Finlaggan Islay Single malt: onbestaande distilleerderij...?

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Finlaggan Islay Single malt: onbestaande distilleerderij...?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Nov 2009, 21:43

Finlaggan Islay Single Malt Whisky.

Huh? Een 9e distileerderij op Islay? Nee... dat niet. Maar... Single malt van Islay: Finlaggan. Wat is dat dan? Men wist me te vertellen dat het afkomstig is van een van de distilleerderijen van Islay. Welke dan? Ja meneer... ook wij weten dat niet!. Jaja... wazig... Even Google'n dan:

The pictures have no relation with the Finlaggan distillery. Anyway, the Finlaggan distillery does not exist. The whisky marketed under this name is named after the residence of the Lord of the Isles.

Finlaggan is one of the best kept secrets on the Isle of Islay. The distillery who produces this whisky is very discreet about it. The character of this exceptional whisky reminds those of the distillery Lagavulin.
The Finlaggan castle (in ruines now) was the residence of the "Lord of the Isles", who dominated Scotland in those times.

Here is something I found on a forum on the web about Finlaggan:

My "correspondent" warned me that the truth behind this mystery might be a disappointment. Here it comes: The man who set up in business to "produce" Finlaggan whisky (also sold as Ileach whisky) was formerly employed by one of the Islay distilleries. He purchases production from WHICHEVER of the Islay distilleries offers the best deal at the time of the purchase. This means that subsequent bottles sometimes do not always contain the same whisky as a previous bottling (since it is sold as a single malt, they are not blended together) !

However, most Finlaggan does come from Coal Ila and Lagavulin, but also sometimes from Laphroaig...
So, this confirms the different tastes from different expert panels and explains why it is such a secret in the whisky industry. It is indeed a disappointment in a way that Finlaggan seems to be a pure commercial product. The result is a good single malt at a low price... The problem is that you will never know for sure which single malt is in your bottle."

Now, the reply:

Finlaggan Old Reserve comes from one Distillery and one Distillery only. It is a completely consistent product. The only thing that changes is the date of distillation from year to year and the palate of those who taste it.

Bron: Whisky-Distilleries.info

Van Zuylen schrijft zonder twijfel: "...ook afkomstig van de Lagavulin distilleerderij", maar ook "Finlaggan Islay Single Malt is een malt afkomstig van een Islay distilleerderij, waar de naam geheim van wordt gehouden."

Ik heb vanmiddag een expressie van deze Finlaggan geproefd en mij deed het denken aan een zachte, lichte Ardbeg. In ieder geval lekker en je hebt dus een goede Islay Single Malt voor een erg mooie prijs!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 653
Lid geworden op: 30 Sep 2009, 11:18
Locatie: Den Bosch

Re: Finlaggan Islay Single malt: onbestaande distilleerderij...?

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 22 Nov 2009, 21:52

0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Finlaggan Islay Single malt: onbestaande distilleerderij...?

Ongelezen berichtdoor Piet » 23 Nov 2009, 00:21

De Glencallum hadden we al ontmaskerd, zie de link.

Van Lismore staat er ook van alles op het Internet, inclusief The Lismore, Scottish Licensed Trade News: Malt Whisky Bar of the Year 2005.
....They are taking someone else’s product and bottling it under the Lismore name.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
gadeweerd
Senior
Senior
Berichten: 360
Lid geworden op: 25 Aug 2009, 20:25
Locatie: Alkmaar

Re: Finlaggan Islay Single malt: onbestaande distilleerderij...?

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 23 Nov 2009, 18:32

Finlaggan old reserve is een heerlijke expressieve jonge Islay (en volgend mij van Lagavulin). Andere uitvoeringen van de finlaggan vind ik iets minder...
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver
Berichten: 882
Lid geworden op: 17 Aug 2009, 09:05
Locatie: Like A Rolling Stone ...
Contact:

Re: Finlaggan Islay Single malt: onbestaande distilleerderij...?

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 26 Nov 2009, 19:53

Voor meer informatie over Finlaggan, zie pag 24 van The Legend of Laphroaig.
Het merk is een jonge Laggers,

Cheers,
MacOffringa
0 x

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Finlaggan Islay Single malt: onbestaande distilleerderij...?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 26 Nov 2009, 20:38

macoffringa schreef:Voor meer informatie over Finlaggan, zie pag 24 van The Legend of Laphroaig.
Het merk is een jonge Laggers

Via Levenswater.nl kwam ik erachter (in een post van Hans himself) dat dit een Lagavulin is :-) Dacht eerst dat dit een Laphroaig zou zijn door de connectie met het boek...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Finlaggan Islay Single malt: onbestaande distilleerderij

Ongelezen berichtdoor JayDie » 30 Mei 2010, 21:39

Ralfy heeft hem nu gereviewd (Old Reserve) in twee delen: Thuis en op locatie. Hij zegt op locatie:
Ralfy schreef:the personality of Lagavulin, the character of Caol Ila and some softness of Bunnahabhain
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Finlaggan Islay Single malt: onbestaande distilleerderij

Ongelezen berichtdoor JayDie » 08 Jun 2010, 08:28

Uit: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
H2ObanP schreef:Een Finlaggan old reserve (is voor zover mijn kennis rijkt een Caol Ila van ca 9yo)

Zoals hier te lezen is, denkt men dat het een Lagavulin is... Waar komt jouw kennis vandaan? Ik heb geen idee wat het is, Ralfy (zie post eerder) vind er vanalles in :lol:
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
H2ObanP
Actief lid
Actief lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 Jun 2010, 11:15

Re: Finlaggan Islay Single malt: onbestaande distilleerderij

Ongelezen berichtdoor H2ObanP » 08 Jun 2010, 15:26

Finlaggan Old Reserve is danwel van Caol Ila of Lagavulin en heel soms van Laphroaig. Het zijn wat jongere whisky's (meestal jaar of 8/9) van deze distillery's. Het is een puur commercieel product uitgebracht door een man die voorheen een vooraanstaande medewerker was op een van Islay's distillery's. Bottler is de Vintage Malt whisky company en brengt goede Islay whisky's onder de naam Finlaggan uit voor een betaalbare prijs. Omdat niet altijd dezelfde whisky in één range van bottles zit (er zitten echter geen blends tussen) blijft het geheim goed bewaard wie nou eigenlijk de juiste leverancier is.
De fles die ik nu open heb is uit 2008 en heb ik op Islay gekocht. Uit betrouwbare bron, van het verblijf waar we overnachten, heb ik vernomen dat een deel van de 2008 bottelings van Caol Ila zijn en zo smaakt ie ook. Erg lekker en voor 25,5 pond een prima whisky. Vriend van me heeft een fles van vorig jaar en die smaakt iets meer peated, zou dus zomaar een Lagavulin kunnen zijn, maar net geen Laphroaig.
Zo blijft het dus gissen ofschoon men denkt dat het meestal Lagavulin is die levert. Maar het is zeker geen apart gestookte whisky of distillery. Finlaggan, is slechts de naam van het kasteel van de Lord of the Isles.
0 x
For once in my live, i had the pleasure to own and drink a bottle of 30yo Macallan. I never dra(u)nk a better whisky since.

Gebruikersavatar
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Apr 2010, 17:58

Re: Finlaggan Islay Single malt: onbestaande distilleerderij

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 08 Jun 2010, 20:07

Morgen normaal een fles Finlaggan Old Reserve aanschaffen, maar ik heb nog een vraag.
In de winkel waar ik die zou willen kopen hebben ze ook The Ileach.
Wat is volgens jullie de betere?
En zijn die 2, buiten het feit dat het islay-whisky's zijn, verwant op de één of andere manier?
Bedankt!
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Gebruikersavatar
H2ObanP
Actief lid
Actief lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 Jun 2010, 11:15

Re: Finlaggan Islay Single malt: onbestaande distilleerderij

Ongelezen berichtdoor H2ObanP » 08 Jun 2010, 20:26

The man who set up in business to "produce" Finlaggan whisky (also sold as Ileach whisky)


Stuk tekst uit een omschrijving van de 'Finlaggan'. Zijn dezelfde whisky's. Idd. the old reserve kopen, is verreweg het lekkerst.
Althans dat vind ik.
0 x
For once in my live, i had the pleasure to own and drink a bottle of 30yo Macallan. I never dra(u)nk a better whisky since.

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Finlaggan Islay Single malt: onbestaande distilleerderij

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 08 Jun 2010, 20:29

Daar is al een topic over geschreven als ik mij niet vergis.

viewtopic.php?f=9&t=550&p=4083&hilit=ileach#p4083
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
H2ObanP
Actief lid
Actief lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 Jun 2010, 11:15

Re: Finlaggan Islay Single malt: onbestaande distilleerderij

Ongelezen berichtdoor H2ObanP » 08 Jun 2010, 20:41

johan brugge schreef:Daar is al een topic over geschreven als ik mij niet vergis.

viewtopic.php?f=9&t=550&p=4083&hilit=ileach#p4083


Je vergist je niet want daar heb jezelf in gepost. ;)
0 x
For once in my live, i had the pleasure to own and drink a bottle of 30yo Macallan. I never dra(u)nk a better whisky since.

Gebruikersavatar
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Apr 2010, 17:58

Re: Finlaggan Islay Single malt: onbestaande distilleerderij

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 08 Jun 2010, 20:47

ah excuseer!
Bedankt voor het snelle antwoord!
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Jim Beam
Actief lid
Actief lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 16 Feb 2010, 11:06

Re: Finlaggan Islay Single malt: onbestaande distilleerderij

Ongelezen berichtdoor Jim Beam » 08 Jun 2010, 20:54

Lagavulin! schreef:Wat is volgens jullie de betere?


Ik heb de Finlaggan nooit gedronken, maar heb een fles van the Ileach (CS) staan. Die viel mij een beetje tegen: best goede whisky, maar een stuk minder dan de meeste 'standaard' Islays. Zie ook ralfystuff op youtube, Ralfy heeft hem net gereviewd en die was er ook niet zo stuk van. Hij heeft ook de Finlaggan gereviewd en die vond hij wel erg goed. Kortom: ga voor de Finlaggan (of koop een fles Laphroaig :D )
0 x
Fortune! if thou'll but gie me still
Hale breeks, a scone, an' whisky gill,
An' rowth o' rhyme to rave at will,
Take a' the rest,
An' deal't about as thy blind skill
Directs thee best.


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten