Welke Islay?

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Wimster
Actief lid
Actief lid

Welke Islay?

Ongelezen berichtdoor Wimster » 23 Sep 2012, 19:48

beste liefhebbers, ik heb een klein dilemma. Ik wil graag weer eens een nieuwe fles kopen. het is alweer veel te lang geleden 8-)

maar zoals zovelen heb ik een beperkt budget. Ik ben een liefhebber van Islay whisky. Ik heb altijd een Ardbeg Ten in huis (misschien wel mijn all time favorite) maar een Bruichladdich mag ik ook erg waarderen. Even ervan uitgaande dat er nog een fles te krijgen is...wat zouden jullie nemen en waarom?

de Bruichladdich PC10

of

Ardbeg Galileo

ik ben erg benieuwd naar jullie keuze, op basis van persoonlijke smaak (daar valt immers niet over te twisten), maar misschien nog wel meer op basis van welke fles vind je meer bijzonder (daar valt wel over te twisten ;) )? Welke is het juweeltje en 'moet' in een bescheiden Islay collectie staan. Welke verdient de zetel in je whiskykast?

o, en misschien leuk om mee te nemen, welke is de beste investering? Van welke wil je er het liefst 2, één om te bewaren en één om te drinken?

ik heb de PC9 al, echter de serie zal ik nooit compleet krijgen dus dat is voor mij geen reden de PC10 te nemen. Maar hij lonkt wel...echter, ALS ik de Galileo nog op de kop kan tikken...tsja...die geeft me ook een vette knipoog...

Ben erg benieuwd, als niet expert, wat voor meningen hierover zijn. ik weet dat er op dit forum veel Islay liefhebbers zijn en over de genoemde flessen is ook al het een en ander gezegd...

groet en alvast dank voor jullie reacties!

Wim
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Welke Islay?

Ongelezen berichtdoor totalatool » 23 Sep 2012, 21:28

Wimster schreef:o, en misschien leuk om mee te nemen, welke is de beste investering? Van welke wil je er het liefst 2, één om te bewaren en één om te drinken?

Volgens mij kan er vrijwel niets tippen aan Ardbeg voor de investeringswaarde. Ik begrijp het niet altijd even goed, maar er zijn heel veel mensen die heel wat over hebben voor een gelimiteerde fles Ardbeg. Deze Galileo is echter niet zo gelimiteerd als de PC10, dus dan wordt het weer wat lastiger. Toch is volgens mij de Galileo "meer uitverkocht" dan de PC10 op dit moment.
Qua proefnotities kan ik je niet echt verder helpen. Ik heb alleen de Galileo recentelijk geproefd, en van de PC10 heb ik alleen een preview geproefd op Islay in mei. Van beide heb ik niets genoteerd, daar was de gelegenheid niet echt naar.
0 x
Afbeelding

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 24 Sep 2012, 15:59

Ik zou persoonlijk voor geen van beiden gaan, want vind ze nogal aan de prijs voor zulke jonge whiskies. En zou persoonlijk bij de instapmodellen uit Islay blijven. [Bruichladdich Waves, 10, The Peat Project of Islay Barley 2006 of Laphroaig 10 CS of Caol Ila CS, Lagvullin 16 etc.]

Mocht je nog Ardbeg Gallileo zoeken dan hebben ze hier blijkbaar nog voor 90E per fles: http://www.bestofwhisky.nl/default/ardbeg-galileo.html maar wel 1 per persoon.

Qua verzamenlwaarde weet ik niet in hoeverre je met 50.000 flessen bij de Galileo nog verzamelaars overhoudt die geen fles hebben weten te bemachtigen (als in aan wie je de fles zou kunnen slijten).
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 24 Sep 2012, 17:35

WhiteMonkey schreef:Mocht je nog Ardbeg Gallileo zoeken dan hebben ze hier blijkbaar nog voor 90E per fles: http://www.bestofwhisky.nl/default/ardbeg-galileo.html maar wel 1 per persoon.

Out of stock...
0 x
Afbeelding

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 24 Sep 2012, 17:49

totalatool schreef:Out of stock...

ja zo snel gaat het blijkbaar - mail met daarin de mededeling was om kwart over 3 ontvangen en 2 uur later reeds uitverkocht
0 x
Afbeelding

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 24 Sep 2012, 18:34

Wimster schreef:....
de Bruichladdich PC10

of

Ardbeg Galileo....

Ja, als ik dan toch moet kiezen - de Galileo! Als 'tie er nog is ;) Ik ben best wel 'n Ardbeg liefhebber, maar hou absoluut niet van dit soort opgedrongen flesjes! Worden we geflest....? :P

*****Latest news: SV scoort 'm 84pnt!!!!!***** zie hier
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Wimster
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Wimster » 24 Sep 2012, 19:14

dank voor de reacties tot nu toe!
worden we geflest...tuurlijk worden we dat, maar dat willen we toch ;)

ik schat de kans redelijk hoog in om nog een fles Galileo te kunnen bemachtigen en ik denk dat de keuze daarop gaat vallen, wat ook mijn eerste gevoel was.
maar meer meningen zijn welkom!

gr. Wim
0 x
Afbeelding

Wimster
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Wimster » 25 Sep 2012, 13:20

yes!!! :duimop

net bericht van mijn slijter en jawel, hij heeft nog een Galileo gevonden. die staat daar nog een paar daagjes te wachten.
Wie weet wordt de PC10 de volgende aankoop maar de Ardbeg is in ieder geval (bijna) binnen...

groet, Wim
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 25 Sep 2012, 15:30

Begrijp eerlijk gezegd niet helemaal dat als je niet een al te groot budget hebt, wel van whisky houdt en af en toe iets koopt, je dan voor een verzamelobject zou gaan (als de Galileo dat al zou zijn). Dan doe je er toch vooral alles aan om de het lekkerste te kopen wat er wel in je budget past om er vervolgens met volle teugen van te genieten? Of is kijken naar een dichte fles zo nu en dan meer je ding?
Zou als ik jou was eens een Lagavulin 12yo of 16yo proberen als Islay liefhebber. (ben ik zelf overigens minder hoor, dus advies kun je beter van anderen overnemen)
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 25 Sep 2012, 15:43

Een caol Ila cask strength dan met een bowmore 2002 van van wees.

evenveel als je Galileo, en je geniet er 2 keer meer van ;)
0 x
Afbeelding

Wimster
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Wimster » 25 Sep 2012, 18:56

Soundwave schreef:Begrijp eerlijk gezegd niet helemaal dat als je niet een al te groot budget hebt, wel van whisky houdt en af en toe iets koopt, je dan voor een verzamelobject zou gaan (als de Galileo dat al zou zijn). Dan doe je er toch vooral alles aan om de het lekkerste te kopen wat er wel in je budget past om er vervolgens met volle teugen van te genieten? Of is kijken naar een dichte fles zo nu en dan meer je ding?
Zou als ik jou was eens een Lagavulin 12yo of 16yo proberen als Islay liefhebber. (ben ik zelf overigens minder hoor, dus advies kun je beter van anderen overnemen)

ik heb een paar flessen staan die lekker open zijn en waar ik met enige regelmaat van geniet. en de Galileo is in zoverre een verzamelobject die uiteindelijk wel open gaat! ik vroeg me gewoon af wat de beste investering zou zijn maar niet omdat ik het als een investering zie. Ik koop af en toe een fles en dan vind ik het leuker om iets aparts te hebben. het hoeft van mij niet gelimiteerd te zijn, en 50K flessen noem ik alles behalve gelimiteerd...ook heb ik inderdaad geen oneindig budget maar ik heb ook niet de behoefte aan een verzameling van tientallen flessen (ja, ik ben een rare ;) )

Lagavullin 16 ken ik en is een heerlijke whisky, twee flessen van opgemaakt de laatste jaren en er komt zeker weer een derde. :duimop

dank voor je advies/mening!

groet, Wim
0 x
Afbeelding

jgorp
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jgorp » 28 Dec 2012, 23:36

Beste Whisky liefhebbers, ik ben zelf bekend met diverse whisky's uit diverse streken en ben een beetje gaan zoeken waar mijn buurman van houdt. Echter zoekt hij een whisky waarin duidelijk de rooksmaak in terug komt. Het gaat hem meer om de smaak dan als de geur van rooktonen. Ik liet hem de islay proeven van Laphroaig CQ maar daarin valt het tegen volgens hem. Het lijkt erop dat juist de zilt tonen en turfachtige jodium achtige whisky's juist de smaken onderling overheersen waarin ik juist het wel in proef. Het is uiteindelijk per persoon verschillend hoe je de smaak ondervindt. Ik denk persoonlijk dat hij moet kijken naar een higland whiksy bijvoorbeeld de Ardmore TC waarin juist de rokerige tonen meer naar voren komen wat juist de bedoeling is. Al met al wil ik graag met jullie delen wat jullie tips of iedieen zijn voor mijn buurman. Hij zit zelf te denken aan maximaal budget van 35euro.

Hopelijk dat ik op de juiste forum onderdeel terecht ben gekomen.

Greetzzz John
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 29 Dec 2012, 00:29

Hoi John, zoals je al zegt: iedereen proeft iets anders. En om het nog lastiger te maken: iedereen benoemt het ook nog weer anders :)

De Laphroaig Quartercask is een minder rokerige expressie van Laphroaig (een distillery die zoals je zegt ook uitblinkt in het jodium-achtige). Voor straight-up rook zou je inderdaad Ardmore kunnen proberen, maar de standaard expressie (Traditional Cask) is net als de Laphroaig QC op kleine vaatje gerijpt en heeft daardoor een complexere smaak met wat minder rook.

Voor vrij veel rook zonder al te veel bijsmaakjes zou ik Port Charlotte aanraden (Bijvoorbeeld The Peat Project of, iets duurder, de Port Charlotte 10yo), maar ook Caol Ila (de 12yo is een prima whisky met wat meer 'vuurtje op natte bosgrond' en wat minder 'kampvuur op het strand').
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 29 Dec 2012, 00:44

Matti schreef:Hoi John, zoals je al zegt: iedereen proeft iets anders. En om het nog lastiger te maken: iedereen benoemt het ook nog weer anders

De ene rook is de andere niet. Inderdaad wat bedoelt hij precies ?
Kijk eens hier Index van aroma's en smaken in Whisky en dan in het bijzonder in: Fenolen: Medicinaal, turfachtig en rokerig: Peat (turf) en Whisky met (bus)kruit, zwavel, rubber, etc. lekker of niet en nog zo een paar van die onderwerpen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

jgorp
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jgorp » 30 Dec 2012, 02:04

Bedankt voor alle reacties whiskyliefhebbers. Ik dacht inderdaad al aan de Ardmore TC en de Port Charlotte The Peat Project. Ik laat hem deze 2 bottles wel proeven en benieuwd naar wat hij er van vindt. Ik moet overigens zeggen dat The Peat Project een hele lekker whisky is, lekker veel turf etc voor de liefhebbers onder ons. TC van Ardmore vindt ik ook zeker niet slecht. Ik laat het jullie nog weten wat de bevindingen zijn. Nogmaal bedankt voor de tips!!!!!

Greetzzz John

:schotland :lekker :schotland
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”