Tamdhu expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Piet
Moderator
Moderator

Tamdhu expressies

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Apr 2012, 15:52

Ik zie dat we deze nog niet hebben.
Niet echt gesloten geweest maar wel in de mottenballen gezeten.

Speyside's Tamdhu distillery to reopen

Speyside distillery Tamdhu is set to reopen and relaunch its malt whisky after it was bought from the Edrington Group by Ian Macleod Distillers last year.

The distillery’s new owners have drafted in design company Good to create a new, modern identity for the distillery and its malt whisky, which is to relaunch next year.

Tamdhu, whose name in Gaelic means “the little dark hill”, opened in 1897 and was mothballed by Edrington in 2010.

Good co-director Chris Lumsden said: “Tamdhu was one of the first Speyside distilleries. It was founded by a consortium of leading local business entrepreneurs who put a lot of money into building what, at the time, was a cutting-edge facility.

“It was a highly ambitious venture to produce the finest whisky they possibly could using every modern technique available to them. It’s that spirit of entrepreneurialism and innovation that we want to reflect in the new brand image.”

Co-director Keith Forbes added: “The chance to work on a brand of Tamdhu’s quality and provenance, but with pretty much a clean slate, doesn’t happen very often.

“It’s a huge responsibility but we are relishing the challenge and are looking forward to the journey of building what we know will be an outstanding premium global brand.”
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Tamdhu expressies

Ongelezen berichtdoor semtex » 10 Apr 2012, 14:01

Ik vind Tamdhu zo één van die onderschatte distilleerderijen.
Zeker bij de oude(re) Tamdhus vind je nog zeer mooie dingen die - niet geheel onbelangrijk - best nog betaalbaar zijn ook.

Ik heb zelf zo'n 15 a 20-tal Tamdhus in de kast staan.
Juweeltjes zijn voor mij ondermeer:
Tamdhu 1958/2004 (40.8%, JWWW Prenzlow Collection, C#1622)
Tamdhu 1968/2007 (40.5%, DT Rare Auld) voor 140 euro een koopje !
Tamdhu 1969/2004 (40.2% DT Peerless) voor ook zowat 140 euro
Tamdhu 1973/2007 (40.2 Lonach) voor 110 euro gekocht.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Apr 2012, 16:12

semtex schreef:Ik vind Tamdhu zo één van die onderschatte distilleerderijen.

Als indicatie. Bij Serge is dit een "Premier Cru Classé".

Zeker tussen de oude (inderdaad > 25jaar) bottelingen zitten inderdaad mooie expressies tegen, zoals je al aangaf interessante prijzen. Staat ook op mijn attentie-lijst ;)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 10 Apr 2012, 18:11

Ik heb er nog maar een stuk of twee geproefd, maar die waren toch mijn ding niet. Veel te veel sherry naar mijn gedacht.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 10 Apr 2012, 18:34

Nou, de whiskies hoeven voor mij ook niet zo erg sherry-zoet te zijn, maar de Tamdhu's die ik heb én heb geproefd, bevielen me prima!
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 10 Apr 2012, 22:13

johan brugge schreef:Ik heb er nog maar een stuk of twee geproefd, maar die waren toch mijn ding niet. Veel te veel sherry naar mijn gedacht.

Misschien eens Tamdhu op ex-bourbon casks proeven ? ;)
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 11 Apr 2012, 00:07

Da's een gedacht, sè. Wat zou je aanraden?
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Miss_Jline
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Miss_Jline » 11 Apr 2012, 07:26

The Ultimate heeft ook een Tamdhu gebotteld.

Tamdhu 2004 60,2%
Distilled: 29/06/04
Bottled: 08/03/11
Cask no: 5440

Welliswaar een jonge (6yr) maar wij vinden hem erg lekker. En ondanks zijn jonge leeftijd en hoge alcoholpercentage, vinden wij hem niet scherp, al zijn wij wel fan van cask strenght.....

Deze Ultimate Tamdhu werd ook geschonken tijdens de eerste whiskycruise van Zeewijck als ik me goed herinner.
Wij waren niet op cruise, maar mijn man ging een andere fles ophalen bij Zeewijck.
Esther kwam toen met deze fles op de proppen en zo kwam de eerste fles in ons bezit.
Later hebben we er nog een aantal gekocht, want... lekker en betaalbaar, willen we best een paar flesjes van op voorraad.

Daarnaast is de laatste clubbotteling van KCWS ((jubileumbotteling) ook een Thamdhu en die hebben we uiteraard ook in de kast staan. Ook erg lekker! (Goh was al duidelijk dat ik wel van sherried whisky's hou? :bigsmile )

Dit is een 20 jarige Tamdhu, caskstrenght (53,5%)
In totaal waren er 177 flessen en er zijn er nog enkelen over.
Voor de liefhebbers is er meer (bestel)info te vinden op www.kcws.nl

Greetz,
Jacqueline
0 x

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 11 Apr 2012, 08:54

johan brugge schreef:Da's een gedacht, sè. Wat zou je aanraden?

om eens tot in Rotselaar te komen ;)
0 x

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 12 Apr 2012, 12:11

allen,

Tamdhu uit vat 5440 heb ik ook staan, tijdens een botleshare kwam een andere Tamdhu op tafel, de 5442, dit was voor ons een uitgelezen moment om het verschil van kwaliteit en het effect van vaten te vergelijken, geproefd cs naast elkaar, daarna met water, en natuurlijk hebben we daarna in nieuwe glazen beide geblend en een vatted Tamdhu cs geproefd....was niet verkeerd, maar de 42 apart won het omdat het, aangezien het abv wat lager lag en daardoor net wat "ronder" was, de vatting was ook heel lekker, het beste van 2 goede flessen Tamdhu.... :lekker
pascal
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 12 Apr 2012, 21:14

pim schreef:allen,

Tamdhu uit vat 5440 heb ik ook staan, tijdens een botleshare kwam een andere Tamdhu op tafel, de 5442, dit was voor ons een uitgelezen moment om het verschil van kwaliteit en het effect van vaten te vergelijken, geproefd cs naast elkaar, daarna met water, en natuurlijk hebben we daarna in nieuwe glazen beide geblend en een vatted Tamdhu cs geproefd....was niet verkeerd, maar de 42 apart won het omdat het, aangezien het abv wat lager lag en daardoor net wat "ronder" was, de vatting was ook heel lekker, het beste van 2 goede flessen Tamdhu.... :lekker
pascal

Ik heb ook nog 'n Tamdhu 2004 - vW - cask # 5439 - 52.9% en die is ook erg lekker!
Als je zoekt, zijn er wel degelijk goeie Tamdhu's ;)
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 09 Aug 2012, 20:30

Ik ben ook heel tevreden over de enige Tamdhu in mijn bezit:
http://www.whiskybase.com/images/whiskies/19400.jpg

De geur, de smaak, de afdronk: Fruit!
0 x
Afbeelding

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 28 Aug 2012, 18:26

Van " The Ten" is nummer 8 een Tamdhu first fill sherry en best betaalbaar ook. De laatste van The Ultimate heb ik ingeschonken gehad van Jan Beek en het was zalig. Vrij jong, maar dat zou je niet denken. Vorig jaar kreeg. Elke kamer een Tamdhu van Maltstock, maar die op onze kamer was, verdween om de een if andere duistere reden zondar. Dat wij het aanraakte. Wij waren bezig met eigen meegebrachte whiskies, en op de laatste dag was onze Tamdhu weg. Niet. Geproefd dus.

Gr,

Jock
0 x

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 04 Mei 2013, 11:19

* geeft topic even een rotschop *

De nieuwe Tamdhu komt er nu toch echt aan en het volgende is er al over bekend (zie ook deze thread op whisky^3):
- voorlopig alleen een 10-jarige expressie.
- 40%, chill-filtered, geen E-meuk.
- alleen sherryvaten.

De laatste Tamdhu releases van van Wees vond ik toch erg interessant. Dat waren allemaal first-fill sherryvaten vanaf 2004. Als dat een voorbode is voor de nieuwe reeks zal het met de smaak wel goed komen. Alleen wel apart dat ze er niet voor hebben gekozen om voor non-chillfiltered en 46% te gaan, zoals de trend lijkt (leek?) te zijn. Het wordt dus nog even afwachten hoe de smaak overeind blijft op 40%.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 04 Mei 2013, 12:54

turfsmurf schreef:De nieuwe Tamdhu komt er nu toch echt aan en het volgende is er al over bekend...

Ziet er wel mooi uit, maar jammer dat het de richtprijs blijkbaar het niveau van de Glengoyne 10 is (die volgens mij rond de 35-40E in NL aangeboden wordt) en niet rond de oude prijs van Tamdhu zit. Maar als hetzelfde bedrijf als bij Glengoyne er bij achter zit hoop ik op een betaalbare Cask Strenght editie.
0 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”