Ardnamurchan expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ardnamurchan expressies

Ongelezen berichtdoor Koning » 25 Okt 2025, 13:20

Ardnamurchan had nog geen eigen topic, maar verdient deze intussen wel. Ben er wel gecharmeerd van geraakt, en het was ook de duidelijke winnaar in een polletje dat ik eerder over de vele new kids on the block in Schotland had aangemaakt: Poll: nieuwe distilleries
2 x
Afbeelding

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Ardnamurchan expressies

Ongelezen berichtdoor Koning » 25 Okt 2025, 13:25

Heb vijf uiteenlopende Ardnamurchan samples bijeen geveegd voor een leuke tasting om deze stokerij verder te leren kennen.

Ardnamurchan AD/09.22: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 210/ad0922
De code wijst op de botteldatum, dus september 2022. Zes jaar gerijpt op zowel bourbon, oloroso als PX in grote oplage, dus een aardige starter. Had deze al eens eerder op een festival geproefd, en hij maakt weer een goede indruk
Ardnamurchan AD/10 : https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... rchan-ad10
Nu wijst de code op de leeftijd, hij is 10 jaar oud en gerijpt op ex-bourbon en Paul Launois barriques. Dat blijkt champagne te zijn. En dat pakt verrassend goed uit! In combinatie met de wat langere rijping is het een sprankelend frisse en fruitige dram, met nog steeds het herkenbare coastal karakter. Mooie zomerdram, en nog vriendelijk geprijst ook.

Dan gaan we door naar de onafhankelijke bottelaars
Ardnamurchan 2015-'21 PST: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 8/2015-pst
Zes jaar op bourbon, de puurste Ardnamurchan die je krijgen kan. Jong en al steengoed, voor mij de beste na de AD/10 van de tasting.
En tot slot twee nieuwe, meer avontuurlijke rijpingen in grote batches van Adelphi. Adelphi is overigens de eigenaar is van Ardnamurchan.
Ardnamurchan 2018-'25 AD: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... an-2018-ad
Gefinisht op madeira vat en dat merk je. Even wat onstuimig in het begin, maar de puzzelstukjes vallen mooi in elkaar. De 'donkere' madeira-invloed pakt goed uit
Ardnamurchan 2017-'25 AD: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/272964/ad
Gefinisht op mezcal, da's nieuw voor mij. Tequila (veel Nederlanders zeggen foutief tekielja, de rest van de wereld zegt tekiela) is eigenlijk een variant van mezcal, waarbij alleen blauwe agave wordt gebruikt. De Mezcal die je in Europa kunt kopen heeft vaak een rokerig karakter. En dat is deze ook! Deze Ardnamurchan is namelijk net wat rokerig dan de anderen, en heeft wat ongebruikelijke 'groenige' smaken. Leuk experiment, maar toch net de minste in deze tasting.

De rode draad: Ardnamurchan is prachtig destillaat, en al op jonge leeftijd erg goed. Het kent een lichte turfrook, heel anders dan die op Islay, met een duidelijk maritiem (ziltig/mineralig/natte steen) karakter. Erg fris en sprankelend.
Ik blijf deze stokerij volgen, benieuwd hoe oudere Ardnamurchan gaat smaken!
7 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 25 Okt 2025, 15:50

Ik ben het helemaal met je eens Koning. Echt slechte heb ik nog niet gehad van ze. Wel niet helemaal mijn smaak, maar ik houdt ze in de gaten.
Op dit moment heb ik de 10 en de CS open staan. Prima prijs/kwaliteit!
1 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 25 Okt 2025, 21:05

Van alle nieuwe distilleries (zeg afgelopen 15-20 jaar) naar mijn beleving de beste. Kwaliteit voor zeer nette prijzen, wisselend in smaak, maar altijd goed. En in een smaakprofiel (ook al spelen ze er wat mee) waar nog niet heel veel in zat. Die Midgie vond ik weer erg goed voor nog geen €60.
2 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 27 Okt 2025, 15:51

Er komt trouwens een (nieuwe) 10-jarige uit, die deel zal uitmaken van het kernassortiment. De vorige 10-jarige was blijkbaar een eenmalige uitgave voor het 10-jarige bestaan van de distilleerderij.
De nieuwe zal wel licht geturfd zijn en worden gebotteld op 46.8%.
Benieuwd!
0 x
Afbeelding
(open flessen)

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 27 Okt 2025, 20:17

Aaah tof! Ik dacht dat deze 10yo al de nieuwe standaard was, samen met de CS.

Maar licht geturfd bij hun kan nog van alles zijn. Meestal is het lichter dan Springbank en iets meer dan Bunna. Ik zal um tzt eens proeven in de slijterij.
0 x

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 27 Okt 2025, 20:36

Ooh, ben alvast benieuwd!
Als ik even google blend Ardnamurchan vaak geturfde (30 a 35 ppm) en ongeturfde spirit, dus ze hebben best wel wat speelruimte. Met 35 ppm zijn ze overigens fors voorbij je tolerantieniveau, Alex!
0 x
Afbeelding

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 27 Okt 2025, 23:44

Ja, de CS vind ik de toch hun sterkste peated-whisky van hun expressies die ik al geproefd heb, denk ik.
Zal idd beetje vergelijkbaar zijn met Springbank.

De nieuwe 10 is een mengeling van peated en unpeated vaten (wat ze meestal doen), grootste deel op bourbonvaten gelegen en een klein deeltje op sherry.
0 x
Afbeelding
(open flessen)

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 28 Okt 2025, 06:01

Koning schreef:Ooh, ben alvast benieuwd!
Als ik even google blend Ardnamurchan vaak geturfde (30 a 35 ppm) en ongeturfde spirit, dus ze hebben best wel wat speelruimte. Met 35 ppm zijn ze overigens fors voorbij je tolerantieniveau, Alex!

Klopt helemaal. Dat ligt meestal lager. Al is het wel afhankelijk van hoe je meet. Als ze meten hoe zwaar geturfd de mout is of hoe zwaar geturfd het destillaat is, dat maakt nogal uit.
Maar meestal lukt het me prima. Die CS vind ik ook best lekker. Ik geloof nooit dat daar 35ppm spirit voor is gebruikt, want met een klein beetje heb je dan al een stevige rooksmaak aan je batch.
1 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”