullen zeggen dat het een goede port matured was, maar geen goede Kilchoman port cask ;).

Mijn bevindingen van deze tasting:
De 100% Islay spirit (20-30ppm geturfd met eigen Islay barley) vind ik toch wel goed, mooie ronde zoetere peatsmoke. Subtielere spirit, met wat graanig in maar dan heel rond en niet zo gelijk grain whisky. Het rijpen op bourbon barrels vind ik ook het beste voor deze spirit, op sherry zou het al snel weggedrongen worden, zeker met de overdreven vaten van deze tijd. Het spijtige is wel dat de spirit van 2008 en 2012 was. Vooral 2012 (zeiden ze) wat neerkant op een mix van 10yo en 6yo. Deze whisky zou ik wel eens willen proeven op cask strength. En ouder dan 12 jaren zeker en vast (liefst 15-18 jaartjes oud). Het is ok whisky, maar ik zou deze nu (nog) niet kopen. Alles van hun vind ik qua prijs/leeftijd stevig aan de prijs. Ook is de kwaliteit er nèt niet voor mij persoonlijk.

Alle andere spirit gemaakt van aangekocht barley (40-50ppm geturfd), natuurlijk meer peated, de kenmerken zijn echt wel: citrus en pindanoot met een dosis gezouten zeebries. Mooi wel! Ook hier heb ik ze het liefst op 100% bourbon (liefst refill). De spirit is meer uitgesproken dan de 100% Islay en kan iets beter tegen sherry, maar toch niet veel meer jaren. Op een port cask vind ik het wel lekker, als deze niet te zoet is.
Hetzelfde als bij de andere spirit: alles van hun vind ik qua prijs/leeftijd stevig aan de prijs. Ook is de kwaliteit er nèt niet voor mij persoonlijk.

Ik schrijf hierboven dat de kwaliteit er nèt niet is voor mij (prijs/kwaliteit/leeftijd ratio), volgens mij is dit door het gebruik van first fills. Het neemt wat van de spirit af. Ofwel is hun spirit gewoon te delicaat en niet complex genoeg. Dat zijn mijn bevindingen tot nu toe.

Even iets over hun wood management: hun bourbon vaten komen van Buffalo Trace, deze worden in hun heel verscheept wat extra kosten met zich meeneemt, maar zorgt er wel voor dat er meer restproduct in blijft zitten. Dit zorgt voor een sneller maturate (zeggen ze zelf). Dit doen ze met alle vaten die ze aankopen. De port vaten komen enkel en alleen uit Portugal van één merk (welke wou hij niet zeggen). Van de sherry vaten weet ik niets, deze interesseerden me het minste en hij werd langs alle kanten aan de mouw getrokken. Toen ik vroeg waarom ze in het begin geen octaves gebruikt hadden, vermelde hij dat 'de spirit niet naar hun wensen evolueerde in dit type'. Hij was wat verwonderd van deze vraag, dus het antwoord kan een beetje van alles zijn.

Door de hele vaten te vervoeren en hierdoor het opdrogen van de vaten voorkomen, is er meer smaak te halen. Dit is eigenlijk wel te proeven in hun whisky's, ze zijn wat ronder voor zo'n jonge leeftijd en dat op 50%. Echter vind ik de prijs wel hoog, een single cask van 6-7-8 jaar voor 95€ van een distillery die nog helemaal niets bewezen heeft.
Ik zie wel een mooie toekomst in de 100% Islay reeks, als ze een oudere versie maken (AS van 15yo ofzo). Hierbij kan ik me al een mooie ronde volle smaak van zuivere licht zoete bourbon met het volle granige (positief) met die zachte volle ronde peatsmoke erbij. Zou bij mij een voltreffer zijn! Het zal dan wel een refill bourbon moeten zijn.

Weetjes: ze destilleren alleen met een hoge cut, ze stoppen op 65.5%. Ze verkondigen zelf dat een Islay enkel op jonge leeftijd gedronken moet worden zodat het zijn karakter behoud. Hier ben ik het niet mee eens, 1 voorbeeld whisky: Lagavulin 21yo. Said enough! Dus het kan wel eens marketing zijn natuurlijk. En zoals hierboven beschreven: ik denk niet dat de spirit het lang uithoud op first fills (10+ jaren) om een mooie balans tussen spirit en vat te krijgen. Waarschijnlijk door de hoge cut die ze nemen tot op 65.5%.

Het is eens fijn om zo'n uitgebreide tasting van een merk te doen waar ik nog maar bitter weinig van geproefd had. Dit verbreed de horizon natuurlijk. Nu weet ik dat Kilchoman wel goede whisky maakt, maar dat er zeker nog potentieël is om nog betere whisky te maken. Ik zou zeggen: binnen 10 jaar nog eens zo'n line-up :Slainte
10 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

hfos
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor hfos » 11 Okt 2018, 07:57

Goed verslag! Ik heb nog getwijfeld of ik ook zou gaan (waren gisteren hier in de stad) maar ik was te moe en te verkouden om me ertoe te zetten. Hopelijk een volgende keer!
1 x
Afbeelding

Malinois
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malinois » 12 Okt 2018, 19:01

hfos schreef:Goed verslag! Ik heb nog getwijfeld of ik ook zou gaan (waren gisteren hier in de stad) maar ik was te moe en te verkouden om me ertoe te zetten. Hopelijk een volgende keer!

Ik vond het eigenlijk wel de moeite, het was (bij ons) mooi ingekleed en er hing een gezellige sfeer. Ook de kans om eens alles van 1 merk achter elkaar te proeven met verschillende vat rijping van ongeveer dezelfde tijd gedestilleerde spirit (give or take 5 jaren, wat eigenlijk niks is) geeft wel een beter beeld.
Waarschijnlijk dat ik volgende keer opnieuw ga, om die 100% Islay in de gaten te houden. Maar vooral omdat het heel gezellig was!
0 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

Fat Bastard!
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 03 Dec 2018, 13:50

Voor ons festival, whisky aan het strand hebben wij een festivalbotteling bij Kilchoman weten te regelen.

De flessen zijn inmiddels onderweg naar Nederland en nu al te bestellen: http://whiskyaanhetstrand.nl/service/fe ... eling.html

Het is een Kilchoman geworden, gebaseerd op hun core range de Machir Bay alleen met een afwijkende samenstelling.
Daar waar de Machir Bay samengesteld is uit 80% bourbon met 20% Oloroso sherry heeft onze botteling een cask influence die slechts 5% (85/15) afwijkt maar direct een heel andere whisky oplevert!

Na het samplen van verschillende cask influences kwam deze bij ons als beste uit de bus. Qua neus, smaak én afdronk.
Opvallend hoe kleine afwijkingen van 2,5% meer of minder sherry zo'n groot verschil maken!
2 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 28 Dec 2018, 21:02

Fat Bastard! schreef:Voor ons festival, whisky aan het strand hebben wij een festivalbotteling bij Kilchoman weten te regelen.

De flessen zijn inmiddels onderweg naar Nederland en nu al te bestellen: http://whiskyaanhetstrand.nl/service/fe ... eling.html

Het is een Kilchoman geworden, gebaseerd op hun core range de Machir Bay alleen met een afwijkende samenstelling.
Daar waar de Machir Bay samengesteld is uit 80% bourbon met 20% Oloroso sherry heeft onze botteling een cask influence die slechts 5% (85/15) afwijkt maar direct een heel andere whisky oplevert!

Na het samplen van verschillende cask influences kwam deze bij ons als beste uit de bus. Qua neus, smaak én afdronk.
Opvallend hoe kleine afwijkingen van 2,5% meer of minder sherry zo'n groot verschil maken!

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... machir-bay
0 x
Afbeelding

Pim1234
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Pim1234 » 24 Aug 2020, 18:51

Hoi,

Zijn er hier al mensen die ervaring hebben met de Kilchoman The Netherlands small batch nr. 2?

Zag 'm in de aanbieding op D12 en ben wel benieuwd of ie de moeite is :D
1 x

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 24 Aug 2020, 19:27

Nou zo veel moeite is het niet:
Klik op 'toevoegen' en ga naar 'Mijn Winkelwagen'.
Klik vervolgens op Checkout, nu nog even je gegevens invullen en afrekenen
en binnen twee dagen wordt de doos thuis afgeleverd.

Dus, ja, zeker de moeite waard.
1 x
We need a "46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour... That's real life!"
Breedút Genietsje

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 24 Aug 2020, 21:17

Ik ben een beetje bevooroordeeld, maar ik ben nog niet tegen een echt slechte Kilchoman aangelopen.
De meeste zijn in mijn ogen goed tot zeer goed. :bigsmile
4 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

BasG94
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor BasG94 » 28 Aug 2020, 00:09

Pim1234 schreef:Hoi,

Zijn er hier al mensen die ervaring hebben met de Kilchoman The Netherlands small batch nr. 2?

Zag 'm in de aanbieding op D12 en ben wel benieuwd of ie de moeite is :D

Een tijdje geleden gekocht. Ga hem dit weekend openen denk ik.
0 x
Afbeelding

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 28 Aug 2020, 23:04

ik proef nu de Am Burach, ruby port finish, dat is toch echt wel een van de mindere die ik ooit proefde van Kilchoman
0 x

kekno
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor kekno » 20 Okt 2020, 21:31

Iemand deze fino al geproefd, scoort goed maar wel maar 3 votes

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ry-matured
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”