Aberlour a'bunadh

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Gebruikersavatar
laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 703
Lid geworden op: 10 Sep 2009, 11:19

Re: Mijn V-Blog staat online

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 14 Feb 2010, 20:14

Piet, als je van sherry whisky houd moet je absoluut A'bunadh proberen
ben niet zo vaak van het moeten, maar in dit geval....
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

Gebruikersavatar
Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 966
Lid geworden op: 03 Aug 2009, 11:30
Locatie: Arnhem
Contact:

Re: Mijn V-Blog staat online

Ongelezen berichtdoor Jock » 14 Feb 2010, 20:33

Toen ik het laatst bij Aberlour was 2 jaar geleden vertelden ze en lieten het zelfs zien dat het eerst afgevuld wordt in Bourbon vaten. Daarna ligt het lang in Olorosso butts. Enorme butts van 600 liter plus in de inhoud. Eigenlijk is het niet goed te spreken van een sherry finish omdat het langer in Sherry ligt dan in Bourbon. Ik weet niet hoelang in totaal.
Sherry is dominant.
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Aberlour a'bunadh

Ongelezen berichtdoor Piet » 14 Feb 2010, 20:54

Klopt het dat de verschillende batches van Aberlour a'bunadh No Age Statement hebben en 8 yo zijn ?

Ik zie ook een 12 yo Aberlour a'bunadh 'Sterling Silver'. Om het weer verder te vereenvoudigen zeker :Scratch
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 703
Lid geworden op: 10 Sep 2009, 11:19

Re: Aberlour a'bunadh

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 14 Feb 2010, 22:44

alle batches zijn NAS
ze zijn tussen de 8 en 12 jaar oud gemiddeld
omdat de leeftijd varieert en er ook wel eens jonge whisky in zit hebben ze er voor gekozen geen leeftijd op te zetten. Dan bekt A'buandh lekkerder.
De 12 jaar oude Sterling Silver editie was een speciale uitgave. is bijzonder lekker, maar niet zo lekekr voor je portemonee.. ;-)
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

Gebruikersavatar
laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 703
Lid geworden op: 10 Sep 2009, 11:19

Re: Mijn V-Blog staat online

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 14 Feb 2010, 22:45

weet je zeker dat het om de A'buadh ging Jock? Ik ben er al 4x geweest en elke keer hetzelfde te horen gekregen: 100% sherry in de A'bunadh. Zo smaakt hij ook eigenlijk. De andere bottelingen van Aberlour zijn wel vaak een mix van sherry en bourbon.
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

Gebruikersavatar
Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 966
Lid geworden op: 03 Aug 2009, 11:30
Locatie: Arnhem
Contact:

Re: Mijn V-Blog staat online

Ongelezen berichtdoor Jock » 15 Feb 2010, 11:27

laddie teun schreef:weet je zeker dat het om de A'buadh ging Jock? Ik ben er al 4x geweest en elke keer hetzelfde te horen gekregen: 100% sherry in de A'bunadh. Zo smaakt hij ook eigenlijk. De andere bottelingen van Aberlour zijn wel vaak een mix van sherry en bourbon.


Nu maak je mij aan het twijfelen. Ik was gisteren heel zekr, maar nu niet meer :Tongue
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Aberlour a'bunadh

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Feb 2010, 09:40

Full sherry is ook wel de strekking wat ik op de meeste plaatsen lees waar er iets over gezegd wordt:

Aberlour vermeldt bij z’n A’bunadh’s nooit een leeftijd, maar men mag aannemen dat dat rond de 8 jaar zal liggen.Alle whisky die voor deze bottelingen wordt gebruikt, is gerijpt op sherryvaten.



Nu ik me verder oriënteer en (ijs en weder dienende) ik komend weekend naar Den Bosch ga (de Koning) zie ik niet alleen grote prijsverschillen maar ook behoorlijke kwaliteitsverschillen tussen de batches.

Nog even los van wie welk belang hecht aan scores, wil ik toch niet net die batch hebben met 80 punten van meerdere proevers (vast ook héél lekker) wanneer ik weet dat er ook 91 gescoord wordt. Whiskyfun bijvoorbeeld zit tussen 83 en 90 voor batches onder de #20.

Van de batches boven 20, en zeker boven 25, is niet veel te vinden.
Iemand ervaring met #26 :Help
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 703
Lid geworden op: 10 Sep 2009, 11:19

Re: Aberlour a'bunadh

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 16 Feb 2010, 10:14

nee helaas nog geen ervaring met batch 26
wel is het zo dat over het algemeen met name batch 8, 14 en 20 erg goed geweaardeerd worden
maar smaken verschillen natuurlijk
met die interval van 6 zou je bijna verwachten dat 26 ook goed is ;-)
Overigens is mijn ervaring dat er absoluut verschil in zit. De een is wat zoeter, de ander wat droger bijvoorbeeld. Maar zeer zeker geen 10 punten verschil (imho). en ik vind ze allemaal meer dan de moeite waard
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Aberlour a'bunadh

Ongelezen berichtdoor JayDie » 16 Feb 2010, 10:21

Piet schreef:Iemand ervaring met #26 :Help

Ja, Jock! Zie z'n blog: hij bespreekt en drinkt Batch #26 (Luister vanaf 3m55s)

Ik heb zelf een sample van Batch #20
Laatst gewijzigd door JayDie op 16 Feb 2010, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 566
Lid geworden op: 03 Aug 2009, 14:56
Locatie: Rotterdam

Re: Aberlour a'bunadh

Ongelezen berichtdoor p_froes » 16 Feb 2010, 10:23

Ik heb thuis batch 20 en 27 open staan. 27 is beduidend lichter van kleur en minder gesherried dan 20. Ook iets minder lekker, maar nog steeds goede whisky. Batch 14 heb ik nog dicht staan. Batch 26 heb ik niet geproefd.
Teun, wanneer gaan we die 1-20+silver proeven? :HitHead
0 x
Life is too short to drink bad whisky

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Aberlour a'bunadh

Ongelezen berichtdoor JayDie » 16 Feb 2010, 10:36

Piet, ik heb even voor je in de Bible 2010 van Uncle Murray gekeken (voor diegene die niet zo van meneer Murray houden: stop met lezen en ga iets anders doen... :nono

Batch:
#13: n23 t23 f21 b22 = 88
#14: n23 t25 f22 b24 = 94
#15: n20 t20 f23 b21 = 84
#16: n21 t23 f22 b21 = 87
#17: n22 t23 f21 b22 = 88
#19: n24 t24 f23 b24 = 95
#20: n23 t24.5 f23.5 b23.5 = 94.5
#22: n20 t21 f21.5 b21 = 83.5
#23: n24.5 t24.5 f23 b24 = 96
#25: n21.5 t20.5 f20 b20.5 = 82.5
#26: n24.5 t23 f24 b23.5 = 95

Nee, ik ben #18, #21 en #24 niet vergeten: die heeft Jim blijkbaar niet geproefd. Uiteraard zou je de notities erbij moeten lezen voor een compleet beeld, maar die ga ik niet over typen... Moet je de bible maar kopen :-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Aberlour a'bunadh

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Feb 2010, 11:33

Alle whisky die voor deze bottelingen wordt gebruikt, is gerijpt op sherryvaten...
Maar ik lees toch ook weer teksten die dit weer nuanceren door toch een tijdspanne te hangen aan het deel op sherry :Scratch

laddie teun schreef:...met die interval van 6 zou je bijna verwachten dat 26 ook goed is ...

Hmm ... datamining heet dat. Als we nu maar genoeg informatie over het productie proces en de producten van al die batches op de juiste manier analyseren kunnen we er misschien achter komen of er een verband is.
Bijvoorbeeld dat er in deze batches allemaal drie hoge zonjaren en warme winters zitten of iets.

Maar dat is een ander onderwerp en de aanname dat het dan met #26 daarrom wel goed zal zitten leg ik nu inderdaad even terzijde Teun ;)

John, de clip van Jock was voor mij de aanzet voor dit onderwerp maar toen had ik nog niet zo'n oog voor het batch nummer. Nu dus wel.
En los van wat je (en ik) van Jim Murray vindt een vergelijking moet redelijk betrouwbaar zijn. Nummer 26 komt er prima uit.
Dank,
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Aberlour a'bunadh

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Feb 2010, 11:45

laddie teun schreef:Piet, als je van sherry whisky houd moet je absoluut A'bunadh proberen
ben niet zo vaak van het moeten, maar in dit geval....

Teun, je zult inmiddels wel begrepen hebben dat ik daar inderdaad een liefhebber van ben.

Sterker nog, ook zonder whisky vind ik sherry lekker.
Ik beperk me daarin meestal wel tot de droge types zoals Fino en Manzanilla. Sherry drink ik met enige regelmaat voor het diner. Dat doe ik zelden of nooit met whisky.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver
Berichten: 882
Lid geworden op: 17 Aug 2009, 09:05
Locatie: Like A Rolling Stone ...
Contact:

Re: Aberlour a'bunadh

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 16 Feb 2010, 16:15

Volgens mij heeft Teun teveel van deze whisky gedronken, want hij heeft duidelijk moeite met de spelling. 8-)
0 x

Gebruikersavatar
Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 966
Lid geworden op: 03 Aug 2009, 11:30
Locatie: Arnhem
Contact:

Re: Aberlour a'bunadh

Ongelezen berichtdoor Jock » 16 Feb 2010, 16:47

Piet schreef:Van de batches boven 20, en zeker boven 25, is niet veel te vinden.
Iemand ervaring met #26 :Help


Ik heb juist batch 26 Piet. Behoorlijk dominante sherry, maar de sherry wint niet overal. Er is zelfs een zeer lichte rookerigheid erin. Waar dat vandaan komt weet ik niet. Ook naast de krenten en zwaar fruit, een moutigheid.
Werkelijk een heerlijke dram. Het gaat telkens op bij mij en ik koop weer een ander of zoek hem uit als gage bij een slijter waar ik een proeverij doe
0 x


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten