Brora en Clynelish bottelingen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Brora en Clynelish bottelingen

Ongelezen berichtdoor p_froes » 18 Jan 2010, 14:36

Een mooi stukje werk van Serge Valentin met veel informatie over Brora en Clynelish.

http://www.whiskyfun.com/brorahistoryp1.html
0 x
Life is too short to drink bad whisky

Piet
Moderator
Moderator

Re: Brora en Old Clynelish distillery

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Jan 2010, 15:22

p_froes schreef:Een mooi stukje werk ....

Inderdaad ziet er degelijk .... en héél "ouderwets" mooi uit.
Dat is toch een hele tijdrovende klus geweest. tsjonge jonge.... :Tongue

De Brora website waaraan hij refereert bestaat niet meer .. http://www.broraweb.freeserve.co.uk/ maar zonder het freeserve deel kom je op de echte: http://www.crofthaugh.adsl24.co.uk/publ ... index.html
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Clynelish 14yo 46%

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 29 Aug 2010, 00:45

N.a.v.: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Leuk om eens iets te lezen over deze Clynelish. Toch een whisky waar weinig over geschreven wordt. Ikzelf heb hem nog nooit geproefd zelfs. :oops:
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Fi-Wi
Senior
Senior

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Fi-Wi » 29 Aug 2010, 01:07

Vooral proberen Johan, voor de prijs hoef je het niet te laten.

Het fijne van whisky vind ik dat dit ook weer zo'n "ontdekking" is die onverwacht opduikt. Ben je bezig met het inlezen/proeven in een heel ander gebied, kom je ineens een aanrader uit een andere windstreek tegen, waaraan je anders volledig voorbij zou gaan. Er is zoveel moois op dit gebied.
0 x
LAT 57 17.9ºN, LONG 6 21.5ºW

Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 29 Aug 2010, 09:50

Fi-Wi schreef:Momenteel geniet ik van een Clynelish 14 jaar en een genot is het!

Heb hem geproefd op het WFNN Groningen 2010. "The waxy dram" zeiden ze...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Feb 2011, 15:12

Piet schreef:De Brora website waaraan hij refereert bestaat niet meer .. broraweb.freeserve.co.uk/ maar zonder het freeserve deel kom je op de echte: http://www.crofthaugh.adsl24.co.uk/publ ... index.html

Dit ging over de link op blz.12. Na mijn berichtje was die snel aangepast. Nu dus al lang in orde.
Blijf het een prachtig stuk vinden :respect
0 x

Arnold1974
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arnold1974 » 12 Feb 2011, 23:00

Mooi stukje werk inderdaad. Heb nog niet alles gelezen, maar dat ga ik de komende dagen zeker doen. Wou zelf ook wel eens wat aanschaffen van Brora, totdat ik de prijzen zag :Cry . Iemand ervaringen/tasting notes van Brora??

Arnold
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Feb 2011, 23:20

Arnold1974 schreef:.. Iemand ervaringen/tasting notes van Brora??
Arnold

Niet veel... Brora 1982/2008 26yo 43%, G&M Connoisseurs Choice en zoals met veel whiskies is de ene botteling de andere niet. Dit is een wat mindere hoogvlieger.
0 x

kuifje
Actief lid
Actief lid

Re: Brora en Clynelish distillery

Ongelezen berichtdoor kuifje » 12 Feb 2011, 23:43

hier bv: http://www.connosr.com/reviews/brora/

eigen waarneming: sterk en zacht tegelijk. Een dropje water er bij (de 30 jr) en er komen heel veel andere geuren los. Wat turf (niet te veel) en rook. Nip er aan en je proeft fruit.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Brora en Clynelish OB v/s IB bottelingen

Ongelezen berichtdoor Piet » 14 Feb 2011, 12:01

Tijdens mijn speurtochten viel het op dat er van Clynelish niet alleen heel veel IB bottelingen beschikbaar zijn maar dat er ook heel veel lagering/finishing variëteit is,.... om niet te zeggen geëxperimenteerd wordt met.

Ik begrijp dat elke zich zelf respecterende IB wel een Clynelish neer wil zetten maar of je je nu moet profileren zonder kwaliteit nog een rol te laten spelen, ik weet niet of dat nu verstandig is :Scratch

Terwijl de Officiële Bottelingen van Clynelish zonder uitzondering hoog scoren in de MM-monitor, jong of oud alles doet het heel goed, zijn er van de Independent Bottelingen toch aardig wat uitschieters naar beneden.
Finishings als: Condrieu finish, Rum finish, Marsala finish, Chateau la Nerthe France, etc. etc...

Met hetgeen ik eerder schreef in Tweede Whisky, 2de merken en labels in gedachten is het wel duidelijk wat er gebeurt met die whisky als zo'n "experiment" niet geheel of geheel niet, goed uitpakt.
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Gezellig aan de bar...

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 07 Sep 2012, 09:27

Hmmm, interessant. Ik schreef over de Clynelish 1997 voor TheBondingDram dat 'ie me meteen deed denken aan Clynelish 82 en dat ik het daarom een fantastische whisky vond. Nu staat er vandaag op whiskyfun een review van een Clynelish 1997 met als casknummer 5722 waarvan Serge zegt : ". I must say it does taste more ‘1982-1983’ than ‘1997’, as a dedicated Clynelish exegete would say."
De Clynelish 1997 van TheBondingDram heeft casknummer 5733. Casknummers zeggen niet veel maar als dit een constante wordt dan komen er hopelijk nog heel wat van die prijs kwaliteit toppers aan in de komende maanden/jaren!

:Slainte
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 07 Sep 2012, 09:54

BWhisky schreef:Hmmm, interessant. Ik schreef over de Clynelish 1997 voor TheBondingDram dat 'ie me meteen deed denken aan Clynelish 82 en dat ik het daarom een fantastische whisky vond. Nu staat er vandaag op whiskyfun een review van een Clynelish 1997 met als casknummer 5722 waarvan Serge zegt : ". I must say it does taste more ‘1982-1983’ than ‘1997’, as a dedicated Clynelish exegete would say."
De Clynelish 1997 van TheBondingDram heeft casknummer 5733. Casknummers zeggen niet veel maar als dit een constante wordt dan komen er hopelijk nog heel wat van die prijs kwaliteit toppers aan in de komende maanden/jaren!

:Slainte

Oef, nu ben ik ook heel benieuwd geworden naar deze '97-er. Vooral ook om hem te kunnen vergelijken met een '97-er van vat #6509 (deze).
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 07 Sep 2012, 11:13

Wat moet ik mij dan voorstellen van die Clynelish als hij je doet denken aan 1982-1983? Waxy, zoet en fruitig of rokerig zoals de Clynelish 1983 van de eerste forum tasting? Want als hij neigt naar die laatste of naar de Clynelish van The Whiskyman 53.5 % dan laat ik deze kelk heel graag aan mij passeren.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 07 Sep 2012, 11:21

't was een zeer specifieke smaak die ik ook terug vond in de 1982 MoS en ook in de 1989 Thosop. 't is die vettige/Waxy/zoete en licht minerale smaak. Moeilijk te beschrijven maar voor mij was het blind bij de eerste slok duidelijk : dit is Clynelish. Ik heb beide Clynelish'es van TWM ook geproefd, ik vond die goed, maar de 1997'er die wij selecteerden vond ik nog een stuk beter ( niet naast elkaar gedronken voor alle duidelijkheid) en ik vond in de TWM versies die specifieke smaak ook niet terug.
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 07 Sep 2012, 11:57

BWhisky schreef:'t was een zeer specifieke smaak die ik ook terug vond in de 1982 MoS en ook in de 1989 Thosop. 't is die vettige/Waxy/zoete en licht minerale smaak. Moeilijk te beschrijven maar voor mij was het blind bij de eerste slok duidelijk : dit is Clynelish. Ik heb beide Clynelish'es van TWM ook geproefd, ik vond die goed, maar de 1997'er die wij selecteerden vond ik nog een stuk beter ( niet naast elkaar gedronken voor alle duidelijkheid) en ik vond in de TWM versies die specifieke smaak ook niet terug.

dat is dan misschien net het verschil tussen 88-89 punten (whiskymanbotteling) en die andere Clynelish, bv van Thosop, die 90+ krijgt... 't Is uiteraard maar hoe je het bekijkt, in ieder geval ben ik gek op Clynelish en uiteraard ook Brora, al drink je die uiteraard wat minder ;) Deze maand in ieder geval 3 flesjes Clynelish bij in de kast...
0 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”