Arran expressies en bottelingen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
fjharms
Moderator
Moderator

Re: Arran expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor fjharms » 19 Apr 2020, 12:27

Nuyts schreef:[<...>
Toen ik deze proefde, kwamen er voor mij persoonlijk heel wat virgin oak toetsen terug in de geur.

Grappig, ik heb niet aan virgin oak gedacht. Wel aan een wijn finish, vandaar dat ik bij Arran uit kwam, omdat die nogal veel verschillende cask finishes hebben.
En een van onze medeproevers dacht aan een port vat (Zie de WB reviews)
1 x
Afbeelding

Nuyts
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 19 Apr 2020, 12:50

Fat Bastard! schreef:Er zijn toch meer distilleerderijen die dit doen?
Denk aan de Laphroaig QC, het overhevelen naar kleinere eiken vaten om sneller te 'maturen' door meer houtcontact?

Dacht bij Laphroaig gehoord te hebben dat dit wel degelijk gebruikte vaten zijn.

Heb zonet via instagram de vraag gesteld aan Mariella Romano van Arran en volgende was haar antwoord:
Hi there! 7/8 years in 1st fill bourbon casks and then a min of 12 months in quarter casks of 125l which are made of 1st fill bourbon staves.

Vooral om dat laatste was het te doen...
2 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 19 Apr 2020, 13:40

Nuyts schreef:Als het een idee is om ze in elkaar te knutselen voor dit soort klussen, ga je er dan vanuit dat de duigen die gebruikt worden virgin oak zijn? Het is niet mogelijk dat dergelijke cq gemaakt worden van vroegere bourbon vaten maw?

Toen ik deze proefde, kwamen er voor mij persoonlijk heel wat virgin oak toetsen terug in de geur.

Ja dat ze daarvoor gebruikte bourbon duigen gebruiken zou goed kunnen, oude barrels komen vaak als bouwpakket uit Amerika. Neemt minder plaats in bij het transport.
In Schotland maken ze van bourbon barrels vaak ook hogsheads, uit 4 barrels maken ze 3 hogsheads. Het Lijkt me dat je er wellicht ook quarter casks van kan maken.
De duigen wellicht een beetje afschaven om de boel sluitend te krijgen en nieuwe deksels er in zetten.
0 x

Dax
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Dax » 26 Apr 2020, 18:16

Iemand al iets vernomen over de 3e release uit de Explorers Series? Brodick Bay, Lochranza Castle en er zou nog een variant komen..
1 x

JohanM
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JohanM » 27 Apr 2020, 15:04

Dax schreef:Iemand al iets vernomen over de 3e release uit de Explorers Series? Brodick Bay, Lochranza Castle en er zou nog een variant komen..

er gaan er nog 2 komen zelfs : normaal zal hij binnenkort moeten er zijn vorige was ook Mei / Juni
0 x

Dax
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Dax » 27 Apr 2020, 15:25

Ja dat dacht ik ook, was daar vorig jaar mei. Toen stond er een hele toren met Lochranza Castles. Meestal krijg je wel een teaser te zien, maar het is angstvallig stil. Niet onlogisch nu natuurlijk.
0 x

HEm
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor HEm » 19 Mei 2020, 18:39

De derde whisky van de de Explorers Series:

Coming soon.....!
The third instalment in the beautiful Explorers Series. Introducing the stunning view out over Kildonan & Pladda Island, at the south end of the Isle of Arran. You may not be able to come and pay us a visit right now, but we can certainly deliver a little piece of the island to you.
We can't wait to bring this delicious dram to your glasses next month. More information on this bottling coming later this week.
4 x

HEm
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor HEm » 20 Mei 2020, 11:58

Kildonan.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
3 x

Nuyts
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 23 Mei 2020, 07:36

JohanM schreef:
Dax schreef:Iemand al iets vernomen over de 3e release uit de Explorers Series? Brodick Bay, Lochranza Castle en er zou nog een variant komen..

er gaan er nog 2 komen zelfs : normaal zal hij binnenkort moeten er zijn vorige was ook Mei / Juni

Waar haal jij de info dat er nog 2 komen?
0 x
Afbeelding

JohanM
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JohanM » 23 Mei 2020, 09:33

Nuyts schreef:
JohanM schreef:

rechtstreeks van de bron Jaclyn Mckie van Arran Distillery ; zie vertelde me dat er 4 van de explorer serie gingen komen net zoals ze in het begin hebben gedaan met hun Icon Of Arran serie
en bij elke explorer botteling is er ook een bijkomende aluminium plaquette ervan beschikbaar
0 x

Nuyts
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 23 Mei 2020, 09:42

JohanM schreef:
Nuyts schreef:
JohanM schreef:er gaan er nog 2 komen zelfs : normaal zal hij binnenkort moeten er zijn vorige was ook Mei / Juni

rechtstreeks van de bron Jaclyn Mckie van Arran Distillery ; zie vertelde me dat er 4 van de explorer serie gingen komen net zoals ze in het begin hebben gedaan met hun Icon Of Arran serie
en bij elke explorer botteling is er ook een bijkomende aluminium plaquette ervan beschikbaar

Ok, dan zal het weliswaar correcte info zijn :) Ik had gelezen dat deze serie uit 3 stuks zou bestaan.
Aluminium plaquette?
1 x
Afbeelding

HEm
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor HEm » 23 Mei 2020, 10:52

reactie van de distillery op een vraag in de post van de 3e editie, of dit de laatste is. Het worden er dus 4.

Final.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
3 x

Dax
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Dax » 23 Mei 2020, 12:50

Plaquette is een metalen plaat met reliëf. Heb ze vanaf de distilleerderij meegenomen afgelopen jaar. Leuk voor aan de muur, maar nu moet die 3e plaat er ook nog bij. In Nederland nog niet tegengekomen.
1 x

JohanM
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JohanM » 23 Mei 2020, 20:24

nee van elk Arran Explorers serie is een aluminium plaque uitgekomen
met dezelfde afbeelding die van voor op de box staat
zo dus tot hier toe is er van de Brodic Bay en de andere is van Lochranza Castle een plaque uit
en nu gaat er ook nummer 3 komen van Kildonan & Pladda Island
sommige winkels of slijters kregen deze plaque en gaven die aan een goeie klant
maar je kon ze ook gewoon op de Arran distillery aankopen
1 x

HEm
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor HEm » 25 Mei 2020, 10:04

Op de website blijkt al meer info beschikbaar te zijn:

https://www.arranwhisky.com/news/232-ex ... dda-island
1 x