Talisker expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Gebruikersavatar
WhiskyLiam
Senior
Senior
Berichten: 434
Lid geworden op: 23 Mar 2014, 15:01

Re: Talisker expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 07 Aug 2016, 14:07

Wie kan mij voorzien van de volgende informatie.

Ik ben op zoek naar een goede whisky uit mijn geboortejaar, nl. 1984. Nu heb ik de Talisker 30 op het oog. Maarrrrr, de informatie omtrent verschillende bottelingen is nogal onduidelijk. De 2013 botteling is b.v. gedistilleerd in 1982. Maar ik kan nergens vinden of de 2014 botteling wel in 1984 is gebotteld of dat ik dan wellicht voor de 2015 botteling moet kiezen. Zijn er toevallig mensen die er meer van weten?
0 x

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: Talisker expressies

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 07 Aug 2016, 21:00

Hoe weet je dat de 2013-botteling uit 1982 komt? Wellicht dat je langs die weg ook kunt checken of er 30 yo's in 1984 gedistilleerd zijn.

Ik zou echter vermoeden dat de 30 geen single cask is en dat daarmee niet alle in de drank aanwezige whisky in hetzelfde jaar gedistilleerd hoeft te zijn. Maar wellicht zijn er mensen die meer specifieke kennis hebben.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
WhiskyLiam
Senior
Senior
Berichten: 434
Lid geworden op: 23 Mar 2014, 15:01

Re: Talisker expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 08 Aug 2016, 15:16

Ik heb van drankdozijn een code gekregen welke op de box te vinden is maar die geeft ook alleen jaar/maand etc. van bottelen aan.

Overigens vond ik 1982/2013 toevallig op een website vermeld, bij verder zoeken helaas geen andere aangetroffen. Wellicht zijn er andere 30 jaar oude whiskies die de moeite waard zijn. De bedoeling is om samen met een vriend een fles te kopen (hij is 1 dag na mij geboren) en deze te bewaren tot we 50 zijn.
0 x

Gebruikersavatar
Dram The Man
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 652
Lid geworden op: 05 Okt 2013, 20:42

Re: Talisker expressies

Ongelezen berichtdoor Dram The Man » 08 Aug 2016, 15:25

Deze Caol ila (1984 30y) is een absolute aanrader!
0 x
Dram The Man @ Whiskybase
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.

Gebruikersavatar
brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 688
Lid geworden op: 02 Nov 2015, 11:32
Locatie: West vlaanderen

Re: Talisker expressies

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 08 Aug 2016, 16:37

Dram The Man schreef:Deze Caol ila (1984 30y) is een absolute aanrader!


volledig mee eens heb hem een maandje geleden gekocht bij crombe voor 262 belackelijk lekkere caol ila :o
1 x

Gebruikersavatar
WhiskyLiam
Senior
Senior
Berichten: 434
Lid geworden op: 23 Mar 2014, 15:01

Re: Talisker expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 11 Sep 2016, 00:05

De Port Ruighe kan me vooralsnog bepaald niet bekoren. Ik kan de invloed van port op geen enkele manier ontdekken, misschien een heel klein beetje in de neus maar de smaak echt 0,0. Ook met wat water geen verbetering. Jammer!
0 x

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: Talisker expressies

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 11 Sep 2016, 18:27

WhiskyLiam schreef:De Port Ruighe kan me vooralsnog bepaald niet bekoren. Ik kan de invloed van port op geen enkele manier ontdekken, misschien een heel klein beetje in de neus maar de smaak echt 0,0. Ook met wat water geen verbetering. Jammer!


Hoe lang heb je hem in het glas gelaten? Ik kan me nl. herinneren dat hij wat tijd nodig heeft. Hij rook in het begin nogal erg jong. Daarna is er een duidelijkere aanwezigheid van fruitigheid. Toch vond ik hem verder wat dun en (te) zurig.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 849
Lid geworden op: 08 Apr 2015, 10:39

Re: Talisker expressies

Ongelezen berichtdoor RvdB » 11 Sep 2016, 18:39

Het typische rood fruit van port haalde ik er juist wel uit bij de Port Ruighe. Tis geen dijk van een whisky, maar als daily dram bv best te pruimen.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
WhiskyLiam
Senior
Senior
Berichten: 434
Lid geworden op: 23 Mar 2014, 15:01

Re: Talisker expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 11 Sep 2016, 23:07

caskstrength schreef:Hoe lang heb je hem in het glas gelaten? Ik kan me nl. herinneren dat hij wat tijd nodig heeft. Hij rook in het begin nogal erg jong. Daarna is er een duidelijkere aanwezigheid van fruitigheid. Toch vond ik hem verder wat dun en (te) zurig.

Minuutje of 10 denk ik. Volgende keer half uurtje laten staan?
0 x

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: Talisker expressies

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 11 Sep 2016, 23:15

Zou ik wel doen. Wellicht heb je tijdens het drinken (ik neem aan dat hij niet heel snel op was) ook al een kleine evolutie gemerkt. Eigenlijk doet tijd meestal wonderen als het op whisky aankomt ;)
2 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
WhiskyLiam
Senior
Senior
Berichten: 434
Lid geworden op: 23 Mar 2014, 15:01

Re: Talisker expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 17 Sep 2016, 23:55

caskstrength schreef:Zou ik wel doen. Wellicht heb je tijdens het drinken (ik neem aan dat hij niet heel snel op was) ook al een kleine evolutie gemerkt. Eigenlijk doet tijd meestal wonderen als het op whisky aankomt ;)

Zeker 45 minuten in het glas gehad terwijl ik genoot van een andere dram, moet zeggen dat je tip helpt, ik haal de zoete rode vruchten van de port er nu wat beter uit, al blijft de invloed nihiel. Denk niet dat ik deze nog een keer zal aanschaffen.
0 x

Gebruikersavatar
Tonny
Senior
Senior
Berichten: 426
Lid geworden op: 05 Aug 2012, 14:55
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Talisker expressies

Ongelezen berichtdoor Tonny » 18 Sep 2016, 09:55

WhiskyLiam schreef:
caskstrength schreef:Zou ik wel doen. Wellicht heb je tijdens het drinken (ik neem aan dat hij niet heel snel op was) ook al een kleine evolutie gemerkt. Eigenlijk doet tijd meestal wonderen als het op whisky aankomt ;)

Zeker 45 minuten in het glas gehad terwijl ik genoot van een andere dram, moet zeggen dat je tip helpt, ik haal de zoete rode vruchten van de port er nu wat beter uit, al blijft de invloed nihiel. Denk niet dat ik deze nog een keer zal aanschaffen.


Ik denk dat de andere dram wel eens een grotere invloed op jouw smaak van de Port Ruighe zou kunnen hebben dan dat hij open in het glas staat.
0 x
Afbeelding

yambox
Actief lid
Actief lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 20 Sep 2016, 22:32
Locatie: Wetteren, België

Re: Talisker expressies

Ongelezen berichtdoor yambox » 22 Sep 2016, 20:06

Ik ben vorig jaar langsgeweest bij Talisker en heb deze meegebracht zonder te proeven (kon niet geproefd worden in de shop) : https://www.whiskybase.com/whisky/83439/talisker-limited-edition
Ze staat nog ongeopend in mijn kast en heb voorlopig nog geen plannen om ze open te doen wegens teveel flessen open staan.
Iemand enige idee hoe de geur/ smaak zich verhoudt tot talisker 10 of Skye ?
0 x
SGP 546 - that's the way I like it ...

yambox
Actief lid
Actief lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 20 Sep 2016, 22:32
Locatie: Wetteren, België

Re: Talisker expressies

Ongelezen berichtdoor yambox » 19 Okt 2016, 16:08

yambox schreef:Ik ben vorig jaar langsgeweest bij Talisker en heb deze meegebracht zonder te proeven (kon niet geproefd worden in de shop) : https://www.whiskybase.com/whisky/83439/talisker-limited-edition
Ze staat nog ongeopend in mijn kast en heb voorlopig nog geen plannen om ze open te doen wegens teveel flessen open staan.
Iemand enige idee hoe de geur/ smaak zich verhoudt tot talisker 10 of Skye ?


Niemand ? Ik zal ze dus toch moeten openen en zelf proeven ... :bigsmile
1 x
SGP 546 - that's the way I like it ...

Dr.rick
Actief lid
Actief lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 Apr 2016, 18:04

Re: Talisker expressies

Ongelezen berichtdoor Dr.rick » 27 Okt 2016, 12:22

Tonny schreef:
WhiskyLiam schreef:
caskstrength schreef:Zou ik wel doen. Wellicht heb je tijdens het drinken (ik neem aan dat hij niet heel snel op was) ook al een kleine evolutie gemerkt. Eigenlijk doet tijd meestal wonderen als het op whisky aankomt ;)

Zeker 45 minuten in het glas gehad terwijl ik genoot van een andere dram, moet zeggen dat je tip helpt, ik haal de zoete rode vruchten van de port er nu wat beter uit, al blijft de invloed nihiel. Denk niet dat ik deze nog een keer zal aanschaffen.


Ik denk dat de andere dram wel eens een grotere invloed op jouw smaak van de Port Ruighe zou kunnen hebben dan dat hij open in het glas staat.

Dan zou je voor de grap eens een brodir moeten proberen van laphroaig. Misschien dat die qua port wel in de smaak valt! Vond de port ruighe al top en toen kwam de brodir om de hoek...
0 x


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast