Glendronach Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Daan » 09 Jun 2020, 21:55

HammerHead schreef:Ik geloof zo dat het heel lastig is om de legendarische status van je bottelingen vast te houden als er zo veel vraag naar is en je bovendien een heel aantal jaren stil hebt gelegen. Ik vind dit soort scores alleen wel een beetje ongeloofwaardig. Zijn de whiskies naast elkaar geproefd bijvoorbeeld, da's voor mij in dit geval bijna een vereiste. Ik krijg namelijk het idee dat de scores van 90 en 92 (bezopen hoge scores overigen) voornamelijk zijn ingegeven door nostalgie en de BFYB die de 15 destijds was. De gemiddeldes op WB liggen iig veel minder ver uit elkaar.

Klopt, dat is ook enorm lastig.
Of de scores onterecht zijn, ik weet het niet. De oude Revival was wel echt een favoriet. En als je kijkt in welke periode Ralfy en Serge deze geproefd hebben, kan nostalgie nog niet hebben meegespeeld. Mogelijk speelde dat wel mee in het oordeel van de nieuwe Revival, dat weet ik natuurlijk niet.
Ik had de Allardices overigens head to head voor mijn oordeel. Nou zou ik daar niet zoveel punten tussen laten vallen trouwens (misschien meer 89 vs 86-87).

Reichenbach schreef:De scores moet je altijd met een korrel zout nemen. Dubbel blind proeven is de enige betrouwbare methode om een objectief oordeel te krijgen.

Dat snap ik ook wel, maar kenners (als in mensen die duizenden whisky's geproefd hebben, een goed ontwikkelde neus en smaak hebben, etc) die een oordeel vellen over zo'n whisky zónder dat ze ervoor betaald worden (dus niet mensen die bijbels ahem boeken schrijven) kun je wel enige geloofwaardigheid toedichten vind ik.

Reichenbach schreef:Dat zo'n warenhuis niet onuitputtelijk is zou je moeten begrijpen.

Het is dan de kunst om de tent weer net op tijd te verkopen aan een investeerder en met de winst een nieuwe distilleerderij op te kopen en daar het zelfde kunstje weer te flikken.

Impliceer je nou dat Billy Walker de tent net op tijd verkocht heeft en nu bij GlenAllachie... neeeeee... ;)
2 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

mardo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor mardo » 09 Jun 2020, 22:26

Reichenbach schreef:
HammerHead schreef:... Ik vind dit soort scores alleen wel een beetje ongeloofwaardig. Zijn de whiskies naast elkaar geproefd bijvoorbeeld,
De scores moet je altijd met een korrel zout nemen. Dubbel blind proeven is de enige betrouwbare methode om een objectief oordeel te krijgen.

Ik heb ze momenteel head to head in t glas.(niet blind, maar het verschil is overduidelijk)
Er is een heel duidelijk verschil inderdaad. De nieuwe is veel lichter in geur en smaak. Wel wat bitter en minder zoet dan de oude. Maar de nieuwe vind ik absoluut een lekker whisky en scoor ik zeker 87 punten. Gewoon een fijne lichte sherrygerijpte whisky.
De oude is veel dieper en donkerder in geur en smaak. Wat kleur betreft zitten ze heel dicht bij elkaar. Maar kleur proef je niet. De oudere versie is een redelijk zware sherry topper. Veel meer aanwezig met rozijn en rood fruit. Ook donker chocolade in de smaak. Ook langer in de afdronk.
De oude geef ik 89 punten. Ik zie op whiskybase dat ik dat in het verleden ook heb gedaan. wb7541.
Ieder zijn eigen smaak natuurlijk maar deze nieuwe versie bevalt mij prima.
3 x
Afbeelding

Geert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Geert » 09 Jun 2020, 22:37

Blij dat ik nog 2 oude revivals op voorraad heb! Met deze Glendronachs is mijn liefde voor whisky begonnen :)

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ld-revival

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ld-revival
2 x

Lakerfield
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 09 Jun 2020, 23:37

Tsja, die oude Revival. Dat was in 2013 ook mijn eerste echte eye-opener op het gebied van ex-sherry whisky. Toen nog een student en dus weinig flappen, achteraf gezien had je er gewoon 2 dozen van moeten kopen voor die €40 een fles.. Gelukkig nog 3 in het bunkertje.

Ik heb de nieuwe versie (2019 botteling) open staan en zonder dat ik hem direct kan vergelijken, hij is gewoon minder. Hoe en wat precies is al door anderen uitgelegd, sluit ik me volledig bij aan. Op zichzelf is hij gewoon dik in orde!
2 x
Afbeelding

Casketje
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Casketje » 10 Jun 2020, 09:26

Tja dat is ook zo met de 12 van 2013 en de 12 van nu. De oude was veel voller, was dan ook makkelijk 18 jaar oud toen. Appels en peren, ik vind ook niet dat je ze head-to-head moet vergelijken want hoewel ze onder hetzelfde label op de markt komen zijn het volledig verschillende whiskies. De huidige 12 en 15 zijn nog steeds lekker en kwalitatief goed in vergelijking met andere op de huidige markt, zo bekijk ik het.
1 x

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 10 Jun 2020, 10:24

Review van de Glendronach 15 2020 door Ralfy
0 x

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 10 Jun 2020, 11:21

dannyp44 schreef:Review van de Glendronach 15 2020 door Ralfy

Post je nou gewoon exact hetzelfde filmpje een pagina later? :gnif
0 x

Afbeelding

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 10 Jun 2020, 11:26

Ja zie het nu ook. Dacht dat deze nieuw was. Gewoon vergeten en weer verder....
1 x

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 10 Jun 2020, 11:51

Vond het meer grappig hoor, kan gebeuren toch? Geen man overboord!
:Slainte
1 x

Afbeelding

Khajuraho
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Khajuraho » 03 Aug 2020, 21:19

Heeft iemand deze 11 yo van de Hart Brothers al in het glas gehad ?

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ch-2009-hb
1 x

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 03 Aug 2020, 22:14

Khajuraho schreef:Heeft iemand deze 11 yo van de Hart Brothers al in het glas gehad ?

Nee, ben ook enorm benieuwd! Had Cor al wel lastig gevallen op z'n vakantie (sorry Cor!) of ie aan een flesje kon komen.

Begrijp dat jij hem ook wilt of gaat kopen?
0 x

Afbeelding

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 04 Aug 2020, 05:54

Khajuraho schreef:Heeft iemand deze 11 yo van de Hart Brothers al in het glas gehad ?

Als het goed is komt deze in augustus bij me binnen. Ben ook benieuwd. Wow 93 punten op basis van wel 2 stemmen. :o Zonder dollen, ben als Glendronach liefhebber ook benieuwd. Gaat in de herfst open als de temperatuur wat gezakt is. Lijkt me geen zomerdrammetje.
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Wouterk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 04 Aug 2020, 07:49

Erik1908 schreef:

Als het goed is komt deze in augustus bij me binnen. Ben ook benieuwd. Wow 93 punten op basis van wel 2 stemmen. :o Zonder dollen, ben als Glendronach liefhebber ook benieuwd. Gaat in de herfst open als de temperatuur wat gezakt is. Lijkt me geen zomerdrammetje.

Ja als gevolg van dwaas stemgedrag. Zegt m.i. net zoveel als 79 punten o.b.v 2 stemmen. Die 97 zou eigenlijk geschrapt moeten worden. Als die 97 nou volmondig onderbouwt is en gegeven door iemand die je "kent" is t nog tot daaraan toe. Dit is enkel vervuiling.
1 x

Wouterk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 04 Aug 2020, 07:53

Wouterk schreef:
Erik1908 schreef:

Ja als gevolg van dwaas stemgedrag. Zegt m.i. net zoveel als 79 punten o.b.v 2 stemmen. Die 97 zou eigenlijk geschrapt moeten worden. Als die 97 nou volmondig onderbouwt is en gegeven door iemand die je "kent" is t nog tot daaraan toe. Dit is enkel vervuiling.

Off topic: hier nog zo een voorbeeld:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 5-year-old
0 x

brayen27
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor brayen27 » 04 Aug 2020, 09:24

Tjaa wat gaan deze flessen hard zeg :(
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”