Arran expressies en bottelingen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Fat Bastard!
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Arran expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 10 Jun 2021, 16:53

Dat is super als je het zo kan regelen, elkaar een beetje helpen niet waar.

Maar buiten dat ik het raar en jammer vind dat het verzendprobleem niet opgelost wordt (Jackie wist op de White Stagg pagina wel te melden dat ze er wel druk mee bezig zijn) troost ik me met de gedachte dat er een oceaan aan nieuwe whisky's wél gewoon verkrijgbaar is en/of komt.
2 x
Afbeelding

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 13 Jun 2021, 00:26

Ik snap dat wel. Ooit met de Belastingdienst te maken gehad? Leuker kunnen ze het niet maken, maar makkelijker al helemaal niet. Wie bedenkt er een regeling waarbij je onder de €150 de verzender de btw bij import moet regelen en daar boven de ontvanger? Ik heb het geprobeerd voor de UK, maar haakte na aardig wat uren formulieren invullen en switchen van KvK naar Britse Belastingdienst en allerlei nummers aanvragen toch maar af. Oh ja, ga er dan niet vanuit dat de regels uitgevoerd worden zoals vermeld op sites van overheidsinstanties......Boven de €150 heeft u geen Brits btw nummer nodig zegt de Nederlandse overheid. En DHL? Heeft u een Brits btw-nummer, anders kunt u niet verzenden.
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

HEm
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor HEm » 14 Jul 2021, 14:18

Van de facebook pagina van Van Wees:

Speciaal voor de Nederlandse markt hebben we een prachtig sherryvat geselecteerd bij Arran. In 2003 gedistilleerd en afgelopen mei de fles in gegaan op 54.7% . Zoals bekend zijn de sherryvat gerijpte Arrans fantastisch, en deze botteling is geen uitzondering.

214953844_1584699921735352_7527325584115962845_n.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
0 x

HEm
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor HEm » 14 Jul 2021, 14:21

Als ik naar de Distilled en Bottled dates kijk, dan kom ik uit op 18 jaar? :Scratch

Of zijn ze daar meer dan een maand bezig met de vaten legen voor ze gaan bottelen?
0 x

Cask1988
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 14 Jul 2021, 15:24

HEm schreef:Als ik naar de Distilled en Bottled dates kijk, dan kom ik uit op 18 jaar? :Scratch

Of zijn ze daar meer dan een maand bezig met de vaten legen voor ze gaan bottelen?

Daar kan best wat tijd tussen zitten idd. Als het echt 18 was hadden ze dat er wel op gezegd. Elk jaar extra op de fles levert geld op ;) desalniettemin een interessant flesje!!

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/187710/arran-2003

De prijs vind ik echter weer aan de hoge kant :(
0 x
Afbeelding

HWF Thuisfestival SubForum

cor0566
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 14 Jul 2021, 18:25

Idd interessant.
Idd behoorlijk geprijsd.

Groet Cor
0 x

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Roland... » 14 Jul 2021, 18:43

€130 valt voor tegenwoordig wel mee toch?!
0 x
"Red Bull May Give You Wings, But Whisky Gives You Balls!"
Don't Take Your Organs To Heaven, Heaven Knows We Need Them Here...

https://www.whiskybase.com/profile/roland/collection

BasG94
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor BasG94 » 14 Jul 2021, 18:55

Op zich ook niet goedkoop toch? Bijvoorbeeld in vergelijking met de Arran 18 OB á 80 euro. Single cask en CS natuurlijk wel wat duurder vaak, maar 135 euro vind ik persoonlijk te veel.
1 x

Cask1988
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 14 Jul 2021, 19:00

Roland... schreef:€130 valt voor tegenwoordig wel mee toch?!

Tja als je alles in het daglicht van vandaag de dag weg gaat zetten…
Dit soort flessen kostte een jaar geleden nog ergens tussen de 80-100 Max. Ik vind €130 dan toch echt te duur. Maargoed vandaag de dag betalen mensen ook lachend €130 voor een 9yo vloeibare trekdrop glensherry dus ik zal wel gek zijn ;) mijn standpunt is dat door de gecreëerde schaarste de producenten de grenzen blijven opschuiven naar boven, met name op de IB markt en de OB markt volgt op gepaste afstand en in een iets lager tempo. Maar in dit tempo is het over 2 jaar onmogelijk om nog een fatsoenlijke 5yo onder de €100 te kunnen scoren. Dan is tegen die tijd een 6yo voor €140 van alle dag en waarschijnlijk ook ‘niet te duur’. Nou weet ik wel wat anders te doen met m’n geld :bigsmile
2 x
Afbeelding

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Roland... » 14 Jul 2021, 19:02

Cask1988 schreef:

Dit soort flessen kostte een jaar geleden nog ergens tussen de 80-100 Max. Ik vind €130 dan toch echt te duur. Maargoed vandaag de dag betalen mensen ook lachend €130 voor een 9yo vloeibare trekdrop glensherry dus ik zal wel gek zijn ;) mijn standpunt is dat door de gecreëerde schaarste de producenten de grenzen blijven opschuiven naar boven, met name op de IB markt en de OB markt volgt op gepaste afstand en in een iets lager tempo. Maar in dit tempo is het over 2 jaar onmogelijk om nog een fatsoenlijke 5yo onder de €100 te kunnen scoren. Dan is tegen die tijd een 6yo voor €140 van alle dag en waarschijnlijk ook ‘niet te duur’. Nou weet ik wel wat anders te doen met m’n geld :bigsmile

Daar heb je helaas helemaal gelijk in...
0 x
"Red Bull May Give You Wings, But Whisky Gives You Balls!"
Don't Take Your Organs To Heaven, Heaven Knows We Need Them Here...

https://www.whiskybase.com/profile/roland/collection

Tomintoul
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tomintoul » 14 Jul 2021, 19:49

Cask1988 schreef:

Zou je misschien iets meer kunnen toelichten over de “gecreëerde schaarste”? Het is mij namelijk ook opgevallen dat er sinds een pakweg een jaar echt exorbitant hoge bedragen worden gevraagd voor (voorheen) vrij normale whisky’s. Als ik jou goed begrijp wordt dit bewust gedaan en dus niet zozeer door bijvoorbeeld corona i.c.m. Brexit.
0 x

Cask1988
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 14 Jul 2021, 20:33

Tomintoul schreef:Zou je misschien iets meer kunnen toelichten over de “gecreëerde schaarste”? Het is mij namelijk ook opgevallen dat er sinds een pakweg een jaar echt exorbitant hoge bedragen worden gevraagd voor (voorheen) vrij normale whisky’s. Als ik jou goed begrijp wordt dit bewust gedaan en dus niet zozeer door bijvoorbeeld corona i.c.m. Brexit.

Oh dat heeft allerlei verschillende factoren. Enerzijds wordt er héél veel opgekocht door Aziatische landen en verdwijnt dit allemaal uit zicht. Anderzijds is er een complete gekte losgebarsten op de handel in vaten rijpende of gerijpte whisky. Er zijn hele veilingsites opgetuigd voor vaten en de vraag overstijgt daarbij het aanbod. ‘Iedereen’ wil ineens vaten kopen. Hetgeen dat aangeboden wordt, wordt ook nog eens krankzinnig hoog verhandeld waardoor het voor gerenommeerde IB’ers schier onmogelijk is geworden om tegen normale prijzen, goede whisky op de markt te kunnen zetten. Je kunt tegenwoordig new make spirit in bulk kopen. Je koopt dan geen vat maar actieve liters. En na een x aantal jaar kan je dat terug verkopen aan de distillery of bv. zelf bottelen. En zo verdwijnt er aan alle kanten whisky (in wording) naar de kapitaalmarkten. En zo zijn er nog wel meer redenen te noemen zoals het grootschalige flippen, importeurs en winkeliers die potentiele verzamelaars flessen achterover drukken en er maar 3 in de winkel zetten van de 12 die ze binnen krijgen enz enz.

Feit is dat whisky het nieuwe goud is en je er meer rente van krijgt dan van de bank. Schotse whisky wordt steeds meer de crème de la crème onder de whisky en daardoor dus ook steeds minder toegankelijk. Laten we het de Rolex onder de whisky noemen. Onderhand kan je het gaan doen met de Pulsars en de Casio’s. Prima horloges maar meer ook niet. Rolex kunnen maar weinigen zich veroorloven…

Misschien ben ik een pessimist maar mijn verwachting is dat de snobistenwereld, zoals die van ons, over enkele jaren mrt misschien wel 70% gekrompen is omdat mensen het gewoon niet leuk meer vinden en/of het geld er niet meer voor (over) hebben.
3 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 14 Jul 2021, 20:46

Ook handig voor het witwassen van grote sommen geld.
1 x
Today's rain is tomorrow's whisky.

Fat Bastard!
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 14 Jul 2021, 23:01

Cask1988 schreef:
Tomintoul schreef:Zou je misschien iets meer kunnen toelichten over de “gecreëerde schaarste”.

Oh dat heeft ....bladiebladiebla ..... (over) hebben.

Maar deze Arran is exclusief voor de NL markt gebotteld, 509 flessen en bijna nergens meer te koop? :Scratch
1 x
Afbeelding

Cask1988
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 14 Jul 2021, 23:49

Fat Bastard! schreef:
Cask1988 schreef:
Tomintoul schreef:Zou je misschien iets meer kunnen toelichten over de “gecreëerde schaarste”.

Oh dat heeft ....bladiebladiebla ..... (over) hebben.

Maar deze Arran is exclusief voor de NL markt gebotteld, 509 flessen en bijna nergens meer te koop? :Scratch

En dat dus :bigsmile
1 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”