Edradour expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Piet
Moderator
Moderator

Edradour expressies

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Nov 2011, 22:03

Wat zijn de recente ervaringen met Edradour ?

Zoals ik schreef in Edradour 10yo 40% OB (± 2003)
Je hoort zoveel verschillende verhalen, vaak niet al te positief, over de OB dat ik hem al die tijd nog niet geopend had.
Spijt ! Dit vind ik dus heel lekker.

Echter als ik ga zoeken zie ik dat er kennelijk geen OB hetzelfde is. Enorme verschillen elk jaar opnieuw. Nu komt daar ook nog bij dat ze op hol geslagen zijn met finishes en vraag ik me af of er nog een typische Edradour te vinden is.
Wishart plaatst de 10yo Ob in cluster B.
Kennelijk is deze die ik heb uit ±2002/3 gelagerd op Oloroso vaten, maar is dat tegenwoordig ook nog het geval ?

Kent iemand b.v. de Edradour 12 yo Caledonia ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Edradour expressies

Ongelezen berichtdoor semtex » 08 Nov 2011, 20:25

Ik ben niet wild van de Caledonia (zoals ik niet wild ben van Edrasour in 't algemeen).
Of de peaty whisky die ze maken: Ballechin. Dat is één van de weinige whisky's die ik ronduit....nu ja...walgelijk vind.

Maar (er is een maar), de Edradour sedert de overname door Signatory is alvast net iets beter dan het oude spul.
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 08 Nov 2011, 20:48

Ik heb vorige week een sample van een Edradour 2003 CS 2nd release 57.4 % (bourbon cask) geproefd en ik vond deze helemaal niet slecht. Integendeel zelfs. Het is geen hoogvlieger, maar om nu te zeggen dat hij walgelijk is ... absoluut niet!
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 28 Nov 2011, 19:36

Dat 'walgelijk' zei ik over de Ballechin. De 'gewone' Edradour vind ik gewoon maar slecht ;)

TRouwens, ik vind Edradour ook nuttig hoor. Dit is bijvoorbeeld mijn garagemuur :

:lol:

Afbeelding
3 x

Dropkick
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Dropkick » 15 Jan 2012, 13:51

Gisteren de Caledonia mogen proeven en ik vond hem helemaal niet verkeerd. Zéér sterke sherry invloed, erg zoet, maar ook erg makkelijk te drinken. De bitterheid in smaak en finish die ik in een aantal online reviews zag terug komen, heb ik niet ervaren. Hij haalt het wat mij betreft niet bij bijv. een Glendronach 15 of een Aberlour A'Bunadh maar het is al met al geen verkeerde whisky. Volgens mij zeer geschikt als digestief na of bij een zoet dessert. En het is gezien de geringe productie-aantallen natuurlijk een leuk hebbedingetje voor een aardige prijs (35-40 euro).
0 x
Afbeelding

paps
Senior
Senior

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen

Ongelezen berichtdoor paps » 09 Mar 2014, 09:47

Ik vind de standaard Edradour 10yo erg smakelijk. Heeft er iemand ervaring met de Chateauneuf du Pape finish?
http://www.vooreenmooiglas.nl/whisky/pr ... adour/1727
0 x
Hij die een oordeel heeft is opgehouden met nadenken.

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 09 Mar 2014, 14:24

paps schreef:Ik vind de standaard Edradour 10yo erg smakelijk. Heeft er iemand ervaring met de Chateauneuf du Pape finish?
http://www.vooreenmooiglas.nl/whisky/pr ... adour/1727

Geproefd op het pot Still festival vorig jaar. Ik vond 'm wel bijzonder. Heel fruitig, fris en licht droog. Met dat (volgens mij) heel typische gistige van Edradour. Ik scoorde 'm toen 84/100. Net niet genoeg voor die prijs vond ik.
0 x
BAM! - ook op Facebook

paps
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor paps » 09 Mar 2014, 20:24

Dank je wel voor de reactie, ik ga mijn interesse maar wat verleggen naar andere experimenten.
0 x
Hij die een oordeel heeft is opgehouden met nadenken.

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 07 Mar 2017, 21:06

De straight from the cask lijn van Edradour en Ballechin heeft weer 6 nieuwe uitvoeringen/nieuw uitgebracht;
Ballechin 13 yrs Burgundy Cask Matured
Ballechin 11 yrs Bordeaux Cask matured
Ballechin 12 yrs port cask matured

Edradour 10 yrs Sauternes cask matured
Edradour 10 yrs Madeira cask matured
Edradour 13 yrs Chardonnay cask matured

Zodra ik de prijs weet zal ik m updaten
1 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Shinji
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Shinji » 07 Mar 2017, 22:37

Ik heb de Edradour 2006 Barolo Cask een aantal keer gedronken. De eerste twee keer kon het me echt niet bekoren. Ben hem wel wat meer gaan waarderen, nog steeds geen topper maar zeker geen straf om te drinken. Heeft ook wel de intresse gewekt om nog andere varianten te proberen maar niet genoeg om een fles te kopen.. hopen dat een van m'n drinkebroeders nog een flesje aanschaft.. :bigsmile
1 x
Afbeelding

CptRedEye
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor CptRedEye » 14 Mar 2017, 23:20

Iemand ervaring met een rondleiding bij Edradour? Ik vind het interessant dat ze benadrukken kleinschalig te zijn met 'de kleinste stills van Schotland', maar weet er verder niet veel van.
Heb zelf de Caledonia 12 en de Port Cask 2003 geproefd. De Caledonia is naar mijn mening te zoet, waarbij de sherry invloeden te overheersend zijn. De Port Cask is beter in balans en is heerlijk bij kaas!
0 x
Wat niet is, kan nog komen.

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 15 Mar 2017, 13:44

CptRedEye schreef:Iemand ervaring met een rondleiding bij Edradour? Ik vind het interessant dat ze benadrukken kleinschalig te zijn met 'de kleinste stills van Schotland', maar weet er verder niet veel van.

Is een leuke rondleiding om te doen. Inderdaad een kleine distillery.

Wij waren daar toen er net één zak Barley werd afgegeven voor de productie.
Om het in perspectief te zetten waren we daags erna bij Glenfiddich waar een volledige tank barley in de bunkers leeggestort werd.

Helaas blijft mijn website hopeloos in gebreke op dit vlak.
Maar ik kan je evt wel wat foto's sturen ter orientatie.
Stuur dan maar even een PB met je mail adres.

Weet dan ook nog wel een leuke B&B op wandel afstand.

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

CptRedEye
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor CptRedEye » 20 Mar 2017, 01:53

edwinedje schreef:Is een leuke rondleiding om te doen. Inderdaad een kleine distillery.

Wij waren daar toen er net één zak Barley werd afgegeven voor de productie.
Om het in perspectief te zetten waren we daags erna bij Glenfiddich waar een volledige tank barley in de bunkers leeggestort werd.

Helaas blijft mijn website hopeloos in gebreke op dit vlak.
Maar ik kan je evt wel wat foto's sturen ter orientatie.
Stuur dan maar even een PB met je mail adres.

Weet dan ook nog wel een leuke B&B op wandel afstand.

:Slainte

Klinkt goed!!
Heb je een PB gestuurd met m'n mail adres.
Ik ben aan het bedenken hoe ik deze zomer ga invullen, en daar zit hoogstwaarschijnlijk wel een tripje richting Schotland bij :Slainte
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 20 Mar 2017, 13:24

CptRedEye schreef:Iemand ervaring met een rondleiding bij Edradour? Ik vind het interessant dat ze benadrukken kleinschalig te zijn met 'de kleinste stills van Schotland', maar weet er verder niet veel van.

Ik was er niet heel erg over te spreken, te massaal: http://wordsofwhisky.com/my-love-hate-r ... -edradour/

Maar ik heb ook gehoord dat ze de tours nu kleinschaliger proberen te houden en dat hele bussen vol met toeristen nu geweerd worden. Ik denk ook dat het afhankelijk is van de periode waarin je Edradour bezoekt. In de drukke zomerperiode zou ik nooit weer gaan, maar in het laagseizoen zou ik het best nog een keer willen proberen.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

CptRedEye
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor CptRedEye » 20 Mar 2017, 15:30

thijs100 schreef:Ik was er niet heel erg over te spreken, te massaal: http://wordsofwhisky.com/my-love-hate-r ... -edradour/

Maar ik heb ook gehoord dat ze de tours nu kleinschaliger proberen te houden en dat hele bussen vol met toeristen nu geweerd worden. Ik denk ook dat het afhankelijk is van de periode waarin je Edradour bezoekt. In de drukke zomerperiode zou ik nooit weer gaan, maar in het laagseizoen zou ik het best nog een keer willen proberen.

Hmm dat geeft inderdaad een heel ander beeld van Edradour dan dat ik had.. Naar aanleiding van de reacties op het artikel op wordsofwhisky.com ben ik even op TripAdvisor gaan kijken. Daar is 76% van de 1360 reacties positief. Vrij opmerkelijk dat zo'n 'kleine' distillery wel 1360 (!) reviews op Tripadvisor heeft in vergelijking tot Glenfiddich met 1225, Laphroaig met 713 of The Glenlivet met 462..
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”