Glendronach Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
DramdrummerTom
Senior
Senior

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor DramdrummerTom » 28 Feb 2020, 16:33

Hij is inderdaad niet goedkoop maar je krijgt er wel een gratis glaasje bij! :lol:
1 x

MisterMonkeyDonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 28 Feb 2020, 16:37

Voor een stuk minder kan je andere mss wel betere 93'ers kopen.
1 x

Polleke
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Polleke » 28 Feb 2020, 23:46

Ik vraag me af of je van een Single Cask wel kan zeggen dat een 93 beter is dan een 92. GD zal vast ook wel hele goede casks hebben uit 92 toch? Het zal ook niet zo veel uitmaken want iedere fles die wordt uitgebracht is binnen no time uitverkocht en het grootste deel gaat vermoedelijk toch niet open.
0 x

Lakerfield
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 02 Mar 2020, 16:18

Polleke schreef:Ik vraag me af of je van een Single Cask wel kan zeggen dat een 93 beter is dan een 92. GD zal vast ook wel hele goede casks hebben uit 92 toch? Het zal ook niet zo veel uitmaken want iedere fles die wordt uitgebracht is binnen no time uitverkocht en het grootste deel gaat vermoedelijk toch niet open.

Denk dat dit een beetje vergelijkbaar is met de kwestie frikandel speciaal met ketchup óf curry. Over het algemeen is 1993 het zgn. beste jaar maar er zijn zat mensen die zweren bij 1992. Over smaak valt niet te twisten.
Kan er helaas niet over meepraten aangezien ik me budgettair gezien dan alleen op Glendronach zou kunnen focussen.. Die flessen worden een steeds duurdere grap.

PS; een frikandel met uitsluitend mayo blijft natuurlijk gewoon de beste combinatie :lol:
3 x
Afbeelding

MBC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MBC » 13 Mar 2020, 16:00

Ik hoop niet dat er mensen de komende tijd een tripje naar Glendronach gepland hadden?

To help prevent the spread of COVID-19 (coronavirus), GlenDronach distillery is temporarily closing the visitor centre beginning March 15, 2020. Our goal is to minimise the risk to employees and guests and help lower the probability of the spread of the virus in our surrounding communities.

Existing tour reservations that occur before these suspension dates will be honored.

These closures will remain in place until the health emergency subsides. All tickets previously purchased during this time will be refunded. We appreciate the understanding of all those who are impacted and encourage all to put their health and safety first.
0 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 13 Mar 2020, 16:57

MBC schreef:Ik hoop niet dat er mensen de komende tijd een tripje naar Glendronach gepland hadden?
....
Volgens mij gaat dat tussen nu en binnenkort overal gebeuren, niet alleen bij Glendronach.
Alles wat niet strikt noodzakelijk is gaat op slot, musea, restaurants en zelfs pretparken.
Dan maar lekker van de natuur genieten; die is ook mooi in Schotland.
Neem een heupflesje mee, kun je toch nog van je favoriete drankje genieten.
1 x

Mvamelsfort
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mvamelsfort » 13 Mar 2020, 17:23

Reichenbach schreef:
MBC schreef:Ik hoop niet dat er mensen de komende tijd een tripje naar Glendronach gepland hadden?
....
Volgens mij gaat dat tussen nu en binnenkort overal gebeuren, niet alleen bij Glendronach.
Alles wat niet strikt noodzakelijk is gaat op slot, musea, restaurants en zelfs pretparken.
Dan maar lekker van de natuur genieten; die is ook mooi in Schotland.
Neem een heupflesje mee, kun je toch nog van je favoriete drankje genieten.

Helaas wel :Cry ben bang dat er van het schema wat we hadden gemaakt weinig over blijft (als er überhaupt al gevlogen word).
1 x

MisterMonkeyDonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 13 Mar 2020, 17:55

Reichenbach schreef:
....

Vrees ik ook voor. Hier in Belgie zijn veel mensen aan het hamsteren geslagen. Doe ik dan ook maar aan mee, nog snel 2 extra flesjes Dronach 18 gekocht vooralleer alle winkels moeten sluiten. Ze zijn wel fel aan het opslaan helaas, nu al prijzen tot 106euro, waar dat even geleden nog 86euro was.
1 x

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 09 Jun 2020, 13:09

Ralfy heeft de nieuwe GD 15yo Revival gereviewed:

(zou trouwens zweren dat ik de link hier op het forum langs had zien komen maar kan hem nergens terugvinden..)

Conclusies: waar de "oude" Revival duidelijk meer oud distillaat bevatte, is dat bij deze nieuwe botteling niet het geval.
Veel lichter, veel minder complex. Waarschijnlijk ook mindere vaten.

Nog steeds een prima dram, zeker als deze whisky nieuw voor je is.
Wat ik echter uit de ondertoon haalde: "als je de oude gedronken hebt en nog kunt herinneren is dit een sneu slap aftreksel".
(zijn mijn woorden hé :bigsmile )

De beoordeling spreekt ook boekdelen:
Oude Revival : 90 ptn
Nieuwe Revival : 84 ptn

Overigens wel in lijn met Serge van Whiskyfun (92 vs. 81 voor de oude vs. nieuwe).

Om eerlijk te zijn: ik vind het best wel vernietigend. Dit zet je toch wel enigszins aan het denken of GlenDronach de kwaliteit die we van ze gewend zijn kunnen vasthouden met de jaren, of dat ze gaan afglijden naar een bedenkelijk niveau. Ik zou dat laatste erg, erg jammer vinden.
2 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

LuckyL
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor LuckyL » 09 Jun 2020, 14:03

Daan schreef:Ralfy heeft de nieuwe GD 15yo Revival gereviewed:

(zou trouwens zweren dat ik de link hier op het forum langs had zien komen maar kan hem nergens terugvinden..)

Conclusies: waar de "oude" Revival duidelijk meer oud distillaat bevatte, is dat bij deze nieuwe botteling niet het geval.
Veel lichter, veel minder complex. Waarschijnlijk ook mindere vaten.

Nog steeds een prima dram, zeker als deze whisky nieuw voor je is.
Wat ik echter uit de ondertoon haalde: "als je de oude gedronken hebt en nog kunt herinneren is dit een sneu slap aftreksel".
(zijn mijn woorden hé :bigsmile )

De beoordeling spreekt ook boekdelen:
Oude Revival : 90 ptn
Nieuwe Revival : 84 ptn

Overigens wel in lijn met Serge van Whiskyfun (92 vs. 81 voor de oude vs. nieuwe).

Om eerlijk te zijn: ik vind het best wel vernietigend. Dit zet je toch wel enigszins aan het denken of GlenDronach de kwaliteit die we van ze gewend zijn kunnen vasthouden met de jaren, of dat ze gaan afglijden naar een bedenkelijk niveau. Ik zou dat laatste erg, erg jammer vinden.

Je kunt je eigenlijk wel afvragen of bepaalde whiskies niet een slachtoffer zijn van hun eigen succes. Hetzelfde is al eerder bij bijvoorbeeld Highland Park gebeurd. Zo vind ik zelf de HP12 met het bekend zwarte label met de oranje streep een klasse beter dan de nieuwe Viking Honour versie, iets wat op het internet ook duidelijk door vele mensen wordt aangehaald.
0 x

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 09 Jun 2020, 14:48

LuckyL schreef:Je kunt je eigenlijk wel afvragen of bepaalde whiskies niet een slachtoffer zijn van hun eigen succes. Hetzelfde is al eerder bij bijvoorbeeld Highland Park gebeurd. Zo vind ik zelf de HP12 met het bekend zwarte label met de oranje streep een klasse beter dan de nieuwe Viking Honour versie, iets wat op het internet ook duidelijk door vele mensen wordt aangehaald.

Je bedoelt dat ze niet meer aan de hoge verwachtingen kunnen voldoen?
Dat zou kunnen, maar dat zou natuurlijk niet zo moeten zijn, zeker niet bij een OB botteling uit de core range.
Die moet eigenlijk consistent zijn van kwaliteit / smaak / etc.

Objectief maken ze nog steeds goed spul bij GlenDronach.
Maar ik heb zelf ook de ervaring met Allardices uit 2018 vs. uit 2015 (die uit 2015 was stukken beter).
De nieuwe Revival heb ik niet geproefd maar daar lijkt hetzelfde te spelen.

Zou het gewoon jammer vinden als GlenDronach die kwaliteit niet vast blijkt te kunnen houden.
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

fritsk
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor fritsk » 09 Jun 2020, 18:13

Tsja, tekort aan oude vaten ivm grote vraag, dus er wordt minder 'leuks' bijgemengd?
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 09 Jun 2020, 18:30

Daan schreef:Zou het gewoon jammer vinden als GlenDronach die kwaliteit niet vast blijkt te kunnen houden.
Toch logisch dat er bij een overname marktaandeel moet worden gevestigd? Het liefst met een goede naam. Dan ga je in het warenhuis kijken wat er allemaal voor een lekkers staat en dat aan de man brengen. Dat zo'n warenhuis niet onuitputtelijk is zou je moeten begrijpen.

Het is dan de kunst om de tent weer net op tijd te verkopen aan een investeerder en met de winst een nieuwe distilleerderij op te kopen en daar het zelfde kunstje weer te flikken.
1 x

HammerHead
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 09 Jun 2020, 21:30

Ik geloof zo dat het heel lastig is om de legendarische status van je bottelingen vast te houden als er zo veel vraag naar is en je bovendien een heel aantal jaren stil hebt gelegen. Ik vind dit soort scores alleen wel een beetje ongeloofwaardig. Zijn de whiskies naast elkaar geproefd bijvoorbeeld, da's voor mij in dit geval bijna een vereiste. Ik krijg namelijk het idee dat de scores van 90 en 92 (bezopen hoge scores overigen) voornamelijk zijn ingegeven door nostalgie en de BFYB die de 15 destijds was. De gemiddeldes op WB liggen iig veel minder ver uit elkaar.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 09 Jun 2020, 21:47

HammerHead schreef:... Ik vind dit soort scores alleen wel een beetje ongeloofwaardig. Zijn de whiskies naast elkaar geproefd bijvoorbeeld,
De scores moet je altijd met een korrel zout nemen. Dubbel blind proeven is de enige betrouwbare methode om een objectief oordeel te krijgen.
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”