Benromach Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Benromach Expressies

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 09 Nov 2016, 13:27

Oogadal schreef:
BWhisky schreef:Mooi, als die de kwaliteit van die LMDW benadert is dat inderdaad een must-buy.
De LMDW-versie was voor mij één van de verrassingen van WhiskyLiveParis dit jaar!

Het enige wat opvalt is dat de prijzen van welke LMDW botteling dan ook helaas geen verrassing zijn; zonder uitzondering schandalig hoog.

Bijvoorbeeld de Arran 1996; € 150. Da's 5 tientjes meer als de Arran The Choosen one die behoorlijk vergelijkbaar is.
Jullie hebben het nu over 70 euro voor een Benromach; de link zegt € 105. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Want € 105 is belachelijk voor een 8 yo.
Ik ben ook altijd in de veronderstelling geweest dat als je jarig bent je trakteert. Maar in Frankrijk is je 60e verjaardag kennelijk een reden om je klanten een poot uit te draaien... :Scratch

Ook typisch LMDW; als de verkoop tegenvalt is het vaak later te krijgen tegen veel betere prijzen bij andere retailers. Bijvoorbeeld de Ledaig Artist 5; bij hunzelf € 120 en vrij recent bij Master of Malt voor 9 tientjes. (nee, je hoeft niet meer te kijken)

Klopt, de prijzen van LMDW liggen over het algemeen hoger dan elders...

Aan de andere kant, er zijn ook uitzonderingen. Zo heb ik net een Single Cask, Cask strength Cognac uit 1977 besteld. Ook speciaal gebotteld voor de 60e verjaardag LMDW. Kostprijs : 139 €. En op de koop toe fantastisch lekker (beter dan véél single malts die ik in Parijs geproefd heb)
http://www.whisky.fr/comandon-1977-borderies.html

Laat het een tip zijn ;)
1 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Laurens
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Laurens » 30 Mar 2017, 09:00

Forumleden, ik heb een vraagje:

Ik heb een tijdje geleden een sample van een Benromach 10 100 proof gehad en ik vond deze erg lekker, daarom heb ik hier een fles van gekocht. Ik heb nu twee drams hieruit en er zit een aparte smaak aan die ik me niet kan herinneren. Hij smaakt wat naar grond. Ik heb dit nog nooit eerder geproefd in een whisky. Ik heb hem vergeleken met een sample van Benromach 10 en ik proef dat hier totaal niet in.

Heeft iemand anders deze ervaring ook met deze whisky? Is het peat? Kan het een fout zijn? Ik heb wel meer peated whisky op dus het is niet dat ik allergisch ben voor peat zoals sommige andere forum leden :bigsmile .

Alvast bedankt!
0 x

thijs100
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 30 Mar 2017, 09:45

Laurens schreef:Ik heb een tijdje geleden een sample van een Benromach 10 100 proof gehad en ik vond deze erg lekker, daarom heb ik hier een fles van gekocht. Ik heb nu twee drams hieruit en er zit een aparte smaak aan die ik me niet kan herinneren. Hij smaakt wat naar grond.

Ik heb wel eens gehoord van mensen die een 100 Proof hadden die een flinke tik zwavel had. Kan dat het zijn?
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Laurens
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Laurens » 30 Mar 2017, 10:03

thijs100 schreef:
Laurens schreef:Ik heb een tijdje geleden een sample van een Benromach 10 100 proof gehad en ik vond deze erg lekker, daarom heb ik hier een fles van gekocht. Ik heb nu twee drams hieruit en er zit een aparte smaak aan die ik me niet kan herinneren. Hij smaakt wat naar grond.

Ik heb wel eens gehoord van mensen die een 100 Proof hadden die een flinke tik zwavel had. Kan dat het zijn?

Om eerlijk te zijn weet ik niet hoe dat proeft, ik denk dat ik dat nog nooit heb gehad. Maar het lijkt op natte aarde, grotchampignons en truffel die kant op. Het komt in de geur en initieel niet naar voren. Tijdens het proeven en de afdronk ontwikkeld het zich. Ik denk dat zwavel meer naar rotte eieren (H2S) en lucifers smaakt of niet?
0 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 01 Sep 2017, 18:28

Dear Friend of Benromach, 

We’ve been working hard behind the scenes to create something a wee bit different. We are now delighted to introduce our Triple Distilled.

Benromach Triple Distilled (ABV 50%), is a light golden malt, matured in first fill bourbon barrels, with light, sweet vanilla, chocolate and lemon notes and a lingering smokiness.  The malt, a 2009 vintage bottled this year, will have a limited release of approximately 1,300 cases.

Distillery Manager Keith Cruickshank commented:

“This new expression comes after a successful 18 months for the distillery. Benromach has seen a growth in sales around the world, numerous international award wins and an expansion and renovation to its Moray based distillery and visitor centre.  We handcraft all our whiskies, giving us flexibility to experiment with different distilling and maturation techniques and our new Benromach Triple Distilled is testament to this.”
1 x
Afbeelding

Kidomalt
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Kidomalt » 01 Sep 2017, 19:08

Peter_vintage1992 schreef:Voor de mensen die geïnteresseerd zijn: 2 nieuwe Benromach whisky's

http://www.thewhiskybusiness.com/2015/09/benromach-launches-two-new-wine-cask.html

Benromach Sassicaia (ABV 45%)
Benromach Hermitage (ABV 45%)

Allebei Wine Cask finish, en de prijs valt ook mee

Volgens mij is er al eens een Benromach Sassicaia finish geweest... ik ben er zelfs vrij zeker van.
Paars roze blikken koker, en ik denk gedistilleerd in 2005 als ik me niet vergis

Was trouwens een Top whisky! Vond ik!
0 x

Reichenbach
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 01 Sep 2017, 19:09

Laurens schreef:Ik denk dat zwavel meer naar rotte eieren (H2S) en lucifers smaakt of niet?
Een gekookt ei eten met een zilveren lepeltje; dan weet je precies hoe zwavel proeft.
1 x

Casketje
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Casketje » 17 Jan 2018, 14:39

Vandaag per post een fles Benromach 10 100° proof ontvangen. Ik merk op dat er partikeltjes in de whisky ronddwarrelen. Is dit normaal?
0 x

Thanatos
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Thanatos » 17 Jan 2018, 14:44

Bij mijn fles idem. Beetje bezinksel lijkt mij geen probleem.
0 x

Tottenham
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tottenham » 17 Jan 2018, 14:48

Casketje schreef:Vandaag per post een fles Benromach 10 100° proof ontvangen. Ik merk op dat er partikeltjes in de whisky ronddwarrelen. Is dit normaal?

Heb tot nu toe 3 flessen van deze whisky besteld en iedere keer was dit het geval. Zou zeggen: geniet ervan!
0 x

Casketje
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Casketje » 17 Jan 2018, 14:51

Ok bedankt voor de info/bevestiging jongens. :duimop
0 x

Reichenbach
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 17 Jan 2018, 22:21

Bij mij ook bij een paar flesjes Springbank. Weet je in ieder geval zeker dat het non-chillfiltered is.

En als het te gortig wordt; even door een theezeefje.
0 x

dcw
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor dcw » 18 Jan 2018, 09:03

Reichenbach schreef:Weet je in ieder geval zeker dat het non-chillfiltered is.

:-P
2 x

Opeth83
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Opeth83 » 22 Mar 2018, 19:24

Die Benromach 10 100 proof krijgt vaak negatieve reviews. Ik vind het echt een topper en veel lekkerder dan de gewone 10.
Zit een lekker Pc zoetje in maar niet overheersend.
0 x

thijs100
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 22 Mar 2018, 21:28

Opeth83 schreef:Die Benromach 10 100 proof krijgt vaak negatieve reviews.

Uhm... van wie? Meeste reviews die ik online lees zijn positief, regelmatig zelfs lovend.
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”