Wat ik inmiddels ook kan beamen. Een smakelijke whisky die je de kop niet hoeft te kosten.defeatless schreef:... De sherry cask daarentegen is wel goed weg te knagen, zeker als je in de mood bent voor een sherrybommetje.
Arran expressies en bottelingen
-
- Moderator
Re: Arran expressies en bottelingen
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
-
- Forum goeroe
Re: Ontspoorde whisky prijzen.
defeatless schreef:Theoretisch is zo goed als alles mogelijk.
In de praktijk heb je bij een 10yo CS Arran vaak een prima borrel en begint het vanaf 15 jaar ergens op te lijken.
Peated is natuurlijk een ander verhaal. De Manchie Moor's (schrijf je dat zo?) zijn vaak NAS en rond de 7 à 8 jaar oud. Daar is het onmogelijk om boven de 50 te scoren imho.
Arran heeft eerder dit jaar een age statement Machrie Moor uitgebracht, 10 jaar oud dacht ik.
Maar jij hebt natuurlijk iets tegen alle peated whisky's toch Alex?

Mod Edit:
Dit is een opvolging van:
AndyDelft @ Ontspoorde whisky prijzen.
Naar aanleiding van:
Oogadal schreef:Omdat de unpeated spirit bij Arran nooit hoog vliegt en hun peated nog minder hoog. Begrijp me niet verkeerd, Arran is een aardige whisky, maar eigenlijk altijd redelijk steady 84-87 punten. Altijd oké dus, maar nooit verrassend of spectaculair. (maar daar mag een ander het totaal mee oneens zijn natuurlijk)
Edwin
2 x
-
- Forum goeroe
Ben je gek, een 1968 Bowmore is de beste whisky die Alex ooit dronk 

0 x

-
- Top bijdrager
Oogadal schreef:Omdat de unpeated spirit bij Arran nooit hoog vliegt en hun peated nog minder hoog. Begrijp me niet verkeerd, Arran is een aardige whisky, maar eigenlijk altijd redelijk steady 84-87 punten. Altijd oké dus, maar nooit verrassend of spectaculair. (maar daar mag een ander het totaal mee oneens zijn natuurlijk)
Ze kunnen zoals je zegt best aardige whisky's maken bij Arran.
Deze was de winnaar van het thuisfestival #8. Een uitzondering op de regel ?
08 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 8: 08-10-2022
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/158705/arran-kildonan-pladda-island
(-;
4 x
-
- Forum goeroe
andre8x8 schreef:Oogadal schreef:Omdat de unpeated spirit bij Arran nooit hoog vliegt en hun peated nog minder hoog. Begrijp me niet verkeerd, Arran is een aardige whisky, maar eigenlijk altijd redelijk steady 84-87 punten. Altijd oké dus, maar nooit verrassend of spectaculair. (maar daar mag een ander het totaal mee oneens zijn natuurlijk)
(-;
meh, was bij mij toch echt maar een magere 87
0 x
-
- Whisk(e)y goeroe
henri schreef:meh, was bij mij toch echt maar een magere 87
Meh, bij mij was het toch wel echt een onverwacht dikke kneiter van 89 punten.
0 x
-
- Top bijdrager
Nickolaas schreef:henri schreef:meh, was bij mij toch echt maar een magere 87
Meh, bij mij was het toch wel echt een onverwacht dikke kneiter van 89 punten.
Vond die smws Bowmore veel interessanter. Ik heb nog nooit iets van arran gehad wat me êcht uit mn stoel blies. Ook dit geval uit t blikkie niet. Lijkt bijna op hp trouwens met al zn marketing fratsen.
2 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)
-
- Whisk(e)y goeroe
Die Bowmore was ook puik. Dat is daarbij ook een distilleerdrij die meer in m'n straatje ligt. That being said; ik vond die Arran wel echt verrassend goed. Mijn beeld was van te voren bij deze botteling was er één van veel marketing en middelmatige kwaliteit. Die verwachting werd dik overtroffen. Ik vind Arran overigens ook geen hoogvliegers presenteren (al vond ik die '95 voor cQs ook echt goed) en ook niet vaak door een ondergrens zakken. Vind het wel degelijk spul.
0 x
-
- (Whisky)Professional
henri schreef:andre8x8 schreef:Oogadal schreef:Omdat de unpeated spirit bij Arran nooit hoog vliegt en hun peated nog minder hoog. Begrijp me niet verkeerd, Arran is een aardige whisky, maar eigenlijk altijd redelijk steady 84-87 punten. Altijd oké dus, maar nooit verrassend of spectaculair. (maar daar mag een ander het totaal mee oneens zijn natuurlijk)
(-;
meh, was bij mij toch echt maar een magere 87
Bij mij dan wel een 88, maar da's nog een hele grote stap naar 92...

2 x
-
- Top bijdrager
De laatse twee 20+ jarige Premium Casks (1 op bourbon, 1 op sherry) die ik heb geproefd waren echt ongelooflijk. Zo is deze IMO de beste whisky die ik dit jaar geproefd heb. Of dat nu een 89 is in persoon A z'n heel persoonlijke en subjectieve manier van scoren, of in mijn geval een 92 staat daar volledig los van. Maar zomaar zeggen dat een bepaalde distillery geen uitzonderlijke whiskies kan produceren is gewoon kortzichtig. Vooral als 't over een distillery gaat die duidelijk gefocused is op kwaliteit en die alles wat 't produceert als single malt op de markt zet - we hebben 't hier niet over blend filler.
5 x
-
- Forum goeroe
Casketje schreef:..... Maar zomaar zeggen dat een bepaalde distillery geen uitzonderlijke whiskies kan produceren is gewoon kortzichtig. Vooral als 't over een distillery gaat die duidelijk gefocused is op kwaliteit en die alles wat 't produceert als single malt op de markt zet - we hebben 't hier niet over blend filler.
Eens! Ieder z'n smaak en voorkeuren.
Overigens was je laatste opmerking wel wat ze initieel in gedachten hadden. Ik ben wel blij dat ze er al snel achter kwamen dat ze zich beter op single malt markt konden richten.
Echt (hele) slechte Arrans heb ik nog nooit gehad.
En wees eerlijk, wie kan er hele dagen alleen maar oude Brora's, Rosebank, Springbank en Bowmore drinken?
7 x
-
- Senior
Wouterk schreef:Wouterk schreef:green-hornet schreef:Inderdaad,zat net op de site van Gall te kijken....... zijn gek geworden.Eind oktober de Glenfarclas 21 gekocht verkoopprijs zonder korting 99..... nu 144
Wat toevallig joh. Prijsverhoging voor de kerst.
In het verlengde hiervan: nu zien we het dmv wat toevalstreffers of een opvallende fles in de G&G webshop. Maar moet je je eens voorstellen dat G&G dit - zéér waarschijnlijk - voor zijn hele assortiment heeft gedaan. Zo, hoppa, vlak voor de kerst + 20+% zonder dat hier concrete aanleiding voor is.
Dit is ook werkelijk gebeurd bij vele flessen de laatste weken!
Veel flessen er standaard 5-15% bij op!
0 x
-
- (Whisky)Professional
Casketje schreef:De laatse twee 20+ jarige Premium Casks (1 op bourbon, 1 op sherry) die ik heb geproefd waren echt ongelooflijk. Zo is deze IMO de beste whisky die ik dit jaar geproefd heb. Of dat nu een 89 is in persoon A z'n heel persoonlijke en subjectieve manier van scoren, of in mijn geval een 92 staat daar volledig los van. Maar zomaar zeggen dat een bepaalde distillery geen uitzonderlijke whiskies kan produceren is gewoon kortzichtig. Vooral als 't over een distillery gaat die duidelijk gefocused is op kwaliteit en die alles wat 't produceert als single malt op de markt zet - we hebben 't hier niet over blend filler.
Jij mag het kortzichtig noemen, maar ik heb inmiddels rond de 40-50 Arrans geproefd en er zit wel eens iets tussen wat minder is, maar het gros is gewoon best oké whisky. Dat herleidt ik dan terug naar focus op kwaliteit waarvan de voorbeelden talloos zijn dat deze kreet voornamelijk marketing gerelateerd is.(ik doel nu niet op Arran) Met als prachtig voorbeeld Waterford, waar de focus ook op kwaliteit ligt, maar dat ook jammerlijk mislukt. Of ik heb het verkeerd begrepen en ligt de focus op kwaliteit van de marketing. Want dat zie ik daar wel goed gaan. Jammer genoeg, maar goed; terug naar Arran. Als ik daar 40-50 verschillende van heb gehad met 2 drams die er bovenuit staken, maar alsnog niet heel spannend zijn dan durf ik de conclusie wel aan dat het ze daar niet gaat lukken een keer een echte topper de poort uit te krijgen. Dat mag jij kortzichtig vinden, ik vind het voornamelijk realistisch. Want, waarom elke keer hetzelfde proberen met een niet reële hoop op een andere uitkomst…? Het is eerder ietwat kortzichtig om het gegeven dat een distillery alleen hun spullen als single malt op de markt zet daar een kennelijk kwaliteitsoordeel aan te hangen. Want ik trek een andere conclusie; het levert Arran meer op hun eigen distillaat zelf als single malt te bottelen (waarbij ze ook hun eigen vaten blenden) als dat ze zouden verkopen aan een blend fabriek. Niks mis mee, zou ik zelf precies zo doen. Maar met kwaliteit heeft het niks te maken.
1 x
-
- Senior
Oogadal schreef:Casketje schreef:De laatse twee 20+ jarige Premium Casks (1 op bourbon, 1 op sherry) die ik heb geproefd waren echt ongelooflijk. Zo is deze IMO de beste whisky die ik dit jaar geproefd heb. Of dat nu een 89 is in persoon A z'n heel persoonlijke en subjectieve manier van scoren, of in mijn geval een 92 staat daar volledig los van. Maar zomaar zeggen dat een bepaalde distillery geen uitzonderlijke whiskies kan produceren is gewoon kortzichtig. Vooral als 't over een distillery gaat die duidelijk gefocused is op kwaliteit en die alles wat 't produceert als single malt op de markt zet - we hebben 't hier niet over blend filler.
Jij mag het kortzichtig noemen, maar ik heb inmiddels rond de 40-50 Arrans geproefd en er zit wel eens iets tussen wat minder is, maar het gros is gewoon best oké whisky. Dat herleidt ik dan terug naar focus op kwaliteit waarvan de voorbeelden talloos zijn dat deze kreet voornamelijk marketing gerelateerd is.(ik doel nu niet op Arran) Met als prachtig voorbeeld Waterford, waar de focus ook op kwaliteit ligt, maar dat ook jammerlijk mislukt. Of ik heb het verkeerd begrepen en ligt de focus op kwaliteit van de marketing. Want dat zie ik daar wel goed gaan. Jammer genoeg, maar goed; terug naar Arran. Als ik daar 40-50 verschillende van heb gehad met 2 drams die er bovenuit staken, maar alsnog niet heel spannend zijn dan durf ik de conclusie wel aan dat het ze daar niet gaat lukken een keer een echte topper de poort uit te krijgen. Dat mag jij kortzichtig vinden, ik vind het voornamelijk realistisch. Want, waarom elke keer hetzelfde proberen met een niet reële hoop op een andere uitkomst…? Het is eerder ietwat kortzichtig om het gegeven dat een distillery alleen hun spullen als single malt op de markt zet daar een kennelijk kwaliteitsoordeel aan te hangen. Want ik trek een andere conclusie; het levert Arran meer op hun eigen distillaat zelf als single malt te bottelen (waarbij ze ook hun eigen vaten blenden) als dat ze zouden verkopen aan een blend fabriek. Niks mis mee, zou ik zelf precies zo doen. Maar met kwaliteit heeft het niks te maken.

2 x
-
- Senior
Re: Arran expressies en bottelingen
Ik ben fan van Arran. Prima whisky’s. De 17y voor NL vond ik in het bijzonder erg goed. https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... arran-2003
1 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”