Kilchoman expressies en releases

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
dunkingdutchman
Actief lid
Actief lid

Re: Kilchoman expressies en releases

Ongelezen berichtdoor dunkingdutchman » 05 Jul 2017, 21:16

Ik ga deze van de week maar eens ophalen en openmaken :bigsmile

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... homan-2008
0 x

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 04 Sep 2017, 14:26

Even overgenomen uit;
johan brugge @ Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

johan brugge schreef:Kilchoman Machir Bay 46 % (10/05/2017), gekregen van een schoonbroer. :duimop

Er staat me iets bij dat je niet zo'n peat freak was?
Bevalt deze wel, of is het het meer een blij feit dat je Schoonbroer enigzins in de goede richting zat?
Persoonlijk meer fan van de 100% Islay, maar met deze kan ik mij ook wel vermaken...

Op het net vernomen dat deze botteling redelijk volwassen is geworden nu er wat oudere rijpingen inzitten tov 2016-2015-2014 bottelingen.
Ik hoor graag je bevindingen, weet ik of hem toch weer eens moet aanschaffen voor naast de Sanaig en 100% Islay.

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

RBwhiskyworld
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor RBwhiskyworld » 06 Sep 2017, 11:13

Kilchoman heeft deze week ook een nieuwe "Vintage" release uitgebracht, met nadruk op "Vintage"

Ze zeggen het volgende namelijk over deze release:

The specific casks, chosen by Anthony Wills, Kilchoman Founder, are mostly a combination of fresh and refill bourbon barrels though Anthony also selected three 2008 Oloroso sherry butts to add additional layers of rich cooked fruits to balance with the lighter citrus and vanilla of the bourbon barrels.

Ik vind Kilchoman een top distillery en ik ben een groot voorstander van openheid, dus ik waardeer het dat Kilchoman open en eerlijk aangeeft in de communicatie dat niet alle vaten uit 2009 komen. Maar als je je product Vintage 2009 noemt, dan verwacht ik toch wel dat alle spirit gedistileerd is in 2009. Volgens de SWA regels mag het volgens mij niet eens.
Wat vinden jullie?

http://kilchomandistillery.com/distillery-news/2009-vintage-launching-worldwide-monday-4th-september
0 x

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 06 Sep 2017, 11:26

RBwhiskyworld schreef:Kilchoman heeft deze week ook een nieuwe "Vintage" release uitgebracht, met nadruk op "Vintage"

Ze zeggen het volgende namelijk over deze release:

The specific casks, chosen by Anthony Wills, Kilchoman Founder, are mostly a combination of fresh and refill bourbon barrels though Anthony also selected three 2008 Oloroso sherry butts to add additional layers of rich cooked fruits to balance with the lighter citrus and vanilla of the bourbon barrels.

Ik vind Kilchoman een top distillery en ik ben een groot voorstander van openheid, dus ik waardeer het dat Kilchoman open en eerlijk aangeeft in de communicatie dat niet alle vaten uit 2009 komen. Maar als je je product Vintage 2009 noemt, dan verwacht ik toch wel dat alle spirit gedistileerd is in 2009. Volgens de SWA regels mag het volgens mij niet eens.
Wat vinden jullie?

http://kilchomandistillery.com/distillery-news/2009-vintage-launching-worldwide-monday-4th-september

Voor zover ik weet is de stated age wel aan regels verbonden. Of het Vintage-jaar dat ook is, weet ik eigenlijk niet. Thijs?
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 06 Sep 2017, 16:17

binnenkort op 5 oktober speciale masterclass Kilchoman bij Van Welie in Gouda. Peter Wills zal daar aanwezig zijn. Daar kan je hem alles vragen
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 06 Sep 2017, 18:59

RBwhiskyworld schreef: Volgens de SWA regels mag het volgens mij niet eens.
Wat vinden jullie?
Ik vind dit:
10.2 The SWR lay down new rules regarding the use of distillation or vintage years, albeit reflecting previous good practice in the industry. The SWR require that if labelling and packaging or advertising refers to a distillation or vintage year:
- only one year may be mentioned
- all of the whisky in the product must have been distilled in that year
- the presentation of the whisky must also feature the year of bottling or an age statement
- the year of bottling or the age statement must appear in the same field of vision as the year of distillation or vintage

Bron: http://www.scotch-whisky.org.uk/media/1 ... ce2009.pdf
1 x

RBwhiskyworld
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor RBwhiskyworld » 06 Sep 2017, 23:30

Ja precies dat dacht ik ook.

Het zou dus echt in dat jaar gedistilleerd zijn, en dat is het niet.
Benieuwd of we daar verder nog iets van horen.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 06 Sep 2017, 23:39

Vintage; bij wijn kan ik me er iets bij voorstellen. Bij whisky veel minder, zeker tegenwoordig met computergestuurde productieprocessen en centraal gefabriceerde mout waarvan de gerst over de hele wereld afkomstig kan zijn.
Misschien alleen interessant als er op een bepaald moment grote veranderingen plaats vinden; ander recept, nieuwe stookketels, wisseling van eigenaar of management of de komst van een andere man aan de knoppen. Maar dan is de bottlecode ook al interessant.

Voor de marketing is 'vintage' altijd wel een leuk dingetje, bekt in ieder geval lekker.
0 x

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 07 Sep 2017, 07:51

Reichenbach schreef:Vintage; bij wijn kan ik me er iets bij voorstellen. Bij whisky veel minder, zeker tegenwoordig met computergestuurde productieprocessen en centraal gefabriceerde mout waarvan de gerst over de hele wereld afkomstig kan zijn.
Misschien alleen interessant als er op een bepaald moment grote veranderingen plaats vinden; ander recept, nieuwe stookketels, wisseling van eigenaar of management of de komst van een andere man aan de knoppen. Maar dan is de bottlecode ook al interessant.

Voor de marketing is 'vintage' altijd wel een leuk dingetje, bekt in ieder geval lekker.

Reichenbach schreef:Ik vind dit:
10.2 The SWR lay down new rules regarding the use of distillation or vintage years, albeit reflecting previous good practice in the industry. The SWR require that if labelling and packaging or advertising refers to a distillation or vintage year:
- only one year may be mentioned
- all of the whisky in the product must have been distilled in that year
- the presentation of the whisky must also feature the year of bottling or an age statement
- the year of bottling or the age statement must appear in the same field of vision as the year of distillation or vintage

Ben je 't er nu wél of niet mee eens? :Scratch
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 07 Sep 2017, 22:09

FGG schreef:Ben je 't er nu wél of niet mee eens? :Scratch
Ik vind, ik vond, en heb gevonden. Met Google dus.

De term vintage is m.i. voor whisky vooral een commercieel dingetje en dan wordt er wel meer verkondigt en gerommeld met termen om de boel leuker te maken dan het eigenlijk is. In het geval van het voorbeeld hierboven is het gewoon een zevenjarige whisky. Zet dat dan op het etiket.

Als de spelregels van de belangenvereniging zeggen dat er bij vintage alleen whisky van één bepaald jaar in de batch mag zitten dan zouden ze zich er aan moeten houden.
0 x

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 08 Sep 2017, 09:31

Reichenbach schreef:
FGG schreef:Ben je 't er nu wél of niet mee eens? :Scratch
Ik vind, ik vond, en heb gevonden. Met Google dus.

Kijk, dat maakt 't een stuk duidelijker.

Reichenbach schreef:De term vintage is m.i. voor whisky vooral een commercieel dingetje en dan wordt er wel meer verkondigt en gerommeld met termen om de boel leuker te maken dan het eigenlijk is. In het geval van het voorbeeld hierboven is het gewoon een zevenjarige whisky. Zet dat dan op het etiket. Als de spelregels van de belangenvereniging zeggen dat er bij vintage alleen whisky van één bepaald jaar in de batch mag zitten dan zouden ze zich er aan moeten houden.

Mee eens, maar bij de commercie draait het natuurlijk altijd om de looks en of 't allemaal lekker bekt en smoelt. Maar als je gewoon ff verder kijkt en erachter komt hoe het werkelijk zit dan is de keuze tenslotte aan jezelf. Tja...
1 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 30 Nov 2017, 16:41

Op 6 december a.s. komt er een nieuwe club-release van Kilchoman:

http://kilchomandistillery.com/distille ... th-edition
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 06 Jan 2018, 23:11

Ik zag vandaag bij MoS een interessante Kilchoman staan: gebotteld door MoS, in een Kilchoman fles, "private cask" op het label.
Ik zag 'm niet op WB staan. Vraag we af of ik 'm had moeten kopen... Afbeelding
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

whiskyblog010
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor whiskyblog010 » 06 Jan 2018, 23:14

FGG schreef:Ik zag vandaag bij MoS een interessante Kilchoman staan: gebotteld door MoS, in een Kilchoman fles, "private cask" op het label.

Waarschijnlijk wel. Is nooit rommel wat bij Kilchoman vandaan komt.
0 x

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 06 Jan 2018, 23:16

whiskyblog010 schreef:
FGG schreef:Ik zag vandaag bij MoS een interessante Kilchoman staan: gebotteld door MoS, in een Kilchoman fles, "private cask" op het label.

Waarschijnlijk wel. Is nooit rommel wat bij Kilchoman vandaan komt.

Dat weet ik, ik heb er 6 in de kast staan, maar ik vroeg me af of het een bijzondere release was.
1 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”