Littlemill expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Littlemill expressies

Ongelezen berichtdoor totalatool » 28 Feb 2014, 09:04

Ik wil graag een flesje of wat Littlemill aanschaffen, maar door de vele bomen zie ik het bos echt niet meer...
Nou zijn er hier vrij veel mensen met enige kennis van zaken op dat vlak, dus wie kan me eens van wat advies voorzien? Op basis van de prijs kan ik alvast nauwelijks selecteren, die ligt namelijk voor het overgrote deel van de bottelingen in een vrij smalle bandbreedte.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Otje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 934
Lid geworden op: 05 Jan 2013, 20:13
Locatie: Veendam

Re: Littlemill expressies

Ongelezen berichtdoor Otje » 28 Feb 2014, 09:14

totalatool schreef:Ik wil graag een flesje of wat Littlemill aanschaffen, maar door de vele bomen zie ik het bos echt niet meer...
Nou zijn er hier vrij veel mensen met enige kennis van zaken op dat vlak, dus wie kan me eens van wat advies voorzien? Op basis van de prijs kan ik alvast nauwelijks selecteren, die ligt namelijk voor het overgrote deel van de bottelingen in een vrij smalle bandbreedte.


Wat mij opvalt bij de nieuwe TWA bottelingen die pakweg 2 jaar ouder zijn, 24yo, is dat ze vrij snel in prijs omhoog gaan. Wat dat betreft zou je misschien beter nog wat 22yo bottelingen kunnen vinden. En ik lees vaak dat sherry casks vaak teveel overheersen, beter bourbon casks nemen, denk ik.
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Littlemill expressies

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 28 Feb 2014, 09:48

Otje schreef:Wat mij opvalt bij de nieuwe TWA bottelingen die pakweg 2 jaar ouder zijn, 24yo, is dat ze vrij snel in prijs omhoog gaan. Wat dat betreft zou je misschien beter nog wat 22yo bottelingen kunnen vinden.

Wat hij zegt. Ik vrees dat de prijs van nieuwe releases er inderdaad niet beter op wordt. Misschien is 2014 wel het jaar waarin ze niet meer onder de 130€ uitkomen. :( Gelukkig kun je nog best wat oudere releases vinden. Ik heb zelf een lichte voorkeur voor 1989-ers, die vind ik in het algemeen net iets fruitiger met iets meer wax in de afdronk.

Otje schreef:En ik lees vaak dat sherry casks vaak teveel overheersen, beter bourbon casks nemen, denk ik.

Sherried Littlemills kunnen wat mij betreft nog beter smaken dan bourbon Littlemills, maar alleen als inderdaad de sherry niet overheerst.

Goede sherried Littlemill: 1988 The Whisky Cask/Archives (stevige sherry, maar toch nog in balans), 1989 Thosop (van horen zeggen, nog niet zelf getest).
Teveel-sherry-Littlemill: 1991 Hunter Laing #9822. 1992 Riegger's Selection Sherry finish.
Voor blind kopen zou ik zelf bourbongelagerde expressies pakken. Ik heb zelf alvast (blind) een aardig voorraadje aangelegd met voornamelijk bourbonexpressies, waarbij ik een beetje gekeken heb naar reviews en hoe andere Littlemillfans op whiskybase ze hebben becijferd.

Welke te kiezen: tsja, volgens mij kun je er redelijk veilig een kopen uit vintage 1988-1992. De (bourbon) Littlemills die ik heb geproefd delen allemaal hetzelfde (citrus)fruitige karakter met net dat aparte randje waar niet iedereen fan van is. Als je de Littlemill uit de vorige VBT hebt geproefd: die geeft een goed gemiddeld beeld van het Littlemillkarakter vind ik. De ene heeft meer fruit, de andere meer motorolieachtige tonen.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: Littlemill expressies

Ongelezen berichtdoor totalatool » 28 Feb 2014, 11:18

turfsmurf schreef:Als je de Littlemill uit de vorige VBT hebt geproefd: die geeft een goed gemiddeld beeld van het Littlemillkarakter vind ik. De ene heeft meer fruit, de andere meer motorolieachtige tonen.

Die zal ik er dan vanavond nog eens bijpakken. Ik heb nog de helft van het sample over, als ik me niet vergis.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2550
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 17:21
Locatie: Rotterdram

Re: Littlemill expressies

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 28 Feb 2014, 18:25

Rogier, hier staan 'n paar Littlemills:

http://www.whiskybase.com/brand/81402?p ... ection=asc

;)
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: Littlemill expressies

Ongelezen berichtdoor Yapi » 28 Feb 2014, 19:56

qua nog goed vindbare kan ik de Liquid Library 20yo van TWA nog aanraden. Typische ex-bourbon Littlemill, met erg veel fruit! Rond de 100 euro of iets meer. Best ook wat proeven als het lukt, de ene is de andere niet...
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Littlemill expressies

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 28 Feb 2014, 21:23

Ik kan je deze van Creative Whisky Company van harte aanbevelen. Was mijn kennismaking met Littlemill en tot heden absoluut geen spijt van (ja het feit dat die fles zo snel op gegaan is). Misschien dat ik hem nog wel een keer koop, als ik geld over heb en hij dan nog beschikbaar is.

http://whiskybase.com/whisky/37240/littlemill-1991-cwc
0 x

Gebruikersavatar
Otje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 934
Lid geworden op: 05 Jan 2013, 20:13
Locatie: Veendam

Re: Littlemill expressies

Ongelezen berichtdoor Otje » 28 Feb 2014, 21:42

Soundwave schreef:Ik kan je deze van Creative Whisky Company van harte aanbevelen. Was mijn kennismaking met Littlemill en tot heden absoluut geen spijt van (ja het feit dat die fles zo snel op gegaan is). Misschien dat ik hem nog wel een keer koop, als ik geld over heb en hij dan nog beschikbaar is.

http://whiskybase.com/whisky/37240/littlemill-1991-cwc


Erg lekker inderdaad, prima Littlemill.
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: Littlemill expressies

Ongelezen berichtdoor totalatool » 01 Mar 2014, 13:41

turfsmurf schreef:Ik heb zelf een lichte voorkeur voor 1989-ers, die vind ik in het algemeen net iets fruitiger met iets meer wax in de afdronk.

Otje schreef:En ik lees vaak dat sherry casks vaak teveel overheersen, beter bourbon casks nemen, denk ik.

Sherried Littlemills kunnen wat mij betreft nog beter smaken dan bourbon Littlemills, maar alleen als inderdaad de sherry niet overheerst.
...
Voor blind kopen zou ik zelf bourbongelagerde expressies pakken. Ik heb zelf alvast (blind) een aardig voorraadje aangelegd met voornamelijk bourbonexpressies, waarbij ik een beetje gekeken heb naar reviews en hoe andere Littlemillfans op whiskybase ze hebben becijferd.

Welke te kiezen: tsja, volgens mij kun je er redelijk veilig een kopen uit vintage 1988-1992.
...

Ik zal jouw collectie er eens op bestuderen dan. :)

Uit Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
turfsmurf schreef:
vmk schreef:... Is overigens nu ook een 24yo Littlemill van TWA LL uit ...

Die heb ik ook al zien staan, dit met kikkervisjes op het etiket. Woord op de straat is dat deze in de buurt komt van de Whisky-Fässle 1989 die in een vloek en een scheet was uitverkocht. Als het meezit blijft deze wat langer in de winkels.

Deze 1989/2014 TWA Liquid Library "kikkervisjes" kan ik inderdaad nog wel bemachtigen, en het klinkt als een interessante optie. De prijs is helaas wel wat hoger, maar ja, hij is ook weer iets ouder.

Andere opties zijn bijvoorbeeld de 1990/2012 TWA Sea Life, 1990/2013 TWA Stamps, 1991/2012 CWC Exclusive Malts, 1992/2012 TWA Liquid Library, 1992/2013 Whiskyman Age Matters.

Proeven alvorens te kopen is nogal lastig, lijkt me, dus het wordt denk ik toch een blinde "gok"...
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Otje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 934
Lid geworden op: 05 Jan 2013, 20:13
Locatie: Veendam

Re: Littlemill expressies

Ongelezen berichtdoor Otje » 01 Mar 2014, 14:29

Ik kan je wel een 60ml sample van de David Stirk doen toekomen. Misschien een kleine sample ruil doen?
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

Gebruikersavatar
Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1271
Lid geworden op: 16 Mar 2014, 12:45
Locatie: Nijmegen

Re: Littlemill expressies

Ongelezen berichtdoor Tomh » 04 Nov 2014, 10:50

Ik heb de littlemill 1989-2014 Archives/CasQueteers via een ruil in mijn bezit gekregen, na het proeven van een sample hiervan (Ja, stom.. achteraf!) tot de conclusie gekomen dat deze helaas niet in mijn straatje ligt.
Nu wil ik deze dus graag ruilen/ verkopen. Om de waarde te bepalen heb ik gezocht of ik veilingresultaten kon vinden van deze fles. (niets kunnen vinden).
Om deze fles aan te bieden in het aanbod forum wil ik er graag achter komen wat deze fles tegenwoordig waard is.
Wie kan me hierin van informatie voorzien? Alvast bedankt. :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bishlouk
Senior
Senior
Berichten: 166
Lid geworden op: 31 Mei 2013, 11:12
Locatie: Luik (Belgie)
Contact:

Re: Littlemill expressies

Ongelezen berichtdoor Bishlouk » 04 Nov 2014, 10:55

Tomh schreef:Ik heb de littlemill 1989-2014 Archives/CasQueteers via een ruil in mijn bezit gekregen, na het proeven van een sample hiervan (Ja, stom.. achteraf!) tot de conclusie gekomen dat deze helaas niet in mijn straatje ligt.
Nu wil ik deze dus graag ruilen/ verkopen. Om de waarde te bepalen heb ik gezocht of ik veilingresultaten kon vinden van deze fles. (niets kunnen vinden).
Om deze fles aan te bieden in het aanbod forum wil ik er graag achter komen wat deze fles tegenwoordig waard is.
Wie kan me hierin van informatie voorzien? Alvast bedankt. :goedgedaan


Ik heb deze Littlemill Archives / Casqueteers in Juni 2014 voor 130€ gekocht. Ik denk dat je kan misschien tussen 140 en 150€ vragen; meer denk ik niet dat het waard is.
0 x
Het Nederlands is niet mijn moedertaal, mijn excuses voor de fouten


Samples te ruilen of verkopen
Mijn whiskyblog (in het Frans)

Gebruikersavatar
Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1271
Lid geworden op: 16 Mar 2014, 12:45
Locatie: Nijmegen

Re: Littlemill expressies

Ongelezen berichtdoor Tomh » 04 Nov 2014, 14:30

Oke, dank!
0 x
Afbeelding

Smokehead
Senior
Senior
Berichten: 395
Lid geworden op: 14 Aug 2014, 17:36

Re: Littlemill expressies

Ongelezen berichtdoor Smokehead » 04 Nov 2014, 18:53

totalatool schreef:Ik wil graag een flesje of wat Littlemill aanschaffen, maar door de vele bomen zie ik het bos echt niet meer...
Nou zijn er hier vrij veel mensen met enige kennis van zaken op dat vlak, dus wie kan me eens van wat advies voorzien? Op basis van de prijs kan ik alvast nauwelijks selecteren, die ligt namelijk voor het overgrote deel van de bottelingen in een vrij smalle bandbreedte.

Voor mij is Littlemill nog vrij onontgonnen gebied.
Dit weekend heb ik er een zestal gedronken en mijn voorlopige voorkeur ging naar de 21 jarige botteling uit 1991 van douglas of drumlanrig. Moet er wel bij zeggen dat ik ze allemaal wel goed vond. :smullen
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3246
Lid geworden op: 03 Feb 2012, 22:50

Re: Littlemill expressies

Ongelezen berichtdoor Yapi » 10 Nov 2014, 21:06

voor wie te laat was, de Littlemill 21yo 2nd release staat nu voor 180 euro bij La Maison Du whisky. Veel goedkoper wordt het niet meer denk ik, dus niet te lang twijfelen bij interesse. Maar je hoeft niet hé, gewoon een mogelijkheid ;)
0 x
Afbeelding


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten