Glendronach Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Gebruikersavatar
Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 623
Lid geworden op: 02 Jan 2018, 12:51
Locatie: Gent

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Casketje » 20 Mei 2021, 09:12

Ik denk dat het wel duidelijk is dat er tegenwoordig meer aan de hand is bij Glendronach dan enkel wat chill-filtering.
https://www.whiskynotes.be/2021/glendronach/glendronach-cask-strength-batch-9/
2 x

Nikola
Senior
Senior
Berichten: 361
Lid geworden op: 24 Jul 2020, 09:44

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Nikola » 20 Mei 2021, 09:48

Casketje schreef:Ik denk dat het wel duidelijk is dat er tegenwoordig meer aan de hand is bij Glendronach dan enkel wat chill-filtering.
https://www.whiskynotes.be/2021/glendronach/glendronach-cask-strength-batch-9/


Ik heb deze geproefd.
Oke, het kan zijn dat ie afwijkt van wat we gewent zijn van Glendronach. Maar het was prima dram. Ik vond het net iets te vroeg gebotteld. De smaken vroegen iets meer rijping. 75 punt vind ik te weinig en kort door de bocht :hoedaf
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyNotes
Actief lid
Actief lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 Mar 2010, 16:37
Locatie: Vlaanderen
Contact:

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyNotes » 20 Mei 2021, 10:18

Nikola schreef:Oke, het kan zijn dat ie afwijkt van wat we gewent zijn van Glendronach. Maar het was prima dram. Ik vond het net iets te vroeg gebotteld. De smaken vroegen iets meer rijping. 75 punt vind ik te weinig en kort door de bocht :hoedaf

Persoonlijk zijn er twee dingen voor mij.
Enerzijds een profiel dat aan het wijzigen is. Minder hevige sherry, mindere kwaliteit van vaten, meer refill... In het geval van GlenDronach vind ik dat spijtig, vooral omdat ze bekend zijn geworden voor hun first-fill sherry profiel, maar wel enigszins begrijpelijk. Je kunt zo'n gewijzigd profiel lekker vinden of niet, da's persoonlijk, maar ik zal ze er niet op afrekenen.
Anderzijds is er met deze fles echt een kwaliteitsissue. Het rubber, de bitterheid... zijn niet echt gewenst, maar de chemische hints van plastic zijn ronduit fout. Daar moet je dan een duidelijke score tegenover zetten.

Op een ander forum is opgemerkt dat deze batch in februari is aangekondigd in de UK, daar ook is besproken door enkele bloggers, maar vervolgens (nog) niet op de markt is gekomen. Sommige zien daarin een teken dat ze bij GlenDronach zelf ook vragen hebben. Voor de Duitse, Nederlands, Franse markt voldoet hij blijkbaar wel ;)
4 x

Nikola
Senior
Senior
Berichten: 361
Lid geworden op: 24 Jul 2020, 09:44

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Nikola » 20 Mei 2021, 10:29

WhiskyNotes schreef:
Nikola schreef:Oke, het kan zijn dat ie afwijkt van wat we gewent zijn van Glendronach. Maar het was prima dram. Ik vond het net iets te vroeg gebotteld. De smaken vroegen iets meer rijping. 75 punt vind ik te weinig en kort door de bocht :hoedaf

Persoonlijk zijn er twee dingen voor mij.
Enerzijds een profiel dat aan het wijzigen is. Minder hevige sherry, mindere kwaliteit van vaten, meer refill... In het geval van GlenDronach vind ik dat spijtig, vooral omdat ze bekend zijn geworden voor hun first-fill sherry profiel, maar wel enigszins begrijpelijk. Je kunt zo'n gewijzigd profiel lekker vinden of niet, da's persoonlijk, maar ik zal ze er niet op afrekenen.
Anderzijds is er met deze fles echt een kwaliteitsissue. Het rubber, de bitterheid... zijn niet echt gewenst, maar de chemische hints van plastic zijn ronduit fout. Daar moet je dan een duidelijke score tegenover zetten.

Op een ander forum is opgemerkt dat deze batch in februari is aangekondigd in de UK, daar ook is besproken door enkele bloggers, maar vervolgens (nog) niet op de markt is gekomen. Sommige zien daarin een teken dat ze bij GlenDronach zelf ook vragen hebben. Voor de Duitse, Nederlands, Franse markt voldoet hij blijkbaar wel ;)



Dat kan. :hoedaf
0 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3980
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 28 Mei 2021, 00:18

Reichenbach schreef:
Johnson schreef:Ik heb het nieuws nu pas vernomen via een review van Ralfy.
...
Het vervolg op deze review:


Er wordt onder andere formeel bevestigd dat er op Glendronach chill-filtering wordt toegepast.

Vervolg op het vervolg:


De tip mbt de liefhebbers van Bunnahabhain en consorten is ook om acht op te slaan.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Geert, cask strength
Actief lid
Actief lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 Jun 2021, 22:51

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Geert, cask strength » 02 Jun 2021, 23:17

11 jaar geleden kon werd ik door een vriend getrakteerd op een Glendonach tasting bij de lokale slijter. Daar werden 6 releases geproefd en besproken waaronder de '71 en '72 van dat jaar. Ik herinner mij dat ik stapelverliefd werd op de '72, maar dat ik hem niet gekocht heb omdat ik 350 euro te veel vond.

Ik vind het heel spijtig te lezen dat de kwaliteit daalt, want het is een distilleerderij die mijn liefde voor whisky toch mee op gang heeft getrokken. Ik herinner mij nog de Cask in a Van tours waar je voor 60 euro zelf je fles kon vullen aan het vat dat in de tourbus zat.
7 x

Gebruikersavatar
cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1258
Lid geworden op: 29 Mei 2016, 18:58
Locatie: Noord Limburg

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 03 Jun 2021, 00:54

Zou inderdaad jammer zijn als kwaliteit verloren gaat.
In mijn geval diverse mooie ( jonge , dat wel ) single casks geproefd.
Was voor mij gewoonweg de blinde aanschaf waard ( waren zo tot de 100 Euro ).
Maar die jongens worden stilaan onbetaalbaar.
We blijven hopen :D
Groet Cor
0 x

Geert, cask strength
Actief lid
Actief lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 Jun 2021, 22:51

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Geert, cask strength » 04 Jun 2021, 22:35

Vandaag in Tasttoe whiskyshop geweest. Alle single casks van Glendronach van de jaren 80 en 90 waren opgekocht door een investeerder. Enkel de peated, Hielan en 12YO waren nog te koop.
1 x

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2757
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Daan » 05 Jun 2021, 09:56

Geert, cask strength schreef:Vandaag in Tasttoe whiskyshop geweest. Alle single casks van Glendronach van de jaren 80 en 90 waren opgekocht door een investeerder. Enkel de peated, Hielan en 12YO waren nog te koop.


:(
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13 Dec 2015, 05:35
Locatie: Peer

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 05 Jun 2021, 10:39

Geert, cask strength schreef:Vandaag in Tasttoe whiskyshop geweest. Alle single casks van Glendronach van de jaren 80 en 90 waren opgekocht door een investeerder. Enkel de peated, Hielan en 12YO waren nog te koop.


Amai! En tis niet dat ze daar goedkoop te vinden waren :o
0 x

Nikola
Senior
Senior
Berichten: 361
Lid geworden op: 24 Jul 2020, 09:44

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Nikola » 26 Jul 2021, 14:18

Veel plezier. :hoedaf


1 x

Toon
Senior
Senior
Berichten: 270
Lid geworden op: 26 Feb 2017, 13:24

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Toon » 26 Jul 2021, 14:24

MisterMonkeyDonkey schreef:
Geert, cask strength schreef:Vandaag in Tasttoe whiskyshop geweest. Alle single casks van Glendronach van de jaren 80 en 90 waren opgekocht door een investeerder. Enkel de peated, Hielan en 12YO waren nog te koop.


Amai! En tis niet dat ze daar goedkoop te vinden waren :o



Inderdaad , vond ze daar al duur geprijsd.
0 x

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 26 Jul 2021, 20:00

Nikola schreef:Veel plezier. :hoedaf


YouTube-filmpje

Nouja zeg! En ik mocht geen foto’s maken in de productieruimten :boos maar er lagen bananenschillen in diverse ruimtes dus ik gleed steeds uit en elke keer opende daarbij m’n camera en kwam ik steeds met m’n vinger op het scherm op t plekje waar je de foto maakt.. :shock:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

:bigsmile
8 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Nikola
Senior
Senior
Berichten: 361
Lid geworden op: 24 Jul 2020, 09:44

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Nikola » 26 Jul 2021, 20:25

Mooie foto's zeg. :hoedaf
Laatst gewijzigd door Nikola op 26 Jul 2021, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 26 Jul 2021, 20:33

Nikola schreef:
Cask1988 schreef:
Nikola schreef:Veel plezier. :hoedaf


YouTube-filmpje

Nouja zeg! En ik mocht geen foto’s maken in de productieruimten :boos maar er lagen bananenschillen in diverse ruimtes dus ik gleed steeds uit en elke keer opende daarbij m’n camera en kwam ik steeds met m’n vinger op het scherm op t plekje waar je de foto maakt..



Mooie foto's zeg. :hoedaf

Dankje! maar haal voor de leesbaarheid even de foto’s uit je quote :lol:
1 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten