Bowmore expressies en bottelingen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
green-hornet
Senior
Senior

Re: Bowmore expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor green-hornet » 29 Dec 2021, 21:48

cor0566 schreef:
cor0566 schreef:By the way :

Is er iemand die weet hoe de 21 Chateau Lagrange smaakt etc etc.
Ben normaliter niet zo van dergelijke wijnfinishes ( buiten Sherry / Port ).
Maar ben wel Bowmore Fan.
Ben simpelweg benieuwd naar jullie ervaringen met deze mijnheer.

Groet Cor

Echt Niemand :(

Ik heb de fles helaas nog dicht zitten.
0 x

Fat Bastard!
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 29 Dec 2021, 22:34

Hier ook nog dicht Cor, heb wel de 19yo open staan van drie jaar geleden.
1 x
Afbeelding

Cask1988
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 20 Jan 2022, 16:10

Dankzij de range share van roelof (Freezeroz) de Bowmore core range weer eens opnieuw onder de loep kunnen leggen. En wat wat het wederom, ja het wordt bijna saai, een eyeopener.

Om de 1 of andere rede is deze distillery volledig uit beeld geraakt. Mede veroorzaakt door het overmatige gebruik van kleurstof, stug doorgaan met koud filteren en overwegend op laag ABV bottelen. Dat kan niks opleveren toch? Nou ik heb er inmiddels wel achter dat de core range in ieder geval 4 whisky’s biedt waar ik héél blij van wordt!

De 10yo dark&intense was echt een verrassing. Op slechts 40% weet het een heel mooi beeld te scheppen van het Bowmore karakter in combi met sherry, voor een heel vriendelijke prijs.
De 15yo Darkest was een stap omhoog t.o.v. de bovenstaande. Meer complexiteit en meer rijke en volwassen smaken. Wederom nog erg goed betaalbaar.
De ‘normale’ 18yo die her en der nog te krijgen is vond ik fantastisch. Prachtige balans, rijpe, diepe sherry smaken, diverse kruiden en allerlei sensaties. Zonder twijfel 1 van de beste 18yo out there!
De 18yo Deep & Complex legt duidelijk meer de nadruk op zoet. Ipv ex bourbon en ex sherry is het nu px en oloroso vaten en dat proef je. De zoete rozijnen zijn overduidelijk aanwezig. Beide geven meer dan waar voor het geld. De nuance zit echt in persoonlijke smaak. Houd je van het zoete of heb je liever iets meer complexiteit.

Hoe dan ook, dit was weer een zeer succesvolle herontdekking :bigsmile Cosmetisch is Bowmore wellicht niet de meest ideale whisky in de ogen van ons snobs. Maar als ik zie wat je kan kopen voor een goede prijs en ik vergelijk dat met IB’s van Bowmore die al direct over de €200 gaan en nog ruim onder de 18yo zitten als ze ook maar iets van sherry hebben aangeraakt, dan durf ik wel te zeggen dat de Bowmore OB reeks een meer dan goed alternatief is en wellicht zelfs beter.
7 x
Afbeelding

HWF Thuisfestival SubForum

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor JvR » 20 Jan 2022, 16:31

Cask1988 schreef:Dankzij de range share van roelof (Freezeroz) de Bowmore core range weer eens opnieuw onder de loep kunnen leggen. En wat wat het wederom, ja het wordt bijna saai, een eyeopener.

Om de 1 of andere rede is deze distillery volledig uit beeld geraakt. Mede veroorzaakt door het overmatige gebruik van kleurstof, stug doorgaan met koud filteren en overwegend op laag ABV bottelen. Dat kan niks opleveren toch? Nou ik heb er inmiddels wel achter dat de core range in ieder geval 4 whisky’s biedt waar ik héél blij van wordt!

De 10yo dark&intense was echt een verrassing. Op slechts 40% weet het een heel mooi beeld te scheppen van het Bowmore karakter in combi met sherry, voor een heel vriendelijke prijs.
De 15yo Darkest was een stap omhoog t.o.v. de bovenstaande. Meer complexiteit en meer rijke en volwassen smaken. Wederom nog erg goed betaalbaar.
De ‘normale’ 18yo die her en der nog te krijgen is vond ik fantastisch. Prachtige balans, rijpe, diepe sherry smaken, diverse kruiden en allerlei sensaties. Zonder twijfel 1 van de beste 18yo out there!
De 18yo Deep & Complex legt duidelijk meer de nadruk op zoet. Ipv ex bourbon en ex sherry is het nu px en oloroso vaten en dat proef je. De zoete rozijnen zijn overduidelijk aanwezig. Beide geven meer dan waar voor het geld. De nuance zit echt in persoonlijke smaak. Houd je van het zoete of heb je liever iets meer complexiteit.

Hoe dan ook, dit was weer een zeer succesvolle herontdekking :bigsmile Cosmetisch is Bowmore wellicht niet de meest ideale whisky in de ogen van ons snobs. Maar als ik zie wat je kan kopen voor een goede prijs en ik vergelijk dat met IB’s van Bowmore die al direct over de €200 gaan en nog ruim onder de 18yo zitten als ze ook maar iets van sherry hebben aangeraakt, dan durf ik wel te zeggen dat de Bowmore OB reeks een meer dan goed alternatief is en wellicht zelfs beter.

Tja dan gaat het toch weer kriebelen. Volgens mij was jij ook enthouisast over de Mac-Talla bowmore, en daar heb ik ook zeker geen spijt van gehad!
1 x

Freezeroz
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 20 Jan 2022, 18:28

Cask1988 schreef:Dankzij de range share van roelof (Freezeroz) de Bowmore core range weer eens opnieuw onder de loep kunnen leggen. En wat wat het wederom, ja het wordt bijna saai, een eyeopener.

Om de 1 of andere rede is deze distillery volledig uit beeld geraakt. Mede.......//..............dan durf ik wel te zeggen dat de Bowmore OB reeks een meer dan goed alternatief is en wellicht zelfs beter.

Leuk verslag Arthur, ik kan me ook aardig in je woorden vinden. De 18Y D&C staat hier standaard in huis.
Voor mij persoonlijk toch ook 1 van de betere en interessantste Range Shares uit het rijtje.

Ps: Voor de liefhebbers, ik heb nog 2 setjes van de Bowmore Range Share in huis :hoedaf.
3 x

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor JvR » 20 Jan 2022, 18:48

Freezeroz schreef:
Cask1988 schreef:
Ps: Voor de liefhebbers, ik heb nog 2 setjes van de Bowmore Range Share in huis :hoedaf.

1 setje bedoel je :bigsmile :smullen
2 x

Freezeroz
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 20 Jan 2022, 18:56

JvR schreef:
Freezeroz schreef:
Cask1988 schreef:

1 setje bedoel je :bigsmile :smullen

Ik heb hem begrepen Jelmer :goedgedaan.
1 x

cor0566
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 20 Jan 2022, 22:20

Mooi om dit voorgaande te lezen ( Bowmore positief in het licht ). :bigsmile

Groet Cor.
1 x

SecondHandPants
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 23 Jan 2022, 15:00

Helemaal mee eens - ik vond die Bowmore share ook by far the meest succesvolle ontdekking van alle range shares - eigenlijk alle drams vond ik wel geslaagd. Profiel kende ik nog niet zo heel goed, maar alles wat ik heb geproefd is me goed bevallen. Heb even geen proefnotities bij de hand, maar was een zeer geslaagd experiment wat mij betreft. Thanks Freezeroz! :yes
4 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”