Bowmore expressies en bottelingen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Malinois
Senior
Senior

Re: Bowmore expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Malinois » 28 Jun 2017, 12:38

SirNagalot schreef:In de core range van Bowmore vind ik niet veel dat me aanspreekt. De Tempest-reeks was wel leuk, maar bij de onafhankelijke bottelingen zijn mijns inziens veel lekkerdere Bowmores te vinden, o.a. bij The Nectar of the Daily Drams en Anam n ah-Alba. Ook de Blackadder Raw Cask bottled for The Nectar kan mij zeker bekoren (vat 20065).

Ik ben het er ook mee eens dat IB Bowmore's veel beter zijn als de core range. Echter de Laimrig vind ik wel een goede dram, maar deze kan eigenlijk niet echt bij de core range gerekend worden aangezien het 4 versie's zijn met beperkte opgave..
0 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 12 Jul 2017, 11:18

Kan iemand mij vertellen waarom de Bowmore springtide zo duur moet zijn? Dit is toch een NAS? Hij is wel cask strenght, maar toch. Is ie het waard?
0 x
Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 12 Jul 2017, 11:26

Commercie + vatengebruik (oloroso sherry). Voor €125,- waarvoor hij verleden week in de aanbieding stond kan ik hem 'goed+' noemen (doch niet uitstekend), voor €200,- zou ik er met een boogje omheen lopen.
0 x
2 ∞ & →

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 12 Jul 2017, 20:59

Bedankt, dat wordt dus een grote boog. Er zijn zat Bowmore expressies die de moeite waard zijn voor veel minder.
0 x
Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 12 Jul 2017, 21:43

whisky4wood schreef:Bedankt, dat wordt dus een grote boog. Er zijn zat Bowmore expressies die de moeite waard zijn voor veel minder.

Nu weer in de aanbieding voor €129,99 bij whiskysite.nl
0 x
2 ∞ & →

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 13 Jul 2017, 14:09

Dank voor de tip, maar ook voor 129 euro zijn er whisky's die ik meer waardeer. Nogmaals dank. De site is er wel een om in de gaten te houden. Zo kwam ik aan een Glen Moray 25 yo voor een schappelijke prijs. Gr
0 x
Afbeelding

matthias01
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor matthias01 » 01 Aug 2017, 10:23

turfsmurf schreef:De beste OB Bowmore die ik heb geproefd is de Mashmen's selection uit 1999. Zeer, maar dan echt zeer fruitig. Maar die is helaas nergens meer te vinden behalve voor een leuke (ja, lachen) som op de veiling.

Hoewel ik OB Bowmores zelf best prima geschikt vind als daily drams, heb ik zelf een voorkeur voor de Bowmores van onafhankelijke bottelaars die in de tweede helft van de jaren 90 gestookt zijn. En dan op bourbon gerijpt. Die tonen het typische lichtgerookt licht fruitige Bowmorekarakter met hints van de bloemigheid waar ze berucht om zijn geweest in de jaren '80 zonder dat het overheerst.

Verder ben ik het met de beste man hierboven eens dat Bowmore Laimrig een prima sherried Bowmore is.

turfsmurf,

Er staan 2flessen Mashmen's bij aanbod moest je nog op zoek zijn naar deze fles.

groetjes

Matthias
0 x

mikegerards
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor mikegerards » 01 Aug 2017, 12:25

whisky4wood schreef:Kan iemand mij vertellen waarom de Bowmore springtide zo duur moet zijn? Dit is toch een NAS? Hij is wel cask strenght, maar toch. Is ie het waard?

waarom die link van NAS naar de prijs? Zegt NAS iets over de kwaliteit van een whisky? Menig NAS is beter dan whisky's met leeftijdaanduiding. Of hij zoveel waard is is een heel andere vraag. Op WB krijgt deze whisky bijna 90 pt (over 35 stemmen) wat geen verkeerde score is. Anders even een sample scoren om te oordelen voor je de fles koopt?! :)
0 x

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 02 Aug 2017, 23:03

mikegerards schreef:
whisky4wood schreef:Kan iemand mij vertellen waarom de Bowmore springtide zo duur moet zijn? Dit is toch een NAS? Hij is wel cask strenght, maar toch. Is ie het waard?

waarom die link van NAS naar de prijs? Zegt NAS iets over de kwaliteit van een whisky? Menig NAS is beter dan whisky's met leeftijdaanduiding. Of hij zoveel waard is is een heel andere vraag. Op WB krijgt deze whisky bijna 90 pt (over 35 stemmen) wat geen verkeerde score is. Anders even een sample scoren om te oordelen voor je de fles koopt?! :)

De vraag gaat erom dat er ook veel whisky van bowmore erg goed/lekker is en daarnaast goedkoper is. Het gaat hierbij niet om de geldelijke waarde van de fles, maar of je niet voor dat geld of minder andere whisky van bowmore kan kopen. Daarnaast vind ik dat je gelijk heb als het gaat om de smaak van whisky rondom NAS, maar ben ik van mening dat deze nooit meer hoeven te kosten dan een met leeftijd. Ook al zit er oude whisky in. Maar dit is slechts mijn mening en is niet bepalend.
0 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 02 Aug 2017, 23:30

whisky4wood schreef: Daarnaast vind ik dat je gelijk heb als het gaat om de smaak van whisky rondom NAS, maar ben ik van mening dat deze nooit meer hoeven te kosten dan een met leeftijd. Ook al zit er oude whisky in. Maar dit is slechts mijn mening en is niet bepalend.

Die redenering volg ik niet helemaal.

Bij NAS weet je veelal niet welke leeftijd er in zit. Sterker nog, veelal zullen er meerdere leeftijden in zitten. Ook kunnen verschillende batches verschillend samengesteld zijn qua leeftijd.

Als jij dan stelt dat een NAS nooit meer hoeft te kosten dan een fles met leeftijd, waar vergelijk je dan mee?
Vergelijk je in dit geval de Springtide met de 12y? Of de 18y? En waarom niet met een bepaalde IB botteling op CS van een bepaald jaar die een gelijke rating heeft.
Je weet immers de leeftijd van de NAS niet, tenzij hij wordt vrijgegeven zoals bij Bruichladdich of Compass Box.
2 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

mikegerards
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor mikegerards » 03 Aug 2017, 08:28

whisky4wood schreef:Daarnaast vind ik dat je gelijk heb als het gaat om de smaak van whisky rondom NAS, maar ben ik van mening dat deze nooit meer hoeven te kosten dan een met leeftijd. Ook al zit er oude whisky in. Maar dit is slechts mijn mening en is niet bepalend.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. De Devils cask III is een van de betere bowmores die ik heb gehad en ook een NAS en behoorlijk aan de prijs. Persoonlijk vind ik hem die prijs ook waard maar dat is mijn mening. Gelukkig kunnen we verschillende meningen hebben over topics anders was dit een saai forum :bigsmile
1 x

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 03 Aug 2017, 11:52

En daar ben ik het weer mee eens. Dit is geen saai forum. Meestal vergelijk ik alleen OB's met OB's, want als ik ook met IB's moet gaan vergelijken dan krijg ik het gevoel of ik mezelf helemaal in een jungle van whisky's begeef. Wat natuurlijk helemaal niet erg is, maar mijn portemonnee denkt daar anders over... Helaas!
1 x
Afbeelding

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 03 Aug 2017, 11:57

Trouwens wat betreft CS, daar ben ik het helemaal mee eens. Die heb ik liever dan BS, maar ik geloof dat dat een ander draadje is. Gr
0 x
Afbeelding

Yvesss88
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Yvesss88 » 30 Aug 2017, 19:34

Met dank aan Henri, heb ik van het weekend met wat vrienden de gelegenheid om deze te proeven. :dancing
Er zit ook een springtide tussen. :bigsmile

Iemand een suggestie welke volgorde aan te houden?

1. http://www.whiskybase.com/whisky/7561

2. http://www.whiskybase.com/whisky/38176

3. http://www.whiskybase.com/whisky/63775

4. http://www.whiskybase.com/whisky/53114

5. http://www.whiskybase.com/whisky/14602

6. http://www.whiskybase.com/whisky/55878

7. http://www.whiskybase.com/whisky/86591
0 x
Het begint met een W en de rest wisknie meer.....

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 30 Aug 2017, 21:50

Over het algemeen: Bourbon, Sherried, Peated, en dan op volgorde van %abv (laag > hoog). Zou ik doen :bigsmile .
0 x
2 ∞ & →

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”