Schotse distilleries bezoeken tijdens het silent season

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Schotse distilleries bezoeken tijdens het silent season

Ongelezen berichtdoor Koning » 27 Okt 2025, 20:49

Komende zomer overweeg ik met het gezinnetje naar Schotland op vakantie te gaan. De route zal dan 'stomtoevallig' door whiskygebied gaan, en eventuele pagoda's die opdoemen achter groene heuvels dienen nader geïnspecteerd te worden. Het zal waarschijnlijk eind juli zijn, en volgens mij zitten we dan midden het silent season. Als het even kan wil ik natuurlijk een bezoekje brengen aan een interessante distillery waar nog wél gestookt wordt in die periode, wil alleen al die geur graag weer ervaren :Slainte

Hebben jullie enig idee of dat realistisch is? Hebben jullie ervaringen met draaiende distilleries in juli of begin augustus? Ik neem aan dat de tours gewoon doorgaan in het toeristische hoogseizoen, ook als er niet gestookt wordt.
1 x
Afbeelding

JoachimV10
Senior
Senior

Re: Schotse distilleries bezoeken tijdens het silent season

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 27 Okt 2025, 23:31

Ik denk dat je de meeste distillery's sowieso wel nog kan bezoeken en soms kan je dan eens binnenkijken waar je anders niet binnen kan, dus op zich is het eigenlijk zo erg niet ;)

Ik zou dan eerder voor de warehouse tastings gaan (ook op de andere momenten zijn die gewoon het leukst)
1 x
Afbeelding
(open flessen)

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 28 Okt 2025, 06:03

Volgens mij is zo goed als elke distillery open tijdens de zomer. Inderdaad wordt er niet overal gestookt zeker niet met de huidige verkoop (Glenmorangie heeft 2 maanden extra dicht gezeten bijvoorbeeld).

Maar zo'n rondleiding is geinig hoor, of er nu wel of niet gestookt wordt. En inderdaad het meest interessante is als je wat exclusievers mag drinken daar. Of zelf iets in elkaar mag zetten.

Waar ga je ongeveer heen?
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 28 Okt 2025, 07:51

Er zijn inderdaad distilleerderijen die in die periode niet in productie zijn maar lang niet allemaal hoor.
Als je je route een beetje weet kan je dit vooraf checken maar ga je echt op de 'bonnefooi' dan merk je dat vanzelf.
Wat anderen ook aangeven, tours gaan gewoon door, is tenslotte ook een verdienmodel geworden.

Rijd je langs een distillery zonder bezoekerscentrum? Gewoon lekker doorlopen, volgens mij wordt alleen Macallan hermetisch afgesloten bij de poort.
Vorig jaar was ik in Buckie en ben toen het terrein bij Inchgower opgewandeld, ben tot in het stillhouse gelopen zonder iemand tegen te komen!
Met Danny, Ray en Roelof waren we het terrein van Knockando op gewandeld en de kerel die ons aansprak over dat ze niet te bezoeken zijn kwam later achter ons aan om ons een boekje over de distillery te geven.
5 x
Afbeelding

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 01 Nov 2025, 17:08

defeatless schreef:Volgens mij is zo goed als elke distillery open tijdens de zomer. Inderdaad wordt er niet overal gestookt zeker niet met de huidige verkoop (Glenmorangie heeft 2 maanden extra dicht gezeten bijvoorbeeld).

Maar zo'n rondleiding is geinig hoor, of er nu wel of niet gestookt wordt. En inderdaad het meest interessante is als je wat exclusievers mag drinken daar. Of zelf iets in elkaar mag zetten.

Waar ga je ongeveer heen?

We zitten de denken aan Inverness en omgeving als start (dus ook dichtbij de Speyside) en de westkust.
0 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”