Edradour expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Lakerfield
Senior
Senior

Re: Edradour expressies

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 12 Mei 2020, 19:38

Ardking schreef:
Daan schreef:
Ardking schreef:Cask 30....... En door :domdom :P

Het is inderdaad wel een beetje overkill aan het worden dit. Ook allemaal hetzelfde helaas (9-11yo).

Zou écht interessant worden als het een keer 16-20yo cs waren van Edradour in de Ultimate serie. Daar ben ik wel benieuwd naar.

Geef ze eens ongelijk, nu de hype er is flink cashen, waarom dan wachten, easy money!
Maar ben het zeker met je eens, wat als deze nog eens 5- 6 jaar blijft liggen

Ik snap ook niet zo goed waarom het echt binnen de kortste keren is uitverkocht. Het is niet zo dat die vaten zo zeldzaam zijn. Maar ook deze hype zal afnemen, dat zag je vorig jaar al vrij snel met die donkere Signatory flessen toen daar opeens wel heel veel vaten van op de markt kwamen. Goed spul hoor, ben er fan van maar het is geen wonderspul. Ook lachwekkend die secundaire prijzen op de Van Wees flessen.. :gnif
1 x
Afbeelding

sch@ker
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 12 Mei 2020, 19:58

......en voor de liefhebber vaatje 23, 12 jaar: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... adour-2008
holluuh :bigsmile
2 x

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 12 Mei 2020, 20:08

Lakerfield schreef:We zien sowieso relatief weinig 'volwassen' Edradours helaas. Het is een krachtig distillaat wat het al goed doet op jonge leeftijd, maar inderdaad, een 18-jarige op sherry zou mij wel bekoren.

Ik denk dat ie misschien juist wat meer complex zou kunnen worden. Niet persé sterker. Ja, als je hem 18 jaar lang op een superactief 1st fill sherryvat legt wel natuurlijk.. Maar als ze goede vaten kiezen kan het wel echt wat bijzonders worden denk ik!
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 12 Mei 2020, 20:40

Only eighteen casks are produced each week
Als ze er aan de andere kant sneller het warenhuis uitrollen zal er niet veel oud spul over blijven. En geef ze eens ongelijk; nu loopt het als een trein, je weet niet hoe de markt er over vijf jaar uit ziet.
0 x

Lakerfield
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 12 Mei 2020, 21:13

Daan schreef:
Lakerfield schreef:We zien sowieso relatief weinig 'volwassen' Edradours helaas. Het is een krachtig distillaat wat het al goed doet op jonge leeftijd, maar inderdaad, een 18-jarige op sherry zou mij wel bekoren.

Ik denk dat ie misschien juist wat meer complex zou kunnen worden. Niet persé sterker. Ja, als je hem 18 jaar lang op een superactief 1st fill sherryvat legt wel natuurlijk.. Maar als ze goede vaten kiezen kan het wel echt wat bijzonders worden denk ik!

Misschien een betere omschrijving; Edradour is op jonge leeftijd al vrij krachtig en smaakvol en dat is hoe ze zich nu positioneren in de markt. Als ze het wat langer laten liggen, op een refill vat, gaat het soms toch wel scherpe randje er misschien af. Zelfde idee met geturfde whiskies, dat agressieve neemt zachtere vormen aan naarmate het ouder wordt :lekker
0 x
Afbeelding

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 12 Mei 2020, 21:33

Lakerfield schreef:
Daan schreef:

Misschien een betere omschrijving; Edradour is op jonge leeftijd al vrij krachtig en smaakvol en dat is hoe ze zich nu positioneren in de markt. Als ze het wat langer laten liggen, op een refill vat, gaat het soms toch wel scherpe randje er misschien af. Zelfde idee met geturfde whiskies, dat agressieve neemt zachtere vormen aan naarmate het ouder wordt :lekker

Maar daardoor worden ze soms juist beter toch? De Laphroaig 18 was ook enorm goed in vergelijking met de 10.
1 x

Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 12 Mei 2020, 22:13

Ik denk dat het de keus van de vaten bij het doel van de whisky de belangrijkste rol speelt. Met een beetje goed beleid zorg je er voor dat na een x-aantal jaren zowel de beste eigenschappen van het destillaat behouden is terwijl de invloed van het vat de boel niet overheerst. Als je die whisky nog vijf jaar laat zitten kan het goed zijn dat de bijdrage van het destillaat is verdwenen en je met een oude bak hout zit.

De geturfde whisky is een mooi voorbeeld, de turfinvloeden verdwijnen met de jaren langzamerhand. Het kan best zijn dat de turfinvloed na 18 of 25 jaar nagenoeg is verdwenen en de whisky moet worden overgestoken in een 'vers' geleegd 10 jaar vat omdat de koper van Laphroaig toch turf in zijn fles verwacht.
2 x

Lakerfield
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 14 Mei 2020, 15:24

En weer een nieuwe, ditmaal vat #404.
Worden duurder met elk nieuw vat lijkt het.
2 x
Afbeelding

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 14 Mei 2020, 15:48

Lakerfield schreef:En weer een nieuwe, ditmaal vat #404.

404 :cool:

OT: dit is wel echt bizar.. 393, 23, 30 en 404 nu binnen een week van elkaar ongeveer? En 391 zat er ook amper een week voor.
3 x

Afbeelding

LuckyL
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor LuckyL » 14 Mei 2020, 15:54

Daan schreef:

OT: dit is wel echt bizar.. 393, 23, 30 en 404 nu binnen een week van elkaar ongeveer? En 391 zat er ook amper een week voor.

Vergeet 81 niet! Die kwam ook nog tussendoor, alhoewel die uit een Marsala vat afkomstig is.
2 x

Lakerfield
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 14 Mei 2020, 15:58

Daan schreef:

En allemaal zo uitverkocht, en linea recta de secundaire markt op tegen 150% omdat het zwart ziet.
Heb op het moment de 2008 #127 open staan, die is oké. Ik moet de 2010 #391 nog openmaken, vanavond maar eens doen denk ik. Misschien mis ik wel een lading ontzettend lekker spul haha.
2 x
Afbeelding

LuckyL
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor LuckyL » 14 Mei 2020, 16:06

Lakerfield schreef:
Daan schreef:

En allemaal zo uitverkocht, en linea recta de secundaire markt op tegen 150% omdat het zwart ziet.
Heb op het moment de 2008 #127 open staan, die is oké. Ik moet de 2010 #391 nog openmaken, vanavond maar eens doen denk ik. Misschien mis ik wel een lading ontzettend lekker spul haha.

Casks 23 en 30 gaan niet zo hard als de vorige uitgaven. Die waren bij iedere webshop binnen een uur of twee uitverkocht.
0 x

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 14 Mei 2020, 16:11

LuckyL schreef:
Lakerfield schreef:
Daan schreef:

Casks 23 en 30 gaan niet zo hard als de vorige uitgaven. Die waren bij iedere webshop binnen een uur of twee uitverkocht.

Het zou zomaar kunnen, dat de markt óf een beetje verzadigd raakt, óf zelfs flippers nu het idee beginnen te krijgen dat hier geen eer meer aan te behalen valt. Want hoe kun je een fles voor 150% verkopen als er elke 2-3 dagen nieuw dergelijke flessen uitkomen die jouw potentiële klanten tegen releaseprijzen kunnen kopen?
6 x

Afbeelding

MBC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MBC » 14 Mei 2020, 19:40

Uit nieuwsgierigheid net maar eens cask 23 open getrokken en alhoewel die (voor mij) geen 90+ is, is deze toch wel serieus lekker en scoort ie zo rond de 88 - 89 punten. Stevige smak alcohol, maar naar enige tijd en wat water heerlijke geuren en smaken... rozijnen, chocolade, cappuccino, kersen, noten, vanille (en sherry natuurlijk :gnif )

Voor 75 euro is dit echt uitstekende waar voor z'n geld. Deze flessen mogen zeker wel het label "Sherry Bom" hebben, maar met beduidend meer diepgang dan de Cooper Choice "Sherry Bom" flessen :nat
4 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

Ardking
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ardking » 14 Mei 2020, 20:22

Prijs bij whiskysite.nl voor cask 23 is even 10 euro duurder geworden, ze hebben de hype ook door haha :nono
1 x
"Volo et Valeo"

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”