Lagavulin verzameling vraag (Distiller's Edition)

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
philipus
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Lagavulin verzameling vraag (Distiller's Edition)

Ongelezen berichtdoor philipus » 03 Mar 2024, 17:59

Hallo allemaal

Een paar jaar geleden begon ik met een verzameling Lagavulin Distiller's Edition ter gelegenheid van de geboorte van mijn dochter. Het lijkt erop dat 2022 het laatste jaar was dat ze de Distillers Edition uitbrachten waarbij de distillatie- en botteljaren op de fles vermeld staan.

Toen ik Lagavulin een e-mail stuurde, antwoordden ze: "The removal of the distillation year, batch lot and bottling year is due to our team deciding to focus on the unique flavours of the whisky. Focusing on the flavour rather than the age gives them access to a much larger range of casks."

Dit lijkt te zeggen dat ze de Distillers Edition zullen blijven maken, maar zonder de "vintage" en batchinformatie op de flesjes.

Maar heeft iemand de Distiller's Edition uit 2023 gezien? Als Lagavulin deze editie blijven maken denk ik dat ik door kan gaan met verzamelen.

Of wat denken jullie — zou het beter zijn als ik mijn collectie zou "omleiden" naar een andere Lagavulin-release, maar zo ja, welke?

Of misschien naar een andere single malt die vintage jaar vermeldt?

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw gedachten en suggesties.

Philip
2 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Lagavulin verzameling vraag (Distiller's Edition)

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 03 Mar 2024, 18:39

Hallo Philip,

Ook ik heb een aantal jaargangen van de DE verzameld, maar daar ben ik mee gestopt toen de leeftijd daalde naar 15Y.
Wel heb ik die 15 jarige èn de 2023 NAS in mijn bar staan, die heb ik gewoon uit nieuwsgierigheid naar de kwaliteit gekocht toen ze in de aanbieding waren.
De kwaliteit is wel gedaald hoor wmb.
En de 'verzamelwaarde' van deze flessen lijkt mij ook verdwenen met het wegvallen van de Vintage.
Ook zullen de flessen van de komende jaren er hetzelfde uit blijven zien. Dus met die rode balk en zonder Vintage. Niet echt interessant meer om te verzamelen dus.

PS: stel je jezelf nog even voor in het voorstel topic? Dat wordt erg gewaardeerd :hoedaf.

Even voorstellen, dat vinden we leuk !
7 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Lagavulin verzameling vraag (Distiller's Edition)

Ongelezen berichtdoor Daan » 09 Mar 2024, 16:28

philipus schreef:"The removal of the distillation year, batch lot and bottling year is due to our team deciding to focus on the unique flavours of the whisky. Focusing on the flavour rather than the age gives them access to a much larger range of casks."

Volgens mij hebben we dit verhaal al eens eerder langs horen komen bij zo'n beetje elke distillery die een NAS lijn opzette (als downgrade van een product met leeftijdsaanduiding en soms zelfs vintage). Ik denk dan ook dat we met zekerheid kunnen stellen dat wat Roelof al zegt over de dalende kwaliteit zelfs zonder te proeven uit de mail opgemaakt kon worden.

Uiteindelijk is denk ik leidend wat je graag wil met je verzameling. Als het gaat om het compleet krijgen van een leuke serie jaartallen (ongeacht de kwaliteit) zou overschakelen naar DE zeker een optie kunnen zijn.

:Slainte
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”