The Glenlivet 12yo

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Michiel.
Actief lid
Actief lid

The Glenlivet 12yo

Ongelezen berichtdoor Michiel. » 07 Nov 2012, 00:25

Hallo allemaal,

Gezien The Glenlivet (standaard 12yo botteling) de eerste whisky is die me echt boeide heb ik deze laatst weer eens in huis gehaald om weer eens te beoordelen. Inmiddels heb ik wat meer whisky's achter de kiezen en ik was benieuwd in hoeverre ik er nog fan van zou zijn.

Om een lang verhaal kort te maken; ik heb The Glenlivet 12yo in mijn gedachten wel iets opgehemeld maar ik blijf het een lekkere whisky vinden!

Ik ben benieuwd hoe jullie deze whisky zouden omschrijven. Dit om mijn verdere zoektocht naar "mijn" whisky makkelijker te maken :yes

Thanks alvast! :respect
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: The Glenlivet 12yo

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 07 Nov 2012, 00:33

Een 'klassieke' starterswhisky. Als dat al bestaat. Ik vind er niks bijzonders aan. Niet aan de 12yo, de 15yo French oak en de 18yo. Eens ik dat opstapje voorbij was, had ik zoiets van 'been there, done that, moving on'. Maar goed, that's me.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 07 Nov 2012, 07:58

Persoonlijk houd ik niet zo van The Glenlivet; ik probeer het telkens weer. M.i. te 'houterig', tannines ofzo (denk, maar dan in overdreven mate, aan té sterke thee). De Nadurra vind ik dan weer wel lekker, maar de 12yo en 15yo kunnen mij niet echt bekoren.

...en toch weer ingeschreven staan voor een The Glenlivet tasting... :HitHead
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

xlrider
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor xlrider » 07 Nov 2012, 15:23

Als je de 12yo lekker vind, moet je zeker eens de 'Glenlivet Master Distiller's Reserve' proberen.
0 x
Afbeelding

Michiel.
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Michiel. » 07 Nov 2012, 22:11

Thanks voor de reacties en tips mensen! Voor degenen die deze whisky simpel als "niet lekker" bestempelen; wat vinden jullie er niet lekker aan en hoe zouden jullie de smaak van The Glenlivet omschrijven?

Kan ik qua "niet bijzonder" concluderen dat dit een niet zo complexe whisky is? Ik moet zeggen dat ik whiskies heb geproefd die ik zou bestempelen als veel simpeler dan The Glenlivet, en dan gaat het over flessen in dezelfde prijsklasse. Wat zijn complexere whiskies in hetzelfde straatje als The Glenlivet, Aberlour een beetje die hoek?
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 08 Nov 2012, 09:10

Michiel. schreef:Kan ik qua "niet bijzonder" concluderen dat dit een niet zo complexe whisky is?

Hold your horses... verander "is" in "vind": smaak is persoonlijk.

Ik las gisteren in "De Weg naar Craigellachie" van Hans Offringa iets als "...de altijd complexe The Glenlivet 12yo". Dus...

Enne.. waarom het niet mijn dram is, zie mijn bericht 8-)
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 09 Nov 2012, 09:55

keep trying John, keep trying 8-)

Ik vind The Glenlivet 12 nog steeds, na meer dan 35 jaar, een subtiele, gelaagde verleidster met een complex karakter dat tijd neemt om zich te onthullen. De andere expressies vormen vrijwel zonder uitzondering een interessante variatie of zo je
wilt, voegen extra karaktertrekjes toe. Ik word er bijna poëtisch van (en dat zegt wat over een prozaschrijver!) 8-)
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 09 Nov 2012, 13:03

macoffringa schreef:keep trying John, keep trying 8-)

I will, zoals ik al schreef; sta in geschreven voor een Glenlivet Tasting (om het maar weer te proberen) :-)

Tasting is eerder helaas gecancelled en er moet nog een nieuwe datum geprikt worden.

En... ik neem m'n sleutel volgend weekend meer naar de Guardians Room in Den Haag :dancing
0 x

Michiel.
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Michiel. » 09 Nov 2012, 15:23

JayDie schreef:
Michiel. schreef:Kan ik qua "niet bijzonder" concluderen dat dit een niet zo complexe whisky is?

Hold your horses... verander "is" in "vind": smaak is persoonlijk.

Ik las gisteren in "De Weg naar Craigellachie" van Hans Offringa iets als "...de altijd complexe The Glenlivet 12yo". Dus...

Enne.. waarom het niet mijn dram is, zie mijn bericht 8-)

Goed punt ;)

macoffringa schreef:keep trying John, keep trying 8-)

Ik vind The Glenlivet 12 nog steeds, na meer dan 35 jaar, een subtiele, gelaagde verleidster met een complex karakter dat tijd neemt om zich te onthullen. De andere expressies vormen vrijwel zonder uitzondering een interessante variatie of zo je
wilt, voegen extra karaktertrekjes toe. Ik word er bijna poëtisch van (en dat zegt wat over een prozaschrijver!) 8-)

Prachtig :duimop
0 x

Michiel.
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Michiel. » 05 Mei 2013, 15:19

JayDie schreef:Persoonlijk houd ik niet zo van The Glenlivet; ik probeer het telkens weer. M.i. te 'houterig', tannines ofzo (denk, maar dan in overdreven mate, aan té sterke thee). De Nadurra vind ik dan weer wel lekker, maar de 12yo en 15yo kunnen mij niet echt bekoren.

...en toch weer ingeschreven staan voor een The Glenlivet tasting... :HitHead

Dat lees ik dan een half jaar later terug... Lightbulb! Ik drink (als ik er al aan begin) mijn thee supersterk. Ik zie een link :Slainte
0 x

MichelC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MichelC » 07 Mei 2013, 23:41

Ik vind The Glenlivet 12yo ook een lekkere whisky.
Voor elk moment en elke stemming is er een whisky en deze vervult daar ook een rol in bij mij...ik heb hem op het moment helaas niet, maar dat komt vast wel weer.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 08 Mei 2013, 08:26

Gisteren The Glenlivet 15yo French Oak gedegusteerd, maar ook hier dat bittere / houterige in de afdronk. Hou er niet zo van... Wel van de neus: fruitmandje!
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Mei 2013, 08:33

JayDie schreef:Gisteren The Glenlivet 15yo French Oak gedegusteerd, maar ook hier dat bittere / houterige in de afdronk. Hou er niet zo van... Wel van de neus: fruitmandje!

Ben benieuwd John. Dat "bittere / houterige" heeft de Alpha niet in mijn beleving. Ik neem er straks nog een (dan zal ik er speciaal nog eens op letten) en dan plaats ik mijn notitie. Ik ga de pakketjes NU afgeven bij DHL!
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

MichelC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MichelC » 08 Mei 2013, 09:34

JayDie schreef:Gisteren The Glenlivet 15yo French Oak gedegusteerd, maar ook hier dat bittere / houterige in de afdronk. Hou er niet zo van... Wel van de neus: fruitmandje!

Wat vind jij dan van de Aberlour 12 of de Macallan 12 Sherry oak, want die hebben dat ook naar mijn idee.
Glenfiddich 15 Solera reserve is volgens mij dan wat zachter.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 08 Mei 2013, 13:26

MichelC schreef:

Wat vind jij dan van de Aberlour 12 of de Macallan 12 Sherry oak, want die hebben dat ook naar mijn idee.
Glenfiddich 15 Solera reserve is volgens mij dan wat zachter.

Het is niet zo dat ik niet van bitter hou, dat zit bv. ook in de Ardmore Traditional Cask. Misschien is het ook wel iets anders in The Glenlivet 12 en 15 wat me niet kan bekoren, maar wat ik niet benoemd heb...

Aberlour 10yo vind ik iig lekker, Macallan heb ik eigenlijk niet zo vaak gehad...
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”